Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

Finns de nått simpelt sätt att ta bort röda ögon i W7 paint, som de fanns i Vista
eller är jag blind?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
Finns de nått simpelt sätt att ta bort röda ögon i W7 paint, som de fanns i Vista
eller är jag blind?

wiki och IDG

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vet att i vista's bildvisare kan ma nju snabbjustera bilderna och även ta bort röda ögon så ta en titt om inte samma sak finns där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vet att i vista's bildvisare kan ma nju snabbjustera bilderna och även ta bort röda ögon så ta en titt om inte samma sak finns där.

Om du hade kollat länkarna i inlägget över ditt så hade du sett att MS har tagit bort den funktionen "för att få ett mer skalat OS". Den får du istället med om du installerar fotogalleriet som följer med MS Live!-paketet gratis.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Om du hade kollat länkarna i inlägget över ditt så hade du sett att MS har tagit bort den funktionen "för att få ett mer skalat OS". Den får du istället med om du installerar fotogalleriet som följer med MS Live!-paketet gratis.

/joar.

Sorry, missade det

Permalänk
Medlem

Scenario:
Du har WindowsXP eller Windows Vista installerat.

Problem:
Du vill installera Windows7 utan att göra det på en ny partition eller hårddisk, utan att installera över ditt XP/Vista.

Lösning:
Du installerar Windows7 i en VHD-fil på din befintliga partition. Du kan Dual Boota och välja vilket OS du vill starta.

Hur man gör:
Se till att du har 15-20 GB minst ledigt på din primära partition (c:).
Boota på Windows7-skivan. När fönstret kommer upp där du kan välja vilken partition/hårddisk du vill installera på gör följande;

1. Tryck shift+F10 för att få upp kommandopromten
2. skriv "diskpart" för att starta partitionshanteraren
3. skriv "create vdisk file c:\windows7.vhd maximum=20480 type=fixed" för att skapa filen windows7.vhd på ditt c: med storleken av 20GB. fixed anger att storleken är låst, du kan välja expandable istället men MS rekommenderar inte det och jag kan tänka mig att det blir en hel del fragmenterad data om man kör på det.
4. Välj vhd-filen med "select vdisk file c:\windows7.vhd"
5. Aktivera vhd-filen med "attach vdisk"
6. Skriv "create partition primary" för att skapa en partition i vhd-filen.
7. Stäng ner kommandoprompten och uppdatera vyn där du ser alla diskar/partitioner. Du kommer nu se din nya partition där. Välj den och fortsätt installationen.

Såhär körde jag först och det fungerade kanon! Kan tänka mig att hastigheten till disken blir något långsammare.
Det enda jag märkte som inte fungera var prestandatestet i Win7. När den testar HDn står det att det inte stöds när man kör Win7 via VHD.

Lycka till å hör av er om det är några frågor!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Märkt en liten egenhet. Vet inte om detta är "allmän kännedom", eller om det ens är unikt för 7'an.

Jag skapar en mapp som heter "asdf" t.ex. Då visas den som att den heter"asdf". Döper jag om mappen till "_." så byter den namn till "_". So far so good. Inget konstigt med att den inte vill ha en punkt i slutet.

Byter jag nu namn på den till "_.." så försvinner mappen. Trycker jag F5 så kommer den tillbaka. Detta händer INTE om jag döper den till nåt annat följt av två punkter - då reagerar den som om jag bara hade en punkt - döper jag mappen till "asdf.." så heter den "asdf". Förstår mycket väl att det inte funkar med två punkter på slutet (eller en för den delen) men det är underligt att mappen försvinner. Har man tre punkter på slutet så händer det inte heller - då tar den bara bort alla punkter och döper den till det som står innan.

EDIT : Nu när jag pulat lite så döljer den/tar bort mappen även när jag döper den till "_.". Det gjorde den INTE i början - då ignorerade den bara punkten.

EDIT 2 : Efter att ha låtit den vara ett tag döpte jag den till "_.". Den döpte då om den själv till "_". Döpte då om den IGEN till "_." - då dåldes den.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Nån som vet några allmäna bra tweaks?

Sen om man kan ladda ner nya teman, asså inte nya färgscheman osv, men typ Vista teman o sånt och sätta in I win7 (tänker på DEUCE temat som finns på Deviantart.com )

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingenstans hur man får XP's startmeny i W7, går det överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag hittar ingenstans hur man får XP's startmeny i W7, går det överhuvudtaget?

Haha! Du är inte första som frågar, tro mig. Nej, det går inte utan att ställa hela datorns tema till WinXP-standard (genom att ställa alla visuella element på lägsta möjliga).

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha! Du är inte första som frågar, tro mig. Nej, det går inte utan att ställa hela datorns tema till WinXP-standard (genom att ställa alla visuella element på lägsta möjliga).

Men det är ju det jag vill göra!
Nu har jag windows klassik och sådär, är det något mer man kan ställa ner?

Permalänk
Medlem

bakåtsträvare!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daevilb
bakåtsträvare!

va?

en grej till, hur kan man få så man har som i xp i "taskbaren" ?
alltså, om jag har 3 MSN-fönster, så ligger dom bredvid varann istället för ihop i en "flik" lixom, kan man fixa det?

edit:
kan man få bort homegroup och library från skrivbordet?
dom verkar sitta fast där, man kan inte ta bort dom med delete, du kan inte kasta dom i papperskorgen, och om du högerklickar på skrivbordet och väljer Personalize, och sen "Change desktop icons", där har jag bara valt att papperskorgen och den här datorn ska vara, men likförbannat så är Homegroup och Library kvar.

Permalänk
Medlem

din edit låter som en bugg

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
din edit låter som en bugg

Det är en helt laglig 7100 build, borde inte va nå problem tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en helt laglig 7100 build?

Han har ändå rätt, tar du bort iconen där så SKA den försvinna egentligen.

Nå, såhär gör du för att få tillbaka ditt XP-utseende:
Kontrollpanelen -> System -> "Avancerade Systeminställningar" -> Prestanda/"Inställningar..." -> Kryssa i "Justera för bästa prestanda" -> Ok.

Klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han har ändå rätt, tar du bort iconen där så SKA den försvinna egentligen.

Nå, såhär gör du för att få tillbaka ditt XP-utseende:
Kontrollpanelen -> System -> "Avancerade Systeminställningar" -> Prestanda/"Inställningar..." -> Kryssa i "Justera för bästa prestanda" -> Ok.

Klart!

Det verkar inte funka för mig..

Permalänk

Frågan var
Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur får man "normal" ikonstorlek? Standardinställningen är ju fyra ikoner per kvadratmeter ungefär

Svaret blev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
CTRL + Mus-scroll tills du blir nöjd

Ett utmärkt tips!
Min fråga är
Var hittar man slika genvägar? Det finns förmodligen fler.

Permalänk
Medlem
Citat:

va?

en grej till, hur kan man få så man har som i xp i "taskbaren" ?
alltså, om jag har 3 MSN-fönster, så ligger dom bredvid varann istället för ihop i en "flik" lixom, kan man fixa det?

Det har jag sett svar på här i forumet på flera olika platser.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Min fråga är
Var hittar man slika genvägar? Det finns förmodligen fler.

Menar du snabbkommando/kortkommando med tangentbordet?

Isåfall funkar Google ganska bra;

http://www.din-it-kunskap.com/2009/01/15/kortkommando-windows...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Scenario:
Du har en server med Windows 2003 och ett antal utdelade mappar och resurser som ansluter till.

Fel:
Du kommer inte åt dessa resurser från din Vista / Windows 7-dator på grund av att Windows hävdar att du har felaktigt användarnamn / lösenord för den nätverksresursen.

Lösning:
Installera "Group Policy Preference Client Side Extensions for Windows Server 2003 (KB943729)" på servern så fungerar det igen.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

länkarna för att ladda ner windows 7 på första sidan i detta inlägget verkar ej fungera. någon som vet vart exakt man kan tanka hem detta ?
gärna en länk
mvh

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man får fram den klassiska sök funktionen som finns i XP?
Någon som även vet om man kan ändra färgen på aktiva fönster till något annat än orange (t. ex när någon skriver på MSN så blinkar det orange, går det att ändra till blå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heliumftw
Någon som vet hur man får fram den klassiska sök funktionen som finns i XP?

Den finns inte kvar exakt så som den var. Trycker du Winknapp+F så får du upp en dedikerad sökruta, och sedan kan du när du börjat skriva även lägga till filter i stil med Storlek, Senast ändrad osv.

Jag skulle också vilja ha den gamla som alternativ, även om den nya fungerar finfint i 90% av fallen - man trycker bara windowsknappen och börjar skriva det man vill hitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av någon orsak så öppnas två st identiska instanser i Windows Explorer när jag dubbelklickar på tex en hårddisk i "Den här Datorn". Någon som vet hur jag får det till en, som vanligt? Kör RTM x64

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen publik RTM ännu?

Öppnas en instans ifall du enkelklickar?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Finns väl ingen publik RTM ännu?

Öppnas en instans ifall du enkelklickar?

Nej det är väl ingen publik version... Men sånt ska vi inte diskutera här
Nej vid enkelklick händer inget. Får bli att installera om tror jag

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Behöver lite tips och trix gällande installation av W7.

Försökte uppdatera min build (gjort det en gång innan med bra resultat)
men det blev något fel under installationen och W7 gick inte längre att starta.
Jag formaterade då hårddisken och försöker nu installera en ren ver. av W7.

Installationen går bra i början(förutom att den varnar för att hårddisken kanske inte går att boota till även fast den är först i boot-ordingen i BIOS), den börjar ladda filer och exekvera osv...

Sedan så rebootar datorn och ska komma till fas 2 av installationen när man skriver in CD-key b.l.a. men vid "Den svarta skärmen med vit text" står det att det saknas en fil i System32 och W7 kan därför inte starta. (Korrupt installation av Windows m.a.o.)

Har testat att reparera från skivan, den säger att fel hittats och att man ska reboota för att se om det har löst sig, vilket det inte har.

Några idéer? =/

Har testat 4-5 gånger med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Fel på installationsmedian?
Kör du någon speciell raid eller något som kräver extra drivrutiner kanske?

Visa signatur

MCP and CCNA