Vilken är världens tystaste 120mm-fläkt för datorer?

Permalänk

Var kan man köpa den?

Vad brukar den kosta?

Jag vill ha den.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Du kan ju få en fläkt hur tyst som helst kvittar nästan vilket märke
men det kanske inte blir så mycket drag i den men skulle
väl kunna säga den hära:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325741

Permalänk
Medlem

Fläktar låter ändo inte mycket.
Sänk bara varvtalet.
Inte lönt att slänga massor med pengar på noctua.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Fläktar låter ändo inte mycket.
Sänk bara varvtalet.
Inte lönt att slänga massor med pengar på noctua.

Vad som är lönt eller inte är ju upp till var och en att bedömma.
Vissa är villiga att lägga ut mera pengar för att få ett så tyst system som möjligt.
Jag är en av dom.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

JAG HAR OCKSÅ ETT TYST SYSTEM.
Men det hjälper mycket mer med ny graffe kylning eller tystare nättag.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk

Kosta vad det kosta vill, jag vill veta precis vilken modell som anses vara den tystaste som någonsin gjorts (för datorer). Jag vill inte ta en högljudd fläkt och sen sänka varvtalet på den. Jag vill ha en som är tyst från början, men ändå effektiv.

NF-S12-800, är det den som gäller då alltså?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Den tystaste är den som inte är inkopplad, som du kan få tag i nästan var som helst, och ja, i princip så kan du nog få en gratis.

Ska man vara seriös, så ja, NF-S12-800 är nog den du ska satsa på.
Annars 1200 med ett motstånd på kanske. Så du har mer kräm, om du skulle behöva det någon gång.

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite jag ska köpa 2 nexus fläktar från multitronic.fi och undrar vad det är för skillnad mellan dessa 2 fläktar och om man får med gummipinnar ?

http://www.multitronic.fi/?prod=D12SL-12+BW+RETAIL

http://www.multitronic.fi/?prod=D12SL-12+BLACK%2FWHITE

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Lånar tråden lite jag ska köpa 2 nexus fläktar från multitronic.fi och undrar vad det är för skillnad mellan dessa 2 fläktar och om man får med gummipinnar ?

http://www.multitronic.fi/?prod=D12SL-12+BW+RETAIL

http://www.multitronic.fi/?prod=D12SL-12+BLACK%2FWHITE

Ingen skillnad, och jag fick med gummipluppar till min fläkt, en exakt såndär.

Permalänk
Avstängd

Okej dom har gjort lite fel då

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Avstängd

Gummipluppar klarar du dej utan om du skruvar tillräckligt hårt enligt min mening, kör det bara på mina Noctua fläktar.. Ioförsig sitter alla andra med eltejp

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Det berömda NEXUS Originalet är ORANGE,
men många tyckte att det var en barnslig, skrikig färg.
Så nu görs NEXUS 120 mm tysta fläktar i black and white.

Två olika saker kan påverka hur 'tyst' en fläkt upplevs:

1. Den konkreta ljudnivån (dB)
2. Vilken typ av ljudblandning som produceras vid denna nivå.

Det är nämligen så, att 2 precis lika starka/svaga ljud kan vara olika mycket irriterande.
Det är vilka frekenser ljusa/mörka och karaktären/typen av ljud som hörs.
Ett ljud kan vara vasst eller mjukt och kan vara en blandning av flera ljud av olika typ.

NEXUS billiga 120 mm fläkt anses låta förhållandevis lite och det lilla ljud som hörs upplevs inte som verkligt störande.
Inte jämfört med många andra fläktar.

www.SilentPCreview.com
har tester och rekpommendationer för 120 mm fläktar för tysta byggen.
Den websiten är specialinriktad på sådana komponenter som är 'tysta'.
Och som kan användas för att bygga tysta datorer, men fortfarande med hyfsade prestanda.

Här är deras lista nuvarande lista över 120 mm fläktar:
Recommended Fans, THE QUIET FAN LIST
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Det finns lista jämförande 92 mm fläktar också.

För närvarande, vad jag vet, finns ingen 140mm fläkt lista.
Men det finns en tråd i forumet för bra 140 mm FLÄKTAR.
Quiet 140mm Fans?

Hälsning från lycksele

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Den tystaste fläkten vill du inte ha, du vill tystaste möjliga fläkt som kyler tillräckligt för precis ditt datorsystem.
Det är inte alls lätt att optimera detta. Men ska man ha en tyst dator så ska man oftast inte ha för tysta (dvs för långsamma) chassifläktar eftersom man antagligen har passivt grafikkort och även en CPU-fläkt som går på lågt varvtal (och passivt moderkortskylning etc). Det gäller att optimera alla delar i kylsystemet.
Men för en given luftströmning (mäts ofta i cfm) ska man självklart alltid ha tystast möjliga fläkt.

En klassisk effekt är att folk tar bort en högljud chassifläkt (eller sätter dit en mkt långsam fläkt) för att sen få problem med att nätaggsfläkten varvar upp redan vid vanlig användning istället. Då blir slutresultatet högre ljudnivå...
som nämns ovan så är det silentpcreview som gäller om man ska bygga tysta datorer, grymt bra site för det.
Att bygga tysta datorer är minst lika utmanande som överklockning...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
[B]Gummipluppar klarar du dej utan om du skruvar tillräckligt hårt enligt min mening

Meningen med gummiplupparna (errrh) istället för att dra i skruvarna hårt som fanickeln är ju att minska fortplantiningen av vibrationer.

Skruvar du fläkten hårt fast stoppar du fläkten från att vibrera, men vibrationsenergin fortplantas då i ditt chassi istället, och har du ett antal vibrerande objekt (andra fläktar, hårddiskar), uppstår det lätt resonans.

Ett chassi har likt en gitarr områden som är känsliga för vissa frekvenser där två vibrationer förstärker varandra. Detta kan få sidoplåtar eller mammabrädeplattan att skallra mot andra metalldelar eller ge upphov till ett lågfrekvent hum som man ofta inte är särskilt medveten om men som ändå stör kraftigt.

Gummipluppen käkar upp en del av vibrationerna via friktion i det mjuka gummit (generellt, ju mjukare plupp desto effektivare). En av de bästa vibrationsdämpade fläktarna jag sett är gjorda av Arctic Cooling, där är plupparna inbyggda direkt i fläktens chassi. Den modell jag har är inte så jättetyst kanske (relativt hög RPM), och de kan inte monteras i sugande position, bara blåsande. De passar dessutom inte i alla chassin, då de är ganska tjocka i djupled jämfört med en standard 25mm tjock enhet. De vibrerar dock i princip ingenting ut i chassit, heh.

Permalänk
Medlem

borde gå att sortera på CFM/dB på prisjakt

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
borde gå att sortera på CFM/dB på prisjakt

Och självklart ska man vara så godtrogen att man litar på tillverkarens specs.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

Meningen med gummiplupparna (errrh) istället för att dra i skruvarna hårt som fanickeln är ju att minska fortplantiningen av vibrationer.

Skruvar du fläkten hårt fast stoppar du fläkten från att vibrera, men vibrationsenergin fortplantas då i ditt chassi istället, och har du ett antal vibrerande objekt (andra fläktar, hårddiskar), uppstår det lätt resonans.

Ett chassi har likt en gitarr områden som är känsliga för vissa frekvenser där två vibrationer förstärker varandra. Detta kan få sidoplåtar eller mammabrädeplattan att skallra mot andra metalldelar eller ge upphov till ett lågfrekvent hum som man ofta inte är särskilt medveten om men som ändå stör kraftigt.

Gummipluppen käkar upp en del av vibrationerna via friktion i det mjuka gummit (generellt, ju mjukare plupp desto effektivare). En av de bästa vibrationsdämpade fläktarna jag sett är gjorda av Arctic Cooling, där är plupparna inbyggda direkt i fläktens chassi. Den modell jag har är inte så jättetyst kanske (relativt hög RPM), och de kan inte monteras i sugande position, bara blåsande. De passar dessutom inte i alla chassin, då de är ganska tjocka i djupled jämfört med en standard 25mm tjock enhet. De vibrerar dock i princip ingenting ut i chassit, heh.

Vilket är helt jävla oväsentligt när fläkten snurrar i 800 RPM, den skakar ju inte direkt... Eller ditt chassi kanske inte har stabila väggar...

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

Det är hur onödigt som helst med gummiplupparna har du någon gång hållt i en fläkt som snurrar ? den är såpass balanserad att den inte vibrerar, inte ens mina schyte ultrakaze fläktar på 3000rpm (45db) vibrerar någonting alls..

Edit: till trådskaparen tysta fläktar är dom som snurrar i 600-800rpm vill du ha mer statiskt tryck så kan du köpa dyrare fläktar såsom noctua m.m

Permalänk
Medlem

Den tystaste fläkten jag vet är Scythe Slipstream VL, 500 RPM. Dock så presterar den inte så bra. Hade valt en Scythe Slipsteam M och sedan valt till fläktkontroller, denna fläkt blåser bäst av alla enligt SPCR och saknar diverse bi-ljud som Noctua har. En förbättrad Nexus helt enkelt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

http://www.sidewindercomputers.com/de12gf.html

Nog tystaste fläkten du kan hitta per cfm. Håll till godo.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

Vilken som är världens tystaste kommer du nog aldrig fram till, då det är mycket subjektivt vad som uppfattas som tyst och vilken ljudbild som uppfattas som störande av olika personer. Om man skall gå direkt efter dB-mätare, så missar man rätt mycket, då olika frekvenser kan vara olika störande för det mänskliga örat (det varierar dessutom som sagt mellan olika personer). Dessutom beror det på var fläkten monteras, samt om det finns något fläktgaller eller något annat som hindrar eller stör luftflödet.

Detta sagt, så är Noctua, Nexus och Scythe Slipstream tystgående fläktar (som kan tystas ned ytterligare om man minskar matningsspänningen till 7V eller 5V).
Yate-loon har lite tysta fläktar också, även om de ofta är rebrandade eller svåra att få tag i.

Men "världens tystaste fläkt" lär du inte hitta då du inte kommer att lyckas få tillräckligt många att enas om vilken som är tystast.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle säga Scythe sflex 800rpm. helt klart bäst luftflöde och troligen top 3 i tysthet. Nexus flyttar inte ens luft...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Skulle säga Scythe sflex 800rpm. helt klart bäst luftflöde och troligen top 3 i tysthet. Nexus flyttar inte ens luft...

Kolla upp info innan du uttalar dig.
Nexusen flyttar 23cfm @ 850rpm medans S-Flex flyttar 23cfm @ 850rpm.
Och då har Nexusen iaf möjlighet att dra upp till 1080rpm och flytta 29cfm..
(Sen att S-Flex finns upp till 1600 är en annan sak, men när du tog 800an som exempel så)

Källa

Visa signatur

Permalänk

Scythe Slipstream eller S-flex? 800 eller 1200rpm?
S-flex är ju så mycket dyrare.
Eller kanske Nexus real silent, men den verkar blåsa lite mindre.
Hur förhåller sig Fractal Designs 120mm variant till de andra?
Vilka skickar med silikonstroppar med fläktarna för dessa är mycket bra att ha har jag märkt?

Vid närmare eftertanke står det nog mellan nexus och fractal design. Någon som kan jämföra dessa?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kolla upp info innan du uttalar dig.
Nexusen flyttar 23cfm @ 850rpm medans S-Flex flyttar 23cfm @ 850rpm.
Och då har Nexusen iaf möjlighet att dra upp till 1080rpm och flytta 29cfm..
(Sen att S-Flex finns upp till 1600 är en annan sak, men när du tog 800an som exempel så)

Källa

Därför jag säger "skulle säga". Har bara haft 1200rpm versionen av sflex. Det är min personliga åsikt att den är tystare... Har haft flera nexus. Dock så har jag haft problem. Rätt som det är så startar de inte och då får man höja volten osv. Har även haft noctua och scythes. Alla 1200rpm varianter. Och jag har kontrollerat dem med en fläktkontroller.

Sen att en fläkt har lägst db värde betyder inte att den är låter minst. Vissa ljud är mer irriterande än andra. Tex ett pipande ljud i 100db eller bullrande ljud i 100db.

En fläkt i öppen luft och bakom en radiator/kylare är en helt annan sak. Scythe S-flex har visat sig vara riktigt bra bakom radiatorer ex.

Finns ett test på XS. Där man har testat fläktar bakom radiatorer. Där händer det saker. Tex noctua som är väldigt prisade beter sig helt annorlunda. Den blir mer högljud och luftfödet minskar. De bästa bakom/framför en radiator i testet är scythes s-flex och yate loon. Han har ingen decibel mätare men enligt hans personliga åsikt så låter s-flexen bäst och näst bäst är yaten. Då har de 1200varianten.

Tyvärr kan jag inte läka till XS då sidan ligger nere pga byte till SSD diskar...

Jag skulle välja s-flex efter dessa kriterier. Hur som helst, köper någon av dessa fläktar så bör du inte bli besviken. Det är mer en smaksak.

Gillar dock kvalitén på s-flex och dess ljud.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Mina personliga favoriter är:

Schyte S-flex - Dyra tysta, tål horisontell montering, en bättre alround fläkt än Noctua.

Nexus - Billiga och så länge man monterar dem rätt så förblir dom tysta

Noctua - Dyra tysta, ger lågt statiskt tryck, S är grymma chassi fläktar, men jag föredrar S-flex över P-varianten på radiatorer/kylare. Och så har dom apful färg, någon borde spöa designen på Noctua

Övriga kommentarer
Tycker personligen att Noctua hypas lite väl ohämmat här på forumet, vist är de tysta men S versionen är rent dålig till annat än chassi fläkt då den ger så lågt tryck.

Yate loon ska vara samma fläkt som Nexus, samma tillverkare, Nexus ska vara handplockade yates som märkts om. Sen finns det finnas flera olika varianter av Yate loon för att göra saken värre, så det ska man tänka på när man läser tester.

Även att tänka på är att Schyte S-flex och Noctua har en bättre variant av glidlager som gör att dem håller mycket bättre om man monterar dem horisontellt (liggande), till exempel Nexus mår inte riktigt bra i den positionen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Yate loon ska vara samma fläkt som Nexus, samma tillverkare, Nexus ska vara handplockade yates som märkts om. Sen finns det finnas flera olika varianter av Yate loon för att göra saken värre, så det ska man tänka på när man läser tester.

Det finns oxå 2 olika Nexus, de är märkta precis samma och kommer i samma slags kartong, men tyvärr är de inte exakt likadana.

Jag har 4st orange Nexus, 2st skiljer sej ytterst lite i designen på fläktramen, kanske inte avgörande för hur mycket de låter dvs. men de är uppenbarligen inte gjuten i samma form och inte helt identiska.

Det som jag tycker med Nexus RS120mm är att de kan vara lite ojämna, jag har en som faktiskt är ljudlös, och en som brummar, lite hugget som stucket tyvärr.

Det kanske har med att göra som du säger handplockade, de alla är tysta men alla är inte "lika" tysta.

Permalänk
Medlem

Köp min... den är totalt ljudlös, å inte snurrar den heller. Däremot doftar den underbart i en blandning av krutrök och nygrillat.

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk
Avstängd

Scythe Slipstream 500rpm är svårslagen IMO. Man bör förstås mjukmontera också..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Re: Vilken är världens tystaste 120mm-fläkt för datorer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna

Var kan man köpa den?

Vad brukar den kosta?

Jag vill ha den.

Jag måste bara få kommentera detta, som du förstår av inläggen så är allt inviduellt hur man upplever det, men ska du ha en tyst dator så är nog rekomendationen att du skaffar en KVM och placerar datorn i ett annat rum i en ljudisolerad låda och fjärstyr datorn med KVM:n

Väldigt cleant utsende på skrivbordet får du på köpet..

Edit: stavning