Får man prata om spelkonsoll emulatorer?

Permalänk
Medlem

Får man prata om spelkonsoll emulatorer?

Hej!
På forumet får man väll inte diskutera emulationer utav spelkonsoller? Är det för att spelen är piratkopierade (ROMen) eller någon annan orsak? Zsimpey gjorde nyss en väldigt fin emulator-burk och det galleriet har inte raderats, fasten det i allra högsta grad handlar om emulation av spel. På något sätt får man ju antagligen diskutera emulation, men till vilken gräns?

Kan någon vänlig själ säga mig hur reglerna är idag?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej eas@tetris,

Det är svårt att formulera en allmängiltig regel eftersom emulering i sig är helt i sin ordning. Det är däremot svårt att diskutera ämnet utan att blanda in piratkopierade spel (regel §7). Därför får vi bedöma enskilda fall istället

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Hej eas@tetris,

Det är svårt att formulera en allmängiltig regel eftersom emulering i sig är helt i sin ordning. Det är däremot svårt att diskutera ämnet utan att blanda in piratkopierade spel (regel §7). Därför får vi bedöma enskilda fall istället

Hälsningar,
Andreas

Då förstår jag hur läget är. Tack

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

jag känner så här angående piratkopiering av 8bits nintendo spel ,jag har ägt 20-40 spel då jag höll på som bäst , det dummaste jag har gjort är att sälja bort mitt nintendo. Om jag nu pga att jag inte kan få tag på ett 8bits nintendo o kan köpa tillbaks alla spel som jag hade , då tycker jag att jag kan få använda mig av en emulator. eller??? ja många kommer att anse att det är brott mot regel 7 men hur ska man göra då?

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag känner så här angående piratkopiering av 8bits nintendo spel ,jag har ägt 20-40 spel då jag höll på som bäst , det dummaste jag har gjort är att sälja bort mitt nintendo om jag nu pga att jag inte kan få tag på ett 8bits nintendo o kan köpa tillbaks alla spel som jag hade , då tycker jag att jag kan få använda mig av en emulator. eller??? ja många kommer att anse att det är brott mot regel 7 men hur ska man göra då?

Du får nog inte prata högt om det här på swec.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Om jag nu pga att jag inte kan få tag på ett 8bits nintendo o kan köpa tillbaks alla spel som jag hade , då tycker jag att jag kan få använda mig av en emulator. eller???

Det är klart att du kan få tag på dem, men förmodligen blir det fånigt dyrt. Dock har du ingen rätt att piratkopiera dem på grund av detta, liksom du inte har rätt att stjäla andra varor du tycker kostar för mycket.

Permalänk
Medlem

även en emulator är väl olaglig att använda om man inte äger konsollen? eller hur e de med det? har för mej att de stog nå sånt i en ps1 emulator ja hade för länge sen, att för att använda "bioset" till den så måsta man äga en ps1 för att det skulle vara lagligt. likadant med roms till te.x. nes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
även en emulator är väl olaglig att använda om man inte äger konsollen? eller hur e de med det? har för mej att de stog nå sånt i en ps1 emulator ja hade för länge sen, att för att använda "bioset" till den så måsta man äga en ps1 för att det skulle vara lagligt. likadant med roms till te.x. nes.

Fast en emulator behöver nödvändigt vis inte emulera en spel konsoll, Windows emulator i Linux är väll inte så ovanligt?

Edit: Hittade en länk på Wiki; http://en.wikipedia.org/wiki/Console_emulator#Legal_issues

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

IDE! De stora speltillverkarna lägger ut sin (testade och helt fungerande "Rom's") på sina hemsidor som man lagligt kan ladda hem för en billig peng (typ 10-20 kr per spel) och tillhandahålla en gratis Bra emulator. alla skulle tjäna på det.

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem

och för övrigt hänvisar jag till att man måste äga spelen/konsollerna för att lagligt kunna bruka dem i mitt/min galleri/tråd.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
och för övrigt hänvisar jag till att man måste äga spelen/konsollerna för att lagligt kunna bruka dem i mitt/min galleri/tråd.

Det bästa är att hålla sig till "don't ask, don't tell" när man diskuterar ämnen i gråzonen. Då slipper vi massa onödiga trådlåsningar också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Gråson. bla där jag fått en anmärkning för fast det var väl mer åt (regel §7) jag fick den på. som sagt är det inte olagligt att ha en emulator eller vare sig en torrentclient det är snarare hur man nyttjar den som är det lagliga/olagliga.

Lite som att köpa en bil och sen köra för fort. det är lagligt att äga en bil och köra om man har körkort men inte att köra förfort.

Visa signatur

I am Extrazz.