Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Batteri och garantier

Hej,

Jag köpte en Dell XPS M1530 i januari förra året och har märkt en gradvis försämring av mitt batteri i stort sett sedan jag köpte den. Idag håller den en dryg timme med full skärmstyrka vilket jag tycker är katastrofdåligt. Hur som helst så har jag (dumt nog) inte gjort något åt saken under garantitiden (1 år).

Nyss så fick jag upp en varning av underbara Vista:

Citat:

"Your battery is able to charge normally. However it is reaching the end of its usable life. You can experience a longer operating time with a new battery. You might want to consider purchasing a replacement battery now."

Garantin gick ut den 7:e januari, min fråga är om jag ändå kan klaga hos Dell och hänvisa till någon konsument-lag? Ett batteri bör väl hålla längre än ett år tycker man...

Någon som har några tips?

MVH,

Ludvig

Permalänk
Avstängd

Garantin har gått ut, finns inga lagar som är på din sida.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Reklamera det?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Är batteriet kalibrerat? Om inte så ladda det fullt och sedan kör datorn på batteridrift tills den slocknar, d.v.s. att batteriet är helt urladdat. Ladda sedan batteriet fullt igen. Notera att man inte bör ladda ur ett Li-Ion batteri helt då det inte är bra för batteriet. Gör det endast när du måste kalibrera det.

Annars kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt. Det klarar bara ca 300-400 laddningar och garantierna brukar vara begränsade eftersom batteriet är en förbrukningsvara.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Brukar vara 6mån på ett batteri..

Permalänk
Medlem

Batterier brukar normalt inte omfattas av garanti annat än uppenbarta batterifel (svällningar, explosioner, etc) utan det ses som en förbrukningsvara. Ring Dell och framför dina synpunkter, vill de inte ge dig ett nytt batteri på goodwill så får du köpa ett helt enkelt.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Är det inte 2 års reklamationsrätt på fabrikationsfel. Gäller i så fall att bevisa fabriksfel...nog ganska svårt dock.

Permalänk
Medlem

Batterier är klassat som förbrukningsvara och då gäller väl 6 mån eller 1 år. Minns inte vilket.

*edit*
1 år.

Första träffen på Google på "batterier garanti dell"

http://www.google.se/search?hl=sv&q=batterier+garanti+dell&bt...

http://www1.euro.dell.com/content/topics/global.aspx/batterie...