Permalänk
Medlem

2,4 till 3,0 ... Skillnad?

Om jag skulle klocka min Intel Core 2 Quad Q6600 från orginalet 2,4ghz till 3,0ghz, skulle jag se stor skillnad i t.ex spel, etc?

Jag har ordentlig kylning med kvalité från Zalman.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Re: 2,4 till 3,0 ... Skillnad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Om jag skulle klocka min Intel Core 2 Quad Q6600 från orginalet 2,4ghz till 3,0ghz, skulle jag se stor skillnad i t.ex spel, etc?

Jag har ordentlig kylning med kvalité från Zalman.

Det skulle nog göra ganska stor skillnad ja.
Om du kör mkt spel som har stöd för 4 kärnor.

Permalänk
Medlem

jag har nästan identiskt system som du och jag känner ingen större skillnad mellan 2,4 Ghz och 3,0Ghz i spel i alla fall

MSI P7N Platinum 750i, Q6600 2,4 Ghz@3,0Ghz med Zalman CNPS9500LED, 2X2GB Corsair 6400 800Mhz@950Mhz

Permalänk
Avstängd

Det beror ju lite på vad man spelar för spel, men från 2.4 till 3.0 så tycker iallafall jag att det var en ganska så bra skillnad!

men du gör ju bäst i att prova och se vad som händer och se hur stor skillnad det blir!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är stort skildnad. Jag kör min Core 2 Duo på 3,6GHz 24/7. Ett tag sen nollställdes bioset utan att jag visste om det, startade Dirt(med max aa) och det var totalt ospelbart, även små fryslagg uppstod. Tog en titt på avg med fraps, runt 35fps blev det. Klockade upp CPUn igen 2,4->3,6GHz och benchmarkade samma banna, resultatet steg till 60, all form av lagg försvann.

Med en Quad kommer du att kunna uppleva samma resultat även med mindre ökning av frekvenser på spel som är optimerad för Multi-Core.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Med min Q8200 2.3ghz @ 3ghz ser jag skillnad i FPS & känner skillnaden i spel som COD World at War när jag spelar på högsta grafik i 1680 upplösning med ett 260 kort.
En bana fick jag ca 70-90 FPS med 2.3 och ca 100-125 (cappat till max 125) FPS med 3ghz.

Permalänk
Medlem

jag får en ökning av 15 fps i far cry 2 när jag kör min Q8200 på 3.0 ghz, och om jag klockar upp mitt gtx 260 till 671/1502/1203 så ökar min fps med sammanlagt 28 fps, det är inte dåligt det

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, de hjälper mkt att se eran listade statistik.
(ingen sarkasm inblandad)

Skall ge överklockningen ett försök!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Inaktiv

Jag kör mycket WoW ( ), och med maximalt siktdjup så sackar grafikuppdateringen ganska fett; inte för att grafiken inte räcker, utan på grund av WoWs rôtna gamla 3D-motor som ursprungligen härstammar från runt 2003-snåret sådär.

Den fullkomligt gulpar i sig CPU, så om jag sparkar upp min gamla C2D quad extreme från 2.66 till 3.47 går FPSen upp i dryga slängar 20 bilder i sekunden om jag står i New Agamand och ser bort i riktning mot Utgarde Keep-hållet.

Det är WoWs ruttna 3D-motor som får spelet att lagga så infernaliskt när det är många personer synliga på skärmen. Förmodligen gör spelet separata funktionsanrop för att rita varje vapen, varje axelskydd, hjälm osv. Sånt orsakar tusentals klockcykler i waitstates medan CPUn växlar mellan kernel/userläge för varje funktionsanrop...

Så visst gör det en hel del i vissa spel av att klocka upp CPUn, iallafall i spel som inte är GPU-begränsade. Heh.

Permalänk

Jag kör själv min Q6600 i 3.0 GHz... men ifall jag märker någon skillnad jämfört med stock? Nope, det kan jag inte påstå... ingen speciell iallafall. :S

Har inte testat o köra några benchmarks... men de skulle ju garanterat visa lite skillnad iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Jag kör mycket WoW ( ), och med maximalt siktdjup så sackar grafikuppdateringen ganska fett; inte för att grafiken inte räcker, utan på grund av WoWs rôtna gamla 3D-motor som ursprungligen härstammar från runt 2003-snåret sådär.

Den fullkomligt gulpar i sig CPU, så om jag sparkar upp min gamla C2D quad extreme från 2.66 till 3.47 går FPSen upp i dryga slängar 20 bilder i sekunden om jag står i New Agamand och ser bort i riktning mot Utgarde Keep-hållet.

Det är WoWs ruttna 3D-motor som får spelet att lagga så infernaliskt när det är många personer synliga på skärmen. Förmodligen gör spelet separata funktionsanrop för att rita varje vapen, varje axelskydd, hjälm osv. Sånt orsakar tusentals klockcykler i waitstates medan CPUn växlar mellan kernel/userläge för varje funktionsanrop...

Så visst gör det en hel del i vissa spel av att klocka upp CPUn, iallafall i spel som inte är GPU-begränsade. Heh.

Ja vet ni föresten att man kan aktivera fyrakärnors stöd i wow och det ÄR en markant förbättring ! det är en parameter man ska ändra bara , kommer inte ihåg va det va men googla wow quad core support eller nåt det va så jag kom på det ... och det va på wows officiella forum som en blizzard moderator beskriver det i en blå post.

Permalänk
Medlem

Även om spel är multi-core optimerat så ger det inte 4x prestanda om man jämför en quad och en single. För att se exakt hur mycket bättre en multi är mot single kan man testa genom att inaktivera en eller flera kärnor för programet. Oftast hamnar prestanda ökning någonstans mellan 2,5-3x för en quad.

Om man däremot OC 25%, vilket bör fixas på orginal V-core, ger det en ökning på upp till 25%. I vissa fall(som för mig) kan den procentuella prestanda vinsten vara större än OC. Men även andra faktorer så som FSB spelar roll, där ligger jag på runt 70-80% OC. Ökningen är märkbart så länge grafikkortet inte flaskhalsar(i spel). Med din rig bör OC på CPU vara mycket märkbart pga grafikkortet kan mata CPU med mer data än den kan hantera. Att Sjögren inte märker något förändring kan mycket väl bero på hans grafikkort.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Jag märker i alla fall skillnad på min Q8300 när den är i 3.45Ghz istället för standard @ 2.5Ghz.
I WAR så märkte jag i allafall skillnad när mitt P5Q Pro valde att nollställa bioset. RvR laggade ganska markant då.
SÅ kan man klocka utan att ha ihjäl CPU:n så ska man allt göra det tycker jag

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Ja vet ni föresten att man kan aktivera fyrakärnors stöd i wow och det ÄR en markant förbättring ! det är en parameter man ska ändra bara , kommer inte ihåg va det va men googla wow quad core support eller nåt det va så jag kom på det ... och det va på wows officiella forum som en blizzard moderator beskriver det i en blå post.

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=100640247

Som där?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Ja vet ni föresten att man kan aktivera fyrakärnors stöd i wow och det ÄR en markant förbättring ! det är en parameter man ska ändra bara , kommer inte ihåg va det va men googla wow quad core support eller nåt det va så jag kom på det ... och det va på wows officiella forum som en blizzard moderator beskriver det i en blå post.

Holy cow!
Jag gjorde som du sa och hittade till slut hit http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=100640247 där en förklaring finns till hur man ska göra finns.
Satt nyss med en fps 25-30 i windowed mode i dalaran och trodde det var ok men efter att ha gjort denna enkla ändring sitter jag plötsligt på 35-40 fps istället.

Tack för grym komentar till en som nästan endast lirar wow (jag gör andra saker också men det är nästan det ända spelet jag har på burken )...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

För min del är skillnaden mellan 3,6 ghz och 3,0 ghz skillnaden mellan att kunna spela crysis warhead på rekommenderade settings med bra flyt och att spelet kraschar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Har en Q6600 och ett HD4870X2, gjorde ett test i crysis:

Nar jag hade det normala vardet (dvs 2.4ghz) sa var average fps runt 22 och lowest 9 highest 33.

Nar jag overklockade till 3,2ghz o testade crysis igen:

Average fps: 48
Highest: 60
Lowest: 33

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v