Permalänk
Medlem

Pentium® T4200 vs Core™ 2 Duo T6400

Sitter just nu och ska beställa en laptop från dell, och har beslutsångest. Man kan antingen få en
Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)

Eller så kan man lägga till 590kr och få
Intel® Core™ 2 Duo T6400-processor (2,0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)

Hur stor skillnad är det prestandamässigt på dessa?

Edit:

En extra fråga, jag har hört att man kan ringa till Dell och be dom plocka bort operativsystemet från datorn så att man slipper betala för detta. Stämmer det, och hur mycket drar dom isåfall av?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

Försvinnande liten skillnad mellan dem vill jag påstå. I "Passmark CPU Mark" får Pentium 1213p och Core2Duo 1277p, sedan får du själv avgöra om det är värt 590 spänn.

Angående OS:et vet jag inte. Jag köper aldrig Dell då min uppfattning är att deras laptops är plastiga och rätt dyra.

Permalänk
Medlem

Re: Pentium® T4200 vs Core™ 2 Duo T6400

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Sitter just nu och ska beställa en laptop från dell, och har beslutsångest. Man kan antingen få en
Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)

Eller så kan man lägga till 590kr och få
Intel® Core™ 2 Duo T6400-processor (2,0 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)

Hur stor skillnad är det prestandamässigt på dessa?

Edit:

En extra fråga, jag har hört att man kan ringa till Dell och be dom plocka bort operativsystemet från datorn så att man slipper betala för detta. Stämmer det, och hur mycket drar dom isåfall av?

Vad är det för dator?

(Både T4200 och T6400 är 45nm och har nästan samma specs. Jag tog t6400 för att det ändå blev billigare i kombo med de andra tillbehör jag ville ha, men både T4200 och T6400 saknar Virtualiserings Tekniken VT, som iaf jag gärna vill ha när jag kodar.)

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det är en Dell studio 15.4", prisklass 2.

Har för övrigt beställt den nu, så det är mest den andra frågan om OS:et går att avbeställa som är intressant.

Det blev ingen core 2 duo, resonerade att jag har en stationär dator som jag kan göra krävande saker på.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Du märker nog, som kontimonti redan konstaterat, ingen större skillnad. Garanterar att lite mer ram-minne betyder mer i så fall.

Tänker du köra Vista så skulle jag nog rekommendera minst 3gb, då swappar inte hårddisken någonting i vanliga fall och batteritiden blir därmed lite bättre, samt att datorn såklart presterar bättre.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

För den intresserade

Processor Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache) Minne 3 072 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024] Tangentbord Internal Swedish/Finnish Keyboard Grafikkort 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk Microsoft-operativsystem Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - Swedish Modem External 56k V.90 Modem (USB) including Cable and Adapter Optiska enheter Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, inklusive programvara Trådlös anslutning Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) Kabel 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European Leveransdokument Swedish - Documentation Studio 1537 Gedis Bundle Reference N0453502 Standardgaranti 1Yr Limited Warranty - Collect & Return Utökade servicepaket 1 års begränsad garanti - hämta/lämna-service Bluetooth Ingen Bluetooth-uppgradering Orderinformation Studio 1537 Order - Sweden Primärt batteri 6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar) Bärväskor No Carrying Case Mediapaket för Dell-system Resurs-DVD för Studio 1537 (diagnostik och drivrutiner) Kamera Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar Färgalternativ Sea Weed Olycksskadesupport Ingen olycksskadesupport Online Backup DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år Etiketter Etikett för trådlös konfiguration - Pentium Dual Core LCD-skärm 15.4" Wide Screen WXGA CCFL (1280 x 800) Display with TrueLife™ Microsoft-programvara Microsoft® Works 9.0 - svenska Skydda din nya dator Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska Strömförsörjning 90 watts nätadapter Security Inget säkerhetsalternativ har valts

Pris: 5724

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska avbeställa datorn och se dig om efter något annat.

Är du det minsta brydd över byggkvallité och funktionalitet så kommer denna dator endast att vara en misär för dig.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Öh .. vadå, dell datorer håller hög kvalitet! Förstår inte vad folk här inne klagar på? Enligt mig finns det bara 3 märken med bra kvalitet: dell, lenovo och apple ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Öh .. vadå, dell datorer håller hög kvalitet! Förstår inte vad folk här inne klagar på? Enligt mig finns det bara 3 märken med bra kvalitet: dell, lenovo och apple ...

Jag klagade inte på dell i det hela stora, jag klagade på dell sudio 1537 som han har köpt.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.