Permalänk

Macbook eller PC?

Har riktigt svårt för att bestämma mig hur jag ska göra inför mitt kommande laptop köp.

Alltid kört med PC innan och har ingen erfarenhet av mac men intresset har växt mer och mer nu på senaste tiden. Och mitt sätt att använda datorn har också förändrats för idag spelar jag aldrig på min nuvarande laptop utan använder den bara till surf, mail, musik och lite ordbehandling. Känner jag för att lira lite så har jag alltid min PS3a.

Så till mitt lilla problem och det är att jag väljer mellan en Macbook Unibody 2.4gHz eller Sony Vaio VGN-FW31ZJ. Nu har ju Sonyn tex blu-ray men det har egentligen ingen betydelse för att jag kör blu-ray via PS3an redan idag så.

Men mitt problem i valet ligger nog i att jag vet inte om man ska våga köra på en mac fullt ut så att säga? Tror ni jag kommer sakna PCn?

Så vad säger ni? Är jag helt ute och reser om jag skulle välja macen?

Permalänk
Medlem

Är du helt nöjd med peze så finns det ingen anledning att byta.
Eftersom ingen gärna kan vara det så tycker jag du ska våga byta

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

gör som min kompis gjorde, köp en mac och installera windows

Visa signatur

Stationär: E4500, HD4830, BenQ G2200W XP SP3
Bärbar: Acer Travelmate 5730 Ubuntu 9.04

Permalänk

Innan tva gick IDG i sitt inlägg så har han ju en poäng. Men jag undrar vad du har för erfarenhet av Mac? Någon vän som har en och du har blivit sugen den vägen? Eller har du ingen erfarenhet av Mac alls?

Mitt råd är att du försöker smyga dig iväg till en återförsäljare och petar lite på en. Känns väldigt onödigt att betala en hel del pengar för något som du verkar så osäker på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Innan tva gick IDG i sitt inlägg så har han ju en poäng. Men jag undrar vad du har för erfarenhet av Mac? Någon vän som har en och du har blivit sugen den vägen? Eller har du ingen erfarenhet av Mac alls?

Mitt råd är att du försöker smyga dig iväg till en återförsäljare och petar lite på en. Känns väldigt onödigt att betala en hel del pengar för något som du verkar så osäker på.

Min erfarenhet sträcker sig så långt som att jag pillat på några macar i applestore. Så inte så mycket att hänga i granen precis. Men ska jag vara helt ärlig så gillar jag apples design och kvalitetsintryck starkt. Och ska man köpa en traditionell pc-laptop så är det oftast värsta plastmonstret med pianolack hit och dit vilket jag inte gillar.

Så därför fastnade jag lite för Sonyn iom kvalitén som den ger sken av. Och när jag ändå kommit sålångt och började titta lite på macbook så tänkte jag att klarar jag mig på en sådan så hade det varit perfekt för utseendemässigt är den riktigt het.

Ska iväg på onsdag och kolla på både Sonyn och Macbooken så tänkte samla på mig lite åsikter innan dess.

Permalänk

För dina användningsområden har jag svårt att se att du skulle bli missnöjd med den macbook.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Men ska jag vara helt ärlig så gillar jag apples design och kvalitetsintryck starkt. Och ska man köpa en traditionell pc-laptop så är det oftast värsta plastmonstret med pianolack hit och dit vilket jag inte gillar.

Du kan ju installera Windows på din nyinköpta Mac om du verkligen inte gillar OS X (doubt it though) så har du en kvalitetspeze som ser rätt snajsig ut om inte annat…
…vad har du att förlora? egentligen? Speciellt om du jämför med en Sony som ju oftast är ändå dyrare.

Visa signatur

Permalänk

Hmm ja svårt som sagt men det lutar mest åt macbooken som jag känner nu. Får väl se vad det blir på onsdag men lovar återkomma och meddela utgången av det hela.

Permalänk
Medlem

Varför tittar du på en sony med blueray när du itne behöver det? Ta fram en Sony utan blueray så får du svart på vitt vad du får betala extra åt det ena eller andra hållet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

Re: Macbook eller PC?

Citat:

Har riktigt svårt för att bestämma mig hur jag ska göra inför mitt kommande laptop köp.

Alltid kört med PC innan och har ingen erfarenhet av mac men intresset har växt mer och mer nu på senaste tiden. Och mitt sätt att använda datorn har också förändrats för idag spelar jag aldrig på min nuvarande laptop utan använder den bara till surf, mail, musik och lite ordbehandling. Känner jag för att lira lite så har jag alltid min PS3a.

Så till mitt lilla problem och det är att jag väljer mellan en Macbook Unibody 2.4gHz eller Sony Vaio VGN-FW31ZJ. Nu har ju Sonyn tex blu-ray men det har egentligen ingen betydelse för att jag kör blu-ray via PS3an redan idag så.

Men mitt problem i valet ligger nog i att jag vet inte om man ska våga köra på en mac fullt ut så att säga? Tror ni jag kommer sakna PCn?

Så vad säger ni? Är jag helt ute och reser om jag skulle välja macen?

Jag var i samma sits för inte så himla länge sen...
Det slutade med att jag köpte en Mac, och jag må säga.. jag har aldrig varit så nöjd som jag har..

Däremot skulle jag avråda för 2,4an, du tjänar egentligen inget extra från 2,0an..

- Bakgrundsbelyst tangentbord
- 400Mhz
- 90GB hdd

Det är inte värt 3000:- extra.

Kör på 2,0an unibody. Jag lovar att du inte blir missnöjd.
/M

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blandad
Varför tittar du på en sony med blueray när du itne behöver det? Ta fram en Sony utan blueray så får du svart på vitt vad du får betala extra åt det ena eller andra hållet.

Jo det vet jag men den dyrare sonyn har högre upplösning på skärmen 1920*1080 och 64bit version av Vista.

Så det var därför valet föll på den framför billigare sony modeller.

Permalänk
Medlem

Var själv sugen på en MacBook (Pro) men alla rapporter om defekta grafikkretar fick mig att vänta. Och nu kommer många rapporter om överhettade kretsar så jag har lagt ner det här med "form före funktion" helt, tyvärr...

Kvalitetsintryck är verkligen inte detsamma som faktisk kvalite.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

1920x1080 på hur stor skärm då?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk

Har den vanliga macbook också överhettningsproblem? Eller är det bara Pro? För Pro har ju dubbla grafikkretsar 9400 & 9600.

Permalänk

superboss

1920*1080 på 16,4tum

Permalänk
Medlem

Då är det ju ganska stor storleksskillnad mellan de med. Att släpa på en 16.4" skulle jag inte orka med. Skall du inte släpa runt med den så mycket är det ju dock inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har den vanliga macbook också överhettningsproblem? Eller är det bara Pro? För Pro har ju dubbla grafikkretsar 9400 & 9600.

Jag har en 2.0 unibody och har inga problem över huvud taget. Den blir inte varmare än normalt och första gången jag öht hörde fläkten i den var häromdan när jag kodade film för första gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min MBP har inga överhettningsproblem. Den blir ganska varm och go om man spelar med 9600M-kortet och fläkten snurrar på, men den överhettas aldrig. Kör dock oftast på 9400M-kortet då jag inte spelar så ofta och det är inte särskillt varmt. Korten används inte samtidigt.

De senaste rapporterna handlade "endast" om den nya 17-tums Macbook Pro:n.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

1920x1080 på 16.4" tum låter som en mardröm Dessutom är en 16.4" i bästa fall släpbar Personligen kommer jag inte köpan något annan än 13" bärbara för det är oslagbart storlek/prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt artiklarna jag tänker på så gäller det tydligen båda modellerna. Hittade inte själva artikeln jag tänker på, men här har du ett alternativ: http://theappleblog.com/2009/03/06/graphics-problems-surface-...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag blir ganska irriterad varje gång någon använder ordet PC som det är PC mot Mac, men mac är ju en PC? en mac har bara ett annat operativsystem som kallas osx och då borde det vara mer "ok" att säga : osx(mac) eller windows? right? lite offtopic,e inte min mening att göra någon upprörd, var bara tvungen att avreagera mig lite ^^

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Det är väl snarare begreppet PC som ska bytas ut mot någon specifik bärbar maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

exakt, det skulle bli mycket lättare, men problemet vi har där är att det finns så många olika tillverkare av windows och linux-baserade datorer, det känns som att vi har toshiba,dell,hp och compac på den ena sidan, sen mac på den andra, som att det är två helt olika datorer?

Men i grund och botten är ju alla datorer uppbyggda på samma sätt, och det är bara operativsystemen som skiljer sig, varför kan man inte köpa osx "på burk" och installera i vilken "vanlig" dator som helst, som med windows?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Köpte en Macbook 2.4gHz idag, skriver detta inlägget från den nu. Känns bra änsålänge men har precis packat upp den så vi får se.

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet!

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hej!

är också i funderingarna på att skaffa en macbook, hade för ett par år sedan en ibook som jag vart supernöjd med, men vilken version av macbooken är mest prisvärd i dagsläget?

mvh

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
exakt, det skulle bli mycket lättare, men problemet vi har där är att det finns så många olika tillverkare av windows och linux-baserade datorer, det känns som att vi har toshiba,dell,hp och compac på den ena sidan, sen mac på den andra, som att det är två helt olika datorer?

Men i grund och botten är ju alla datorer uppbyggda på samma sätt, och det är bara operativsystemen som skiljer sig, varför kan man inte köpa osx "på burk" och installera i vilken "vanlig" dator som helst, som med windows?

Faktiskt en hel massa fel i det där inlägget.
(Inte många rätt egentligen om man ska vara petnoga).
Är du intresserad på en lista med saker som du har dålig koll på?

Visa signatur

Permalänk

Har börjat bekanta mig lite nu med OS X leopard och tycker det är riktigt nice. Men har en frågan om man ska köra boot camp så står där i instruktionerna att man ska ha tex windows xp sp2 och inget annat. Men jag har windows xp professional och sedan en cd med servicepack 3. Alltså det går inte installera det så? Med att först installera windows via boot camp och efter det uppdatera med servicepack 3?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Faktiskt en hel massa fel i det där inlägget.
(Inte många rätt egentligen om man ska vara petnoga).
Är du intresserad på en lista med saker som du har dålig koll på?

Jag är, för jag håller med honom. I mitt tycke är ditt inlägg endast fanboy-baserat. Det är samma Intel- processor, samma Corsair- minne, samma Seagate- disk, samma moderkort från Asus och samma LED- skärm från Philips.

Permalänk
Citat:

Har börjat bekanta mig lite nu med OS X leopard och tycker det är riktigt nice. Men har en frågan om man ska köra boot camp så står där i instruktionerna att man ska ha tex windows xp sp2 och inget annat. Men jag har windows xp professional och sedan en cd med servicepack 3. Alltså det går inte installera det så? Med att först installera windows via boot camp och efter det uppdatera med servicepack 3?

Bästa lösningen är att slipstreama en ny xp installationsskiva med sp3:

http://lifehacker.com/386526/slipstream-service-pack-3-into-y...

Visa signatur