Ny hårddisk till min MacBook

Permalänk

Ny hårddisk till min MacBook

Hej alla.

Funderar på att byta ut min 160GB 5400RPM HDD i min 13" MacBook till en ny. Funderar på en 7200RPM HDD men vill kolla med er om det är en bra idé. Tex. blir det för varmt eller klarar datorn av att försörja disken med el för att den skall kunna fungera. Disken jag tänkt på är en WD Scorpion Black 320GB 16MB cache.

Sen vill jag även självklart skapa en backup på det jag har idag. Jag är rätt novis på Mac datorer så jag vet inte vad backupprogrammet heter. kan det vara Time Machine? Samt kan man spara över allt på tex en WD Passport via USB och sedan enkelt föra in allt igen? Och blir det en ren backup eller kaka på kaka?

Kanske hjärndöda frågor men som sagt novis på Mac

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk

Det som kan hända är att vibrationerna fortplantar sig på ett tydligare sätt vilket man känner när man vilar händerna på topcaset. Jag fick iofs samma fenomen när jag installerade en 320GB 5400 rpm-disk så det behöver inte nödvändigtvis ha med varvtalet att göra. Några diskar "klickar" vilket kan upplevas som störande och vissa har en freefall sensor som kan krångla lite med macbookens egna motsvarighet. Det finns långa uttömmande trådar i ämnet på 99.se/mac!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Tack ska kolla upp den sajten.

BTW på vilket sett krångklar diskens freefall med macbookens inbyggda?
Vart lite orolig nu

Ang ljudnivå och vibrationer så stör det mig inte. Sitter alltid med hörlurar på. Samt att jag alltid har min stationära igång som låter som fan så jag är van med högljudda datorer

EDIT:

Läste nu att man kan stänga av free fall sensorn i MB.
Och att nyare modeller av WD Scorpion inte har detta problem.
Hmm man kanske ska slå till

Men åter igen blir inte det väldigt varmt i en 13" med en 7200RPM HDD?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Tack ska kolla upp den sajten.

BTW på vilket sett krångklar diskens freefall med macbookens inbyggda?
Vart lite orolig nu

Ang ljudnivå och vibrationer så stör det mig inte. Sitter alltid med hörlurar på. Samt att jag alltid har min stationära igång som låter som fan så jag är van med högljudda datorer

EDIT:

Läste nu att man kan stänga av free fall sensorn i MB.
Och att nyare modeller av WD Scorpion inte har detta problem.
Hmm man kanske ska slå till

Men åter igen blir inte det väldigt varmt i en 13" med en 7200RPM HDD?

Jag bytte hårddisken i min macbook till en SEAGATE MOMENTUS 7200.3 320GB 7200RPM. Datorn känns i snitt 20% snabbare och hårddisken ligger på 35 grader. Hitachin som fanns i macen innan låg strax under 50 grader. Ljudnivån är lite högre, men inget jag stör mig på.

Btw, det behövs en speciell skruvmejsel för att byta hårddisk på macen.

Visa signatur

<3 min Nikon D50

Permalänk

Menar du för att ta loss den från vaggan?

Visa signatur

Permalänk

Ja det är torxskruvar (t6 vill jag minnas).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icecream_
Jag bytte hårddisken i min macbook till en SEAGATE MOMENTUS 7200.3 320GB 7200RPM. Datorn känns i snitt 20% snabbare och hårddisken ligger på 35 grader. Hitachin som fanns i macen innan låg strax under 50 grader. Ljudnivån är lite högre, men inget jag stör mig på.

Btw, det behövs en speciell skruvmejsel för att byta hårddisk på macen.

Hur gör du för att kolla tempen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss

Ok som tur är köpte jag en liten verktygslåda med en massa olika bits.
Hoppas bara att en av dem är rätt Har ett svagt minne att vissa av dom heter just T och en siffra

Crossing my fingers.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Hur gör du för att kolla tempen?

Jag använder smcFanControl (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31029) och iStats pro (en widget, finns på apples hemsida). Med smcFanControll kan du ställa in hastigheten på fläkten, men du ser dock bara tempen på cpun.

Visa signatur

<3 min Nikon D50

Permalänk
Medlem

Är det någon som har bytt till en 7200varvs hårddisk som inte låter mera än 5400varvs diskar?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss

T8 är jag ganska säker på att det är.
Sen så krävs det en mycket liten philipsmejsel för att skruva bort metallskyddet.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

T8 stämmer, tack för rättningen! Här finns en utmärkt guide för hur man byter disk:

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Core-Duo-Hard-Driv...

Visa signatur

Permalänk

Jag lyckades skruva loss dem med en tång. Bara klämma fast den från sidan och snurra. Vart fula märken på skruvhuvudena men who cares

Gick finfint att slänga in den nya disken samt 4GB ram.

Och fy fan vad Time Machine är smidigt. Sparade en backup på min WD Passport Studio och vips var datorn precis som förr förutom ett par uppdateringar.

Visa signatur