Permalänk

Min inspelning, tycks? :)

Hej allihopa här är en inspelning jag gjort med en shure sm57, line 6 ux 1, cubase, ez drummer och lite mixing, tycks? Feedback uppskattas kraftigt! http://www.youtube.com/watch?v=5KRxFyiKvyM

Permalänk

Fett. Påminner om gammal Metallica, vilket inte är något dåligt omdömme!

Permalänk

Det är väl inte riktigt min genre, men lite respons ska du väl kunna få.

Det första jag märkte var att allting lätt väldigt ihopklistrat, allting satt bra i mixen, bortsett från någon resonanston i kompgitarren som överröstade leaden vid några få tillfällen (vid 4,23 bland annat), det kan du åtgärda med en smal EQ på just den frekvensen . Min personliga åsik är att du också kanske skulle prova mer med mickplaceringar för att få lite mer diskant, eftersom gitarren ska stå mitt i fokus. Jag vet att SM57 inet är så bra högst uppe i registret, men det skulle kunna lyfta musiken. Jag ser på bilden att du satt mikrofonen precis framför loggan, det är kanske inte så lätt att veta, men du skär av allting över 10kHz på det viset.

Lite andra småknep som ofta ger väldigt bra resultat i så här musik är:

*Dista basen lite lätt, gärna lite under sprickgränsen brukar funka i pop, men det kanske funkar bättre att låta den klippa i sån här musik. Pluggen overdrive i cubase gör detta ganska bra, algoritmen "chordy" på typ 16% lät bra i min senasete pop-mix, men prova dig gärna fram. Bas brukar ofta låta bättre om det hörs lite i mellanregistret också, även om dess huvudfunkttion är att ge en stabil botten.

*Dubba gitarrerna, d.v.s. spela in samma sak flera gånger och lägga det på varandra. Om du har tillgång till olika gitarrer kan det vara fruktansvärt snyggt att använda olika gitarrer till dubbningen, så att man får en mer komplex klang.

Annars låter det helt ok. Musikaliskt sett var det bra framfört och jag gillar att du använder specialeffekter som chorus och automatiserad panorering ganska sparsamt, så att det märks att de finns där, men inte stjäl all fokus i mixen.

Permalänk
Medlem

Är det youtube som gör att det låter som att man har bomull i öronen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Riktigt bra låt och riktigt bra spelat. Duktiga gitarrister är alltid roligt att lyssna på särskilt om de får till bra låtar som passar i deras spel.

Inspelning och mix är svårt att säga något om efter att bara ha sett ett youtube-klipp. Du kan inte få dina videos i HQ när du laddar upp?

Permalänk

Du är väldigt duktig!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

en mp3 vore bättre, så kan man bedömma lättare, gissar att youtube förstör endel.

Som det är nu så säger Skunkfunk mycket klokt, blir alldeles för mullrigt, få upp diskanten skulle göra mycket, och även dra ner trummorna en gnutta.

Du är duktig jobba på bara

Permalänk
Avstängd

Det finns en del bra delar, inte illa.
Men låter kasst på YouTube, som man har bomull i öronen som någon sade.

Du får nog ladda upp en MP3.

Permalänk
Medlem

Har du ens justerat trummorna med EQ, kompressor och reverb? Trummorna låter inte bra. Jag gillar personligen inte Racer X så jag kan inte bedömma låtens kvalitet men dubbningar är måste, likaså frekvensjustering och kompressor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

inte min smak på musik men det va väll okej

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Låter ju grymt bra! Finns inte så mycket att klaga på direkt...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Bra skills på guran, men mixen är alldeles för obalanserad, trummorna är för låga och det basen och gitarrerna saknar karaktär, de innehåller även för mycket bas.

Samt att det låter som du bara använder för mycket av rumsmikarna i ez drummer. Finns ingen punch i trummorna

Permalänk
Medlem

Super, men det låter ändå som om man har bomull i öronen (som igelkotten sa)

Permalänk
Medlem

Lyssnar väldigt mycket på metal och hårdrock och det enda jag kan säga, rent konstruktivt ang musiken, är att du borde verkligen hänga ut vissa toner mer, som det är nu är de bara ett enda stort jitter av toner fram och tillbaka i rasande tempo.

Det kanske var det du ville åstadkomma, vissa partier funkar det riktigt bra i, men att bygga upp en hel låt så, extremt tveksamt för min smak. Det känns lite som att du försökt prova på ALLT i en och samma låt, det blir bara för mycket helt enkelt. Låten får ingen karaktär enligt mig.

Det är mina konstruktiva åsikter. I övrigt så tror jag nog att med mer träning och för varje låt ett mindre, men mer fokuserat mål, så kommer du göra mycket bra låtar framöver

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tack för svaren allihopa! Vad det gäller inspelningens kvalitet så sabbar youtube en hel del asså, samma vad som gäller myspace, jag valde att lägga gitarrens mellanregister mer åt bashållet för att i de högtalarna jag mickar i som kostar 299:- så lät det bättre x) gör det jag kan med dom få grejerna jag har! Men jag ska tänka på det tills nästa gång Vet någon vart man kan lägga upp mp3 så ni kan höra? Och till Fog, prova lyssna på mina andra låtar för detta är en låt jag skrev för att hedra en av mina idoler (Paul Gilbert) som jag fick gitarr lektion av i augusti, gå in på www.myspace.com/philipkarlsson och lyssna på låtarna Scwarze Katze och Clarity det är min "vanliga" stil, Vill gärna veta om du tycker likadant om dom i konstruvtivt syfte det vill säga så jag kanske ska börja tänka på det Nu till denna har det liksom varit 80% racer x och 10% yngwie Tack på förhand om du tar dig en titt och återigen tack för alla svar Verkar som man har en hel del att lära inom inspelning x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Lyssnar väldigt mycket på metal och hårdrock och det enda jag kan säga, rent konstruktivt ang musiken, är att du borde verkligen hänga ut vissa toner mer, som det är nu är de bara ett enda stort jitter av toner fram och tillbaka i rasande tempo.

Det kanske var det du ville åstadkomma, vissa partier funkar det riktigt bra i, men att bygga upp en hel låt så, extremt tveksamt för min smak. Det känns lite som att du försökt prova på ALLT i en och samma låt, det blir bara för mycket helt enkelt. Låten får ingen karaktär enligt mig.

Det är mina konstruktiva åsikter. I övrigt så tror jag nog att med mer träning och för varje låt ett mindre, men mer fokuserat mål, så kommer du göra mycket bra låtar framöver

Särsklillt Clarity men också Scwarze Katze Det är det mycket myket mer "långa" toner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det är väl inte riktigt min genre, men lite respons ska du väl kunna få.

Det första jag märkte var att allting lätt väldigt ihopklistrat, allting satt bra i mixen, bortsett från någon resonanston i kompgitarren som överröstade leaden vid några få tillfällen (vid 4,23 bland annat), det kan du åtgärda med en smal EQ på just den frekvensen . Min personliga åsik är att du också kanske skulle prova mer med mickplaceringar för att få lite mer diskant, eftersom gitarren ska stå mitt i fokus. Jag vet att SM57 inet är så bra högst uppe i registret, men det skulle kunna lyfta musiken. Jag ser på bilden att du satt mikrofonen precis framför loggan, det är kanske inte så lätt att veta, men du skär av allting över 10kHz på det viset.

Lite andra småknep som ofta ger väldigt bra resultat i så här musik är:

*Dista basen lite lätt, gärna lite under sprickgränsen brukar funka i pop, men det kanske funkar bättre att låta den klippa i sån här musik. Pluggen overdrive i cubase gör detta ganska bra, algoritmen "chordy" på typ 16% lät bra i min senasete pop-mix, men prova dig gärna fram. Bas brukar ofta låta bättre om det hörs lite i mellanregistret också, även om dess huvudfunkttion är att ge en stabil botten.

*Dubba gitarrerna, d.v.s. spela in samma sak flera gånger och lägga det på varandra. Om du har tillgång till olika gitarrer kan det vara fruktansvärt snyggt att använda olika gitarrer till dubbningen, så att man får en mer komplex klang.

Annars låter det helt ok. Musikaliskt sett var det bra framfört och jag gillar att du använder specialeffekter som chorus och automatiserad panorering ganska sparsamt, så att det märks att de finns där, men inte stjäl all fokus i mixen.

Har kvar cubase mixen så ska prova det du säger även om jag inte är så bra p det x) haha tack!

Permalänk

Grymt ! 10 / 10

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreaskarlsson3
Grymt ! 10 / 10

Tackar Andreas Bra laptop har du med (A) äger en likadan! Vad kör du för OS? Ingen som hade någon kommentar på dom andra låtarna på www.myspace.com/philipkarlsson ? peace

Permalänk

hmm.. jag tycker inte låten smälter samman alls.. ena stunden spelas det med trummor, sen helt plötsligt bryts det till gitarr spelande.., men solon:a är bra, men som sagt inget fel på det du kommit på. men är som att du spelat lite olika delar och sen bara satt ihop känns det som.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Solon:a påminner mig om Michael Schenker....vilket jag gillar.

I övrigt...tja....bomull i öronen. Inte RIKTIGT homogent som det har påpekats.
De olika segmenten håller inte ihop riktigt, känns lite som att det spelar lite var för sig. Sedan ÄLSKAR jag mkt och hård snare, så för min del för du gärna höja den biten (Dock personlig smak så )

I övrigt så var det en riktigt trevlig bit att lyssna på.