Skärm "dör" när inkopplad till grafikort

Permalänk
Inaktiv

Skärm "dör" när inkopplad till grafikort

Tja.

Hittade inget liknande problem på varken google eller här på forumet, är ett väldigt skumt problem.

När datorn är avstängd och skärmen också, alltså allt är avstängt. Ja då vill jag starta min dator och sätter igång den på startknappen, jag sätter på skärmen också och här så händer det, den stängs av direkt och på/av knappen fungerar inte alls, inget lyser, låter Elle blinkar någonstans och allt är ordentligt inkopplat.

Har testat olika anslutningar (dvi, vga) med olika kablar, samma sak.

Det som är skumt är att jag får koppla ur strömmen från skärmen och vänta i några sekunder så fungerar skärmen oftast som vanligt (ibland kan den vägra hela dagen) helt utan problem och fungerar då under hela tiden datorn är på eller "STARTAS OM", alltså starta om knappen i windows.

Värt att notera är att problemet endast sker när skärmen är inkopplad genom dvi eller vga till grafikkortet. Alltså kopplar jag ut dessa och sätter på skärmen så är den ju på och lyser som den gör när den inte har någon input. Kopplar jag in den sen så dör den oftast. Men lyckas jag få den att fungera så kan jag ju göra i princip vad som helst så länge jag inte stänger av datorn.

Jag beskriver ju problemet ovan som att det är skärmen det är fel på och de gör jag eftersom jag har testat att koppla in skärmen i en bärbar dator och samma problem uppstår, går igång om jag gör samma saker som beskrivs ovan men inte alltid!

Datorn startar ju som vanligt även om skärmen inte går igång, jag kan sitta på en fjäranslutning till den och allt fungerar prima.

Tacksam för svar...

EDIT: Systemet är det som beskrivs i signaturen...

MVH Mladen

Permalänk
Avstängd

Har haft ett liknande problem. Den gången hade jag isär skärmen och lyckades hitta att en lödning som hade släppt. Det var av/på-knappen som var lödd direkt på ett kretskort. Fick ta fram lödpennan och löda fast knappen igen så fungerade skärmen igen.
Vet inte om det är det som är felet för din del men är skärmen någorlunda ny så är det bättre att lämna igen den. Oftast är det någon transistor som går sönder, det blir kortslutning, men det brukar inte vara så populärt att söka efter sånt och att mäta komponenterna när de sitter på kretskorten blir inte alltid helt rätt.

F.D. innehavare av TI-32

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
F.D. innehavare av TI-32

Haha, där ser man ju

Jo ja ska få byta till mig en ny, men jag tänkte fråga här för jag är ju inte helt 100% på att det var skärmens fel. Verkar som att det är den det beror på när de samma problem på 2 datorer men ändå.

Grejen är ju att jag redan bytt skärmen en gång men den förra dog helt, gick inte alls att få igång, kan ju vara att hela serien har nåt problem med av/på knapparna eller nån transistorer av dålig kvalitet (känsliga för temp ändringar eller liknande).

Tur att man har garanti, utbyte på plats

Tack för svar.