Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoverBoy
Var hittade du den tråden?
Ha letat runt lite men kan inte hitta den.. Vill du vara vänlig och länka den?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

7 trådar nedanför denna..

Permalänk
Medlem

TACK. de va jätte snällt

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk

Är det nån som vet hur man stänger av autostart på sidpanelen? den slösar så mycket kraft vid uppstart!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nu när jag börjar lägga ner program i Quick Launch, så läggs det ut en mapp på skrivbordet som heter Quick Launch.

Jag kör med nya quick launchen som är
Och när jag sedan tar bort den mappen som skapats så funkar inte dom "program genvägarna" jag la ner i quick launch.

Hur får jag så att den mappen inte hamnar på skrivbordet?

Jag har säkert förklarat riktigt illa

// tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbiie
Nu när jag börjar lägga ner program i Quick Launch, så läggs det ut en mapp på skrivbordet som heter Quick Launch.

Jag kör med nya quick launchen som är
Och när jag sedan tar bort den mappen som skapats så funkar inte dom "program genvägarna" jag la ner i quick launch.

Hur får jag så att den mappen inte hamnar på skrivbordet?

Jag har säkert förklarat riktigt illa

// tobbe

Jag tror du har aktiverat dolda mappar?
Isåfall så är det inte så konstigt.

Avaktivera det, så kommer du inte se mappen.

Permalänk
Medlem

Jaha, var det så simpelt Men att ha det igång är rätt skönt.
Men aja får göra undantag nu

edit: Det fungerade inte, mappen fanns kvar även när jag inte visar dolda mappar.

Tackar

// tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoverBoy
Samma här. Mitt main OS och känns nästan helt fel fritt. mums

Samma här! Har ingen användning för XP längre. Dock krånglar mitt ljudkort och Cubase SX :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Är det nån som vet hur man stänger av autostart på sidpanelen? den slösar så mycket kraft vid uppstart!

Vill du ta bort sidopanelen helt?
Avaktivera tjänsten då bara, det gör du i services (tjänster).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

För att inaktivera sidpanelen så behöver man bara kryssa ur Desktop Gadgets i högerklicksmenyn>Visa. Då körs inte servicen på start.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vill du ta bort sidopanelen helt?
Avaktivera tjänsten då bara, det gör du i services (tjänster).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
För att inaktivera sidpanelen så behöver man bara kryssa ur Desktop Gadgets i högerklicksmenyn>Visa. Då körs inte servicen på start.

Får nog göra det, vill behålla panelen men starta det senare istället. Tycker att det är konstigt att det inte finns inställningar som i Vista!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Förresten, är det nån som vet hur man omvandlar från smala ikoner i taskbar till breda som nån demonstrerar här:
http://www.istartedsomething.com/20081103/shake-up-your-windo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Förresten, är det nån som vet hur man omvandlar från smala ikoner i taskbar till breda som nån demonstrerar här:
http://www.istartedsomething.com/20081103/shake-up-your-windo...

Högerklicka, läs under "Taskbar apperance"
Vid "Taskbar buttons:" får du ändra till passande alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Högerklicka, läs under "Taskbar apperance"
Vid "Taskbar buttons:" får du ändra till passande alternativ.

Tackar och bugar!

Visa signatur

Permalänk

nån som vet hur man får startmenyn att visa alla program. Får ju scrolla satan med ca 100 program installerade

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
nån som vet hur man får startmenyn att visa alla program. Får ju scrolla satan med ca 100 program installerade

Hm Du menar i "program" eller programlisten som dyker upp när du trycker på windowsflaggan ?

Om det senare så knata in i egenskaper för startmeny och ta en titt;
egenskaper>startmeny> bla bla > anpassa(?)> antal program på startmeny ?

(Detta var då i XP, men har för mig det är liknande i Win 7:))

Permalänk
Medlem

Hej.

Angående Windows 7 så fungerar även ESET NOD32 Antivirus 4 med.

http://www.eset.com/products/nod32.php

Mvh. Pendana.

Visa signatur

The WOLF is Neither People's Competitor Nor His Enemy. The WOLF is a Fellow Creature With Whom The Earth Must Be Shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pendana
Hej.

Angående Windows 7 så fungerar även ESET NOD32 Antivirus 4 med.

http://www.eset.com/products/nod32.php

Mvh. Pendana.

Jepp, det gör den. Och tvåan. Och trean.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man får en webcam vars vista-drivrutiner inte vill funka på win 7 att fungera ändå? något sätt att kringgå eller vad som helst?
Har en creative webcam vf0260 som den heter...

/Sofia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleban
Är det någon som vet hur man får en webcam vars vista-drivrutiner inte vill funka på win 7 att fungera ändå? något sätt att kringgå eller vad som helst?
Har en creative webcam vf0260 som den heter...

/Sofia

Har du testat att köra drivrutinen i kompatiblitetsläge för Vista? (högerklicka på filen -> egenskaper -> fliken kompatiblitet -> "kör detta program i kompatiblitetsläge för:" -> Vista)

/joar.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Har du testat att köra drivrutinen i kompatiblitetsläge för Vista? (högerklicka på filen -> egenskaper -> fliken kompatiblitet -> "kör detta program i kompatiblitetsläge för:" -> Vista)

/joar.

Gött Visste inte om sånt. Det funkade! Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Realtek's HD Audio Drivrutinerna för Windows Vista/7... ändå fungerar inte mitt Headsets Mic... (Steelseries 4H, 100% säker på att mic funkar)

I sound under "Recording Devices" kommer inget upp... står bara "No audio devices are installed".

Tacksam för svar.

(skrev detta här då första posten skrev följande):

Citat:

> Drivrutiner anpassade för Windows Vista fungerar på Windows 7.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5700X, 32Gb ram (3600Mhz), 6700XT
Emuleringsmaskin: Ryzen 5700G, 16Gb ram (3600Mhz)
Surfplatta/Telefon: Xiaomi Mi Pad 5, Samsung S24+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kleban
Gött Visste inte om sånt. Det funkade! Tackar för hjälpen!

Glad att kunna stå till tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om man har installerat windows 7 och inga varningstrianglar syns i maskinhanteraren som på xp

Bör man ändå installera mjukvara för moderkort och grafikkort? Tänker mest på programmen som följer med bl a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Även om man har installerat windows 7 och inga varningstrianglar syns i maskinhanteraren som på xp

Bör man ändå installera mjukvara för moderkort och grafikkort? Tänker mest på programmen som följer med bl a

Nej, det skulle inte jag göra. Börja med att provköra först, om något skulle krångla så kan du ju testa att installera fler drivare.

Huvudregeln är ju enklare desto bättre. Slipper du installera något extra så låt bli. Saknar du dock någon fukntion eller liknande så är det ju en anann sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan, någon som vet hur man hittar autostart?

Finns säkert mitt framför näsan på mig, men hittar verkligen inte det!

Skulle vilja ha lite program som startar när datorn startar.

Tack på förhand!

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem

Starmenyn -> all programs -> startup. Droppa en genväg där bara.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Nej, det skulle inte jag göra. Börja med att provköra först, om något skulle krångla så kan du ju testa att installera fler drivare.

Huvudregeln är ju enklare desto bättre. Slipper du installera något extra så låt bli. Saknar du dock någon fukntion eller liknande så är det ju en anann sak.

Det jag undrar är tex om man kan installera nvidia control panel utan att installera själva drivrutinen för nvidia för graffet då?

När man kört med xp i flera år kan man ju den som sin egen ficka

Man undrar ju om saker som direct x och framenetwork finns med direkt när det är microsoft?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Det jag undrar är tex om man kan installera nvidia control panel utan att installera själva drivrutinen för nvidia för graffet då?

När man kört med xp i flera år kan man ju den som sin egen ficka

Man undrar ju om saker som direct x och framenetwork finns med direkt när det är microsoft?

Jo, man kan installera nVIDIA... Öhm... Vad det nu heter, kolla på deras hemsida! Nå, man kan installera det utan att installera nya drivare. Finns paket att ladda hem på nVIDIA.

DirectX förljer naturligtvis med precis som framenetwork. Du kan ju kolla din DirectX-version genom att skriva "dxdiag" i startmenyn, du kommer att se att du har version 11.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok hehe... gammal vana med xp är ju att ha en checklista på vad som ska installeras, sånt som var så drygt att installera finns med på en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Starmenyn -> all programs -> startup. Droppa en genväg där bara.

Tackar fanns som sagt mitt framför ögonen på mig, men jag var för trångsynt att se

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm