Permalänk
Medlem

Komplementspråk till Java?

Undrar vilket språk som kan vara bra att lära sig utöver java...

Finns det nån sida där man kan se vilka språk man "skall" använda till olika saker och vilka styrkor. Dessutom vore det bra om det fanns nån tutorial som säger vilka funktioner i språket som man borde använda (i javas fall skulle det kunna stå om exceptions t.ex)

Jag har funderat på nått scriptspråk (python, ruby) eller funktionellt (haskell?)

Permalänk
Medlem

lätt haskell

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk

Ett funktionellt språk typ F#, O'Caml, Haskell eller LISP.

C# kan vara bra att kunna också, det blir inte vidare svårt om du redan kan Java. Jag tänker då på arbetstillfällen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Ett funktionellt språk typ F#, O'Caml, Haskell eller LISP.

C# kan vara bra att kunna också, det blir inte vidare svårt om du redan kan Java. Jag tänker då på arbetstillfällen.

Jo, men C# är inte så långt ifrån, så det är ju inte alls speciellt svårt att lära sig om man kan java.

Vilket funktionellt är mest använt i arbetslivet? Haskell känns som det bredare av dem du sa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
Jo, men C# är inte så långt ifrån, så det är ju inte alls speciellt svårt att lära sig om man kan java.

Vilket funktionellt är mest använt i arbetslivet? Haskell känns som det bredare av dem du sa...

C. Haskell är (tyvärr) mer av ett akademikerspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
C.

Funktionellt? Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
C. Haskell är (tyvärr) mer av ett akademikerspråk.

C är väl mer hårdvaruanvänt, istället för assembler?

Nått språk som är mer användbart i mjukvaruutveckling är det jag är ute efter, jag kommer läsa kurser i makinorienterad programmering senare, men det känns bättre att lära sig det då, då det är mer hands on.

Vill lära mig nått som skiljer sig från java för att lära mig nya sätt att tänka, och kanske använda flera språk i JVM om jag lär mig detta.

Permalänk
Medlem

Kör du på ett funktionellt språk, vilket som helst, så vidgar du dina perspektiv och blir en bättre programmerare - oavsett om du kommer ha någon "egentlig" nytta av det eller inte senare.

Haskell är ett "snyggt" och ganska "rent" språk, som nördiga akademiker älskar. Men de hade ju inte älskat det om det inte var bra och det gick att göra saker med det. Jag minns ett exjobbsprojekt på Chalmers/GU där några dårar skrev om stora delar av Quake i Haskell, och det var ändå 10 år sedan.

F# är ett pragmatiskt språk, som kan utnyttja hela .NET-biblioteket. Du kan med andra ord göra allt med F# som du kan göra med C# (typ). Inte lika rent och nördigt, men väl så användbart.

O'Caml vet jag inte särskilt mycket om, förutom att F# har knyckt massor av idéer och syntax från det.

(Common) LISP är en gammal relik som fortfarande är jäkligt kompetent och egentligen saknar like på många sätt bland andra programspråk. Det som man kan ha emot LISP (och som många också har) är dess svårlästa syntax.

Sedan finns det en hel del andra också. Men plocka du något av ovanstående, då de har klart störst användarbas av de "riktiga" funktionella språken (jag räknar inte in Ruby och Python där).

Permalänk
Medlem

Inte så lönt att lära sig C# bättre att lära sig C# genom att man lär sig .net. Annorlunda tänk. Lite design än programmering. C är vanligt inom mobiltelefonindustrin.

Permalänk
Medlem

Själv har jag Scheme som hobbyspråk, Kan varmt rekommendera att läsa Structure and Interpretation of Computer Programs (SICP) eller se föreläsningarna. Ger helt nya sätt att se program och möjligheter på.

http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html

http://groups.csail.mit.edu/mac/classes/6.001/abelson-sussman...

Föreläsningarna är från 84 dock, lite retro

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
Inte så lönt att lära sig C# bättre att lära sig C# genom att man lär sig .net. Annorlunda tänk. Lite design än programmering.

Precis, det är skillnad på att lära sig själva språket C#, det går på veckor om man kan Java innan och utan (annars något halvår om man har programmeringsvana). Att lära sig använda .NET-biblioteket däremot, det krävs det något års erfarenhet för att lära sig hitta runt i.

Annars slår jag ett slag för LISP, leta fram något labbhäfte från ett universitet som du kan följa. Om det blir för svårt får du börja använda kreativiteten istället - skapa vanliga små program och så finns det ju lite utmaningar på Programmer's Challenge och liknande. Jag och många andra har läst Common LISP på universitetet, så fråga på i forumet om du stöter på problem!

Permalänk
Medlem

Om du skulle vilja fortsätta lära dig mer om just java-platformen men inte vilja koda i just java så har du ju ett par mer eller mindre funktionella språk till JVM:en, t.ex.:
1) Clojure, en LISP
2) Scala, ett i mina ögon bättre java, imperativt OOP tillsammans med funktionella språkstrukturer (typ JVM:s motsvarighet till F#)

EDIT
Båda språkens hemsidor har några kortare kodsnuttar/tutorials, men för Clojure skriver den här killen om lite mer detaljerade och djupgående exempel ... bloggen är dessutom gjord i ett clojure-ramverk

EDIT2
Får väl göra lite reklam för scala web-ramverket också, Lift