Permalänk
Inaktiv

Tystaste nätagget?

Jag har ett Corsair CMPSU-520HX 520W
- http://www.corsair.com/products/hx/default.aspx
- 22 dBA enligt SPCR: http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html

Bild från officiella hemsidan:

Dvs den går inte under 20-22dbA. Vilket jag tycker är tråkigt.

Nätagget är just nu tillsammans med hårddiskar (7200RPM) det som hörs i datorn.
Alla fläktar är inställda till nästan hel komplett tystnad.

Problem 1: Hårddiskar (Lösning finns)
Auto-avstängda tills behov att "väcka" dom. Samt byta ut mot ljudlösa SDD disk(ar) så småningom.

Problem 2: Nätagget (Söker hjälp till lösning)
Vilket nätagg är så gott som helt komplett tyst?

Lösnings-kriterier:
- Ca 10 dbA eller lägre vid IDLE.
- Vid spelande så använder jag hörlurar och då får nätagget vara 20-35 dbA om det så önskar
- Pris är inte jätte relevant. Kan tänka mig ockerpris.
- Skall kunna användas till ett modernt krafftfullt grafikkort, tex GTX 260, eller SLI 260.

All hjälp mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Har läst i tester att corsair vx450w är klart tystast. Men det kom ju något nätagg ganska nyss som skulle ha en vridratt på sig där man kunde ställa in fläkthastigheten, vet bara inte vilket...

Permalänk
Medlem

har sjlv ett VX450 Corsair och det är Tyst Hör det knappt.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Har också ett VX450 och visst, det är tyst, men ljudlöst är det inte.
Det är vad som låter mest i min dator...

Jag tycker att du ska spana in nesteq's semi-passiva agg.

Permalänk

mitt Zalman 850-HP är i mitt tycke extremt tyst

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Hade förut ett antec phantome 350 som var helt passivt. Dock var man tvungen att ha hyfsat luftflöde i lådan men med effektiva och tysta 120mm-fläktar vad ju det inget problem. Den datorn (P4 2,8 @ stock) och en passiv vattenkylning från Zalman + dämpmattor och gummiupphängda hårddiskar var nog så tyst som en dator kan bli. Dessvärre såld nu

Här är de passiva och halvpassiva nätagg som finns på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s37956805

Edit. Har själv det nätagg du visar i tabellen. Nu har jag inte världens bästa hårddiskdämpare (ännu) men jag upplever att nätagget är i princip helt tyst bara man inte belastar det för mycket. Körde förut med ett 4870X2 + Ph II 940 och då levde den om en del. Men ska du inte ha de brutalaste prylarna så kommer du vara mycket nöjd med det agget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nexus Value 430, tystare än så blir det inte med fläkt.

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Tyvärr så levererar den inte tillräckligt med ström för high end datorer idag.
Zalmans passiva nätaggregat är ett annat alternativ, vet dock inte tillräckligt om den för att kunna rekommendera den.

Edit: Kan även nämna att jag har ett Corsair HX620 till datorn i sign och är mycket nöjd.
Är väldigt kräsen gällande ljudnivå men är positivt överaskad av HX620.
När jag har den i nedre kammaren i mitt P182 så hörs den knappt alls, den låter ungefär som mina Nexus och Noctua fläktar på 5v när man sitter ½-1m från lådan (har den på golvet).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske vara intressant för att få en bättre bild av diagrammet: http://susning.nu/Decibel

Under 30 db är det i princip ljudlöst.

Visa signatur
Permalänk

seasonic m12d-850w eftersom du inte berättat vad som finns i din dator, annars nexus value. Det kan mycket väl vara att ditt agg behöver vara lite kraftigare för att gå tystare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Då jag inte hittar något passivt nätagg som är tillräckligt kraftfullt för en speldator med ca GTX 260 SLI, så undrar jag:

Kan man köra 2 passiva nätagg på 400w styck i ett full tower chassi?
- Koppla CPU, moderkort, disk, dvd till nätagg-1
- Koppla grafikkort till nätagg-2

Permalänk

du kan koppla ihop två styck nätagg så båda startar samtidigt och matar ström, jag hade inte kört passiva agg utan några tysta fläktagg. Kör du 260 sli nu? I så fall är det inte konstigt att ditt nätagg låter eftersom det får jobba hårt, enermax modu+ 625w är ett som kostar rimligt lite och är tyst nog, dock ska dom tydligen vara lite svåra att hitta i sverige

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Jag kör inte SLI nu.
Jag söker ett nätagg som är extremt tyst i IDLE och klarar av SLI. Det står högst upp.

Vad jag har nu är inte relevant i trådens inriktning. Men eftersom ni frågar:
Jag har endast 200W på IDLE i totalanvändning (mätt med energimätare), vilket enligt Corsairs graf skall generera 21dbA.

Permalänk
Medlem

Du kan ju titta på Zalmans "halv-passiva" 850 wattare.
Har fått riktigt bra kritik.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Jag har endast 200W på IDLE i totalanvändning (mätt med energimätare), vilket enligt Corsairs graf skall generera 21dbA.

Tänk dock på att en energimätare mäter från väggen, medan man i Corsairs graf mäter vad nätagget levererar. För att kunna använda grafen så får du ta hänsyn till nätaggets effektivitet, vilket jag har för mig är strax över 80% för det nätagget. Dvs. 200*0.8 = 160W, så det är 160W du ska kolla på i grafen. Det ska ju iofs. inte göra någonting åt ljudnivån, men tänkte bara påpeka det

Permalänk
Medlem

Sedan beror ju ljudnivån vid en viss belastning även på vilken temperatur du har i chassit/nätagget.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Tänk dock på att en energimätare mäter från väggen, medan man i Corsairs graf mäter vad nätagget levererar. För att kunna använda grafen så får du ta hänsyn till nätaggets effektivitet, vilket jag har för mig är strax över 80% för det nätagget. Dvs. 200*0.8 = 160W, så det är 160W du ska kolla på i grafen. Det ska ju iofs. inte göra någonting åt ljudnivån, men tänkte bara påpeka det

Ah bra att veta.

Permalänk

Mitt ZM600-HP (600w, Zalman) är otroligt tyst, det har hänt att jag fått dubbelkolla att fläkten faktiskt snurrar de gånger jag kör utan hårddiskar och övriga fläktar (komponentbyte m.m)

Fläkten är alltså näst intill ljudlös, min laptop låter mer då den idlar.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag kan annars rekommendera Be Quiet Dark Power Pro First Class. De är tysta. Jag hade Corsair HX520 tidigare och tyckte att det var en helt ok ljudnivå men jämfört med mitt Be Quiet så lät det som en damsugare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700x, Asus Tuf Gaming B850-plus wifi, Corsair DDR5-6000MHz 2 x 16 Gb, Powercolor RX 9070 Hellhound, Kingston KC 3000 1TB, Fractal Design North, Corsair Rm750x v3, Corsair Nautilus RS 240 argb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du kan ju titta på Zalmans "halv-passiva" 850 wattare.
Har fått riktigt bra kritik.

Bra med siffor där. Den är ju enligt detta test tystare än Corsair VX450 W.

1600:- var ju inte så farligt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=269646&o=inkfrakt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorca
Jag kan annars rekommendera Be Quiet Dark Power Pro First Class. De är tysta. Jag hade Corsair HX520 tidigare och tyckte att det var en helt ok ljudnivå men jämfört med mitt Be Quiet så lät det som en damsugare.

Jag hittade ingen Be Quiet Dark Power Pro First Class, bara "Be Quiet Dark Power Pro" http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436&t=1464

Är det så här?
- Corsair HX520W = helt ok
- Be Quiet Dark Power Pro = Märkbart tystare än Corsair HX520
- Zalman ZM850 = Ännu tystare än Be Quiet Dark Power Pro

http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM850-HP/5.html

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Hade du tänkt att köpa en i7?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460897
Seasonic M12D aggen är 80+ Silver, extremt tysta från 0-50% load och utav bra kvalité sen kostar dom därefter också.

Permalänk
Medlem

Zalman ZM850 ser ju överdrivet bra ut, vet någon hur det är med ljudnivå vid hög strömförbukning?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Jag kör inte SLI nu.
Jag söker ett nätagg som är extremt tyst i IDLE och klarar av SLI. Det står högst upp.

Vad jag har nu är inte relevant i trådens inriktning. Men eftersom ni frågar:

200w idle är rätt så mycket. Jag ligger på 133w med skärmen på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Zalman ZM850 ser ju överdrivet bra ut, vet någon hur det är med ljudnivå vid hög strömförbukning?

Zalman agget är bra, inte bästa agget vad gäller prestanda och effektivitet men i toppen.
Det ända som talar emot Zalman agget är storleken, eftersom dom fått ner ljudnivån så pass mycket så har dom fått göra det större för att få plats med sina heatpipes så det passar inte alla men har man plats i lådan så är det bara å köpa.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan finns det folk som har problem med ett high pitch noise från Zalman i kombination med nyare grafikkort, själv märker jag det endast när jag foldar (dvs inte några ljud förutom systemet som går riktigt tyst i vanliga fall) men det blir mycket bättre och mer som något jag känner än hör riktigt när jag slår på noise filtret.
Det skall ha fixats (som jag förstått det) på 750W modellen men de skiljer sig lite åt mot 850/1000W. Finns också någon som provat att lägga silikon på de delar som ger upphov till ljudet (i agget) vilket enligt den personen skall ha tystat det, något som jag antagligen kommer att prova efter sommaren.

edit: sedan tycker jag att fläkten låter högre än mina andra (när jag kör 900 varv på cpu (nh p12), 500 varv på gpu (egen modd med 120/80mm nexusar som skall bytas till s-flex i höst om det inte blir nytt grafikkort redan då), men det kan bero på kasst exemplar.

I övrigt är jag väldigt nöjd med mitt agg även om jag hade lite högre förväntningar sedan det annars skall utklassa de flesta vad gäller ljudnivå (speciellt om du drar +400w eller liknade).

Ett annat alternativ som jag inte har någon egen erfarenhet av är enermax men de verkar vara lite svåra att hitta i Sverige.