Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
åh, jag är lite sugen ändå ^^, Såg att på Dustin fick men en ledig minnesplats så man kan sätta i 2 gB till. 2gB stickorna från Lenovo kostade 1k, men det fanns från andra märken för 400kr, kommer det fungera med minnena som sitter i datorn?

Ja du kan stoppa in andra tillverkares minnesmoduler också men det måste vara DDR3/1066mhz men i alla fall när jag köpte så skiljde de bara nån hundring mellan orginal och andra tillverkare, här finns det för 720kr:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2126236;c:36129

Permalänk
Medlem

Jag va förresten i kontakt med GGS-data för någon månadsen angående Clevon. Han sa att det va bra kvalité på den datorn också, men det är klart han säger så Men har svårt att tro de datorerna sak vara mycket sämre än de andra modellerna.

Jag började tänka på priset igen och då är det helt klart till clevos fördel, tänker då på den billigare versionen för 9k. Verkar dock som att en extra ström adapter kostar 1000 kronor :/

Edit: Såg nu att de hade en svart version av Clevo datorn också, tycker inte den med vitt tangentbord och platta är fin alls ^^ Svarta der mycket bättre ut.

Permalänk

Har också varit i kontakt med GGS-data, snabba och bra svar, jag är med ute efter den svarta. Pratade med en polare som jobbar mycket med grafik och han höll med om fördelen HDIM har över VGA, men tyckte det var viktigare med en bra 22":are, Färdjup, kontrast, betraktningsvinkel, än hög upplösning >1600*xx. Laddade ner manualen til clevon från deras hemsida och den verkar lätt att konfigurera, hårdvarumässigt.
Har tänkt vidare på om hur viktigt det är med HDIM/DVI till projektorerna och jag tror inte det är någon större grej.

3-d vy av clevon, ser inte så illa ut. Ser clean ut!
http://www.nexoc.de/cms/front_content.php?client=1&lang=2&idc...

Permalänk
Medlem

Jo, den ser ganska standard ut

Jag är intresserad över batteritiden på den också... står >130 min vilket är godkänt om det är under load, men man vet ju aldrig.

Permalänk

ATI Mobility Radeon HD 3470 256 MB är ett rätt så bra grafikkort va? ska eventuellt köpa bärbar dator, har sett på ett par med detta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nardur92
ATI Mobility Radeon HD 3470 256 MB är ett rätt så bra grafikkort va? ska eventuellt köpa bärbar dator, har sett på ett par med detta grafikkort.

Förvänta dig inte att kunna spela nyare spel på hög upplösning eller grafik. Det är ju trots allt ganska "low end". Är du ute efter att spela bör du satsa på något bättre

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte köpa en thinkpad för att spela på, det går nog (jag spelar inte) men som shooblan säger så finns det lämpligare konsument-holkar för detta. Grafikkorten i workstationmodellerna (t61p,w500 etc) är dessutom optimerade för cad/3d osv och inte för spel.

Permalänk
Medlem

Nej T400 är ingen speldator inte. Har testat bf2 och det flyter ju på väldigt bra I slutet av denna video testar han ett par nyare spel: http://www.youtube.com/watch?v=RVPt6RODSW4

Fick för övrigt hem mitt nya tangentbord idag. Det är mycket bättre nu, det enda är att det sviktar mycket i övre vänstra hörnet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softarn
Nej T400 är ingen speldator inte. Har testat bf2 och det flyter ju på väldigt bra I slutet av denna video testar han ett par nyare spel: http://www.youtube.com/watch?v=RVPt6RODSW4

Fick för övrigt hem mitt nya tangentbord idag. Det är mycket bättre nu, det enda är att det sviktar mycket i övre vänstra hörnet.

Nice, var det ett t61 tangentbord utan hål undertill eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Nice, var det ett t61 tangentbord utan hål undertill eller?

Tror inte att det var ett t61 tangentbord utan en annan tillverkare av t400 tangentbordet. Istället för hål var det små gropar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softarn
Tror inte att det var ett t61 tangentbord utan en annan tillverkare av t400 tangentbordet. Istället för hål var det små gropar.

ok, bra i alla fall att dom löst problemet, har fått frågan tidigare från en polare som äger en t400 men då är det bara att ringa Lenovo då, tack.

Permalänk

Kan meddela att det blir en T400 + ett extra minne.
Se om jag beställer den idag eller imorgon så kan jag återkomma med vad jag tycker om den.
Fick du någon ordning på "thinklighten" Softarn, läst en del om det på andra forum och det verkar som om den är felkonstruerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasFLW
Kan meddela att det blir en T400 + ett extra minne.
Se om jag beställer den idag eller imorgon så kan jag återkomma med vad jag tycker om den.
Fick du någon ordning på "thinklighten" Softarn, läst en del om det på andra forum och det verkar som om den är felkonstruerad.

Inte gjort någon ansträngning för att ordna den eftersom jag anser att den är helt onödig. Skärmen lyser ju upp det mesta och de flesta av os kan ju skriva utan att titta på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Dagens Thinkpad har inte samma kvalitet som dom gamla thinkpads vilket visar sig tex på palmresten på T400 vilken tunn plast de har använt sig av, du kan trycker ner den med tummen, dålig passning av detaljer runt om.

Synd bara att det inte finns några verkliga bra laptops köpa längre, Apple har ju gått ner sig också och överdrivet utseende till förmån för funktionalitet.

Så vad ska man köpa idag egentligen om man vill ha det bästa?

Permalänk
Inaktiv

Jag har faktiskt också reagerat på det faktum, absolut inget slår en gammal IBM Thinkpad, dom nyare är det inte riktigt samma känsla varken i kvalitetskänslan (även om "verklig" kvalitet är ganska nära IBM) eller i det extremt sköna tangentbordet. Läste en tråd på nbr om just detta faktum och jag tror kontentan var att Thinkpad X301, nya alu-macen och nån vaio jag inte kom ihåg namnet på. Tror tyvärr det är alltför mycket kostnadsfocus oavsett tillverkare nuförtiden, en IBM Thinkpad kostade en bra bit över 20k, nu kan du köpa en SL500 för 4999kr....

Har kört x300 ganska mycket och måste faktiskt erkänna att den känns överlägsen i kvalitetskänsla och har ett sjukt bra tangentbord men de kan man faktiskt ställa som krav då den billigaste x301:an kostar en bit över 21k också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Dagens Thinkpad har inte samma kvalitet som dom gamla thinkpads vilket visar sig tex på palmresten på T400 vilken tunn plast de har använt sig av, du kan trycker ner den med tummen, dålig passning av detaljer runt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Jag har faktiskt också reagerat på det faktum, absolut inget slår en gammal IBM Thinkpad, dom nyare är det inte riktigt samma känsla varken i kvalitetskänslan (även om "verklig" kvalitet är ganska nära IBM) eller i det extremt sköna tangentbordet.

Vad jag har hört så skulle ju Lenovo/IBM fortfarande ha hög kvalitet jämfört med andra laptops och så även Clevo, det var den viktigaste egenskapen till att jag valde mellan dessa modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Zzzandman Tror tyvärr det är alltför mycket kostnadsfocus oavsett tillverkare nuförtiden, en IBM Thinkpad kostade en bra bit över 20k, nu kan du köpa en SL500 för 4999kr....

Jo jag kommer ihåg, jag fick köpa min T41P år 2004 från Tyskland för den var för dyr för Sverige enligt IBM själva att sälja här, tror jag betala runt 38 tusen för den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vad jag har hört så skulle ju Lenovo/IBM fortfarande ha hög kvalitet jämfört med andra laptops och så även Clevo, det var den viktigaste egenskapen till att jag valde mellan dessa modeller.

Absolut, de har mycket hög verklig kvalitet (alltså att dom sällan strular,pajar,överhettar osv osv ( ljusår från konsumentholkarna med färgglada lampor på Siba), tänk Toyota men det jag tror Likvid pratar om är också den upplevda kvalitetskänsla alltså att dom känns sjukt genuina,har bra passform,extremt sköna tangentbord osv (tänk Audi) och här tycker jag Lenovo har tappat en del jämfört med IBM. Jag har kvar en gammal 600 och en T22:a och man reagerar varje gång man knappar på dom att det känns.

Läste nån kvalitetsundersökning hur många procent av datorerna som hamnar på garantirep och Lenovo låg etta, Apple två så visst sjutton försöker Lenovo förvalta arvet från IBM att dom är outslitliga men kvalitetskänslan är inte riktigt densamma ändå, även om själva kvaliteten är det. Tur i alla fall att supporten är bra, jag fick nytt batteri på 2 dagar utan minsta diskussion, detsamma gäller Softarn och hans tangentbord. Givetvis får man betala extra för detta men de gör jag så gärna, däremot är jag inte villig att slanta upp dom extrapengarna som krävs för att få Audi-känslan i X301:an än, jag väntar nog in prisraset på SSD och dockningsmöjligheterna först.

Ang detta så håller jag just på att installera Vista på en Macbook Air (andra generationens) och wow säger jag bara, här snackar vi Audi: aluminiumshassi och coolt bakgrundbelyst tangentbord men jag tycker inte det är lika skönt som på min t61p eller x200:an men känslan spöar mina holkar och är i paritet med x301:an (shassit tom bättre) så jag förstår allt folk slantar upp lite extra för en macbook.

Permalänk

Verkar som om de komme att ha en kampanj på t500, komplett med flera http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447205 någon som har någon ide om konfigurationen på den, har kollat runt lite men inte hittat någon. Men den verkar ju ha WXGA LED skärm bara 1280x800 ( jämfört med +wxga 1440*900 på t400 ) frågan är ju om t500 har något grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

Enligt prisjakt så ska det vara modell 2243-64G men jag hittar inte den när jag kollar på lenovos support-sida. Enligt flera butiker så är det bara integrerat graffe i den (4500MHD) och dessutom är jag inte särskilt förtjust i 1280x800 på en så pass stor skärm. T500 har fördelen att den har minneskortläsare och displayport som standard men jag hade hellre tagit en billigare t400 med högre upplösning än den där typen av t500. Då tycker jag i så fall 2082-7QG är bättre för några tusen till, då får du dubbla graffekort men framförallt 1680x1050 som jag tycker är den bästa upplösningen för 15.4-tummare (om mna inte gillar WUXGA som jag).

Permalänk

Ok nu har jag hittat ytterliggare ett objekt en rekonditionerad/demo Lenovo ThinkPad T500 :
P8600 2.4 GHz
2 GB DDR3 ram
160GB/5400rpm
15.4" 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
ATI Mobility Radeon HD 3650 / Intel GMA 4500MHD PCI.
(modell nr 2082-53G)
Pris 10 500 !!

Ska ringa till dem i morgon och höra om det är något skumt verkar väldigt billigr, för om allt detta stämmer så tar jag den!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ok nu har jag hittat ytterliggare ett objekt en rekonditionerad/demo Lenovo ThinkPad T500 :
P8600 2.4 GHz
2 GB DDR3 ram
160GB/5400rpm
15.4" 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
ATI Mobility Radeon HD 3650 / Intel GMA 4500MHD PCI.
(modell nr 2082-53G)
Pris 10 500 !!

Ska ringa till dem i morgon och höra om det är något skumt verkar väldigt billigr, för om allt detta stämmer så tar jag den!

Oj det var ett bra pris även om den är demo av mig får du köprek! Kolla bara upp så det inte är nån ny kameraexperten eller en stulen enhet du köper.

Specen är helrätt speciellt skärmen är jättebra, personligen hade jag dock hängt in 2GB minne till, Vista x64 och köpt en 7200-varvare (alternativt om plånboken räcker till en Intel SSD). Alla Thinkpad med Centrino 2 fixar sata2 hastighet vilket innebär att du kan dra full nytta av SSD:n (i motsats till min p61p). Läste om nån som hängt in en Samsung SSD i sin och fick netto ut ~170 i båda riktningarna vilket nästan är en tredubbling av vad en vanlig disk klarar!

Permalänk
Medlem

Finns det en ledig minnes plats i T400, eller är det 2x1gb minnen?
De har sänkt 500 på komplett nu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Finns det en ledig minnes plats i T400, eller är det 2x1gb minnen?
De har sänkt 500 på komplett nu.

INGRID!

Nu för tiden är det 1 st 2-giggare så du har en slot ledig.

Permalänk

Hallå Thinkpadexperter!

Jag går och funderar på följande T400 från Dustin, enligt samtal med Lenovo Sverige & kundtjänsten på Dustin så handlar det om en LED-bakgrundsbelyst T400 med WWAN, Lenovo artikelnnr: NM3D4SW.

Det lustiga när jag pratade med både Dustin & Lenovo var att båda hade svårt att ange exakt specifikation för modellen (bådas hemsidor utelämnar info), b la om den hade GPS etc. På Komplett återfinns en T400 med samma artikelnummer och vad det verkar en mer komplett specifikation. Frågan är om den billigare T400:an från Dustin har samma specifikation? Innebär Intel WiFi Link 5300 att den också kommer med GPS (vill minnas att jag läst det någonstans)?
Hursomhelst garanterade Dustin att den hade både LED & WWAN, vilket är det främsta skälet att jag är intresserad av modellen. Bortsett från det faktum att T400:an får vara surrogat för en X200s med WXGA+ LED & WWAN då den modellen är alltför dyr. T400:an blir s a s en "fattigmans-X200s"

Sedan undrar jag lite om det bristande kvalitetsintrycket som många rapporterar från T400 jämfört med lite äldre thinkpads. Jag köpte in en 14" R61 för knappt ett halvår sedan åt en föreningsstyrelse och den flexar lite över tangentbordet och ovanför DVD-spelaren, inte särskilt mycket men ändå. Vidare så la jag märke till hur pass tunnt handledsstödet var och vilket billigt intryck det gav när jag installerade mer minne i datorn (tog loss handledsstödet). Nu handlar det säkert om något mycket segt slags plast så i praktiken spelar det kanske inte så stor roll för hållfastheten. Min fråga är då om den nya T400:an har samma konstruktion eller om den flexar ännu mer (någon som kollat upp de båda modellerna/har en uppfattning)?

/TM

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Inaktiv

Modellen som du är intresserad av är

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=380503

(modell och typbeteckning = 2765-D4G eller NM3D4SW)

Det innebär att det är samma holk som Dustin säljer som komplett

Här framgår att modellen är av LED variant (sök på NM3D4SW)

http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/Products?openagent&bra...

Eftersom det sitter en Ericsson F3507G som WWAN-adapter och på den ingår det en GPS-mottagare, jag har samma i min x200 tablet. Nu har jag iofs bara provat en gång, man kan ju säga att användningsområdet är ganska begränsat då GPS finns i smidigare format numera men visst är det skoj ändå.

Att det står Intel 5300 AGN innbär inte att du har GPS (det ingår i WANet) utan bara att du har 3 antenner (i motsats till 5100) för att få bättre täckning/bandbredd. Är grymt nöjd med 5300;an, mot min Dir-855:a rasslar det på sjukt snabbt och får nästan 70mbit mot nätet (har 100mbit fiber).

Ang kvalitetsintrycket så har det varit mycket diskussioner om just t400 och dom modeller jag klämt på har varit lite sisådär främst tangentbordet som är lite flexigt. Nu låter det som de löst sig genom att de använder en annan typ av tangentbord men som rapporterats i tråden så säljs de fortfarande varianter med den sämre tangetbordet. Glädjande nog verkar de som man bara kan ringa Lenovo och få ett utbytestangentbord som också rapporterats av "softaren". Dock är den kvaliteskänslan mycket bättre än R-serien (som är deras lågbudgetserie) så den kan du inte jämföra med men jämfört med en T61 (T-serien = business) så tycker jag T400 är sämre. Lite svampigare plast och lite "mjukare". Därmed inte sagt att den är dålig, den är mil före konsumentholkarna från Siba men når inte riktigt upp till den gamla IBM standarden. Jag tror du kommer att bli jättenöjd, ogillar du tangentbordet så ring supporten och få ett bättre som du monterar själv. Sen om nåt år så köper du en Intel SSD och hänger in och så får du nästan tre-dubbling av prestandan för en rimlig peng så har du en trogen följeslagare som du lätt kan ha i 4 år.

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Glädjande nog verkar de som man bara kan ringa Lenovo och få ett utbytestangentbord som också rapporterats av "softaren".

Fast kunde man verkligen få det utbytt utan kostnad (det framgick inte så tydligt på "Softarens" inlägg?

Dock är den kvaliteskänslan mycket bättre än R-serien (som är deras lågbudgetserie) så den kan du inte jämföra med men jämfört med en T61 (T-serien = business) så tycker jag T400 är sämre.

Fast 14" r61-serien var vad jag uppfattade det i princip en t61 med lite tjockare chassi (gjorde lite efterforskningar innan införskaffandet), samma roll-cage + andra chassiförstärkningar. Men det låter på dig som att T400 och 14" r61 är ungefär likvärdiga iaf och det duger åt mig.

Lite svampigare plast och lite "mjukare". Därmed inte sagt att den är dålig, den är mil före konsumentholkarna från Siba men når inte riktigt upp till den gamla IBM standarden. Jag tror du kommer att bli jättenöjd, ogillar du tangentbordet så ring supporten och få ett bättre som du monterar själv.

Ja det tror jag med, kommer från en Acer Aspire 5024 med spräckt chassi (gångjärnet vid skärmen, har ni hört den förut?!!).

Sen om nåt år så köper du en Intel SSD och hänger in och så får du nästan tre-dubbling av prestandan för en rimlig peng så har du en trogen följeslagare som du lätt kan ha i 4 år.

Den ideén tog jag till mig direkt när jag läste den några inlägg tidigare.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle bli förvånad om softaren fick betala något för sitt tgb men de kan han säkert ge dig svar på. Jag ringde själv supporten för 2 veckor sedan och klagade då mitt batteri bara höll 85% av maxkapacitet efter typ 4 månader och fick ett nytt hem i posten några dagar senare utan diskussion. Är tekniskt mycket intresserad men tycker jag får bra support (inte konsumentsupport av typen "har du provat att installera om drivrutinerna och sedan boota om") de gångar men behövt kontakt Lenovo vilket är trevligt.

R-serien är betydligt enklare bla har de sämre lösningar i bla lock (bara tex 14-tummaren som har roll cage), fysiskt större/tyngre osv men framförallt har de bara 1 års garanti... Jag skulle som sagt lätt säga att T400 är trevligare än R400.

Permalänk
Medlem

Jag testade farsans T400:a och min gamla T41P mot en Linksys router och T400:an har betydligt sämre mottagning vid svåra områden i bostaden och faller ner till 40-50% av signalen medans T41:an har 90% signal från routern.

Hur kan det vara sån skillnad? kanske dom nya korten inte skickar ut lika mycket effekt som dom gamla?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Jag testade farsans T400:a och min gamla T41P mot en Linksys router och T400:an har betydligt sämre mottagning vid svåra områden i bostaden och faller ner till 40-50% av signalen medans T41:an har 90% signal från routern.

Hur kan det vara sån skillnad? kanske dom nya korten inte skickar ut lika mycket effekt som dom gamla?

Min upplevelse är precis tvärtom med min x200t (jag har också en t41a:), vilken router är det? nic? kör du g el n?