Kommer ATI Catalyst™ 9.3 Proprietary Linux x86 Display Driver fungera?

Permalänk
Medlem

Kommer ATI Catalyst™ 9.3 Proprietary Linux x86 Display Driver fungera?

Hej!

Jag undrar om denna kommer fungera för mig i Kubuntu 9.04? Vet att det var nån beta som det inte fungerade med xorg eller nåt? Slutade då med att jag satt där med en svart skärm så nu vågar jag inte testa...

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

jahapp, där gick det åt helvete.
Sökte på "programhittaren" på fglrx och den hittade det. Så då tänkte jag att då måste det ju fungera. Installerade det och nu sitter jag med en svart skärm och ränder överallt. Fan också alltid massa strul med drivrutiner hit och dit i linux. Hur fixar jag detta? Kommer inte åt nån konsoll eller nåt........

Permalänk

Om du trycker escape när grub laddas så har du möjligheten att välja felsäkert läge. Testa det. Fungerar det så borde du komma till en meny där du kan välja olika saker.

Annars går det kanske att editera "rätt" fil genom en Live CD. Frågan är bara vilken/vilka.

Vad du vill åstadkomma är att byta tillbaka till de öppna drivrutinerna. En sökning på google kanske ger något relevant.

Permalänk
Medlem

Woho!

apt-get remove <allt med fglrx> och sen reconf på xserver fixade biffen

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har exakt samma problem med 9.04, kan inte använda det pga av värdelösa drivrutiner. Men i 8.10, där funkar det bra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Enligt hans signatur så har han ett grafikkort som endast stöds av den öppna drivrutinen eller med en äldre version av Catalyst. Ubuntu 9.04 stöds väl endast av Catalyst 9.4.

Permalänk

Japp det är bara Catalyst 9.4 som har stöd för xserver 1.6. Det finns väl oxå nån specialdrivare som är en variant av 9.4.

Jag kör Catalyst 9.4 på mitt 4870 funkar finfint