Rekommendera en bra SCI-FI serie till mig!

Permalänk
Hjälpsam

Jag ser själv på Terminator Sarah Conner Cronicles just nu, rekomenderas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då du diggade serier som inte var ren Scifi kan man ju rekommendera lite blandat & gott scifi och fantasy:

Legend of the seeker
Fringe
Smallville
Terminator: The sarah connor chronicles

Annars har många redan nämnts i tråden , 4400 är rätt okej den också.
Lost room rekommenderas.

Av de som nämnts tycker jag personligen att Startrek serierna tillhör allmänbildningen , iallafall TNG och Voyager.
Enterprise har de snyggaste effekterna men de andra har bättre kvaliteter.
Själv tycker jag DS9 är den som jag tyckte var tråkigast , men smaken är som baken.

Bab5 har grymt bra handling men du kanske blir besviken på specialeffekterna som med dagens standard känns lite budget.
Farscape har de mest utflippade karaktärerna men som också nämts en hel del sunkiga utfyllnads episoder , men den slutar bra så den kan jag starkt rekommendera!

Dark angel är klart bra , vill du dregla över Jessica Alba är det helt rätt serie , har dock några år på nacken den också.
LEXX är kultserie , effekterna är lite gamla nu och det är bara de första säsongerna som är bra , sen blir det bara utfyllnadsepisoder och personligen orkade jag inte ta mig genom den sista säsongen.

Lite udda kort att ta upp:

Lättsam lördagsunderhållning : Knight Rider 2008
Vampyrstory med lite skruv : True Blood

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Då du diggade serier som inte var ren Scifi kan man ju rekommendera lite blandat & gott scifi och fantasy:

Legend of the seeker
Fringe
Smallville

Lost room rekommenderas.

Av de som nämnts tycker jag personligen att Startrek serierna tillhör allmänbildningen , iallafall TNG och Voyager.
Själv tycker jag DS9 är den som jag tyckte var tråkigast , men smaken är som baken.

Bab5 har grymt bra handling men du kanske blir besviken på specialeffekterna som med dagens standard känns lite budget.
Farscape har de mest utflippade karaktärerna men som också nämts en hel del sunkiga utfyllnads episoder , men den slutar bra så den kan jag starkt rekommendera!

Dark angel är klart bra , vill du dregla över Jessica Alba är det helt rätt serie , har dock några år på nacken den också.
LEXX är kultserie , effekterna är lite gamla nu och det är bara de första säsongerna som är bra , sen blir det bara utfyllnadsepisoder och personligen orkade jag inte ta mig genom den sista säsongen.

Intressant, säkert många bra tips. Tack! Får kolla upp så många jag kan!

Är ju lite pinsamt att inte ha sett startrek som sagt, måste ju se några "underserier" där helt klart.

Knight Rider har jag sett några avsnitt på, men tyckte inte riktigt om det.

Glott igenom första säsongen av Alias nu med, helt okej serie faktiskt.

// Oscar

Permalänk
Inaktiv

personligen tycker jag eureka var lite barnslig för min smak
4400 såg jag typ 2 säsonger sen tyckte jag den blev mest utfyllnadsprojekt

lost room är cool
the triangle är också bra om du inte sett den miniserien

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
personligen tycker jag eureka var lite barnslig för min smak
4400 såg jag typ 2 säsonger sen tyckte jag den blev mest utfyllnadsprojekt

lost room är cool
the triangle är också bra om du inte sett den miniserien

Jo, fast Eureka är ju mer en humorserie.

The Triangle har jag sett, helt okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
När vi ändå har fångtema kan man ju passa på att nämna kvinnofängelset. Specialeffekterna är kanske inte de bästa alla gånger, men bra är det. Och 692 avsnitt finns det också...

Seriöst? Jag får fortfarande rysningar över hur dålig den serien var. Det var det enda som gick på natten när jag bodde hemma hos mina föräldrar (de hade bara 1,2 TV4 på den tiden) och man fick ju ögondamp av den. Ska man se fängelseserier så är det OZ som gäller.

Annars får jag välsälla mig till dem som rekommenderar DS9. Serien har intressantare karaktärer och en mörkare handling än de exvis TNG och Voyager. Säsong 1 är lite seg i början men sen tar det fart. De sista säsongerna där Worf är med är riktigt bra.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

Nån som nämt farscape än? Riktigt bra serie. tror det va 4 säsonger och en film i två delar

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Seriöst? Jag får fortfarande rysningar över hur dålig den serien var.

Rysningar är helt normalt inledningsvis, men när man väl har sett ~10 avsnitt är man fast...

Permalänk
Medlem

Hur du borde se star trek, börja uppe, gå sedan neråt.

Star Trek TNG

DS9

Voyager

Star Trek: First Contact (film)

Star Trek: Insurrection (film)

Enterprise eller

Star Trek: Nemesis före du ser Enterprise eftersom Nemesis är den sista av filmerna som har med TNG att göra men är också den sista Star Trek till dagens datum (det lär komma en till pre-TOS film 2009 som ser ut att suga så räkna bort den för ögonblicket.) och eftersom nemesis är den sista så "knyter den ihop säcken" lite vilket gör att du kanske vill se den i slutet av all star trek. Du kan se nemesis utan att ha sett Enterprise eftersom enterprise utspelar sig före TNG/Nemesis iofs.

Imo så skulle jag se Enterprise före Nemsis.

Den generella regeln är att se det i den ordningen som det har släppts, t.ex TNG (1987) före DS9 (1993).

En annan serie som jag hårt rekomenderar är "Red Dwarf", det kanske inte primärt är Sci-fi med massa uber tachyonbeams subspace compression fields osv utan är mest en komedi så den går väll under komedi/sci-fi.

http://www.youtube.com/watch?v=hKHLOo1WgDQ - Ett urklipp från Red Dwarf. Om du har sett serien så fattar man bättre men det är ju fortfarande kul, tyckte jag iaf då jag såg detta klipp utan att ha sett hela serien vid det stadiet.

Btw rätta mig om jag har fel angående i vilken ordning man ska se star trek, det var ett tag sen jag gjorde det

OP, hoppas du fick användning av tipsen

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Seriöst? Jag får fortfarande rysningar över hur dålig den serien var. Det var det enda som gick på natten när jag bodde hemma hos mina föräldrar (de hade bara 1,2 TV4 på den tiden) och man fick ju ögondamp av den. Ska man se fängelseserier så är det OZ som gäller.

kunde inte säga det bättre själv haha!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

ingen som har tipsat om Chuck än?
vet inte om det räknas som sci-fi riktigt, men underhållande är det iaf!

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri

Legend of the seeker
Fringe
Smallville

Lost room rekommenderas.

Bah DS9 är ju helt klart bäst för den är arc serie (helt klart inspirerad av Babylon 5) medans dom andra star trek serierna var random alien of the week. Men jag alla star trek serierna är bra förutom Voyager som är helt klart sämst av dom

Handlingen är grym i Babylon 5 på grund av dom skrev typ manuset för alla fem säsonger innan dom började filma serien, så inga filler avsnitt alls i den serien.

Permalänk

Kan väl nämna Roswell då ingen annan gjort det, jag minns den som underhållande...

Permalänk

Space above and beyond, riktigt bra, höll på glömma den.

http://www.imdb.com/title/tt0112173/

såg nu att den var föreslagen redan,

Jeremiah

http://www.imdb.com/title/tt0290966/

En bra serie!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Bah DS9 är ju helt klart bäst för den är arc serie (helt klart inspirerad av Babylon 5) medans dom andra star trek serierna var random alien of the week. Men jag alla star trek serierna är bra förutom Voyager som är helt klart sämst av dom

Handlingen är grym i Babylon 5 på grund av dom skrev typ manuset för alla fem säsonger innan dom började filma serien, så inga filler avsnitt alls i den serien.

Som jag sade , smaken e som baken om man gillar DS9.
För min egen del hade DS9 en hel del avsnitt som var kanonroliga men rent övergripande gillade jag inte serien då jag tyckte allt för mycket var dåliga avsnitt , trots att den har den starkaste röda tråden rent storymässigt.

Nu till hur man ska kolla startrek serierna tror det är i de sista 2 säsongerna av TNG som DS9 börjar och storyn utspelas ganska parallellt men som nämnts så kollar man TNG först och fortsätter med DS9 så hänger man med bra i hur Startrek universumet utvecklas.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Fringe

Fringe är riktigt bra.

Sen:

Startrek
Battlestar Galacrica
Stargate Sg1
Stargate atlantis
Eureka
Lost Room.

Edit: Får inte glömma Jerico heller, rätt bra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Edit: Får inte glömma Jerico heller, rätt bra

Stavas dock Jericho