Hur mycket wipe innan disk-RMA?

Permalänk
Medlem

Hur mycket wipe innan disk-RMA?

Har en helt ny 1TB som visade sig ha fel i cache-minnet.
Windows blev korrupt på ett helgalet sätt några timmar efter install, och innan dess hade jag hunnit kopiera in bilder och dokument och annat privat.
Så nu blir det RMA till butiken antar jag.
Då plattorna antagligen är ok så antar jag att disken åker tillbaka till Samsung för reparation och sedan säljs den igen, men det är bara en gissning såklart...ingen koll på rutinerna för sånt här.

Nåväl, jag har nu kört en low-level format, vilket verkar vara att nollor skrivs över hela disken.
Sedan kör jag just nu ett program som heter copy-wipe som kör en vända med random data över hela disken, och efter det skriver den nollor över hela, och det verkar tyvärr ta ungefär 2 dygn att slutföra!!!

Tror ni det räcker?
Kan tänka mig disktillverkare/reparatörer har rätt coola program för att återskapa data, och vem vet vad dom får för sig när dom sitter och har tråkigt på jobbet? Dom kanske tom har som rutin att försöka återskapa disken som ett led i sin felsökning?

Nån som har mer koll på detta?
Hade gärna kört 4-5 wipes, men då en genomgång med random data verkar ta runt 2 dygn så blir det ju lite värre....vill ju få nya disken nångång också.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jo förresten, jag hade en c: på 5GB, och sen resten på nästa partition, och det var den andra partitionen som "fylldes" med ungefär 40-50GB data innan jag upptäckte felet.

Jag vet inte hur data skrivs till disk, men det verkar troligt att det bara är de första 50GB på disken som är "intressanta", så kanske jag skulle göra en 50GB partition och sedan wipea bara den några vändor, istället för att wipea hela disken vilket tar en evighet.
Eller så skrivs data lite hit och dit och mina filer kanske ligger i slutet av disken :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror lite på filsystem etc.

Jag skulle tro att 2 vänder med wipes är nog för att göra informationen omöjlig att rekonstruera.
Vad har du på disken? Försvarshemligheter?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

i alla ärlighet så tror jag varken Samsung eller din återförsäljare är särskilt intresserade av din korrupta data; i varje fall inte så pass mycket att de rekonstruerar dina bilder och filer... men om nu detta skulle vara fallet, så skulle nog en två tre wipes funka; fem verkar lite väl mycket, speciellt om det tar 2 dygn.

Permalänk
Medlem

Körde XP så det var NTFS.
Nix inga superhemlisar och inget olagligt, men en jäkla massa digitalkamerabilder och privata dokument, jobbsökarbrev, CV'n och annat.

Men om det är så att datat antagligen skrivits från början av disken och fyller utåt, så kan jag ju avsluta med att göra en 50GB partition och köra några snabba wipe på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NTFS börjar dock med att lägga filsystemet i mitten på partitionen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
NTFS börjar dock med att lägga filsystemet i mitten på partitionen.

Ok, tack.
Googlade lite men svårt hitta nåt konkret om vare sig återskapning av data eller i vilken ordning datat skrivs fysiskt.
Men ok, då skippar jag min plan med 50GB partition att snabb-wipea, får räcka med det jag kör nu över hela disken. Det är antagligen ok, då disken ju inte ska in till polisen eller nåt sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte dom bemödar sig med att gå igenom en disk, ta in den i specialrum, demontera och montera osv... det kommer nog mer än EN disk till dom.
Skulle tippa på att dom på sin höjd kör en diagnostiktest på den, sparar lite data om det, sen kasserar den. Inget du bör vara orolig över..

Det handlar ju oftast om ekonomi, och det där som du är rädd för är ju högst oekonomiskt.. eller hur?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Tror inte dom bemödar sig med att gå igenom en disk, ta in den i specialrum, demontera och montera osv... det kommer nog mer än EN disk till dom.
Skulle tippa på att dom på sin höjd kör en diagnostiktest på den, sparar lite data om det, sen kasserar den. Inget du bör vara orolig över..

Det handlar ju oftast om ekonomi, och det där som du är rädd för är ju högst oekonomiskt.. eller hur?

Ja, rent officiellt, för det stora företaget, men för de anställda som sitter där med (antagligen) låg lön och kör tester....dom kanske vill fynda bankkonto-info eller annat att tjäna pengar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

läs här:

http://16systems.com/zero.php

"According to our Unix team, there is less than a zero percent chance of data recovery after that dd command. The drive itself has been overwritten in a very fundamental manner. However, if for legal reasons you need to demonstrate that an effort is being made to recover some or all of the data, go ahead and send it in and we'll certainly make an effort, but again, from what you've told us, our engineers are certain that we cannot recover data from the drive. We'll email you a quote."

dd if=/dev/zero skriver nollor till disken (borde vara likvärdigt med din lågnivå formatering).

Permalänk
Hedersmedlem

Nolla disken en gång och känn dig lugn. OM det går att återställa data så krävs att man plockar isär den och kör igenom ett MFM (Magnetic Force Microscope). Detta är INTE BILLIGT, frågan är om det går att göra för mindre än 100 000 kr? Åsikterna går även isär på om man kan få ut mera än någon enstaka byte den vägen eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Eh, ok, vad jag har hört så är skriva nollor över disken inte särskilt säkert alls.
Men om ni är säkra på att disken måste plockas itu och specialbehandlas för att återställa data så är det ju totalt lugnt.
Jag tänkte mest att dom kör nåt coolt program som trollar fram data, typ som data kan trollas tillbaks efter en vanlig formatering (endast quick-format kanske jag vet inte) eller efter en vanlig delete på en fil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du nu är så här pass orolig över att någon ska återskapa din data så är väl 1000:- ett lågt pris för att stilla din oro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Om du nu är så här pass orolig över att någon ska återskapa din data så är väl 1000:- ett lågt pris för att stilla din oro?

Jag vill bara veta om det är rimligt eller ej.
Tar det en timme med nåt recovery-program och så är all data tillbaks, då kan ju nån uttråkad disk-mekkare säkert roa sig med det då och då när en nästintill helt hel disk kommer in.

Måste en wipead disk, även om det bara är wipead en gång, plockas itu och specialgranskas med dyra metoder, ja då är det ju totalt osannolikt att dom roar sig med det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Eh, ok, vad jag har hört så är skriva nollor över disken inte särskilt säkert alls.
Men om ni är säkra på att disken måste plockas itu och specialbehandlas för att återställa data så är det ju totalt lugnt.
Jag tänkte mest att dom kör nåt coolt program som trollar fram data, typ som data kan trollas tillbaks efter en vanlig formatering (endast quick-format kanske jag vet inte) eller efter en vanlig delete på en fil.

Quick format och vanlig delete är (som du pekar mot) helt skilda saker mot att skriva över hela disken; med de två skrivs datan aldrig över. Det enda som ändras där är metadatan som säger "här är en fil, här är ledig plats, såhär ser den här partitionen ut" osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Quick format och vanlig delete är (som du pekar mot) helt skilda saker mot att skriva över hela disken; med de två skrivs datan aldrig över. Det enda som ändras där är metadatan som säger "här är en fil, här är ledig plats, såhär ser den här partitionen ut" osv.

Har läst runt lite mer och det verkar som en low-level format ska vara rätt säker, ev som ni säger här att disken måste plockas isär och granskas i mikroskop och grejer.

Det är som vanligt när man läser om sånt här på forum eller i artiklar, "nej du måste göra minst 7 wipes för att vara säker". Eller om man ska välja ett lösenord nånstans där 10 tecken skulle ta tusentals år att brute forcea med en modern dator, ja då pratas det överallt om att "jodå du måste ha minst 20 tecken lösen, gärna 30, då kan du känna dig hyfsat säker".

Jag tror en del är ganska paranioda, eller så är det många som har riktigt hemliga saker på datorn och vill skydda mot regering/polis.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man lågnivåformaterar inte moderna diskar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Low_level_format#Disk_Reinitiali...

Är datan överskriven en gång med nollor eller slumpmässiga data så går det inte att komma åt utan att koppla in annan utrustning på hårddisken, som att manuellt läsa av spänningsnivåerna från läsarmen.
Har man då bara skrivit nollor så märks det som om det är en "låg eller hög" nolla, det går då att anta att de höga (kanske är tvärt om i verkligheten vad som bestämmer 1:a och 0:a) är 1:or.
Skriver man med slumpmässig data gör man den här processen svårare.

Tänk dig att du har någon dålig träyta, skrapar av översta lagret bara (skriva nollor). Det går nog fortfarande att se hur konturen var förut. Tar du istället och river runt med något typ rivjärn så kan man inte enkelt gissa sig till hur det var förut (slumpmässig data).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det kan nog ligga sekundär och tertiär signal osv. kvar på disken även om man skrivit över ett par ggr, även på nya diskar. Men det är nog både dyrt och meckigt att rekonstruera den.

Seriöst så är nog chansen att nån på t.ex. Samsung sitter och är nyfiken på dina gamla data och vill rota runt, givet att de ens kan, ung. lika med 0, om det inte är en konspiration på gång.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Men jisses hur brutalt paranoid får man vara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Men jisses hur brutalt paranoid får man vara.

Eh, va?
Hur många tror du det är som skickar in en oformaterad disk på RMA, när hela disken är i stort intakt och bara har ett litet minnesfel? Och en vanlig formatering tar ju inte bort datat alls så det är ju inte mycket bättre.

Inte många....hoppas jag iallafall. Om man nu inte bara använder datorn för att spela spel och slösurfa, istället för att ha den som hemmets stora lagringsplats med flera personers data på och inte bara ens egna.

Hursomhelst, kommer ta typ en vecka innan jag kan skicka tillbaka den, först tog det ett bra tag att få svar, och sen ska det inväntas returpaket/fraktsedel/whatever, så det gör ju inget att wipen kommer ta 3-4 dygn att utföra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja precis hur många tror du det är? 98% kanske, förutom ett gäng paranoida snubbar då...
Har du någonsin hört om någon som har råkat ut för problem efter att ha RMAt en disk.
Jag struntar i vilket, det är din tid som du gör vad du vill med Tycker bara det va ett litet märkligt beteende.

För övrigt tror jag inte disktillverkarna skickar ut diskar med info på ändå, misstänker att de riskerar rätt stora problem då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hedersmedlem

Kör killdisk, sedan är det klart

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Kör killdisk, sedan är det klart

Gör nu som Jalle64 säger och saken är klar. PUNKT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Gör nu som Jalle64 säger och saken är klar. PUNKT!

Eller en fet elektromagnet! Är du fortfarande orolig.....spar disken tändeld på den och köp en ny!

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så räcker det med en omskrivning av disken för att det ska bli i princip omöjligt att läsa av den. Då menar jag 1) det kräver en massa jobb för att få ut något och 2) datan man får ut är användbar på något sätt.

Har du något på disken som är så vitalt att du känner att du måste göra något mer än detta så borde du nog inte lämna den ifrån dig den alls. Kör några wipes, kasta den och köp en ny.

Att någon på Samsung skulle köra någon dyr rekonstruktion på din disk för att kanske/kanske inte få ut något ur den är så osannolikt att den chansen finns inte. Så jag skulle säga kör "Darik's Boot and Nuke" och välj "Quick Erase", sen skicka in den. Allt annat är ren paranoia. Programmet finns här:

http://www.dban.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Vad jag hört så räcker det med en omskrivning av disken för att det ska bli i princip omöjligt att läsa av den. Då menar jag 1) det kräver en massa jobb för att få ut något och 2) datan man får ut är användbar på något sätt.

Har du något på disken som är så vitalt att du känner att du måste göra något mer än detta så borde du nog inte lämna den ifrån dig den alls. Kör några wipes, kasta den och köp en ny.

Att någon på Samsung skulle köra någon dyr rekonstruktion på din disk för att kanske/kanske inte få ut något ur den är så osannolikt att den chansen finns inte. Så jag skulle säga kör "Darik's Boot and Nuke" och välj "Quick Erase", sen skicka in den. Allt annat är ren paranoia. Programmet finns här:

http://www.dban.org/

Ja så verkar det vara, bara att jag inte kände till att en ordentlig överskrivning av data räcker, eftersom det finns program som gör det över 10 gånger och nojiga folk på forum som rekommenderar minst si och så många wipes osv.
Men för vanligt privatbruk är det klart att en endaste wipe verkar räcka.
Att sen andra vill skicka in sin filserver-disk oformaterad det får stå för dom.

Jag nöjer mig med den wipe jag håller på att slutföra nu med copywipe, liknande Darik's som du rekommenderar tror jag....bägge finns ju gratis på ubcd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Deo
Eller en fet elektromagnet! Är du fortfarande orolig.....spar disken tändeld på den och köp en ny!

Var på en föreläsning med en kille från IBAS som återställer data trasiga hårddiskar, och enligt honom var det elektromagnet som gällde hos amerikanska försvaret mf.
Men jag tror inte det är så smart eftersom hela disken blir oanvändbar efteråt Går iofs att byta ut controllern på hårddisken och få disken att funka igen, men det är som vanligt dyrare än att köpa en helt ny disk.

http://www.ibas.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Förslag för att slippa detta i framtiden:
Kryptera disken (eller delar av den).
Pajar den - skicka in den som den är bara och känn lugnet.
Tips.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.