Permalänk
Medlem

varför bara 100/10 i vissa stadsnät?

jag är lite fundersam över hastigheterna i stadsnäten.
kan ni komma på någon teknisk anledning till att topphastigheten i vissa nät är 100/10 Mbit? jag sitter t ex i ett av opennet stadsnät, (de har 18st totalt) där kan alla nät utom 3 kan leverera 100/100 mbit.

Jag tycker ju inte att det bara kan bero på efterfrågan, för det bör finnas någon mer nörd här i skövde som vill ha 100/100.

kan ju påpeka också att 30/30 mbit finns tillgängligt också i de här tre näterna. men man vill ju inte byta ner 30 upp till 10 bara för att få lite mer neråt.

Permalänk
Medlem

har samma problem här med stadsnätet. ringde och frågade i veckan men kom fram till nån som inte hade en aning om vad som gällde så jag lyckades inte få något vettigt svar, ska pröva igen senare.

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem

Sällan man behöver mer än 10 upp? Inte som privatperson i vart fall..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Klart man behöver. Hur ska man annars kunna seeda alla linux-distar???

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om hur ofta man behöver mer än 10Mbit. Det handlar om när man väl behöver det så vill man kunna ha det. Har själv bara 10Mbit och det är relativt sällan jag behöver ens det, dock skulle jag jätte gärna ha 100Mbit eller mer för de få gångerna man faktiskt behöver.

Permalänk

Hur snabbt kan man ladda som max med 100 mbit om man vill veta det i megabyte per sec? Om jag tex tankar torrenter från vettiga sidor så kommer jag upp i 11.2 megabyte per sec.

Vad är den teoretiska maxfarten för 100 mbit?

Permalänk
Medlem

100/8 = 12,5

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Inaktiv

100 Mbit delat i 8 blir max teoretiska max hastighet 12,5Mb. så mellan 11 och 11,5 är tyvär det man får ut normalt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sverige_vikingen
100 Mbit delat i 8 blir max teoretiska max hastighet 12,5Mb. så mellan 11 och 11,5 är tyvär det man får ut normalt

tyvär ?

1Mbyte eller 8Mbit är ju inte alls mkt (inte så mkt iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher

Imponerande att du kan veta hur mkt lina en privatperson behöver!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher

så dem som har 5 cs servrar, 2vent servrar, en ftp server,en webbserver också seedar man någon torrent det är klart att man som privatperson kan använda mer än 10mbit

Permalänk
Medlem

Nu har jag somnat ifrån min egna tråd lite men jo precis som personer ovan säger så kan en privat person använda mer än 10mbit upp. det jag inte förstår däremot är varför denna begränsning i stadsnät, eftersom tekniskt sätt bör dom inte ha problem att leverera 100mbit upp om dom kan leverera det ner.

Vad jag vet så betalar internetoperatörer för trafiken dom generar genom t ex en backbone och inte hastigheten. så varför ska då en kund behöva vänta 10 minuter på att skicka en fil om det skulle kunna gå på 1minut och ändå inte kosta internetoperatören något extra.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Nu har jag somnat ifrån min egna tråd lite men jo precis som personer ovan säger så kan en privat person använda mer än 10mbit upp. det jag inte förstår däremot är varför denna begränsning i stadsnät, eftersom tekniskt sätt bör dom inte ha problem att leverera 100mbit upp om dom kan leverera det ner.

Vad jag vet så betalar internetoperatörer för trafiken dom generar genom t ex en backbone och inte hastigheten. så varför ska då en kund behöva vänta 10 minuter på att skicka en fil om det skulle kunna gå på 1minut och ändå inte kosta internetoperatören något extra.

Hastigheten är ju en begränsning som gör att kunder inte kan ladda upp 32TB i månaden som det är möjligt att göra med 100Mbps upp. Med 10Mbps är det bara möjligt att ladda upp 3,2TB vilket de flesta ISP:s nog gillar mer. Själv skulle jag helt klart lätt kunna komma upp i 10-20TB i månaden om jag hade 100Mbps upp istället för 10Mbps. Efterfrågan är nog inte så stor på 100Mbps upp egentligen, även fast de flesta på swec självklart skulle vilja ha det. Men vi utgör inte mer än cirka 1,4% av Sveriges befolkning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni ska vara glada med era stadsnät ^^ jag sitter på en 8Mbit adsl där jag får ut mellan 2 och 4. Dessutom så dör nätet minst 1 gång i timmen så spelande blir frustrerande...

men jag håller med 100Mbit går enkelt att använda ^^ och då inte för illegal seeding utan för diverse servrar eller att seeda GNU licensierad programvara.

Skulle själv sätta igång flertalet servrar om jag hade haft bredband till det, nu blir det bara massa burkar som står och samlar damm...

Visa signatur

Här är internet.