Muskampen 2025: Segraren korad!

8GB RAM - långsamt i Vista, snabbt i Linux

Permalänk
Medlem

8GB RAM - långsamt i Vista, snabbt i Linux

Hej,

Har skaffat 8GB RAM (4x2048MB DDR2 667MHz - PC5300. Samtliga är Corsair Value VS2GB667D2G) till min dual boot. Jag kör 64-bit Microsoft Windows Vista Ultimate och Linux 64-bit Debian Sid Experimental.

Jag kör inte enbart spel, så jag har inga problem att motivera 8GB RAM.

Det fungerar utmärkt i Linux men inte i Windows. I Vista tar uppstarten från boot till fungerande desktop tar nu hela 10 minuter eller mer... Tidigare, med enbart 4GB RAM ca 1-2 minuter. I Linux har inget förändrats, fortfarande ca 1-2 minuter och alla program fungerar utmärkt.

Väl inne i Vista ser jag att den kan se alla 8 GB RAM, likaså i Linux.

Spelen går lååångsamt. Oavsett typ. Jag har senaste drivrutiner till Vista och grafikkortet. Vanlig surfning är opålitlig, ibland går det snabbt. Ibland inte.

Vad kan vara fel? Jag tror egentligen inte på hårdvarufel då det fungerar utmärkt i Linux. Försökte köra Vistas minnestest igår, men den stannade efter 17% i steg ett, 8% av totalt.

Har försökt hitta något vettigt i BIOS (senaste versionen), men inte lyckats hitta något som verkar hjälpa.

Tycker att jag provat det mesta, men har nu fastnat.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Antielefant

Det låter ju onekligen som ett minnesfel eller möjligtvis att moderkort och minne inte trivs så bra ihop.
Jag kör 4x2 GB själv, har till och med kört 4x4GB, i Vista64 och det saktade inte ner datorn alls. Tvärt om.

Sen är ju Linux betydligt snällare mot minnena än Vista - det första Vista gör är att cacha 2-4 GB minne till Superfetch, 1-2 GB till grafikkortet och några hundra MB till Indexeraren. De flesta Linuxdistar använder inte ens 256 MB under uppstart.

Kolla så moderkortet stöder dina minneskretsar i den konfiguration du kör dem i, annars får du prova att ladda ner Memtest86 och testa stickorna en efter en.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Sen är ju Linux betydligt snällare mot minnena än Vista - det första Vista gör är att cacha 2-4 GB minne till Superfetch, 1-2 GB till grafikkortet och några hundra MB till Indexeraren. De flesta Linuxdistar använder inte ens 256 MB under uppstart.

Kolla så moderkortet stöder dina minneskretsar i den konfiguration du kör dem i, annars får du prova att ladda ner Memtest86 och testa stickorna en efter en.

Tack för tipset!

Läste på om SuperFetch som jag inte kände till: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-disable-s...

En av kommentarerna till hur man stänger av eländet:

Citat:

Superfetch is a waste of time. The log file it creates is loaded on boot. Working as tech support I constantly get the same question "Vista is taking ages to load". After a year of use on Vista this file can slow boot times ridiculously, I've heard customers complaining that Vista takes in excess of 20 minutes to boot. Disable superfetch, its back down to 1-2 minutes. This is simply a good idea but praticed very very badly. For windows 7 this feature is being removed (and yes windows 7 is just a rehash of Vista), so even microsoft has seen the error of its ways.

Det låter som om det är det jag skall prova i kväll!

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Antielefant

Jo, fast Superfetch ska inte ta så många minuter om RAMet är helt friskt. Ens med 8 GB superfetch (16GB RAM då) cache tog det min burk mindre än 1 minut att boota.

Kör Memtest, just in case.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, fast Superfetch ska inte ta så många minuter om RAMet är helt friskt. Ens med 8 GB superfetch (16GB RAM då) cache tog det min burk mindre än 1 minut att boota.

Kör Memtest, just in case.

Hmmmm. Tömde c:\windows\prefetch. Stängde av massor med tjänster ("services") samt SuperFetch. Satte PreFetch på att enbart behålla boot-data.

Sänkte tiden från att jag slog på strömmen tills jag kom till Vistas login-skärm till 00:05:00, dvs 5 minuter blankt. Förbättring, men inte riktigt bra.

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som sagt, prova memtest86 så de inte e något fel på minnena.

annars kan du ju köra win7,
funkar förvånansvärt bra på skollaptoppen, som har pentium m på 1,86ghz, 1024 ram, radeon x300....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX