Fallande internettrafik efter IPRED

Permalänk
Melding Plague

Fallande internettrafik efter IPRED

Efter att IPRED-lagen har börjat gälla minskar internettrafiken markant. Mängden data per sekund har nästan halverats.

Läs nyheten

Vänligen notera § 7 i reglerna, som bland annat säger att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden. Denna regel gäller även här.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ge det nån vecka så blir det fan samma trafik som förut, ingen lär bry sig.

Permalänk
Medlem

håller med HazZarD, ge det lite tid så är alla tillbaka på samma spår

@compaqoffer, håller med, Pontén har inte alla hästar i stallet.

Permalänk

Dessutom är ju dagarna innan Ipred knappast standard. Normalisering vore att föredra. Folk lär ju ha tankat rejält innan för att bygga upp en buffert. Jämför med en onsdag i november så får man nog ett rättvisare resultat.

Permalänk
Medlem

Visade det sig inte att dom siffrorna bara var på sex punkter och bara trafik inom Sverige ? Jag lyssnade bara på ett halvt öra så jag kan vara helt fel ute.

Permalänk
Avstängd

vänta 1 vecka eller 2, folk väntar för att se allt som händer så dom vet ungefär hur säkra dom är. alltså danmark har haft denna lag i 4 år. runt 2000 personer har fått brev. så 500 på 1 år. så i sverige är vi nog dubbelt så många så 1000 personer per år. sen är vi kanske 1 miljon eller mer som tankar så det är typ 0.1% chans att bli tagen. Dom som kommer bli tagna är nog säkert sånna som lägger upp svenska saker kommer nog bli tagna väldigt snabbt men dom som är från usa etc lär ej bry sig så mycket så dom orkar hålla på med sånna små summor typ.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Det jag har hört av amerikaner så är det i princip så att om man skiter i breven som kommer så är det max 10% chans att dom drar en till domstol.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Sen har det ju dykt upp massor med Anonymiseringstjänster. Lär bara vara en tidsfråga innan någon av dessa är bra nog för att folk ska använda sig av det. Pontén som sagt att dom ser igenom det vet nog inte riktigt vad han snackar om. Redan nu har vi one swarm och Pirate bay har sina VPN tunnlar. Skulle inte förvåna mig om det kommer liknande saker till µTorrent och Azerus välding snart

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Hur är det med serier? Är det olagligt?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

@P Nilz
Men det är knappast intelligent att skita i breven. 10% är mycket och till tingsrätten vill du för allt i världen inte då det blir riktigt dyrt.

compaqoffer.
Tror knappast solen har nåt att göra med detta. Snarare väntar folk på effekterna av Ipred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Hur är det med serier? Är det olagligt?

det gör ingen skillnad om det är tv-serier eller filmer, även om jag kan tänka mig att antipiratbyrån&Co är mer intresserad av den senaste biofilmen (eller en värre filmer som inte släpts) än en 15 år gammal bortglömd tv-serie. Men olagligt är det i vilket fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
@P Nilz
Men det är knappast intelligent att skita i breven. 10% är mycket och till tingsrätten vill du för allt i världen inte då det blir riktigt dyrt.

compaqoffer.
Tror knappast solen har nåt att göra med detta. Snarare väntar folk på effekterna av Ipred

Vi får väll se om nån nånsin blir dömd, jag vet inte vad dom ska lägga fram för bevis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså... Snittnivån för de senaste 24 timmarna ligger strax under snittnivån för de två senaste åren (alltså snittet under de två senaste åren). Samt högt (20%) över snittnivån för samma tid för två år sedan.

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Grattis APB, verkligen grattis...

Om en månad är vi tillbaka på status que.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nja, alltså... Snittnivån för de senaste 24 timmarna ligger strax under snittnivån för de två senaste åren (alltså snittet under de två senaste åren). Samt högt (20%) över snittnivån för samma tid för två år sedan.

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Vad är din poäng? Det är väl trendbrottet som är intressant, inte att trafiken har ökat de senaste åren?

Permalänk
Medlem

Denna graf gäller ju inte trafiken till och från utlandet vad jag förstått utan enbart inom Sverige.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Pff. Lagen är värdelös. Redan bortsprungen

En sak jag inte förstår, I lagen står det att dessa lobbygrupper kan få ut IP nummer utan att polis behövs och utan att straffet måste uppgå till minst fängelse, men det står väl också att dom måste bevisa vem som faktiskt laddade hem filen i fråga, för det krävs ju en husrannsakning för att konfiskera Hårddiskarna, men så vitt jag vet så behövs väl straffet fortfarande uppgå till fängelse för att en husrannsaknings order ska kunna beviljas?! Eller ändrade IPRED lagen på det också? Ganska paradoxalt om det visar sig vara som jag tror^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Thepiratebay måste fan släppa nya VPN ! Så vi får så till baka mot dom !

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk
Medlem

Då återstår ju frågan; har dom sålt mer skivor och DVDs under dessa två dagar? I samma antal som trafiken har gått ner? Nej, det tror jag inte. Och har dom inte gjort det, har IPRED absolut ingen som helst effekt på deras "ekonomiska situation". Ökar inte skiv/film försäljningen så kan dom likabra avskaffa IPRED med omedelbar verkan.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Då återstår ju frågan; har dom sålt mer skivor och DVDs under dessa två dagar? I samma antal som trafiken har gått ner? Nej, det tror jag inte. Och har dom inte gjort det, har IPRED absolut ingen som helst effekt på deras "ekonomiska situation". Ökar inte skiv/film försäljningen så kan dom likabra avskaffa IPRED med omedelbar verkan.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om nu nättrafiken går ner att veta om skiv/filmförsäljningen går upp

...knappast

Edit: Oj, jag var inte först med den kommentaren

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack

nu är väll 2 dagar lite väl kort tifd att avgöra om ipred gör nytta
kom tillbaks om ett år

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Pff. Lagen är värdelös. Redan bortsprungen

En sak jag inte förstår, I lagen står det att dessa lobbygrupper kan få ut IP nummer utan att polis behövs och utan att straffet måste uppgå till minst fängelse, men det står väl också att dom måste bevisa vem som faktiskt laddade hem filen i fråga, för det krävs ju en husrannsakning för att konfiskera Hårddiskarna, men så vitt jag vet så behövs väl straffet fortfarande uppgå till fängelse för att en husrannsaknings order ska kunna beviljas?! Eller ändrade IPRED lagen på det också? Ganska paradoxalt om det visar sig vara som jag tror^^

De kan gå till domstol och be att få ut IP, de får inte ut IP automagiskt.
I övrigt gäller samma sak som tidigare, när det gäller husrannsakan osv.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

man förstog ju att internettrafiken skulle minska när lagen trädde kraft, själv tror jag det är temporärt, någongång framöver går väl allt under jorden och är så gott som spårlöst..

Dock tycker jag att det e dåligt att dom lägger ned så mkt tid och pengar på detta.. förstår om musikbranchen är mest hotad av piratkopiering, men film indrustin och spel företagen går ju med vinst med dom flesta filmerna och spelen..

tycker synd om internet leverantörerna oxå, vad ska man med 10-100mb med nu, jo visst internet går snabbt patchar och uppdateringar gå snabbt och man kanske har någon spelserver, men domflesta spelservrarna flyter bra på 10/10.. tråkigt att dom gör såhär, undra om man kan bli oskylldigt bötfälld? och hur spårar dom? har dom själv laddat ned torrenten lr? så att dom vet att den faktiskt inte är fake?

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nu är väll 2 dagar lite väl kort tifd att avgöra om ipred gör nytta
kom tillbaks om ett år

Precis min meningen, dom jublar åt att trafiken har sänkts efter den ens har fått chans att normaliseras. Dom har inget annat att jubla åt, för några försäljningssiffror kan dom inte vifta med. När normaliseringen är avklarad och försäljningssifforna är detsamma eller sämre så ska det bli bra skoj och se deras förklaring.

Sen om ett 1 år.. vf, är inte CD-skivor/DVD-filmer en döende form av media? Jag tror speciellt i nuläget att någon sitter och jobbar på en tjänst som Spotify fast för TV/Film. Eller ja, hoppas.. Slår en sån sak igenom kan ju CD/DVD slänga sig i väggen vad gäller musik/film iaf.

Sen en annan sak, jämför internet-trafiken med typ augusti istället. Då ser man ju att ändringen är minimal.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att dom borde mäta hur försäljningen ökar i samband att nerladdningen går neråt ;P För det är väl därför ipred röstades fram, för att alla artister ska få ut derass välförtjänta pengar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
De kan gå till domstol och be att få ut IP, de får inte ut IP automagiskt.
I övrigt gäller samma sak som tidigare, när det gäller husrannsakan osv.

Jo, för husrannsakan gäller samma fortfarande. Men, i.o.m. IPRED så har det fått möjligheten att göra en s.k. intrångsundersökning som innebär att Kronofogden gör en genomsökning av ens hem. Nånstans läste jag dock att till skillnad från vid en husranssakan får de inte med en intrångsundersökning ta med sig någonting, utan bara ta foton och kopior. Alltså är det bara att kryptera sina diskar och du slipper bli av med datorn i flera månader.

Tror inte dock att intrångsundersökningar kommer vara någonting som vi kommer få se allt för ofta. Tingsrättena lär ju inte ge tillstånd i annat än riktigt extraordinära fall eftersom det räknas så pass inegritetskränkande. För säkerhetskull kommer dock jag kryptera, om inte annat för att lugna min flickvän

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
sen är vi kanske 1 miljon eller mer som tankar så det är typ 0.1% chans att bli tagen.

om du ser att bli tagen som en chans så kan du lika gärna flytta till USA ty där snackar man inte om risk utan bara om chans Exempelvis säger de att "there is a chance that a nuclear war will start in 5 years of time" istället för "there is a risk..."

Skämt åsido så vet jag vad du menar:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Såg eftersnack som handlade om IPRED och något jag störde mig på enormt var att de sade att fildelning är olagligt. När tusan ska de fatta att det är fullt lagligt att fildela, det är fildelning med upphovskyddade verk som är olagligt och har så varit ett antal år sedan den korkade lagen kom. Vad dessa idioter inte heller fattar är att jag som köpare snarare kommer bojkotta deras bolag än att köpa från dom, de bolag som inte behandlar sina kunder som kriminella är de som jag vill och tänker ge mina pengar till. De lär väl förr eller senare fatta att de biter den hand som föder dom, hur som helst kunde jag inte bry mig mindre än jag redan gör för ju snabbare dessa bolag försvinner desto bättre. Lagen är helt tandlös, de som fildelar olagligt kommer knappast sluta med det, de har bara hittat andra sätt att göra det på...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Försäljningen? Va spelar det för roll om den ökar eller minskar?

Poängen är väl ändå här att olaglig fildelning minskar.