Permalänk
Medlem

FPS i CSS; tidigare 200> - nu <60!

Mitt problem lyder som följer:
Har tidigare legat på minst 200 fps, ofta uppemot 300, men nu har något hänt. Ligger på 59 hela tiden och går aldrig över 60! Vad kan detta bero på? Kommer inte ihåg att jag har fifflat nåt speciellt eller så.. Oerhört tacksam för hjälp!

Ledsen om jag placerat tråden fel, kom inte på nåt bättre ställe att lägga den.

PS. Nu när jag ändå är igång; igår tänkte jag flasha BIOS med CD-skivan som hör till moderkortet, men den vill inte funka. Läsaren låter som om den tar i nånstans och istället för att programmet startar så frågas jag om jag vill öppna filerna i win media player, fotoalbum eller utforskaren. Har testat med utforskaren men då blir datorn seg som tusan och ibland försvinner allt på skärmen, förutom bakrundsbilden. Har testat med andra CD-skivor och dom funkar, och jag har även testat den skivan i min laptop, där funkar även den fint. Vad har hänt?

Permalänk
Medlem

Kolla Vsync på graffekortet och i Css

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Din FPS ligger så antagligen för att du har satt på V-Sync i grafikinställningar, stäng av V-Sync så blir säkert din FPS mcyket högre. Dock är det inget jag rekommenderar.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk

Om du går in i dina grafikkortsinställningar så under 3d inställningar så finns där vertical sync. Antagligen har du satt inställningen "high" vilket innebär att du tvingar v-sync. Sätter du på Program controlled eller low så antingen bestämmer spelet om v-syncen ska vara på eller av och kör du low så tvingar du v-syncen av. Angående flashningen av ditt bios så rekommenderar jag dig snarare att gå in på asus hemsida, tanka hem senaste bioset till din dator och slänga in det på ett usbminne och sedan flasha i bios istället. (Jag antar att du har möjlighet att köra med EZflash eller vad asus biosflash nu må heta). Har du sata eller ide läsare i datorn? Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Om du går in i dina grafikkortsinställningar så under 3d inställningar så finns där vertical sync. Antagligen har du satt inställningen "high" vilket innebär att du tvingar v-sync. Sätter du på Program controlled eller low så antingen bestämmer spelet om v-syncen ska vara på eller av och kör du low så tvingar du v-syncen av. Angående flashningen av ditt bios så rekommenderar jag dig snarare att gå in på asus hemsida, tanka hem senaste bioset till din dator och slänga in det på ett usbminne och sedan flasha i bios istället. (Jag antar att du har möjlighet att köra med EZflash eller vad asus biosflash nu må heta). Har du sata eller ide läsare i datorn? Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

Mvh
Martin

Tack för hjälpen! Ligger nu på mellan 100 och 150, alltså inte som tidigare. Men tror det beror på att jag har bytt skärm (tidigare 1280*1024, nu 1680*1050).
Ska testa det där med BIOS:en senare. Har inte tillgång till USB-minne just nu. Sata eller ide läsare... Fasiken, det vet jag inte. Köpte burken begagnad pga stram budget. Det har iaf funkar fint förut.

Vill tillägga en sak till nu när jag ändå håller på; har ett Logitech G15 tangentbord, och när jag stoppar i mobilt bredband i burken så slutar skärm-funktionen på tangentbordet att fungera.. Why?

Permalänk

Kör du via usb-hubb eller dom får varsin port direkt från datorn? Kör du via usb-hubb så kan det vara att modemet drar för mycket ström. Sambons mor har samma problem, kör hon in modemet i usb-hubben så slutar musen funka. Men kopplar hon direkt i datorn så funkar det finfint.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du via usb-hubb eller dom får varsin port direkt från datorn? Kör du via usb-hubb så kan det vara att modemet drar för mycket ström. Sambons mor har samma problem, kör hon in modemet i usb-hubben så slutar musen funka. Men kopplar hon direkt i datorn så funkar det finfint.

Mvh
Martin

Förstår tyvärr inte vad du menar USB-hubb, är det USB-portarna på framsidan? Jag har iaf tangentbord, mus och headset (dock inte headset via USB) inkopplat på baksidan av datorn, antar att det är det du menar med "direkt i datorn"? Modemet har jag på framsidan.

Permalänk

Testa att koppla in modemet i en port på baksidan, dock inte i samma "linje" som tangentbordet sitter i. Med hubb menar jag en sån som man kopplar in i en port och får 4 utgångar. Antar att G15 inte fungerar så bra om man kör med usb-ps2 konverter. Om det förmodan funkar så kan du ju även prova det. Lycka till!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men akta din avsevärt mycket högre upplösning.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att koppla in modemet i en port på baksidan, dock inte i samma "linje" som tangentbordet sitter i. Med hubb menar jag en sån som man kopplar in i en port och får 4 utgångar. Antar att G15 inte fungerar så bra om man kör med usb-ps2 konverter. Om det förmodan funkar så kan du ju även prova det. Lycka till!

Mvh

Okej, tack för hjälpen. Ska se om jag lyckas lösa problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Men akta din avsevärt mycket högre upplösning.

Roligt med seriösa svar. Nisse.