Vista OEM - Nytt Moderkort

Permalänk
Medlem

Vista OEM - Nytt Moderkort

Hej!
Jag köpte en dator (se sign) för några månader sedan men är inte nöjd med prestandan.
Nu planerar jag istället att byta upp mig till ett i7 system med ett P6T Deluxe moderkort.
Men vad jag har hört så är Vista OEM begränsad till det moderkort man först installerade det på, betyder detta att jag måste köpa en ny Vista OEM eller finns det sätt att kringå detta?

Tack för svar //

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag bytte ett trasigt moderkort i en hp dator för ngn dag sedan, till en liknande kort( behövde inte installera om windows). Då var de bara att återaktivera koden hos microsoft.

Permalänk
Medlem

Har du köpt OEM och äger koden har du all rättighet att installera den på vilken dator du själv äger. Sen att Microsoft har restriktion till 3 eller nått sådant datorer/vista är deras rättighet.
Det är bara att ringa till kundsupport hos microsoft och så aktiverar dem åt dig. Det gör jag varje gång jag installerade XP eftersom jag *host* har fler än 3 datorer. Bara stänga av internet hos dem och sedan ringa

vet inte om jag får skriva det där för admin, ta bort det om det bryter mot några regler.

Permalänk
Medlem

WeeMaan du kan lungt installera om med samma kod osv, men när windows säger att "det gick inte att aktivera din license" så ringer du bara till microsoft och får först snacka med en automatisk telefonsvarare.

Där får du knappa in lite siffror, och om den inte godkänner din aktivering så blir du kopplad till en "agent"

Du svarar bara på deras frågor. och frågar dem varför du bytte moderkort så säger du bara att det gamla gick sönder.

Inga svårigheter det där

Permalänk
Medlem

Bra, tack för alla svar.
Återkommer med rapport om hur det gick.

Mvh

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

Lite tilläggsfrågor:

Vad händer om man inte installerar om operativet utan bara monterar det nya moderkortet (+ cpu & minne) och sedan startar upp?
Säger den ifrån direkt eller vad händer?

Någon som har ringt dit under nattetid, är det 24/7 öppet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fel drivrutiner till hårddiskkontrollern blir det en blåskärm med meddelanded inaccessible boot device.
Eftersom du byter från intel till lite nyare intel så kan det fungera om de chipsetdrivrutiner du installerat även stödjer x58.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara