AMD gläds åt Intel-domen

Permalänk
Inaktiv

Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.

Säkerligen har nog majoriteten av företagen som 'konspirerat' i Intel's affärer tänkt i liknande banor. Varför skulle dom välja den sämre versionen och riskera att få skit från kunden i slutändan?

Mina personligt dåliga erfarenheter av AMD's produkter får mig såklart att välja ett bättre alternativ, Intel.

Helt sjukt att EU ska lägga sig i....bara för att ett företag gör sig bättre ifrån än ett annat, så straffas dom? Att dom sen gör affärer under bordet för att gynna sig själv är väl för fan naturligt?

Microsoft blev stämda....för att alla använder deras produkt? Alla andra produkter går att installera i Windowsmiljö, och för att det redan fanns implementerade, färdiga produkter i deras eget operativsystem.....blir dom stämda.

Statuerade exempel på att man FÅR inte lyckas, då ska man bli straffad! Jag är RIKTIGT nyfiken på vem som får ta del av den här gigantiska bötessumman och vart allting går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.

Säkerligen har nog majoriteten av företagen som 'konspirerat' i Intel's affärer tänkt i liknande banor. Varför skulle dom välja den sämre versionen och riskera att få skit från kunden i slutändan?

Mina personligt dåliga erfarenheter av AMD's produkter får mig såklart att välja ett bättre alternativ, Intel.

Helt sjukt att EU ska lägga sig i....bara för att ett företag gör sig bättre ifrån än ett annat, så straffas dom? Att dom sen gör affärer under bordet för att gynna sig själv är väl för fan naturligt?

Microsoft blev stämda....för att alla använder deras produkt? Alla andra produkter går att installera i Windowsmiljö, och för att det redan fanns implementerade, färdiga produkter i deras eget operativsystem.....blir dom stämda.

Statuerade exempel på att man FÅR inte lyckas, då ska man bli straffad! Jag är RIKTIGT nyfiken på vem som får ta del av den här gigantiska bötessumman och vart allting går.

AMD duger till att superdatorer men inte till dig. fattar du själv hur jävla dumt det låter? vi kan säga att det inte är direkt lätt att ta dig på allvar (milt uttryckt).
jag har bara varit med om att ett fall då en processor gått sönder utan överklockning i mitt liv och det var en kompis vars Pentium 4 gav upp en dag och då pratar vi stockinställningar och bra kylning.
jag misstänker att de stabilitetsproblem du upplevt rört minnen eller moderkort alternativt "skit bakom spakarna".

att Intel förlorade är en seger för alla konsumenter (även er intel fanbois)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
AMD duger till att superdatorer men inte till dig. fattar du själv hur jävla dumt det låter? vi kan säga att det inte är direkt lätt att ta dig på allvar (milt uttryckt).

jag har bara varit med om att ett processor gått sönder utan överklockning i mitt liv och det var en kompis vars Pentium 4 gav upp.

jag misstänker att de stabilitets problem du upplevt rört minnen eller moderkort alternativt "skit bakom spakarna".

Fanboy lite?
Får han inte tycka som han vill eller?

On Topic:
Inte läst artiken men läste en annan version av den. Tycker det är stört att man stämmer Intel om det nu handlade om att ge rabatter, är väl inget fel med det.

Tror EU själva är lite rädda för finanskrisen så de ska stämma lyckade företag till höger och vänster bara för att, som någon nämnde, lustigt att det sker nu när anklagelserna kom för ett par år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Fanboy lite?
Får han inte tycka som han vill eller?

ingen fanboi här hur är det själv?

jag äger fler Intel system än vad jag har AMD ifall du var intresserad
sen äger jag rättigheten att tycka att det nån skriver är dumheter precis som du själv gjorde när du så sött gick till Segas försvar

Permalänk
Medlem

lite små underligt är det men dom vill väll inte att AMD ska hamna för långt bakom, vad händer då? jo vi får intel cpuer till groteska priser eftersom det inte finns någon konkurrent som kan hålla ned priserna...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast

Trots allt är det Intel som lånar x86_64 av AMD

Glöm inte heller att det var AMD som gav oss vanliga konsumenter x86_64 teknologi:
http://en.wikipedia.org/wiki/X86_64

Intel är ju dem som "lånar" av AMD i det här fallet.

Frågan är vad som skulle hända med x86_64 utökningen/uppsättningen om AMD gick i konkurs?
Skulle Intel ärva rättigheterna till x86_64 då det trots allt är baserat på Intels x86-teknologi från början?

Bara en fundering... kanske är det just det som Intel fiskar efter?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Att Intel blir stämda är löjligt. Att Intel betalar extra för att företag ska använda deras processorer, är väl inte Intel's fel, utan datortillverkarna?

Att AMD tror dom skiner nu förvånar mig inte ett skit. När AMD någon gång producerar något som är värt att ha i datorn, så säljs det väl mer av det också.

Inte fan köper man en Volvo när man får en Porsche för samma pris?

Nu är det så att AMD under många år producerat saker som är mer värda att ha i datorn än Intels. Och är du insatt i vad för metoder Intel använt och varför de är olagliga i de flesta länder?

Och din biljämförelse, nu råkade AMD sälja Mercedecar billigt medans Intel sålde dyra Citroën. Ändå tvingades företag välja Citroën.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.

Säkerligen har nog majoriteten av företagen som 'konspirerat' i Intel's affärer tänkt i liknande banor. Varför skulle dom välja den sämre versionen och riskera att få skit från kunden i slutändan?

Mina personligt dåliga erfarenheter av AMD's produkter får mig såklart att välja ett bättre alternativ, Intel.

Helt sjukt att EU ska lägga sig i....bara för att ett företag gör sig bättre ifrån än ett annat, så straffas dom? Att dom sen gör affärer under bordet för att gynna sig själv är väl för fan naturligt?

Microsoft blev stämda....för att alla använder deras produkt? Alla andra produkter går att installera i Windowsmiljö, och för att det redan fanns implementerade, färdiga produkter i deras eget operativsystem.....blir dom stämda.

Statuerade exempel på att man FÅR inte lyckas, då ska man bli straffad! Jag är RIKTIGT nyfiken på vem som får ta del av den här gigantiska bötessumman och vart allting går.

Kul att du kommer dragandes med något så omätbart som stabilitet. När ägde du egentligen ett AMD system själv senast.

Och du tycker att olagliga affärer under bordet är okej? Du är verkligen inte insatt i hur det fungerar va? Om du ska legalisera sånt så kan du ju lika gärna flytta till något korrupt land som ryssland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Fanboy lite?
Får han inte tycka som han vill eller?

On Topic:
Inte läst artiken men läste en annan version av den. Tycker det är stört att man stämmer Intel om det nu handlade om att ge rabatter, är väl inget fel med det.

Tror EU själva är lite rädda för finanskrisen så de ska stämma lyckade företag till höger och vänster bara för att, som någon nämnde, lustigt att det sker nu när anklagelserna kom för ett par år sen.

Man får tycka som man vill, men man får ta att man blir motargumenterad om man säger ogenomtänkta saker.

Och det märks att du inte läst förresten. Det handlar inte om lite rabatter, det handlar om att Intel genom sin maktposition tvingat företag att välja mellan Intel eller AMD mer eller mindre. Och även om AMD är stort så är det nödvändigt att ha Intel i sin produktportfölj. Dessutom har de betalat företag för att de ska sabotera sina egna AMD-produkters lanseringar och dylikt. Eller gömma dem så att man säljer mindre av dem. Det är inte lagliga affärsmetoder och jag hoppas du förstår varför.

Permalänk
Medlem

Vi säger att vi har två tillverkare som heter Electrolux och AEG.
Båda av dessa tillverkar dammsugare. Bådas kostar lika mycket, liknar varandra och presterar precis lika bra.
Den enda skillnaden på dessa två företag är att Electrolux även är en stor tillverkare av vitvaror.

Återförsäljaren Elgiganten säljer både vitvaror och dammsugare.

Electrolux får en snilleblixt. Dom går till Elgiganten och säger till att dom måste sluta sälja AEG's dammsugare för annars kommer dom dubbla inköpspriset för deras vitvaror. Då kommer Elgigantens konkurrenter att kunna sälja dessa vitvaror mycket billigare och på så sätt ta kunder ifrån dom.
Så dom tvingas därmed till att sluta sälja AEG's produkter.

Detta lilla trick gör Electrolux på många butiker så AEG har nu inga mer återförsäljare och tvingas därför i konkurs. Ensam kvar står Electrolux och tar ut ockerpriser för alla dammsugare. Detta kan dom göra för att dom kört detta tricket på alla tillverkare som finns och är därför den enda tillverkaren av damsugare som finns.

Dock så säljer Elgiganten MYCKET mer TV-apparater en vitvaror. Och detta har Samsung snappat upp. Då tänker dom "shit, om vi börjar tillverka vitvaror och dammsugare så kan vi få Elgiganten att sluta sälja Electrolux varor, för dom måste sälja våra tv apparater för det är dom enda som finns" (Samsung har även gjort det Electrolux har gjort och tvingat alla sluta sälja alla andra märken av TV).
Så detta gör dom. Dom säger att dom kommer TRIPPLA inköpspriset på ALLT som har med TV att göra och eftersom Samsung är den enda tillverkaren så måste Elgiganten och alla andra butiker lyda även nu. Electrolux går i konkurs.

Sedan kommer ett annat företag.......................... o.s.v.

Det kommer att sluta med att det bara finns en tillverkare i hela världen. Denna tillverkare kommer att kunna göra så att inga andra företag kommer in på marknaden.

Så skulle jag förklara problemet till en 12 åring. Jag hoppas endel av er som inte har förstått själva grejen kanske kan tänka till. och ja, det är detta Intel har gjort. Tar ni inte bort AMD från sortimentet så får ni ingen rabatt, inte på moderkort, processorer eller lowend grafikkort.

Vet att det är massa stavfel och dylikt så anmärk inte om det tack.

Permalänk
Medlem

Så länge ingen går i konkurs blir jag nöjd.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Illegal korruption...

Till skillnad från legal korruption då eller?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockis
Så länge ingen går i konkurs blir jag nöjd.

+ billigare priser

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.

Säkerligen har nog majoriteten av företagen som 'konspirerat' i Intel's affärer tänkt i liknande banor. Varför skulle dom välja den sämre versionen och riskera att få skit från kunden i slutändan?

Vill du bara ha ETT märke på tv apparater också?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Att Intel blir stämda är löjligt. Att Intel betalar extra för att företag ska använda deras processorer, är väl inte Intel's fel, utan datortillverkarna?

Att AMD tror dom skiner nu förvånar mig inte ett skit. När AMD någon gång producerar något som är värt att ha i datorn, så säljs det väl mer av det också.

Inte fan köper man en Volvo när man får en Porsche för samma pris?

Du är så otroligt trångsynt, man blir nästan gråtfärdig över att folk inte har mer vett än så.

Lär dig hur en marknadsekonomi fungerar, läs de regler som finns i valfri marknadsekonomi, SEN kan du försöka göra en vettig slutsats en gång till.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Intel nekar till anklagelserna, då ljuger dem ju under ed(?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Vad ska man säga om det..?

Klockrent: "Kommentarer utgår ur ett objektivt perspektivt" och så har han inte ens fattat vad det handlar om.

"Om det är ett “brott” att vara överlägsen på att producera bra och billiga produkter då betyder det bara att konkurrenslagarna förbjuder konkurrens – och att den kriminaliserar och straffar de mest produktiva, kompetenta, bästa och effektiva producenterna – och att detta är höjden av orättvisa – och att konkurrenslagarna är totalt oförenliga med allt vad moral och kapitalism heter."

Intel producerade en sämre och dyrare produkt, ändå behåll de sin marknadsdominans: hur trollar han om det till att Intel är överlägsna på att producera bra och billiga produkter?

Sen har han inte förstått varför man har konkurrenslagar heller, om jag fattat honom rätt ska det inte finnas några bestämmelser och den som fular mest vinner mest.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Vi säger att vi har två tillverkare som heter Electrolux och AEG.
Båda av dessa tillverkar dammsugare. Bådas kostar lika mycket, liknar varandra och presterar precis lika bra.
Den enda skillnaden på dessa två företag är att Electrolux även är en stor tillverkare av vitvaror.

Återförsäljaren Elgiganten säljer både vitvaror och dammsugare.

Electrolux får en snilleblixt. Dom går till Elgiganten och säger till att dom måste sluta sälja AEG's dammsugare för annars kommer dom dubbla inköpspriset för deras vitvaror. Då kommer Elgigantens konkurrenter att kunna sälja dessa vitvaror mycket billigare och på så sätt ta kunder ifrån dom.
Så dom tvingas därmed till att sluta sälja AEG's produkter.

Detta lilla trick gör Electrolux på många butiker så AEG har nu inga mer återförsäljare och tvingas därför i konkurs. Ensam kvar står Electrolux och tar ut ockerpriser för alla dammsugare. Detta kan dom göra för att dom kört detta tricket på alla tillverkare som finns och är därför den enda tillverkaren av damsugare som finns.

Dock så säljer Elgiganten MYCKET mer TV-apparater en vitvaror. Och detta har Samsung snappat upp. Då tänker dom "shit, om vi börjar tillverka vitvaror och dammsugare så kan vi få Elgiganten att sluta sälja Electrolux varor, för dom måste sälja våra tv apparater för det är dom enda som finns" (Samsung har även gjort det Electrolux har gjort och tvingat alla sluta sälja alla andra märken av TV).
Så detta gör dom. Dom säger att dom kommer TRIPPLA inköpspriset på ALLT som har med TV att göra och eftersom Samsung är den enda tillverkaren så måste Elgiganten och alla andra butiker lyda även nu. Electrolux går i konkurs.

Sedan kommer ett annat företag.......................... o.s.v.

Det kommer att sluta med att det bara finns en tillverkare i hela världen. Denna tillverkare kommer att kunna göra så att inga andra företag kommer in på marknaden.

Så skulle jag förklara problemet till en 12 åring. Jag hoppas endel av er som inte har förstått själva grejen kanske kan tänka till. och ja, det är detta Intel har gjort. Tar ni inte bort AMD från sortimentet så får ni ingen rabatt, inte på moderkort, processorer eller lowend grafikkort.

Vet att det är massa stavfel och dylikt så anmärk inte om det tack.

Klockren slutkläm.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.
---Text--

Du får välja vad du vill, Dells kunder fick inte välja att köpa Dell-datorer med AMD bara Intel.
Osaken till detta var att Intel mutat Dell till att inte sälja AMD, vilket är olagligt.
Nu har Inte fått böter för detta, vilket man ofta får när man gör olagliga saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag väljer stabilitet till ett högre pris, vare sig det är ström eller krona per enhet. DET är värt att ha i datorn.

Säkerligen har nog majoriteten av företagen som 'konspirerat' i Intel's affärer tänkt i liknande banor. Varför skulle dom välja den sämre versionen och riskera att få skit från kunden i slutändan?

Mina personligt dåliga erfarenheter av AMD's produkter får mig såklart att välja ett bättre alternativ, Intel.

Helt sjukt att EU ska lägga sig i....bara för att ett företag gör sig bättre ifrån än ett annat, så straffas dom? Att dom sen gör affärer under bordet för att gynna sig själv är väl för fan naturligt?

Microsoft blev stämda....för att alla använder deras produkt? Alla andra produkter går att installera i Windowsmiljö, och för att det redan fanns implementerade, färdiga produkter i deras eget operativsystem.....blir dom stämda.

Statuerade exempel på att man FÅR inte lyckas, då ska man bli straffad! Jag är RIKTIGT nyfiken på vem som får ta del av den här gigantiska bötessumman och vart allting går.

Det märks att du inte fattar ett dugg vad detta egentligen handlar om. Intel har blivit dömda att betala böter då de brutit mot konkurrenslagstiftningen. Jag respekterar om du är en monopolkramare som inte vill se myndigheter agera mot konkurrensvidrig verksamhet, men nu har vi ett rättssystem som tar itu med dessa ärenden. Tack och lov enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Något som jag gärna ser en lagstiftning på är att tillverkarna skall använda samma processorsockel.. så skönt det skulle vara att kunna sätta vilken propp man vill på vilket moderkort som helst igen.

Jaha? Så du ser "gärna" att en politruckkommitté bestämmer saker som antalet pinnar, spänningsnivåer, busslatenser, gränssnitt, klockdistribution, jordpinnar o.dyl?

Förlåt, men det är _inte_ genomtänkt! Att AMD och Intel valde olika socklar på senare halvan av 90-talet var det mest pragmatiska de (AMD) gjort på decennier. Sockelns utseende påverkas av hur chipet ser ut rent fysiskt, vilken teknik som har används, vilken spänningsnivå processorn har, strömåtgång och kylningshänseende samt främst hur "kapplöpningsproblemet" pareras på moderkortet _och_ _i_ chippet. Att ta fram en sockel för en modern processor är _inte_ trivialt och en "genomsnittssockel" för två eller flera origianalprocessortillverkare skulle helt enkelt inte fungera eller skulle bli så dåliga att båda processorerna skulle få stabilitetsproblem.

Det är en helt annan sak att konstruera en universell PCB-till-PCB-kontakt (typ PCI) än en CPU-sockel. En strömsnål CPU kan använda färre strömpinnar till förmån för fler IO och vice versa.

Det ligger inte heller i företagens intresse att ha olika socklar och möjligheten att ta fram en standardsockel skulle säkert nyttjas (åtminstone för olika CPUer från samma företag) om det vore enkelt och möjligt. Visst skulle man inte kunna sälja lika många chipset-kretsar, men marknadsandelarna och spridningen skulle nog öka, jämför med Microsofts ambivalens när det gäller piratkopieringen. MS tjänar på den, inte i omedelbara intäkter men i en mer framtidssäkrad dominans. Såväl AMD som Intel hade länge samma socklar och Socket 7 och AMDs Socket A var ju långlivade och spände över flera generationer. Men det var först i och med att AMD valde en egen sockel, anpassad för deras prolle, som de faktiskt under flera år kunde leda prestandaracet.

Möjligt är förstås att framtiden kan erbjuda en långlivad och enhetlig sockel, men det är ju något företagen måste ta fram. Det är symptomatiskt för vårt samhälle att vi vill ropa på lagstiftning så fort vi vill något. Men det är en olycklig väg då detta dels kommer hemma teknikutvecklingen, och dels - vilket kan vara mycket allvarligare - gör staten oöverblickbar och tungrodd. Fler lagar gör inte staten mer kraftfull, det gör den impotent. Om t.ex. EU lagstiftade om en gemensam sockel, hur gemensam skulle den vara? Skulle PowerPC, ARM och Itanum vara med? Hur lång tid är det acceptabelt att vänta tills företagen enats om en sockel, eller ska rentav politikerna i sin oändliga visdom ta fram en?

Att ropa på lagstiftning är en olycklig slentrian och som sådan inte speciellt välgenomtänkt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
AMD duger till att superdatorer men inte till dig. fattar du själv hur jävla dumt det låter? vi kan säga att det inte är direkt lätt att ta dig på allvar (milt uttryckt).
jag har bara varit med om att ett fall då en processor gått sönder utan överklockning i mitt liv och det var en kompis vars Pentium 4 gav upp en dag och då pratar vi stockinställningar och bra kylning.
jag misstänker att de stabilitetsproblem du upplevt rört minnen eller moderkort alternativt "skit bakom spakarna".

att Intel förlorade är en seger för alla konsumenter (även er intel fanbois)

Jadu, "Pudeln"...du är inget vidare lätt att ta seriöst heller, det kan du väl förstå? Och med din signatur i slutet av ditt inlägg är vad du skriver likt en ramsa från en fotbollsmatch.

Jag är ingen fanboy av någonting, men däremot väljer jag något som fungerat bäst för mig; och DET stör dig...DET är tydligen något du tog väldigt personligt.

Väx upp...

Permalänk
Medlem

1 snabb fråga till alla er AMD lovers. var ni med när Intel såkallat muta dell och alla andra rövarhistorier?

Om inte så tycker jag bara ni ska hålla truten för ni verkar inte veta ett dyft om vad allt handlar om.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du helt fel, P1nGviN.

Intel tillverkar visserligen dyrare produkter, men de är bättre eftersom _folk tycker_ att de är bättre och därför köper dem. Intels produkter har dessutom bara blivit billigare och billigare. Om AMD är mer prisvärda så kommer folk upptäcka det och köpa deras produkter istället.

EUs dom är bara ett sätt att bestraffa Intel för något de har all rätt i världen att göra; villkora sina produkter. EUs konkurrenslagar är trams eftersom de hämmar konkurrensen genom att bestraffa Intel för att de är marknadsledande och belöna AMD för att de inte kan tillverka tillräckligt attraktiva produkter.

Du har för övrigt fattat honom fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Klockrent: "Kommentarer utgår ur ett objektivt perspektivt" och så har han inte ens fattat vad det handlar om.

"Om det är ett “brott” att vara överlägsen på att producera bra och billiga produkter då betyder det bara att konkurrenslagarna förbjuder konkurrens – och att den kriminaliserar och straffar de mest produktiva, kompetenta, bästa och effektiva producenterna – och att detta är höjden av orättvisa – och att konkurrenslagarna är totalt oförenliga med allt vad moral och kapitalism heter."

Intel producerade en sämre och dyrare produkt, ändå behåll de sin marknadsdominans: hur trollar han om det till att Intel är överlägsna på att producera bra och billiga produkter?

Sen har han inte förstått varför man har konkurrenslagar heller, om jag fattat honom rätt ska det inte finnas några bestämmelser och den som fular mest vinner mest.

Permalänk
Medlem

Många verkar vara förvirrade av en föreställning om konkurrens där varje aktör har en lika stor tårtbit av marknaden; så kallad "perfekt konkurrens".

Många verkar vara lika förvirrade av begreppet monopol och tror att det är detsamma som att en aktör har en marknadsdominerande ställning.

Detta är _fel_.

Konkurrens på en fri marknad kan se ut hur som helst.
Monopol innebär att en aktör äger hela marknaden och att konkurrenterna är förbjudna.

Så Microsoft har inte något monopol. De har en marknadsledande ställning eftersom de tillverkar bäst produkter i bemärkelsen; de produkter som tillfredsställer flest människors behov. Detta sker främst genom att Microsoft har massa utvecklare knutna till sig. Om Microsoft verkligen hade monopol så hade de inte behövt utveckla ett sabla dugg, utan bara krävt folk på dyrare och dyrare licenser.

Vad gäller marknadsandelar kan vi konstatera genom historien att IBM dominerade marknaden tills Compaq erbjöd snabbare processorer och tog över. Sedan kom Dell och erbjöd skräddarsydda datorer, service och support, plötsligt var inte Compaq störst längre. Och så vidare. Har någon kund förlorat på detta? Knappast!
Att vara marknadsledande är ingen garanti och det är absolut inte något monopol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är sorgligt att se en del av kommentarerna här. SO verkar inte finnas som ämne i skolan längre.

Medhåller, dock kan vi ju försöka lära kidsen lite. Att en rättegång i denna skala tar tid är normen. Det är en bra början och nej AMD kommer inte få någonting av dessa pengar. Och ja, Intel har varit dumma och de är ytterst medvetna om det. Dock befinner de sig i ett annat läge just nu, de har bättre processorer ute på marknaden än AMD, det var en skillnad när AMD hade de bästa processorerna och Intel då mutade olika OEM-företag att inte sälja AMD-processorer i sina datorer.

Men ja. Att skriva något utan fakta bakom är bara just det. Tomma ord.

Läs källorna kids! Tänk inte på vilken tillverkare som är er favorit, tänk rationellt.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
Medhåller, dock kan vi ju försöka lära kidsen lite. Att en rättegång i denna skala tar tid är normen. Det är en bra början och nej AMD kommer inte få någonting av dessa pengar. Och ja, Intel har varit dumma och de är ytterst medvetna om det. Dock befinner de sig i ett annat läge just nu, de har bättre processorer ute på marknaden än AMD, det var en skillnad när AMD hade de bästa processorerna och Intel då mutade olika OEM-företag att inte sälja AMD-processorer i sina datorer.

Men ja. Att skriva något utan fakta bakom är bara just det. Tomma ord.

Läs källorna kids! Tänk inte på vilket ämne som är er favorit, tänk rationellt.

Vi vet ju dock inte om Intel's fuffens affärer har skadat AMD så mycket att de faktiskt inte kunde fortsätta göra dem bästa processorerna på marknaden. eller?!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Tyvärr har du helt fel, P1nGviN.

Intel tillverkar visserligen dyrare produkter, men de är bättre eftersom _folk tycker_ att de är bättre och därför köper dem. Intels produkter har dessutom bara blivit billigare och billigare. Om AMD är mer prisvärda så kommer folk upptäcka det och köpa deras produkter istället.

Intels produkter var sämre under tiden som det här målet berör. Athlonen låg före Intels Pentium, både vad det gällde prestanda och pris. jag säger inte att Athlon var bättre än Core2, men det spelar ingen roll då målet inte berör Core2, utan tiden då det var Athlon vs Pentium.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
EUs dom är bara ett sätt att bestraffa Intel för något de har all rätt i världen att göra; villkora sina produkter. EUs konkurrenslagar är trams eftersom de hämmar konkurrensen genom att bestraffa Intel för att de är marknadsledande och belöna AMD för att de inte kan tillverka tillräckligt attraktiva produkter.

Det är du som har helt fel. Intel bestraffas för att de tog till konkurrensvidriga medel för att skapa ett monopol, trots sämre produkter. Vill du ha monopol på marknaden så förstår du inte vikten av konkurrens. AMD hade bättre produkter till ett lägre pris, Intel hade sämre produkter till ett högre pris. För att motverka detta krävde Intel exklusivitetsavtal och pay-to-delay för att AMD inte skulle kunna få fotfäste på marknaden. Detta skadade både konsumenter som köpte datorer (eftersom de inte fick bästa möjliga lösning till lägsta möjliga pris) och det skadade AMD som trots en kanonprodukt inte kunde ta marknadsandelar p.g.a. Intels konkurrensvidriga medel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Du har för övrigt fattat honom fel.

Förklara gärna vad det är han menar då. Och påvisa (medan du ändå är igång) den objektiva delen i hans artikel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Vad ska man säga om det..?

han verkar ju inte vara specielt skarp.

förespråkar en helt fri ekonomi där den starkaste överlever och beskriver det som ett paradis.

I en sådan ekonomi kommer vi snart bara ha ett fåtal bolag som äger allt. I värsta fall ett enda bolag eller cooperation som i princip äger världen.
Känner på mig att det inte skulle vara det perfekta samhället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stig86
1 snabb fråga till alla er AMD lovers. var ni med när Intel såkallat muta dell och alla andra rövarhistorier?

Om inte så tycker jag bara ni ska hålla truten för ni verkar inte veta ett dyft om vad allt handlar om.

Det du säger är alltså att EU-kommissionens beslut är helt godtyckligt och inte baseras på konkreta bevis? Snälla väx upp människa eller lås in dig på rummet och dra dina rövarhistorier för dig själv så vi andra slipper ta del av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Tyvärr har du helt fel, P1nGviN.

Intel tillverkar visserligen dyrare produkter, men de är bättre eftersom _folk tycker_ att de är bättre och därför köper dem. Intels produkter har dessutom bara blivit billigare och billigare. Om AMD är mer prisvärda så kommer folk upptäcka det och köpa deras produkter istället.

EUs dom är bara ett sätt att bestraffa Intel för något de har all rätt i världen att göra; villkora sina produkter. EUs konkurrenslagar är trams eftersom de hämmar konkurrensen genom att bestraffa Intel för att de är marknadsledande och belöna AMD för att de inte kan tillverka tillräckligt attraktiva produkter.

Du har för övrigt fattat honom fel.

P1nGviN har helt rätt. Var var du åren 1999-2006 som AMD-processorerna generellt presterade bättre, kostade mindre och var svalare än Intels processorer? Det var just då som Intel blev anklagade för mutbrott vilket är ett väldigt allvarligt brott och som man naturligtvis måste böta för. Sen tog ju Intel ledningen med Core 2 men det är en helt annan historia.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Nypifisel>Det är ju inte svårt att räkna ut att AMD förlorat "stora mängder" pengar när Intel "tvingade" OEM-försäljare att enbart sälja datorer med Intel CPUer under en mängd år.

Dessa pengar kunde ha använts till R&D och till annat.

Men huvudfrågan som många tycks ha svårt med är att i en fri marknad kan det uppstå en producent som har en överlägsen(med en mängd variabler i just ordet överlägsen) produkt och få en stor del av marknaden och därför få något som kan liknas vid ett monopol. Det är lagligt och det är inbyggt i marknadsekonomisk teori. Det är upp till konkurrenterna att sälja bättre saker.

MEN

Det Intel gjorde var att de utnyttjade sin monopol-ställning på marknaden(dominerande) genom att de hade en underlägsen produkt(Pentium 4 + netburst) medans AMD redan hade börjat sälja dual-core, en rationellt avsevärt bättre produkt och blev hotade av detta. Istället för att försöka få en bättre produkt färdig snabbare betalade man på olika sätt olika återförsäljare att enbart sälja datorer med Intels hårdvara. Det är olagligt, även i USA. Det talas om att jänkarna kommer stämma Intel likaså.

Och sen allt mumbo-jumbo snack om EU. Folk vet för lite om EU, speciellt i Sverige. Det man vet lite om är man rädd för, eller ser som ett hot. Okunskap föder fördomar. Fördomar är dumt och inte värt NÅGOT i en seriös diskussion.

EU-kommissionen(tillsatta av medlemsländernas regeringar) har INGENTING med detta att göra. EU-parlamentet(demokratiskt valda) har INGENTING med detta att göra.

Det handlar om EG-domstolen som har hand om juridiken kring den s.k "Inre Marknaden" inom EUs medlemsländer. Det är den högsta juridiska instansen vi har i Sverige eftersom vi är medlem av EU. Vi har gemensamt satt upp vissa kriterier som företag ska lyda för att uppmuntra konkurrens och en ärlig marknad. Sen kan man ju tycka vad man vill om hur EU beter sig mot handelsländer utanför EU men det hör inte till denna fråga.

Intel säljer datorer inom EU. EG-domstolen fick information från flera källor som förklarade och något var fel. Detta är BRA för oss konsumenter eftersom detta mål blir ett prejudikat, dvs någonting alla stora företag i framtiden kan tänka på om de kommer på samma underbara "idé" som Intel hade. Scare-tactics. EU säger helt enkelt med detta att ni stora företag som har en monopol-ställning inom er marknad, "behave", spela ärligt och med samma spelregler som alla andra. Annars kommer vi utreda er.

Att tro att "EU" gör detta för att tjäna pengar är bara absurt. EU är inte en enda person. Det är flera institutioner med olika intressen och som är tillsatta på helt olika sätt. Dess främsta mål är att gynna den inre marknaden.

Jag tycker detta är bra och det är en viktig markör till andra aktörer att skärpa sig. Läs Apple, Läs Microsoft.

Se på Microsoft nu, Windows 7 ser ut att bli en riktigt vettig produkt till skillnad från Vista. Realistiska systemkrav etc(kom ihåg hur det var med VISTA, funkar bra med 512mb RAM?), BRA för oss konsumenter.

Innan man blir rädd, läs på själv. Se igenom populism och politik. Dra egna slutsatser från FAKTA och inte från era känslor/rädslor.

Seriöst inlägg, men sen är man akademiker också.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"