Permalänk
Medlem

Ny QuadCore CPU + lite annat

Då var det dags för en uppgradering igen. Har kört AMD dom senaste åren men efter mycket läsande har jag bestämt mig för att köra Intel.
Jag har en budget på ca 5000 (lite flexibel men vill hålla mig runt den summan) som ska täcka ny CPU, nytt moderkort och nytt grafikkort.

Det lutar starkt åt en QuadCore, kan dock inte bestämma mig för vilken.

Burken ska vara en hyfsad speldator och jag tänkte överklocka CPU'n (dock inte till några extrema gränser). Valen står egentligen mellan Q8200, Q8300 och Q9400.

Moderkortet lutar åt https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p5q-p45--...
Är dock öppen för förslag om någon vet något bättre i liknande prisklass.

Pengarna som blir kvar får gå till grafikkortet så har inte bestämt mig för vilket jag ska skaffa, men gissar på att det blir ett kort som ligger runt 1500:-

En annan fråga är också hur mycket skillnad processorn kommer att göra i spelandet, är det bättre att köpa en E8400 t.ex. och klocka upp den, och sen lägga mer pengar på graikkortet?

Behöver även hjälp med kylning till processorn.

Uppskattar all hjälp jag kan få, är sugen som f**n på att beställa delarna

Permalänk
Medlem

PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...
Det är ett bra och mycke prisvärt kort. Men det är som sagt om du har råd med det.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på grafikkortet, om jag har råd eller inte beror lite på vilken processor det blir.

Permalänk
Medlem

hmm... inte många svar

Permalänk
Medlem

Angående processor modell

Vissa spel använder mer processor än andra spel, så det valet ligger lite i valet å kvalet med den budgeten gissningsvis så tjärnar du mest på en billig Quad ex q8200 och klocka den och köpa ett radeon HD 4870 med 1 gb minne går att hitta på dustin för ca 2200 kr. Annars ett Radeon HD 4850 om budgeten inte räcker. Viktigt är dock mycket minne som möjligt sen att det stödjer bland dom senaste standarderna enligt mitt tycke, så det håller länge.

Kylning är svårt val men NOCTUA NH-U12P den bästa kylaren före vattenkylning enligt många här på Swec. Kylpasta är dock alltid att föredra vid montering mitt tips är Artic cooling 5.

Permalänk

Re: Ny QuadCore CPU + lite annat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal
Då var det dags för en uppgradering igen. Har kört AMD dom senaste åren men efter mycket läsande har jag bestämt mig för att köra Intel.
Jag har en budget på ca 5000 (lite flexibel men vill hålla mig runt den summan) som ska täcka ny CPU, nytt moderkort och nytt grafikkort.

Det lutar starkt åt en QuadCore, kan dock inte bestämma mig för vilken.

Burken ska vara en hyfsad speldator och jag tänkte överklocka CPU'n (dock inte till några extrema gränser). Valen står egentligen mellan Q8200, Q8300 och Q9400.

Moderkortet lutar åt https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p5q-p45--...
Är dock öppen för förslag om någon vet något bättre i liknande prisklass.

Pengarna som blir kvar får gå till grafikkortet så har inte bestämt mig för vilket jag ska skaffa, men gissar på att det blir ett kort som ligger runt 1500:-

En annan fråga är också hur mycket skillnad processorn kommer att göra i spelandet, är det bättre att köpa en E8400 t.ex. och klocka upp den, och sen lägga mer pengar på graikkortet?

Behöver även hjälp med kylning till processorn.

Uppskattar all hjälp jag kan få, är sugen som f**n på att beställa delarna

Har inte prollarna i C2Q stöd för DDR3?
Du kanske ska ha ett mobo med stöd för DDR3 då, de blir ju lite mera framtidssäkert, även om prestandavinsten just nu är väldigt låg...

Grafikkortet ATI Radeon HD4870 1GB Pci-e är som någon redan tipsade om är nog det bästa du kan få tag i för rimiliga pengar.. alternativt ett HD4850 för 1400-1500.

Ska du köpa en C2D E8400 kan du lika gärna köpa en billigare Phenom II X3 710, som klockar finfint (BE) och är bättre i många applikationer.

Ang kylning har jag läst finfina grejer om den här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338567

Billig också! Det är ju trevligt det.

Permalänk
Medlem

Nej köp inte DDR3, blir alldeles för dyrt och onödigt. Det kommer antagligen inte bli prisvärt med DDR3 förrän om ganska långt tag och då kostar de säkert inte lika mycket som nu. Satsa på ett DDR2-mobo, sen ett 4870 1gb (som dom andra säger) och typ Q8200. Q8200 + 4870 > Q9400 + 4850 nästan alltid.

Angående kylning ska du inte köpa noctua-kylningen. Om du ska ha dyr/bra kylning så köp en Zerotherm NV120 Premium, kostar några hundra mindre än noctua NH-U12P och mindre än TRUE, och då får du också fläkt med (som du inte får med true), men NV120 är bara ett par procent sämre. Kylpasta: Arctic cooling 5 eller "MX-2" som också är jättebra.

Processor får du göra hur du vill, finns många alternativ. Quad-cores är mer framtidssäkert men det tar väl ett tag innan man tjänar nåt på en quad-core också. Q8200, E8400 eller om du nu ska ha en AMD så finns det precis som rymdvanilj säger många phenom II som är prisvärda och bra.

Men iallafall så ska du satsa på ett 4870 1gb som grafikkort främst, sen lägger du resten av pengarna på cpu+mobo. Det är så du kommer få bäst prestanda.