Permalänk
Medlem

Mac Mini

Hej!

Jag funderar på att köpa en Mac Mini till min projektor. Eftersom jag inte har någon erfarenhet överhuvudtaget av Mac/appleprodukter har jag en del frågor:

Behöver jag formatera min externa hårddisk på något speciellt sätt?

Kan jag koppla in 2 skärmar samtidigt? (skärm + projektor)

(om inte, blir det tillräckligt bra bild till projektorn, så att man slipper kisa med ögonen som en blådåre)

Få bra ljud till min förstärkare?

Spela upp alla de vanliga videoformaten?dvd (via t.ex. daemon tools) divx osv.

Spela upp brända filmer, dvd, divx osv.

Använda torrentprogram.

Är det nödvändigt med 2gig ramminne istället för 1gig?

Tack på förhand!

MVH Mac-noob

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_min...

Permalänk
Medlem

PS: Om ni har något bättre förslag till mitt ändamål är jag tacksam för det :).

Permalänk
Medlem

>> Behöver jag formatera min externa hårddisk på något speciellt sätt?
Mac:en använder HFS+, men det fungerar även bra med FAT32. Som standard klarar Mac OS endast read-only på NTFS-diskar.

>> Kan jag koppla in 2 skärmar samtidigt? (skärm + projektor)
Den aktuella (den med 9400M grafikkort) Minin har två utgångar så det går bra att koppla in två samtidigt.

>> (om inte, blir det tillräckligt bra bild till projektorn, så att man slipper kisa med ögonen som en blådåre)
Bildens kvalité beror helt på vad du har för projektor så länge du ansluter med DVI/VGA. S-video ser som vanligt dåligt ut.

>> Få bra ljud till min förstärkare?
Utgången är en kombinerad 3,5mm och optisk utgång. Så det går att få bra ljud ur den.

>> Spela upp alla de vanliga videoformaten?dvd (via t.ex. daemon tools) divx osv.
Skulle vilja rekommendera XBMC eller Plex för uppspelning utav media på projektorn. Det klarar alla format man kan tänka sig. Vill man köra "vanliga" mediaspelare som t.ex. QuickTime eller VLC går det också bra. Perian är ett bra codec-paket till Mac OS.

>> Spela upp brända filmer, dvd, divx osv.
Se ovan.

>> Använda torrentprogram.
Det finns en del att välja på. Min favorit är uTorrent, många kör Transmission som är lite mognare och mer Mac:igt än uTorrent är just nu. Vuze (Azureus) finns också.

>> Är det nödvändigt med 2gig ramminne istället för 1gig?
Det beror helt på vad du ska göra med datorn, ska du endast kolla film och spela musik så räcker 1GB bra.

I övrigt skulle jag vilja påstå att Mac Mini är ett väldigt bra alternativ som media-dator. Kan även vara värt att kolla in EyeTV's produkter om du vill få in TV genom Mac:en.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

1: Macen kan läsa NTFS, men inte skriva. ska du flytta disken mellan maskinerna kanske det är lika bra att behålla den som NTFS, dvs om du laddar hem allt på en annan dator och bara kopplar in den i Minin för att spela upp.
Annars: formatera om den till Mac OS Extended (Journalförd)

2: Kan jag inte svara säkert på, men jag har fått för mig att den nya har två utgångar, antingen vanlig eller Mini-DVI, samt nya DisplayPort. Någon annan får gärna rätta.

3: Alla nya(re) Macar har optisk utgång integrerad i vanliga 3,5mm-ljudkontakten, så det borde duga.

4: Yepps, Perian och Flip4Mac fixar de flesta formaten till Quicktime (Player), sen finns VLC och säkert en hel uppsjö med andra program. DaemonTools kan du glömma, OS X har det inbyggt... (Fattar inte varför de inte kan ordna det till Win förresten)

4,5: Jupps, se ovan.

5: Även på denna fråga är svaret ett rungande JA!

6: Absolut livsnödvändigt är det inte, men mer minne = bättre flyt och prestanda.

Permalänk

Damn you b0bzor!, damn you to Hell!!!!!
måste öva upp mina tangentbordsskillz tror jag ;P

what the hell, var ju inte i närheten tidsmässigt engång

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbz

Bara ett litet. Så om jag vill ladda hem filmer till den externa hårddisken via minin måste jag formatera om den till ett annat format? Då kan jag altså inte ha hederliga NTFS?

Sen även gällande 2 skärmar. Hur får jag in 2 skärmar? Jag har dvi utgång på projektorn så det är inga bekymmer. Men jag ser bara en skärmutång på MACen?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slampan
Tack för svaren grabbz

Bara ett litet. Så om jag vill ladda hem filmer till den externa hårddisken via minin måste jag formatera om den till ett annat format? Då kan jag altså inte ha hederliga NTFS?

Sen även gällande 2 skärmar. Hur får jag in 2 skärmar? Jag har dvi utgång på projektorn så det är inga bekymmer. Men jag ser bara en skärmutång på MACen?

Correctomundo!

Båda de närmaste kontakterna till vänster om alla USB-portar är skärmutgångar, Mini-DVI samt Mini-Displayport

Permalänk
Medlem

Ah OK tack så mycket, kände inte igen den där mini-displayporten. Tackar för alla svar, verkar ju kanon!

Nu är det bara en sista fråga ^^. Hur funkar det med sub filer? Kommer förmodligen använda mig utav plex. Blir det några probs med dem eller kommer det att fungera smärtfritt?

Tack igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaren grabbz

Med NTFS-3G kan du läsa/skriva NTFS i OSX: http://www.ntfs-3g.org/
Jag körde det för att komma åt min Vista-partition på min mac och jag hade inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaren grabbz

Det finns stöd att installera, t.ex. det som doomas tipsade om eller Paragon NTFS for Mac. Problemet är att prestandan blir lidande. Det fungerar bra för att flytta lite filer, se på film, lyssna på musik och lite sånt, men inget jag skulle rekommendera till att köra för vardagligt arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Med NTFS-3G kan du läsa/skriva NTFS i OSX: http://www.ntfs-3g.org/
Jag körde det för att komma åt min Vista-partition på min mac och jag hade inga problem alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Damn you b0bzor!, damn you to Hell!!!!!
måste öva upp mina tangentbordsskillz tror jag ;P

what the hell, var ju inte i närheten tidsmässigt engång

Hehe, där fick du!! Satt till och med i soffan och slöskrev med datorn på ena benet.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Måste ställa en följdfråga:

Går det på något vis att få iTunes att läsa alla filer i ett musikbibliotek? Flac, ogg, wma, otaggat osv. Och om så, går det då att få iTunes att bara läsa in mapp-strukturen (om man sorterat från början) och bilder som ligger i mappen som då ska agera skivomslag?

Blev två frågor, jag vet...

Permalänk
Medlem

Itunes är sämst, go winamP!

men återigen, funkar sub filer utan problem med plex?

Permalänk

Jag håller då inte med dig om iTunes där slampan
det beror nog mest på vana och kontrollbehov tror jag.

.sub-filer fungerar då finfint för mig, sålänge filnamnen är lika och subtitles påslaget i inställningarna...

Darnit! Damodred, jag tror det finns ett plugin för FLAC iaf, Ogg har jag inte sett nåt om alls, och WMA är jag inte helt säker på heller, vet inte om Perian eller Flip4Mac gör nåt åt ljudet även i iTunes, men både iTunes och QT Player använder ju samma system... annars finns det en hoper konverteringsprogram, men det är ju aningen omständigt. Men, om du använder iPod, eller nån annan Mediaspelare som inte stödjer de formaten så är det ju ingen vits att behålla dem som de är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Måste ställa en följdfråga:

Går det på något vis att få iTunes att läsa alla filer i ett musikbibliotek? Flac, ogg, wma, otaggat osv. Och om så, går det då att få iTunes att bara läsa in mapp-strukturen (om man sorterat från början) och bilder som ligger i mappen som då ska agera skivomslag?

Blev två frågor, jag vet...

Flac, ogg och wma behöver någon form utav plugin för att fungera korrekt. Otaggade filer bör du sätta dig ner och fixa. Annars så ska det gå bra.

Citat:

Itunes är sämst, go winamP!

men återigen, funkar sub filer utan problem med plex?

WinAmp fungerar inte särskillt bra på Mac OS.

Plex läser subtitles utan problem. Enligt mig är det (och därmed även XBMC) det mest kompletta och funktionella programmet för uppspelning på TV/Projektor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, blir att köpa en mac mini nu

Btw jag menade ju givetvis att winamp äger itunes när man använder PC

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för alla svar, blir att köpa en mac mini nu

Btw jag menade ju givetvis att winamp äger itunes när man använder PC

Ja, Windows-versionen utav iTunes är faktiskt rättså crappy om man jämför med Mac-versionen.

Lycka till med din Mini, det kommer säkerligen bli toppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaren grabbz

För att kunna skriva till NTFS enheter rekommenderar jag "Paragon NTFS" över "NTFS-3G" alla gånger! Så jäävla mkt bättre. kolla in länken:

www.paragon-software.com/home/ntfs-mac

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Mac Mini och Plex tillsammans är bara så j-vla bra!!!

Du kommer inte bli besviken!

Jag pressade i 4gb och en större och snabbare HD när jag ändå hade den "öppen".

Det enda jag har problem med är några äldre, dåligt "gjorda" HD filmer i mkv.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

orkar nya minin 1080p60p? eller bara 24p?
eller inte 1080p alls? =.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Instämmer att iTunes fungerar mycket bättre på Mac OS X än Windows. Vilket är synd, för då tror alla att iTunes är skit på OS X också, och hela OS X också

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian