Köpt ny dator(i delar), ingen bild på skärmen

Permalänk

Köpt ny dator(i delar), ingen bild på skärmen

jag har köpt en dator ifrån dustinhome
http://www.dustinhome.se/pd_5010304752.aspx

om ni inte kommer in på sidan så är detta delarna

Antec Three Hundred (art. nr. 5010142536)

Asus M4A78-E ATX (art. nr. 5010213500)

AMD Phenom II X4 940 (art. nr. 5010206414)

Corsair TX 650 Watt (art. nr. 5010132220)

ATI Radeon HD4890 1GB PCI-Express (art. nr. 5010267453)

Corsair XMS2 DDR2 800 MHz 4 GB (art. nr. 5010113717)

Samsung Spinpoint F1 1TB S-ATA/300 (art. nr. 5010117670)

Samsung DVD±RW 22x Double Layer (art. nr. 5010165345)

och mitt problem är att jag inte får någon bild på skärmen, allting annat verkar gå igång, jag har provat och köra både via grafik kortet och moderkortet (satt vga/dvi på det)

först provade jag att koppla in ALLT, och då verkade det som om datorn gick igång, men fick ingen bild,

provade jag allt, tog ur en minnessticka, hdisken och tillslut provade jag t.o.m. att ta bort grafik kortet och köra bara på det integrerade, har också testat med 2 olika skärmar som jag normalt använder till min äldre dator
det enda vi inte gjorde var att lyfta ur CPU:n

Detta är första gången jag bygger en dator själv.

har ni några förslag om hur jag fixa detta? skulle vara väldigt tacksam

Permalänk
Antielefant

Kolla dels så du vänt processorn rätt, och dels att du kopplat in alla strömkablar till moderkortet rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan dessutom kolla så att du satt i moderkortsdistanser på rätt ställen + extraström till graffet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag har kollat distanserna typ 5 gånger dom sitter på rätt ställe, sen extra strömmen till grafik kortet antar jag är rätt,

kan dock kolla så jag vänt processorn rätt och kolla ström sladdarna, men känns konstigt om sladdarna sitter fel, eftersom de passar ju bara på ett ställe.. för det är la bara en 24 pins + en 4 pins ..
dock kan det ju vara så att jag satt det åt fel håll hur otroligt det än låter ..
en fråga till också .. om jag skall lyfta bort och kolla vid processorn .. skall jag köpa med mig kylpasta hem igen då ?

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat BIOS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

hmm vet inte hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Har du provat båda minnesstickorna var för sig?

Permalänk

japp .. och utan framgång tyvärr

Permalänk

Jag tror att jag har lösningen på problemet Prova att låsa fast CPU'n så kanske det funkar. Har hört om folk som har missat det så startar inte datorn.

Lycka till och hoppas att du får ordning på din ny inköpta dator.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

tryck i ram minnerna ordentligt tryck tills du hör att det knackar typ.p trodde jag knäckte brädan när jag gjorde det men ikke

Permalänk
Antielefant

Man får inte dit kylaren på en Phenom utan att låsa fast den, så det ska inte vara ett problem.

Vad gäller kylpastan antar jag att den inte suttit där mer än nån dag, så förutsatt att det är riktig pasta är allt du behöver göra är att jämna till den igen så funkar den. Är det nån sorts vax eller hård pasta behöver du kanske lägga om med ny.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
tryck i ram minnerna ordentligt tryck tills du hör att det knackar typ.p trodde jag knäckte brädan när jag gjorde det men ikke

Det är just därför man alltid ska montera minnen och CPU innan man sätter kortet i lådan: Inget flex - garanterat bra montering - man ser vad man gör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Jag tror att jag har lösningen på problemet Prova att låsa fast CPU'n så kanske det funkar. Har hört om folk som har missat det så startar inte datorn

MKT roligt christopher :>

Citat:

Man får inte dit kylaren på en Phenom utan att låsa fast den, så det ska inte vara ett problem.

hehehe kan säg att jag lyckades burkmat skrev så för han va me mig när vi fixade det hehehe

Datorn funkar nu det var CPUn som inte satt riktigt

Tack allihopa för era konstruktiva svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klonken1235

Datorn funkar nu det var CPUn som inte satt riktigt

Tack allihopa för era konstruktiva svar

Jag hade exakt samma fel och nu funkar det här oxo!