Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Den ena ska gå bakom nacken IIRC

Aha, tack för tipset.

Nu återstår bara att få GPS:en att fungera... Tycker den borde få nån signal inomhus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Aha, tack för tipset.

Nu återstår bara att få GPS:en att fungera... Tycker den borde få nån signal inomhus.

En vanlig GPS brukar inte få täckning inomhus, iaf inte dom jag prövat! Så förvänta dig inte att få det. Om det nu inte är via mobilnätet.
En vanlig GPS behöver nämligen fri sikt upp mot himlen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Det är nog utomhus eller i ett fönster som gäller om du vill ha bra signal

Permalänk
Medlem

Jo.. ni har nog rätt. Behöver jag göra nåt för att få GPS:en att fungera? Hur testar jag den enklast? Hur köper jag till röstnavigering?

Permalänk

När jag använder Garminmobilxt så står det att den inte hittar någon gps enhet. Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Hade samma fel i min, det är förvalt bluetooth gps, men lyckades hitta nånstans i inställningarna så det blev intern gps, hittar det inte nu...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk

Går det ändra? Hur?

Permalänk
Medlem

kolla under inställningar, system, extern gps inne i garmin programmet. Har för mig att jag ändrade där till intern gps...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk

När jag trycker på extern gps så kommer "para ihop" med nu gps upp. Det enda jag kan göra där är att söka och den hittar inget

Permalänk

Sjysst men väldans dyrt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunemangs
När jag trycker på extern gps så kommer "para ihop" med nu gps upp. Det enda jag kan göra där är att söka och den hittar inget

Kan det vara så att jag är så dum och inte lagt in någon karta...?

Har ni andra fått in svensk karta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunemangs
Kan det vara så att jag är så dum och inte lagt in någon karta...?

Har ni andra fått in svensk karta?

Följde med min vid leverans (tror hela norra Europa följde med...)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Vet nån om den senaste firmwaren kommit än som ska förbättra kamerans kvalité? Funderar på att byta ut den som medföljde när den nya väl kommer. Vet att det finns någon som kommit nyligen också.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga. Filmade ett litet videoklipp med kameran i mobilen. När jag överförde filmklippet till datorn så blir det liggande. Hur ändrar jag så det blir stående?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har en liten fråga. Filmade ett litet videoklipp med kameran i mobilen. När jag överförde filmklippet till datorn så blir det liggande. Hur ändrar jag så det blir stående?

kamera --> video inspelning --> inst --> rotera bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
kamera --> video inspelning --> inst --> rotera bild

Hittar inte de inställningarna. Finns det inget program i datorn man kan använda?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, finns det något smidigt sätt som det finns på SE mobiler att visa hur mångra procent eller bedömd tid det är kvar tills batteriet är slut?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Ja det finns, jag minns inte hur man gör dock. Är förjävligt och hitta saker på mobilen tycker jag :P.

Hur syncar ni eran musik på mobilen? Jag körde Winamp förut men det funkade inte så bra P.ga att Mobilen tenderade och ändra filnamnen så man behövde synca om många filer som man redan hadde på mobilen.

Varför läser inte musik programmet i mobilen ID3 taggarna? Alla mina låtar står det något i stilen med 02- blablabla.mp3 Skit störande det blir jätte svårt att hitta särskilda låtar, går det och ändra på något sätt? Sedan kan man sortera låtarna efter artister när man väljer "visa alla låtar"? Hur fixar jag album art lättast?

Hoppas ni har lust att försöka svara på dessa frågor

Permalänk

Frågor:
1. Hur raderar man ett program? Jag har försökt att välja "ta bort" i programmenyn men de försvinner inte. Har även försökt att hitta programmet i nokia media browser (har iMac) men hittar inte det installerade programmet...

2. Har för mig att det fanns något program som får 5800an att likna en iphone!?

marcus

Permalänk
Hedersmedlem

ett måste o ladda ned: http://dailymobile.se/2009/03/31/symbian-nokia-photo-browser-...

Ett nytt galleri program som släpptes till 5800

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför läser inte musik programmet i mobilen ID3 taggarna?

Läser inte telefonen ID3?

Hur fixar man det?

Permalänk
Citat:

ett måste o ladda ned: http://dailymobile.se/2009/03/31/symbian-nokia-photo-browser-...

Ett nytt galleri program som släpptes till 5800

Schyst program.

Synd bara att bilderna verkar bli i lägre upplösning än om man kollar direkt i "Gallery". Men det är ju bara en beta iofs.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Schyst program.

Synd bara att bilderna verkar bli i lägre upplösning än om man kollar direkt i "Gallery". Men det är ju bara en beta iofs.

Please allow a few seconds for each picture to generate a thumbnail for the first time. While the thumbnail is not ready, Photo Browser shows either gray box or low resolution image (looks blurry in the single image view). Once generated, the picture will load very quickly from the next time.

Permalänk
Citat:

Please allow a few seconds for each picture to generate a thumbnail for the first time. While the thumbnail is not ready, Photo Browser shows either gray box or low resolution image (looks blurry in the single image view). Once generated, the picture will load very quickly from the next time.

Även fast man har låtit den generera bilden och ladda upplösning så blir det lägre än ursprunglig storlek. Det märker man särskilt om man zoomar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusbabe
Frågor:
1. Hur raderar man ett program? Jag har försökt att välja "ta bort" i programmenyn men de försvinner inte. Har även försökt att hitta programmet i nokia media browser (har iMac) men hittar inte det installerade programmet...

marcus

1. Gå till Menyn / Inställningar / Progr.hanterare / Installerat / välj program som ska avinstalleras / tryck Val / välj Avinstallera (+ eventuella OK/JA)

2. vet tyvärr inte, men har för mig att också ha sett något liknande på bilder / eventuellt var det på youtube eller något sånt... vet inte vad det heter eller var man får tag i det heller...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Citat:

marcus

Du tänker nog på "Myphone".
http://www.tube5800.com/turn-your-nokia-5800-into-an-iphone-w...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Läser inte telefonen ID3?

Hur fixar man det?

Jo det gör den. bara att klicka på uppdatera bibliotek när man står på översta nivån i musikbiblioteket.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Tack Painby

Permalänk

Har läst igenom hela tråden men inte riktigt hittat någon info, hur för man över filer? Är det drag'n drop i Utforskaren som gäller? Eller är det som iPhone att man måste ha ett special program?

Kommer det någon ny liknande mobil från Nokia? Vill inte beställa denna och sen 1 vecka senare kommer 5900 som är hottare på alla sätt eller nått, ja ni förstår.

Är grymt sugen på denna telefon med Tele2s abonemang Snackis. Min polare har en iPhone och prisar självklart den, me ntyvärr erbjuder ju inte Tele 2 iPhones :(((

*Edit*

• Lägger till lite snabbfrågor som jag ställer till er som har telefonen.

• Finns det bra spel? Alltså är de välgjorda, vad kostar de? Finns det t.ex något Texas Hold'em spel, pusselspel osv?

• Hur är själva musikspelaren, är det enkelt att hantera låtarna? Kan man söka efter en speciell låt/artist/album?

• När man kopplar in telefonen till datorn via USB, kan man fortfarande använda den för att ta emot samtal? (Går t.ex inte på SE k800i)

• Finns det några bra gjorda teman? Default temat ser sjukt trist ut:(

• Kan man ha mp3or som ringsignal/smssignal/alarmsignal?

• Finns det timer/tidtagarur?

• Hur är kalendern, går det att synca med t.ex gmails kalender?

• Går det att hantera kontakter i minigrupper? T.ex jobb/vänner/familj, eller är det som vanligt att alla kontakter hamnar i en lång lista?

Det blev en heldel frågor Hoppas ingen har något emot det, senast 2a april måste jag ha bestämt mig^^

/blueblood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Finns det bra spel? Alltså är de välgjorda, vad kostar de? Finns det t.ex något Texas Hold'em spel, pusselspel osv?

Inbyggda spelen är väl ganska kassa men finns en hel del att ladda ner, vissa mer välgjorda än andra. Finns bla ett jäkligt bra biljardspel som kostar nån 50 lapp. Texas Hold'em spel finns det väl ett dussin olika, och de jag testat är ok. Kommer ju dessutom nya spel istort sett varje dag

Citat:

Hur är själva musikspelaren, är det enkelt att hantera låtarna? Kan man söka efter en speciell låt/artist/album?

Finns ingen sökfunktion (tror jag?¿) men låtarna är indelade i Artister/album/genrer osv så man kan snabbt leta efter en artist eller ett album eller leta i en genre eller leta bland alla låtar. Kan göra spellistor också men det har jag inte orkat ge mig på. Tycker den funkar helt ok. Finns säkert nån alternativ spelare någonstans också.

Citat:

När man kopplar in telefonen till datorn via USB, kan man fortfarande använda den för att ta emot samtal? (Går t.ex inte på SE k800i)

Osäker, borde funka. Tror jag tagit emot sms när Usb sladden suttit i men är inte helt säker.

Citat:

Finns det några bra gjorda teman? Default temat ser sjukt trist ut

Finns massvis med teman att ladda ner. Inte testat några själv men hört att det ska finnas riktigt bra gjorda.

Citat:

Kan man ha mp3or som ringsignal/smssignal/alarmsignal?

Ja/ja/ja.

Citat:

Finns det timer/tidtagarur?

Inte som standard men finns program att ladda ner för det om man behöver. Slött att det inte finns som standard dock. Har väl haft ett tidtagarur i alla telefoner jag ägt de senaste 7-8 åren.

Citat:

Hur är kalendern, går det att synca med t.ex gmails kalender?

Tror inte den går att synka med nåt. Finns massa olika program att ladda ner för typ gmail och google calender men osäker på hur de fungerar. Kan ju alltid ansluta direkt till google calender via nätet om inte annat.

Citat:

Går det att hantera kontakter i minigrupper? T.ex jobb/vänner/familj, eller är det som vanligt att alla kontakter hamnar i en lång lista?

Ja du kan skapa egna minigrupper och lägga in dina kontakter i de grupper du vill ha de i. Ganska smidigt.