Permalänk
Medlem

Man kanske skulle lägga upp en auktionssajt med prylar från "konkursbo".
Eftersom en del är totalt borta när det gäller priser och bjuder över nypris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför bjuda i sista sekunden?
På tradera spelar det ju ingen roll, bara att knappa in så mycket man kan tänka sig att ge så höjs det ju automatiskt oavsett om det är sista sekunden eller inte.

Det finns inget "sista sekunden" på PS. Lägger du ett bud när det är 10 sek kvar, förlängs auktionstiden med 2 minuter. (RTFM)

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GGeorgss
Det finns inget "sista sekunden" på PS. Lägger du ett bud när det är 10 sek kvar, förlängs auktionstiden med 2 minuter. (RTFM)

Eller om man faktiskt läser det jag skrev så var det en generell fråga gällande sista-stunden bud i auktioner. Hade jag frågat gällande enbart PS så hade jag frågat "varför bjuda i sista sekunden på PS?".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Auktioner trissar upp priser och tvingar folk att fundera på om varan ändå inte är värd någon extra hundralapp. Många tenderar därför att bjuda högre om de sitter och "tävlar" med någon annan, än om de bara lagt ett maximumbud lång tid före auktionens slut. För att undvika det tävlandet, ska man alltså för sin egen skull bjuda så nära inpå auktionens slut som möjligt.

Jämför med bostadsmarknaden. Lämnar du ett maxbud till en mäklare, och någon bjuder över det, kan du räkna med att mäklaren kommer att ringa upp dig och fråga om du ändå inte ska höja ditt maxbud.

Det finns i och för sig andra teorier också, som att man ska köra med dubbla konton och trissa upp priset i ett mycket tidigt skede för att auktionen aldrig ska väcka andras intresse. Återigen finns parallellen till bostadsmarknaden, där mäklare ofta sätter underpris i annonserna för att få med så många som möjligt i budgivningen. Jag tror att båda de tillvägagångssätten är bättre än att bjuda på vanligt vis, och menar att de bygger på samma antaganden om mänskligt agerande vid budgivning.

Permalänk
Korsordsguru

Nu är det någon som har bjudit 2500 på Eee:n, hehe. (2500+300) * 1,25 = 3500kr. Billigast på prisjakt inkl. frakt = 3 494kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Nu är det någon som har bjudit 2500 på Eee:n, hehe. (2500+300) * 1,25 = 3500kr. Billigast på prisjakt inkl. frakt = 3 494kr.

Varför tar du *1,25? Auktioner är alltid inkl. moms etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Nu är det någon som har bjudit 2500 på Eee:n, hehe. (2500+300) * 1,25 = 3500kr. Billigast på prisjakt inkl. frakt = 3 494kr.

Det är ännu dyrare tror jag.

2500kr(bud) + 300kr(inropsavgift) + 300kr(frakt?) * 1,25(moms) = 3875kr

Heeelt otroligt att lägga det budet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Varför tar du *1,25? Auktioner är alltid inkl. moms etc...

"Inropsavgift samt moms tillkommer på angivet högsta bud."

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Inropsavgift samt moms tillkommer på angivet högsta bud." [/B]

Hah roligt... tror många missar detta samt inropsavgiften... priserna har redan eskalerat sjukt så att fynda kan man feting glömma.

Permalänk
Avstängd

Ett Motherboard moderkort kanske, synd dom inte hade nått modersmodem hemma annars hade man nog slagit till.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

skulle vara kul o höra om nån här har gjort något inköp ?
Foto tack!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Asså detta e lite sjukt, ex denna.

http://www.ps.nu/?page=netauction&id=12575

7000kr + 1000kr * 1,25 = 10,000kr

Billigast på prisjakt 8,600kr ny i kartong.

Permalänk
Medlem

Jag har varit på många auktioner och aldrig varit med om såna här hutlösa priser som det blir. Avgiften är också väääldigt hög. De flesta auktioner jag har varit på har tagit en viss procent av slutpriset. Vissa avgifter är ju skitdyra. Frågan är varför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Asså detta e lite sjukt, ex denna.

http://www.ps.nu/?page=netauction&id=12575

7000kr + 1000kr * 1,25 = 10,000kr

Billigast på prisjakt 8,600kr ny i kartong.

Ja det är ju helt galet. Man kan t.o.m. köpa den för 8 789:- på välkända netonnet, med frakt och riktig garanti och allt.

Det måste vara att folk är så dumma så att de bjuder utan att kolla villkoren.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är ju sjukt vilka priser det blev i slutändan... Alla grafikkort köptes av en person som kallade sig Zummie! Tusentals spänn för en massa skitkort!

Troligtvis en återförsäljare - men ändå..

EDIT: Verkar som om Zummie köpt alla RAM-minnen och processorer också. Om han är en återförsäljare så behöver han kanske inte betala momsen.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Det är ju sjukt vilka priser det blev i slutändan... Alla grafikkort köptes av en person som kallade sig Zummie! Tusentals spänn för en massa skitkort!

Troligtvis en återförsäljare - men ändå..

EDIT: Verkar som om Zummie köpt alla RAM-minnen och processorer också. Om han är en återförsäljare så behöver han kanske inte betala momsen.

Angående momsen så får företagare tillbaka momspengarna från staten när de handlar från andra aktörer också, så det förklarar inte på något sätt de extrema priserna.

Annars tror jag som du att många återförsäljare har handlat upp, gammalt ramminne går det tjäna stora pengar på och man har en fysik datorbutik.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Synd att man inte hittade auktionerna tidigare. Hade verkligen sett fram emot att göra några fynd. Men det hade varit roligare att åka till en fysisk butik, som utförsäljningen av Datorbutikens lager.