OS X kräver lösenord vid installation

Permalänk
Medlem

OS X kräver lösenord vid installation

Satt och lekte lite med syrrans mac och skulle installera xampp.
os krävde då ett lösenord för att fullfölja installationen men syrran hävdar att hon inte har satt något lösenord för det, inte så vitt hon minns iaf

hur som helst, finns det något standardlösen som os har från början för detta?
och om nu då syrran har ett lösen, kan jag på något sätt nollställa detta själv eller är detta något som de på macforum får göra åt en?

för det lär ju inte bli så lätt att gå in och ändra om det nu är enda sättet och jag inte har hennes gamla lösen.

Permalänk
Medlem

Lösenordet är samma som till hennes användarkonto, för jag antar att hon är den enda användaren och admin på datorn. Om hon inte kan lösenordet alls så blir det väldigt jobbigt att tex installera uppdateringar. Eller att över huvudtaget starta om den.

Det enda sättet jag vet att nollställa lösenordet är att installera om hela systemet, men någon mer bevandrad kanske kan svara bättre än jag. Alternativt kan du ju söka på "osx reset admin password" eller något liknande..

Permalänk

Det är fullt möjligt att hon inte kan sitt lösen eftersom det by default inte behövs vid inloggning.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det är samma som inloggningen till datorn, har man inget lösenord är det bara att trycka Enter...

Permalänk
Permalänk
Medlem

men problemet är ju att när jag tycker enter så säger den att jag har angivit fel lösenord och dessutom så tror jag att det är som så att det inte finns något pass för den kräver ju inget pass när man startar datorn och ska in i os

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
men problemet är ju att när jag tycker enter så säger den att jag har angivit fel lösenord och dessutom så tror jag att det är som så att det inte finns något pass för den kräver ju inget pass när man startar datorn och ska in i os

Om du bara trycker på enter och det är fel lösenord är det fel lösenord.
Du kan ha automatisk inloggning även fast du har lösenord.

I en länk ovan finns det beskrivning på hur du ska resetta lösenordet om du inte har det.

Permalänk
Medlem

skivan ligger några mil ifrån mig men fick tips om att köra os som genom LiveCd och nollställa det därifrån, men vet inte riktigt vilken distro som är mest lämplig, eller snarare jag hade lite svårt att hitta någon för os x....någon som kan hjälpa på den fronten?