Permalänk
Medlem

Virus igen! Ut med F-Secure?

Hjälp!

Har nu fått ett virus eller trojan igen som inte går att ta bort! När F-Secure föreslår borttagning, byter filen bara namn. Sen är den borta när jag kör en full Scan. Spybot S&D hittar inget, Malwarebyte anti-malware hittar inget. Likväl vet jag att där finns minst en trojan som heter Trojan.win32.agent.bqpu i systemet (som jag nu inte kan hitta pga namnbytet).

Trojanen ovan har dykt upp två gånger. Första gången la den sig i C:\program\bethesda softworks\fallout 3\falloutlauncher.exe

Nästa placering minns jag inte.

Fråga 1: Bör jag formatera om eller kan jag prova något annat?
Fråga 2: Vilket antivirus skall jag skaffa? F-Secure har gjort sitt i min burk!!!

Är inte sugen på att formatera, då jag lagt över 70 timmar på Fallout...

Kör med XP SP3 och uppdaterat F-Secure.

Permalänk

Att filnamnet ändrats har ingen betydelse för att ohyran skall hittas igen.
Alla Antivirus program letar i alla filerna efter kännetecken som inte har med filnamnet att göra. Själv kör jag med Avast! gratis för hemanvändare. Det enda du behöver göra är att registrera din e'mail så att du får din personliga ettårs license (förnyas lätt år efter år). Svensk version längst ner på sidan:
http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

F-Secure är skit, särskilt på senare dagar. Släng in Avast!, Avira AntiVir, AVG Free osv. Finns en del bra gratisversioner.

Permalänk
Medlem

jag skulle med rekomendera Avast, ett bra och lättdrivet program, och inget som man behöver betela för installerar det på alla datorer jag hjälper vänner och bekanta med, men om du är osäker på ifall du har ett virus i din dator, testa att scanna den online. Försök med http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html och se om den hittar något, en liten varning dock, den är rätt aggresiv. (Scannern måste köras i internet explorer)

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 920 ,Asus Rampage II Extreme,Corsair1600Mhz 6GB ,Tagan800W,Antec Nine Hundred,VelociRaptor 150GB,F1 500GB,EVGA GeForce GTX 295,

Permalänk
Medlem

Har du fler datorer i ditt nätverk..kan jag förslå att du kör en med avast server, då den kan scanna av alla datorer i nätverket...vädigt bra om du har virus på en dator som inte går att ta bort....

Gör en avast boot cd och starta den när du startar datorn, och kör en fullständig scan...

Avast! Bart CD 2009 är inte gratis, men klart värt att köpa..Den innehåller alla verktyg man behöver för att ta bort allt skräp...Ruggigt bra boot cd....

Permalänk
Medlem

Något jag har märkt är att startfilen till Fallout verkar ha bytt namn från .exe till .Oxe. Sen står det att det är en oxe fil. Iconen har ändrats oxå.

?????

Är Avast det hetaste alternativet då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Något jag har märkt är att startfilen till Fallout verkar ha bytt namn från .exe till .Oxe. Sen står det att det är en oxe fil. Iconen har ändrats oxå.
...

På så vis körs inte exe-filen av misstag längre... och en oxe-fil vet ju bara bönder vad det är... (vägkanten) ;O)
Du kan ju låta testa filen igen med Avast!. Det är inte första gången som ett antivirusprogram missuppfattat giltig kod som virus.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

HAHAHAHA!:D

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Något jag har märkt är att startfilen till Fallout verkar ha bytt namn från .exe till .Oxe. Sen står det att det är en oxe fil. Iconen har ändrats oxå.

?????

Är Avast det hetaste alternativet då?

Låt mig gissa... du har laddat ner en crackad Fallout .exe fil från någon sida med en massa reklam innehållandes lättklädda damer ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Har testat alla råd ovan utan resultat. Antar att det enda alternativet är att blåsa datorn (igen!!!!!!!).

Känns rätt sjukt att gratisversioner typ Avast, piskar betalversioner som mitt F-Secure!

Vidare känns det rätt kostigt att INGA program hittar något fel, när jag vet att F-Secure INTE tog bort någon av de virus som det varnade för!?!

Permalänk
Medlem

Nope! Laglig kopia som jag har kört i ca 70 timmar och är på lvl 20.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Har testat alla råd ovan utan resultat. Antar att det enda alternativet är att blåsa datorn (igen!!!!!!!).

Känns rätt sjukt att gratisversioner typ Avast, piskar betalversioner som mitt F-Secure!

Vidare känns det rätt kostigt att INGA program hittar något fel, när jag vet att F-Secure INTE tog bort någon av de virus som det varnade för!?!

Det känns onödigt att blåsa allt men om du blir mindre orolig genom det så... OK.
Som jag skrev innan, så är det inte ens säkert att du någonsin haft något virus eller trojan utan bara falsklarm...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jo, men varningarna poppade upp när jag inte satt vid datorn. Jag var inte ute på nätet eller hade någon sida uppe. När jag var ute och vallade grabben i pulkabacken nyss, hade det kommit upp ytterligare en varning. Även denna gick inte att ta bort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Det känns onödigt att blåsa allt men om du blir mindre orolig genom det så... OK.
Som jag skrev innan, så är det inte ens säkert att du någonsin haft något virus eller trojan utan bara falsklarm...

Så sant...Virus program kan regera på kod som inte betar sig normalt...Beror helt på känsligheten av olika virus program...En bra funktion, men som sagt, det kan också göra fel ibland...

Man kan ställa in att den inte ska regera på en just skum fil som man vet inte är ett virus....

Permalänk
Citat:

Jo, men varningarna poppade upp när jag inte satt vid datorn. Jag var inte ute på nätet eller hade någon sida uppe. När jag var ute och vallade grabben i pulkabacken nyss, hade det kommit upp ytterligare en varning. Även denna gick inte att ta bort...

Detta stöder bara teorin om falsklarm. Antivirus kontroll sker kontinuerligt i datorn och speciellt när program laddats ner eller startas igång. Så om du inte precis laddat ner och inte startat något program så tyder detta på att F-Secure just då laddat ner ny virusdatabas uppdatering och kört igång en automatisk genomsökning av dina diskar (eftersom datorn stod oanvänd).
Du kan dessutom kontrollera vid vilka tidpunkter som uppdateringen sker och när automatisk skanning sker. Var det ett F-Secure fellarm så är det säkert rättat i din nuvarande databasversion och felet kommer inte upp igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fan, kan inte bestämma mig om jag skall blåsa datorn eller inte!

Har laddat ner Avast iaf.

Permalänk
Medlem

Du kan förbereda dig i alla fall genom att flytta på de grejerna du vill ha kvar och ladda ned drivrutiner, och installera till de program du vill installera efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Du kan förbereda dig i alla fall genom att flytta på de grejerna du vill ha kvar och ladda ned drivrutiner, och installera till de program du vill installera efteråt.

Jo, det är klart redan. Datorn verkar dock normal, men man vet ju inte vad som ligger i bakgrunden och spökar. Vågar man använda sin internet bank??? Får nog sova på saken och se om jag orkar ta tag i det imorgon...

Permalänk
Medlem

Nu har jag märkt en skillnad efter trojanen. Mitt internet är suuupersnabbt! Jag blir inte klok på detta. Brukar det inte vara tvärt om?

Permalänk

Alltså, jag förstår inte denna nojjan över virus. Har hållit på med datorer väldigt länge och har nog i princip aldrig haft problem med virus. Du behöver inte vara paranoid över din bankkonto heller... finns så otroligt mycket mer vettiga saker att vara orolig för.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Vila i frid

Vill man absolut inte blåsa om sin dator - installera disken som datadisk i en annan dator och kör virusscanning därifrån. Ett annat alternativ är att starta upp från en Ubuntu Live-CD och köra ClamAV.

Permalänk
Medlem

Hej, jag reggade mig för att jag hittade denna tråd när jag googlade på F-Secure och fallout. Anledningen till att jag googlade var att min F-Secure markerade för Trojan.win32.agent.bqpu i falloutlauncher.exe.

Jag var *väldigt skeptisk* till att det skulle vara ett riktigt virus och nu är jag ungefär 99,99974968% säker på att det är falsklarm.

Sannolikheten att vi båda skulle drabbas av samma virus i samma fil (som ingen av oss accessade när det hände) vid ungefär samma tidpunkt förefaller mindre trolig än att vi båda skulle vinna på lotto samtidigt utan att vi lämnat in kuponger (nåja, jag kanske överdriver en smula...).

Jag vet inte om mitt inlägg tillförde något men om någon slipper blåsa datorn i onödan är det ju bra.

Permalänk
Medlem

Re: Virus igen! Ut med F-Secure?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Hjälp!

Har nu fått ett virus eller trojan igen som inte går att ta bort! När F-Secure föreslår borttagning, byter filen bara namn. Sen är den borta när jag kör en full Scan. Spybot S&D hittar inget, Malwarebyte anti-malware hittar inget. Likväl vet jag att där finns minst en trojan som heter Trojan.win32.agent.bqpu i systemet (som jag nu inte kan hitta pga namnbytet).

Trojanen ovan har dykt upp två gånger. Första gången la den sig i C:\program\bethesda softworks\fallout 3\falloutlauncher.exe

Nästa placering minns jag inte.

Fråga 1: Bör jag formatera om eller kan jag prova något annat?
Fråga 2: Vilket antivirus skall jag skaffa? F-Secure har gjort sitt i min burk!!!

Är inte sugen på att formatera, då jag lagt över 70 timmar på Fallout...

Kör med XP SP3 och uppdaterat F-Secure.

Provat super anti spy ware inget virusprogram men spionprogram brukar det hitta.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

SUPERantispyware är dyrt men det bästa jag någonsin testat mot ad-ware (slår spybot, ad-aware m.fl.) dock är det för dyrt för mig och skaffas bara vid behov (nån ad-ware of doom eller nått cp).

När det gäller antivirus rekommenderar jag avrmt Norton Internet Security 2009, tar knappt några systemresurser, håller ständig koll och reagerar direkt på riktiga virus, i samma ögonblick som de finns på datorn. Dessutom räcker 1 licens till 3 datorer samt att man vid nästa års förnyelse av prenumerationen får rabatt om man redan är kund

Sedan jag skaffade NIS 2009 har jag inte haft några virus eller annan skit alls på datorn, oavsett om jag besökt "bra" eller "dåliga sidor" (bra att testa vad programmet klarar )

Permalänk
Entusiast

Hmm vet inte hur Norton är nuförtiden... men det är väl det värsta o kraftslukande skräp som någonsin existerat? Det var så förr iaf...

Ska du ha det bästa antivirusprogrammet så är väl NOD32 det antivirusprogram som slaktat alla andra år ut o år in.

http://www.systemdesign.se/se/printnews.asp?apid=8

Vet att url´en är äckligt gammalt... tog bara första bästa. Programmet är än idag det bästa som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en så är det nod32 men annars finns det gratis alternativ. För att inte tala om att man kan scanna efter virus via antivirus företagens hemsida gratis.

http://www.eset.com/onlinescan/
http://www.kaspersky.se/home/services/free-virus-scan/virussc...

De två som kostar pengar och anses bäst och har gratis scanning. Gå sedan in på download.com och kolla in deras topplista så hittar du gratis alternativ att installera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Nu har jag märkt en skillnad efter trojanen. Mitt internet är suuupersnabbt! Jag blir inte klok på detta. Brukar det inte vara tvärt om?

Det är helt normalt speciellt efter att man slängt ut bromspaket som F-Secure och Norton. Efter att du installerat Avast! gratis versionen så föreslås en grundlig skanning i följande uppstart. Det tycker jag räcker förträffligt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA