Vilket drar mest elektrisitet? [Behöver hjälp]

Permalänk
Medlem

Vilket drar mest elektrisitet? [Behöver hjälp]

Hej. Jag har länge undrat efter en sak men inte ens min fysik/teknik lärare vet om svaret. Ifall jag har på min dator och sen kanske ska ut en runda som tar ungefär 1 timme, Är det bäst då att stänga av den eller att ha den på?
Det finns ju också vänte läge, men när man sätter på den från vänteläge så drar den väl och mycket el?
Och hur mycket el drar en dator,? Jag har 400W nätagg ifall det skulle hjälpa,
Kanske 0-50kr per timme eller vad?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga stäng av den.

min dator (den första som du ser i signaturen) drar 160 watt i genomsnitt vid normal användning (inte spel). det här betyder att under den timma drar min dator 160 watt timmar eller 0.16 Kwh, en Kwh kostar ungefär 1kr beroende på vad du har för elabbonemang. jag kan alltså ha på min dator lite mer än 6 timmar per dag utan att betala mer än en krona

för att göra åt 0.16 Kwh på 30 minuter måste min dator dra 320 watt kontinuerligt, för att göra åt 0.16 Kwh på 15 minuter måste min dator dra 640 watt kontinuerligt.

forsätter vi neråt så blir det
7.5 minuter = 1280watt
3,75 minuter = 2560watt
1.87 minuter (112 sek) = 5120watt
0.9 minuter (56 sek) = 10240watt

Om vi nu säger att att din dator tar 56 sekunder att starta då måste den ha en förbrukning på 10240watt (10 Kw) under den tiden, och en sån dator hoppas jag inte att du har hemma hos dig isåfall tycker jag du ska dela med dig.

Ska förtydliga mig när jag säger att datorn måste dra 320 watt för att uppnå 0.16Kwh, menar jag att om datorn är på 30minuter och avstängt 30 minuter på en timma måste den under tiden den är på, dra 320watt

Permalänk
Medlem

hmm det där lät avancerat och tillockmed jag fattade det:P:P:P

mkt bra skrivet:)

borde nästan klistra någon tråd om hur man är mest miljövänlig/kostar minst el. t.ex. välja något företag som bara har vind/vatten eller vänteläge något program som clockar ner prollen när man trycker en spesifik knapp på tangentbordet/mus.

aja bra bra:P:P:P:P

M.V.H.