Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem

Intressant definition av bra AV program...

måste säga att de flesta här har intressanta tankar om vad som utgör ett bra program eller inte...

Det intressanta är väl om programmen hittar skiten eller inte, några intressanta ställen att kika på är virustotal.com där NOD32 ofta suger, d.v.s. är väldigt långsamma på att detektera nyupptäckta hot. Ok att den är snäll mot systemet, men att vara snäll mot nya virus och trojaner var väl inte det ni var ute efter?

Dettta inlägg kanske också kan vara intressant att läsa:
http://www.prevx.com/blog/106/Why-using-VirusTotal-for-AV-tes...

Ju mer jag läser på, ju mer förvirrad blir jag och ju mer inser jag att branschpress som testar AV-paket har helt missuppfattat vad som utgör ett bra program eller inte.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vart står det att nod32 suger på virustotal.com ?? (hittar inge alls om hur bra virusprog är på den sidan..)

Finns det nån som testar på det riktiga sättet som du läst om?
Eller vet du vilka virusprog som scannar på rätt sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Vart står det att nod32 suger på virustotal.com ?? (hittar inge alls om hur bra virusprog är på den sidan..)

Finns det nån som testar på det riktiga sättet som du läst om?
Eller vet du vilka virusprog som scannar på rätt sätt?

Finns lite olika sammanställningar som baseras på statistik från virustotal,
t.ex. förmågan att upptäcka nya trojaner de senaste 30 dagarna.

NOD32 tog i det fallet 32%
Symantec 76%
F-Secure 77%
Kapersky 79%

Det handlar inte om att scanna på rätt sätt utan huruvida företagen bakom:
1. Har schysst teknik för scanning av olika typer av hot.
2. Är på med att ta fram definitioner för nyupptäckta hot eller inte.

Jag vet inte vad man ska köra, men jag börjar bli förvirrad ju mer jag forskar i det,
men det som är klart är att man inte ska stirra sig blind på hur programmet fungerar vid första anblick.

...sen kan det vara bra att veta att om man är inloggad som admin så är skyddet verkningslöst när det gäller viss skadlig kod. (som helt sonika också exekverar som admin och säkerställer att olika AV inte ska hitta det)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Senaste virustestet i Datormagazin (nr1 2009) så vann Bitdefender.
Dom testade 12 paket och nya bitdefender har flest funktioner samt hade lägst processorbelastning, vann över bla. Kaspersky.

Nån som vet hur bitdefender2009 klarat sig i andra test ?

http://www.bitdefender.com/

Permalänk
Medlem

BitDefender är bra, ja. Programmet var en gammal favorit innan jag blev kär i Kaspersky. Vill mer än gärna testa det, men inte i 30 dagar Tänk om jag bara kunde få samma erbjudande från dem som från Symantec ^^

Hur som helst. Ska fixa in senaste BitDefender o se om det är bättre än förr Nu läser jag inte tester i datortidningar, men jag har för mig att de hållde sig bland top5 under några år typ. Kaspersky lika så.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Kan jag få ett snabbt köpråd?

Vet att det här med antivirus är en jävla djungel och att det finns lika många åsikter som det finns virus.

Men nu är det som så här: Har tröttnat på alla gratis-varianter och de problem som kan uppstå med dem om man har fler datorer (jag har just nu 2st)

Så nu tänkte jag slå till på nåt bra antivirus. Just nu tittar jag mycket på AVG, Kaspersky och Bitdefender.

Man verkar kunna tjäna en del på att köpa flera licenser av samma program. Eller tycker ni att jag ska testa två olika program? (har en vista å en xp maskin).

UPDATE:

Snokade vidare på Bitdefender-sidan å när man la nåt av deras program i kundvagnen så fick man även tips/möjlighet om det här:

"Purchase EDS as part of your order, and we’ll automatically store a back-up copy of your BitDefender software on our server for one full year from the date of your purchase! This will enable you to re-download your software at any time during your extended download period in case the unimaginable happens. Peace of mind never cost so little!"

Betyder det att man inte kan hämta hem sitt antivirus fler gånger utan detta "tilllägg"? Får man inte en licensnyckel eller nåt som kan intyga att man får ladda ner?

Detta är första gången jag ska köpa antivirus som laddas ner istället för skiva, kanske alltid är så då?

Permalänk
Medlem

För er (och mig) som tycker att Avast!:s UI ser förfärligt ut så finns det andra skins här:
http://www.avast.com/eng/skins.html
Själv använder jag aVist och Black Vibe & låter programmet alternera mellan dessa per omstart av UI:t.

För övrigt en av SweC:s bästa trådar någonsin IMO .. TACK Edgren!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
UPDATE:

Snokade vidare på Bitdefender-sidan å när man la nåt av deras program i kundvagnen så fick man även tips/möjlighet om det här:

"Purchase EDS as part of your order, and we’ll automatically store a back-up copy of your BitDefender software on our server for one full year from the date of your purchase! This will enable you to re-download your software at any time during your extended download period in case the unimaginable happens. Peace of mind never cost so little!"

Betyder det att man inte kan hämta hem sitt antivirus fler gånger utan detta "tilllägg"? Får man inte en licensnyckel eller nåt som kan intyga att man får ladda ner?

Detta är första gången jag ska köpa antivirus som laddas ner istället för skiva, kanske alltid är så då?

Om du lägger till EDS i din order, kommer en kopia av ditt BitDefender att lagras på deras server i ett helt år, ifall du tappar bort den gamla filen. Du kan då lätt logga in o tanka hem filen snabbt och enkelt.

Jag vet inte om alla företag som säljer säkerhets-paket har en sådan tjänst, men många har det.

Om du har en relativt slö dator (från 2006/2007 eller äldre), så är BitDefender ett rätt så krävande program. Vet dock inte hur deras teknik idag påverkar ens dator. Kaspersky är också rätt så krävande, men båda programmet garanterar dig ett oövervinnligt skydd mot flera miljoner hot. Om du inte vill ha ett program som suger till sig all din datorkraft men ändå är riktigt bra, rekommenderar jag ESET NOD32 Antivirus v4. Det tar typ ingenting av ens dator, men då medföljer det ingen brandvägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
För övrigt en av SweC:s bästa trådar någonsin IMO .. TACK Edgren!!

Tackar så mycket, getskägg Det värmde väldigt mycket!

Visa signatur

Permalänk

Underligt eller vad?
Jag har vid flera tillfällen skrivit 'ner' F-Secure; även så här i efterhand fullt berättigat.
Jag blev f-d på ersättaren Avast för en månads tid sedan; avinstallerade och lade in F-Secure 2009 hämtat från en PC-f Alla-skiva.

F-S har funkat utmärkt den gångna månaden utan märkbar hämning av datorns kapacitet. Jag har överhuvudtaget inte tänkt på brandvägg / antivirusfunktionen förrän denna tråd aktualiserade frågan.

Är F-S 2009 versionen så mycket bättre än tidigare dito's eller har jag slöat till och blivit mindre observant?

Permalänk
Medlem

Har absolut ingen aning om hur 2009-versionen av F-Secure är jämfört med de andra versionerna. Om Telia använder sig av 2009-versionen i sitt Telia Säker Surf, så kan jag ju säga att det inte är någon större skillnad. Programmet slöar ner datorn märkbart ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kaspersky

Hittade denna sida, Kaspersky gratis ett år. Är det äkta vara eller något lurt?

http://www.techmixer.com/free-kaspersky-internet-security-2009-genuine-license-key-for-1-year/

Permalänk

Re: Test av olika säkerhets-paket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

AVG Free v8.0
- Segar ner Firefox och Internet Explorer avsevärt

Går att ställa in om man vill ha link-check database med vid installation, resultatet av detta blir: Firefox och Internet Explorer går som dem ska

Edit: om jag nu inte minns helt fel vill säga ;P

Permalänk
Medlem

Re: Re: Test av olika säkerhets-paket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ixa
Hittade denna sida, Kaspersky gratis ett år. Är det äkta vara eller något lurt?

http://www.techmixer.com/free-kaspersky-internet-security-2009-genuine-license-key-for-1-year/

Vem vet. Det kan vara en sann dröm, men jag vågar inte skriva mitt kontonummer bara sådär, även om sidan är säkrad. Nån annan som vågar lite mer, kanske kan se om drömmen är sann

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Går att ställa in om man vill ha link-check database med vid installation, resultatet av detta blir: Firefox och Internet Explorer går som dem ska

Ah, jag kommer inte ihåg om det fanns ett sådant alternativ innan jag installerade programmet, men det kan vara mycket möjligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Test av olika säkerhets-paket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream

Link-Scanner heter det väl?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Re: Re: Re: Test av olika säkerhets-paket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Link-Scanner heter det väl?

Ja Precis! Du satta spiken i svärdet och i sin tur svärdet i stenen! Bra

Permalänk
Medlem

Nån som har köpt Bitdefender över nätet kanske kan svara på detta:

Man köper ju licens till 3st PCs, betyder det alltså att man får 3st olika licens-nycklar eller likande som man använder på sina datorer?

Och själva programmet får man i nån form av installer-form som man laddar ner i samband med köp?

Tanken e att vi går ihop ett par syskon och köper gemensamt, så då ska de ju installeras lite här å där. (bara att slänga installern på en usb-sticka å ta med?)

Bitdefender var ju sjukt bra pris på, men finns det nåt stort problem eller nackdel med dem, så man ska kolla på nåt annat alternativ istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nån som har köpt Bitdefender över nätet kanske kan svara på detta:

Jag har inte köpt BitDefender online, men jag kan ändå svara på dem

Citat:

Man köper ju licens till 3st PCs, betyder det alltså att man får 3st olika licens-nycklar eller likande som man använder på sina datorer?

Du får endast en nyckel som du kan använda till 3 datorer.

Citat:

Och själva programmet får man i nån form av installer-form som man laddar ner i samband med köp?

Precis. Det brukar dock vara som så att du får välja om du vill ladda hem det via deras hemsida, eller beställa hem en skiva med programmet på. Jag skulle ha laddat hem det o även valt EDS så att jag kan ladda hem min köpta produkt hur många gånger som helst tills perioden är slut typ. Tror man ej får så många kopior hemskickade till sig om man väljer att ha det på skiva. Skivor samt frakt kostar ju rätt mycket nu för tiden :/

Citat:

Tanken e att vi går ihop ett par syskon och köper gemensamt, så då ska de ju installeras lite här å där. (bara att slänga installern på en usb-sticka å ta med?)

Bara att göra så, ja

Citat:

Bitdefender var ju sjukt bra pris på, men finns det nåt stort problem eller nackdel med dem, så man ska kolla på nåt annat alternativ istället?

Den enda nackdelen jag har från dem, är att det käkar upp halva datorn's prestanda, som jag även sa i test-resultatet på förstasidan i denna tråd. Vet dock ej hur 2009-versionen är med det. ska testa det nu när jag inte har nått säkerhets-paket installerat ^^

Ber om ursäkt för om jag skriver helt utåt helsikke konstigt nu, men jag är nyvaken o trött, så jag orkar inte koncentrera mig lika hårt som vanligt xD

Visa signatur

Permalänk

Vad är den stora fördelen med att betala ca en femhundring för ett säkerhetspaket istället för att köra någon av gratisversionerna som finns?

Jag är inte speciellt paranoid av mig skall tilläggas. xD Och har inget på min dator som jag är rädd för att bli av med.

Permalänk
Medlem

Antivirus-program som kostar brukar vara betydligt bättre än gratis-varianterna. Se bara på Kaspersky, NOD32 och BitDefender. De slår t.ex. Avira och AVG med hästlängder!

Det är den stora fördelen med de antivirus-program som kostar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för ett riktigt bra test!

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Säkerhets-paketen som kostar brukar vara betydligt bättre än gratis-varianterna. Se bara på Kaspersky, NOD32 och BitDefender. De slår t.ex. Avira och AVG med hästlängder!

Det är den stora fördelen med de säkerhets-paket som kostar

Sen kan man oftast inte jämföra ett säkerhetspaket med ett standalone antivirus oavsett om det kostar eller inte...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sen kan man oftast inte jämföra ett säkerhetspaket med ett standalone antivirus oavsett om det kostar eller inte...

Sant, ändrar om till antivirus-program

Tack själv, Dahren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör diverse gratis program at the moment, men jag har stött på en del problem med att ha samma program på flera datorer i samma nätverk, det brukar inte uppskattas.

Sen kunde det som andra påpekat, vara gott med ett mer komplett skydd.
Där tänkte jag köpa ett.

Just nu funderar jag på om man skulle ta 3st licenser av 2 olika program, och se vilket som passar ens behov bäst. (Vi har sammanlagt 6st datorer i 3st hushåll, se det skulle ju kunna funka.)

Permalänk
Medlem

Kaspersky 2009

Hej
För ca 2 månader sen köpte jag 3datorlicens för Kaspersky Antivirus 2009, har testa programmet innan och var väldigt nöjd.
För 3 veckor sen märkte jag att det gick mycket "segare" att surfa med alla tre datorer, har fö BBB 100/100 lina, körde igång TP test och upptäckte då att resultatet var mycket sämre än vanligt, fick 30-40 ner och 10-12 upp, innan (normalt) fick jag 90-98 ner och 15-20 upp. Klagade då hos BBB supporten och medan dom undersökte om det var nåt fel testade jag lite själv, stängde av Windows brandvägg- ingen skillnad, stängde av
KAV 2009...och nu gick det som vanligt igen (95-98), satt på KAV igen och tillbaka på 30-40....
Har sen dess haft daglig kontakt med Kaspersky supporten, som på alla sätt försöker lösa detta, men hitills utan tillfredställande resultat. Kör under tiden med BitDefender på den ena datorn utan några problem.

Vad vill jag säga med detta, jo testa gärna hur mycket olika AV/IS program "segar ner" ner och uppladdningshastigheten på era uppkopplingar, dom jag har testat är

PC-Tools: ingen märkbar skillnad
BitDefender: ingen märkbar skillnad
NAV 2009: ca 10%
AVG Free: ca 10%
KAV 2009: ca 45% (just nu)

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hubbe1
Hej
För ca 2 månader sen köpte jag 3datorlicens för Kaspersky Antivirus 2009, har testa programmet innan och var väldigt nöjd.
För 3 veckor sen märkte jag att det gick mycket "segare" att surfa med alla tre datorer, har fö BBB 100/100 lina, körde igång TP test och upptäckte då att resultatet var mycket sämre än vanligt, fick 30-40 ner och 10-12 upp, innan (normalt) fick jag 90-98 ner och 15-20 upp. Klagade då hos BBB supporten och medan dom undersökte om det var nåt fel testade jag lite själv, stängde av Windows brandvägg- ingen skillnad, stängde av
KAV 2009...och nu gick det som vanligt igen (95-98), satt på KAV igen och tillbaka på 30-40....
Har sen dess haft daglig kontakt med Kaspersky supporten, som på alla sätt försöker lösa detta, men hitills utan tillfredställande resultat. Kör under tiden med BitDefender på den ena datorn utan några problem.

Vad vill jag säga med detta, jo testa gärna hur mycket olika AV/IS program "segar ner" ner och uppladdningshastigheten på era uppkopplingar, dom jag har testat är

PC-Tools: ingen märkbar skillnad
BitDefender: ingen märkbar skillnad
NAV 2009: ca 10%
AVG Free: ca 10%
KAV 2009: ca 45% (just nu)

Comhem 24/1
Bor i salem.
Norton 360 v3.

Har inte riktigt märkt av nån försämring, laddade just ner uppdateringar till tuneup utilties i 3.28Mbyte/sek

Edit:
Körde precis en bredbandskoll och fick 26.78/1.14 Mbit av våra 24/1 med wlm 9 och Win Sidebar (+ streamportal som strömmar 106.7 rockklassiker)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Bor i salem.

Salem? Ser man på! Jag praktiserade på brorsan's förra jobb (datortekniker i Salem's kommun's grundskolor (låg, mellan, hög)) under 2003/2004 typ Gamla goda tider det!

Hur som helst. Jag har märkt en viss skillnad på Internet-hastigheten när jag använde mig av Kaspersky Internet Security 2009. Den blev lite slöare än normalt. Nu har jag bytt till den gamla 250-gigaren o sitter med Windows 7 RC build 7100. Får alltid över 1 MB/s, oavsett vilken sida jag tankar ifrån (t.ex. från EVE Online's hemsida tankar jag i över 8 MB/s, och från FZ tankar jag i över 1.5 MB/s, konstigt nog). Har endast Windows-brandväggen och Windows Defender aktiverat, inget annat.

Vill minnas att alla säkerhets-paket som jag har testat, har påverkat mitt Internet. Har dock inte testat Norton 360 v3.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Antivirus-program som kostar brukar vara betydligt bättre än gratis-varianterna. Se bara på Kaspersky, NOD32 och BitDefender. De slår t.ex. Avira och AVG med hästlängder!

Det är den stora fördelen med de antivirus-program som kostar

Men frågan är HUR pass mycket bättre de verkligen är? Är de verkligen SÅ pass mycket bättre att de de är värda priset?

Jag har testat de flesta alternativen som finns och inget av dem har rapporterat några infekterade filer (förutom några TESTfiler som jag laddat ner då givetvis, men de upptäcks ju av ALLA antivirus... så de ska man väl egentligen inte räkna med ;P) än så länge på min dator. SÅ på grund av det tycker jag det känns ytterst ovärt att lägga pengar på något som finns helt gratis.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av edgren

"Hur som helst. Jag har märkt en viss skillnad på Internet-hastigheten när jag använde mig av Kaspersky Internet Security 2009. Den blev lite slöare än normalt. "

Just det, det var så jag upptäckte det, har "avverkat" en gubbe på
Kaspersky supporten, hans slutkommentar var att man måste räckna med at AV programmen sloar ner uppkopplingen....köper jag, men inte med 40-50% trots att det rör sig om hastigheter över 40mbits. Har ringt upp dom och nu har nästa gubbe tagit vid, nu skall huvudkontoret kopplas in...
fortsättning följer.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Salem? Ser man på! Jag praktiserade på brorsan's förra jobb (datortekniker i Salem's kommun's grundskolor (låg, mellan, hög)) under 2003/2004 typ Gamla goda tider det!

Hur som helst. Jag har märkt en viss skillnad på Internet-hastigheten när jag använde mig av Kaspersky Internet Security 2009. Den blev lite slöare än normalt. Nu har jag bytt till den gamla 250-gigaren o sitter med Windows 7 RC build 7100. Får alltid över 1 MB/s, oavsett vilken sida jag tankar ifrån (t.ex. från EVE Online's hemsida tankar jag i över 8 MB/s, och från FZ tankar jag i över 1.5 MB/s, konstigt nog). Har endast Windows-brandväggen och Windows Defender aktiverat, inget annat.

Vill minnas att alla säkerhets-paket som jag har testat, har påverkat mitt Internet. Har dock inte testat Norton 360 v3.

Nämen, va som fan

-04 började jag iofs på tumba gymnasium, dock gick jag på skogsängskolan tills dess.

Men vafasen har inte du "alltid" bott där nere?.

Jaja.

8MB/s, ganska rapp lina mao

Tycker att Norton 360 v3 är värt att iaf testa de 30 dagar som går:)
Jag tycker det funkar riktigt bra, rätt snabb och enkel.

Kanske skulle menyerna och inställningar vara lite bättre, men kan vara jag som bara var blind.

Permalänk
Medlem

ja har kört både fsecure kasperys avg nod32 under åren och tyvärr så finns det problem med dom alla tex fsecure slöar systemet ganska mycket speciellt om man kör som ja utan att starta om på några månader men det värsta som drabbat alla som ja listat upp är alla falska varningar på gamla program tex ja kör ett program som heter statsbar och har kört det i många år och hälften att av programmen anser att det är ett virus vilket är skitsnack. och sen har vi skiten nu förtiden att nästan alla av program efter en update vill starta om systemet urlöjligt. Nu förtiden så kör ja endast med comodo firewall free utan bekymmer

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro