Permalänk
Medlem

Men var kan man köpa ljudisolering? Och nu vill jag inte ha millimeter tunna grejer utan stora 5-cm-tjocka taggiga grejer (om ni förstår vad jag menar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men var kan man köpa ljudisolering? Och nu vill jag inte ha millimeter tunna grejer utan stora 5-cm-tjocka taggiga grejer (om ni förstår vad jag menar)

Tro mig, du vill inte ha dem om du inte har en MYCKET stor låda, de är rena döden för luftflödet. För de flesta lådor (som inte redan är dämpade, typ P182) så är bitumenmattor eller liknande bättre eftersom de dödar vibrationerna. De finns på exempelvis biltema.

Annars har jag hört bra saker om de här mattorna, som är specialgjorda för datorer:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=62499

Permalänk
Medlem

Om det är en extern låda funkar rejäl ljudisolering oavsett luftflöde. Jag änvänder 2cm bilisolering i min låda, från Biltema. Inte för att jag har nån aning om det är bättre eller sämre än bitumen plattor, men det kostar typ 1/3

Permalänk
Medlem

Peterhjalmarsson, dom var typ asdyra men det går väl att spara ihop till.

Men extern låda vad menar du?

Permalänk
Medlem

Med extern menar jag vad jag sa på förra sidan: en låda för din datorlåda. Nåja, "extern" kanske inte var så bra ord. Det finns ljudisolerade datorskåp att köpa också, men vi snackar om flera tusen spänn...

Och jag kom på vart jag hittade det, inte sweclockers: http://www.minhembio.com/eviltwin/34421

Jag valde en enklare variant som sagt (på hjul, direktinsug fram i botten, öppningsbar baksida), för en helt stängd låda funkade inte så bra med mitt chassi (blev för varmt). Kommer ha en halvöppen baksida (dvs en platta med ett större hål för datorns baksida). Det blir ingen komplett ljuddämpning för mig, men det är ändå fan så mycket tystare än att ha den utanför trots helt öppen baksida för tillfället.

Permalänk
Medlem

Grymt bra idé =D men jag vill ju ha ett snyggt chassi så det blir väl inte så. Men ni vet nzxt whisper har sånadär taggig ljudisolering, det känns ju dumt? eller?

Permalänk
Medlem

Är den gjord för ljudisoleringen lär det nog funka... Men tempen blir lite högre.

Och snyggt är ju subjektivt. Min låda är ful som en bortbyting men likväl den snyggaste möbeln i rummet

Permalänk
Medlem

Hahaha okay men mitt antec 300 passar perfa i mitt svart-vita tema i mitt rum =O Men vadå gjord för ljudisoleringen, luften är ju knappast programmerad för att inte stanna upp pga väggarna? Men så farligt kan det väl inte vara?

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Funkar denna? den var inte så taggig? Jag vet den är extrem men finns väl inget dåligt med det? Och sen är det folie på ena sidan som gör att den inte blir så varm? Jag pallar inte betala 300spänn för lite isolering men jag pallar betala 200kr för supermegaisolering?

Hittade just
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI...
Ännu bättre? Kan man bestämma tjocklek på också

Och ursäkta för idiotfrågor, du behöver inte svara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Funkar denna? den var inte så taggig? Jag vet den är extrem men finns väl inget dåligt med det? Och sen är det folie på ena sidan som gör att den inte blir så varm? Jag pallar inte betala 300spänn för lite isolering men jag pallar betala 200kr för supermegaisolering?

Hittade just
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI...
Ännu bättre? Kan man bestämma tjocklek på också

Och ursäkta för idiotfrågor, du behöver inte svara

Ja, för det är ju en jättebra idé att ha en värmeisolerande aluminimumfolie som stänger in värmen i datorn!

Seriöst så lär ingen av dem vara alls lika bra dämpande som den jag länkade till (eftersom de inte dämpar vibrationer lika bra). Men jag erkänner att jag inte provat dem, och är heller ingen expert på dämpmattor, så vem vet... Men alu-folien är en RIKTIGT dålig idé!

Permalänk
Medlem

Det försämrar luftflödet snarare än "stänger in" värmen. Lådan är ju metal ändå, så jag förstår inte riktigt varför alu-folie skulle spela någon roll.

Men jag håller nog med om att INUTI datorn ska man ha så tunna och således så bra plattor som möjligt. Det säger sig ju självt att man inte kan proppa in 30mm bilisolering i datorn, om man inte har ett gigantiskt case. Antec 300 är enligt Antec själva, ett mini tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Det försämrar luftflödet snarare än "stänger in" värmen. Lådan är ju metal ändå, så jag förstår inte riktigt varför alu-folie skulle spela någon roll.[...]

Tja, prata med de som bygger värmeisoleringar som sitt yrke. De kommer att berätta för dig att två lufttäta lager (låda+alu-folie) med en luftsplat mellan (isoleringsullen) är standardsättet att stänga in värme. Jfr med hur man bygger hus - tycker du inte att isoleringsull+innervägg hjälper till att hålla husets värme inne ganska bra, mycket bättre än vad bara en tegelvägg skulle göra?

Permalänk
Medlem

Jo men huset skulle nog ändå vara rätt kallt vid starkt korsdrag och en 10m stor fläkt mitt i taket;)

Men fortfarande, jag skulle inte stoppa det inuti mitt Antec. Tunna bitumen plattor kanske, men knappast tjock bilisolering.

Permalänk
Medlem

Aja värt att fråga iallafall tack för svaren jag tror jag köper datordämpmattor :P. Hoppas de hjälper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Ja, för det är ju en jättebra idé att ha en värmeisolerande aluminimumfolie som stänger in värmen i datorn!

Seriöst så lär ingen av dem vara alls lika bra dämpande som den jag länkade till (eftersom de inte dämpar vibrationer lika bra). Men jag erkänner att jag inte provat dem, och är heller ingen expert på dämpmattor, så vem vet... Men alu-folien är en RIKTIGT dålig idé!

Snacka skit!

Detta är rent dravel på högsta gissnings nivån.

Att du dämpar datorlådan innebär egentligen bara en sak, luftflöde och sämmre kylning via chassit, om det är folie eller ej spelar mindre roll, eller.. ja Folien tillåter mindre luftmotsånd än en grov yta det blir alltså BÄTTRE med folie.

Med fläktar i chassit så är det en 1-3c skillnad på en dämpad vs. odämpad låda, detta har att göra med den mindre luften i lådan och att luften i lådan inte har direkt kontakt med plåten.

Om du hittar bildämpmattor med alufolie till ett lågt pris så köp direkt, det ger bättre prestanda än en grov yta. (Jag vet för jag har praktiska bevis på det och använder alltid det.)

När du pratar om värme isolering så glömmer du bort att en ISOLERING görs bäst med stillastående luft, du kan ju prova att slå lös några plankor och riva lös tätskiktet på huset och se ifall den isoleringen fungerar som det var tänkt = Nej, eftersom det är den stillastående luften som isolerar värmen.

Resonansdämpa med bittummen och ljuddämpa med dämpmattor = tyst som en mus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Snacka skit!

Detta är rent dravel på högsta gissnings nivån.

Tack för förolämpningen, men det kanske man skulle väntat sig av någon med ett användarnamn som ditt? Här har du ett "din mamma äter varmt bajs till frukost" tillbaks till dig då så har vi det ur världen då.

Citat:

Att du dämpar datorlådan innebär egentligen bara en sak, luftflöde och sämmre kylning via chassit, om det är folie eller ej spelar mindre roll, eller.. ja Folien tillåter mindre luftmotsånd än en grov yta det blir alltså BÄTTRE med folie.

Med fläktar i chassit så är det en 1-3c skillnad på en dämpad vs. odämpad låda, detta har att göra med den mindre luften i lådan och att luften i lådan inte har direkt kontakt med plåten.

De verkliga temperaturskillnaden beror förstås på väldigt många faktorer, men det finns nog ingen, absolut inte jag, som påstår något annat än att en dämpad låda kyler sämre (utan att utnyttja möjligheten att dra på fläktarna mer när man har bätte ljuddämpning förstås). Så tack för att du påpekade det uppenbara.

Och tack också för att du längre ned argumenterar emot dig själv när du (helt riktigt) påpekar att den stillastående luften under alufolien isolerar bättre än den luft som kan utbytas i gränslandet ull/lådans innandöme utan folie. Alltid skönt att argumentera med folk som gör jobbet åt en...

Citat:

Om du hittar bildämpmattor med alufolie till ett lågt pris så köp direkt, det ger bättre prestanda än en grov yta. (Jag vet för jag har praktiska bevis på det och använder alltid det.)

Därom tvista de lärde. Du har en minskning av luftmotståndet av den hårda ytan, ställt mot den bättre värmeisolering du får med alufolien. Vilken av dessa effekter som är störst kommer att bero på en mängd faktorer, men trevligt nog så lär den vara så minimal, säkerligen mindre än en grad, att man inte behöver bry sig.

Citat:

När du pratar om värme isolering så glömmer du bort att en ISOLERING görs bäst med stillastående luft, du kan ju prova att slå lös några plankor och riva lös tätskiktet på huset och se ifall den isoleringen fungerar som det var tänkt = Nej, eftersom det är den stillastående luften som isolerar värmen.

Nej, det glömmer jag inte. Det kunde du sett om du orkat läsa till slutet av tråden innan du snabbpostade - då hade du sett att jag just förklarade det ett par decimeter längre ned.

Men däremot glömmer visst du att lyssna på ditt eget argument: stillastående luft. Den stillastående luften i ett hus får man helt riktigt genom ett tätskikt (i alla fall delvis, huvudsyftet med tätskiktet är ju snarast att hålla fukt ute, den stillastående luften uppnås huvudsakligen genom en kombination av ytter/innerväggarna och strukturen i tätningsmaterialet), det inre av dem utgörs ju just av alufolien.

Sedan glömmer du också alufoliens reflektion av värmestrålning, till skillnad från isoleringsmaterial med ytskikt av t.ex. papper.

Men som jag skrev ovan, effekten torde vara minimal i bägge dessa fall, och det var antagligen orättvist av mig att döma ut mineralullen pga det. Dess bristande dämpning är dock fortfarande ett problem i en datorlåda.

Citat:

Resonansdämpa med bittummen och ljuddämpa med dämpmattor = tyst som en mus.

Eh ja, är det någon som sagt något annat? Eller ännu hellre, använd en kombinationsmatta som den jag länkade till så tar det upp mindre plats och minskar därför luftflödet mindre. Jag har dock ingen aning om den dämpar ljudet mindre än en bitumenmatta plus en mineralull, och det lär nog vara olika i olika chassin också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Därom tvista de lärde. Du har en minskning av luftmotståndet av den hårda ytan, ställt mot den bättre värmeisolering du får med alufolien. Vilken av dessa effekter som är störst kommer att bero på en mängd faktorer, men trevligt nog så lär den vara så minimal, säkerligen mindre än en grad, att man inte behöver bry sig.

Men däremot glömmer visst du att lyssna på ditt eget argument: stillastående luft. Den stillastående luften i ett hus får man helt riktigt genom ett tätskikt (i alla fall delvis, huvudsyftet med tätskiktet är ju snarast att hålla fukt ute, den stillastående luften uppnås huvudsakligen genom en kombination av ytter/innerväggarna och strukturen i tätningsmaterialet), det inre av dem utgörs ju just av alufolien.

Men jag vill att DU tänker steget längre, menar du på fullt allvar att du isolerar värmen mellan plåten och isoleringsmaterialet?

...för det är den enda värmen du isolerar, vi andra vill ju att själva värmen ska ut ur chassit med hjälp av fläktar. Den enda luften som ligger still är just den som finns i dämpnings materialet, inte "hela datorn".

Jag har redan sagt hur chassits kalla plåt har fördelar över en dämpad låda, men det spelar ingen roll om det är bittummen eller vad skit du lägger på plåten för effekten blir precis densamme, luften inuti kabinetten kommer inte ha direkt kontakt med chassit, det är det som gör temperatur skillnaden.

Och vill du tro att folien är sämre på något vis inbilla dej gärna det men du lurar inte mej. (och förhoppningsvis alla andra som läser detta.)

Citat:

]Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson Tack för förolämpningen, men det kanske man skulle väntat sig av någon med ett användarnamn som ditt? Här har du ett "din mamma äter varmt bajs till frukost" tillbaks till dig då så har vi det ur världen då.

Förlåt om du kände dej förolämpad, det var inte min mening, men "din mamma" biter inte på mej.

Vad kan man vänta sej av någon med ditt användarnamn? ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson Sedan glömmer du också alufoliens reflektion av värmestrålning, till skillnad från isoleringsmaterial med ytskikt av t.ex. papper.

-Hur tänker du?, vi andra vill ju att värmen ska UR datorn inte isoleras inuti chassit! (Som du menar att en papp gör bättre än alufolie.) Det är ju lixom det vi pratar om!

Citat:

Dess bristande dämpning är dock fortfarande ett problem i en datorlåda.

XD BS.

Permalänk
Medlem

Seriöst, vill du hålla nere ljudnivån, köp inte ett chassi med hål över allt och plats för femtio-elva fläktar, det är onödigt och det väsnas. Genom att använda en fläkt längst fram på datorn(insug) och en fläkt längst bak i datorn(utblås) får man ett bra luftflöde som _räcker gott och väl_. Ljuddämpningsmaterial och dyl. gör ytterst marginell skillnad, om ens någon, lägg inte ut extra pengar på det.
Mitt råd till dig är att köpa ett chassi som inte har fler än två fläktar och som inte har någon resonans, det kommer du långt med. Vad som också gör skillnad är att t. ex. hänga upp hdd'n i någon sorts gummi-anordning och att byta ut fläktarna mot tex. https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Vad du än gör, köp inte ett gejmerchassi med onödigt många fläktar, lysdioder och hela köret, det finns ingen anledning till att göra det.
Kan även tillägga att jag använder detta chassit: https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste... som faktiskt har inbyggd ljuddämpning.
Ytterligare fördel med bara en fläkt som suger in luft är att du lätt kan placera ett dammfilter framför, på så sätt får du ett dammfritt, tyst, tillräckligt svalt chassi som dessutom är stilrent.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
(1) Men jag vill att DU tänker steget längre, menar du på fullt allvar att du isolerar värmen mellan plåten och isoleringsmaterialet?

...för det är den enda värmen du isolerar, vi andra vill ju att själva värmen ska ut ur chassit med hjälp av fläktar (2) . Den enda luften som ligger still är just den som finns i dämpnings materialet, inte "hela datorn". (3)

Jag har redan sagt hur chassits kalla plåt har fördelar över en dämpad låda, men det spelar ingen roll om det är bittummen eller vad skit du lägger på plåten för effekten blir precis densamme (4), luften inuti kabinetten kommer inte ha direkt kontakt med chassit, det är det som gör temperatur skillnaden.

Och vill du tro att folien är sämre på något vis inbilla dej gärna det men du lurar inte mej. (och förhoppningsvis alla andra som läser detta.) (5)

Förlåt om du kände dej förolämpad, det var inte min mening, men "din mamma" biter inte på mej.

Vad kan man vänta sej av någon med ditt användarnamn? ?

-Hur tänker du?, vi andra vill ju att värmen ska UR datorn inte isoleras inuti chassit! (6) (Som du menar att en papp gör bättre än alufolie.) Det är ju lixom det vi pratar om!

XD BS.

(1) Nej, så skulle jag definitivt inte uttrycka mig.
(2) Eller genom att värmen leds genom plåten. Den effekten minskar avsevärt med en isolerad låda.
(3) Det är riktigt, och det är den som gör att värme i mycket mindre utsträckning överförs till lådan och sedan vidare ut till omgivningen om man har en isolerad låda.
(4) Det är inte sant. Mineralull har mycket bättre värmeisolerande egenskaper än bitumen.
(5) För alla som kommer ihåg fysiken från högstadiet så vet man att en blank reflekterande yta som metall reflekterar värmestrålning (i det här fallet tillbaks in i lådan), medan en matt porös yta som papper bättre tar upp värmestrålningen och leder den in i intilliggande material. Men du kanske har kommit på nåt sätt att gå runt naturens lagar?
(6) Självklart. Men tyvärr har ljudisolering den i detta fall tråkiga egenskapen att det även isolerar värme. Det blir inte bättre för att du vägrar inse det tyvärr. Men som tur är gör det inte så mycket.

Alla andra är nog väldigt less på den här diskussionen som inte tillför någonting längre, så jag tänker avsluta den här i forumet. Om du vill fortsätta med att få fysiklektioner så är du välkommen att göra det i privatmeddelanden.

Permalänk
Medlem

Synd, ville gärna att ni skulle komma fram till nån gemensam slutsats =/

Och Dahren, jag har redan ett chassi (antec 300) men jag tycker ändå att det är bättre med 4 lågvarvade fläktar än 2 högvarviga fläktar. Men tack för tipsen ändå och ja, jag tänker täppa för hålet i sidan.