Koda SweClockers-gadget, vinn grafikkort!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Koda SweClockers-gadget, vinn grafikkort!

Koda SweClockers-gadget, vinn grafikkort!

Denna tävling går kort och gott ut på att göra en Vista Sidebar-gadget för SweClockers medlemmar. Vinnaren får ett Radeon HD 4850 på posten!

A gadget is an HTML and script-based application designed to present the user with a limited set of information or functionality obtained from other applications, controls, or Web sites and services. Gadgets, although hosted by the Sidebar, are not confined to the Sidebar area; the user can undock and move them onto the desktop as desired.

A gadget is distributed as a .gadget file—a renamed .zip archive—consisting of a collection of XML, HTML, Microsoft JScript, and Cascading Style Sheets (CSS) files. Installation consists of downloading the .gadget file and allowing the download process to install the gadget or saving the .gadget file to the local system and double-clicking to start the installation process.

Regler
1. Huvudfunktionaliteten ska vara att läsa SweClockers RSS-feeds (en eller flera, eller valbar feed). Därtill får valfri funktionalitet läggas till, dock endast relaterat till SweClockers webbplats eller programmets gränssnitt.
2. Gränssnittets utformning är valfri. Tänk på att juryn och medlemmarna kommer att premiera vackert utseende.
3. Gadgeten måste följa Microsofts riktlinjer och vara möjlig att laddas upp till Microsofts gadget-samling. All kod/grafik måste produceras av tävlingsdeltagaren och/eller parter som godkänner att materialet används utan förbehåll.
4. SweClockers förbehåller sig rätten att fritt använda, modifiera, överlåta och distribuera tävlingsbidraget. Allt material, inklusive källkod, måste finnas med i bidraget för att kunna anpassa gadgeten till eventuella ändringar.

Avgörande och pris
Finalister utses av SweClockers redaktion. Det vinnande bidraget röstas sedan fram av forummedlemmarna. Priset består av grafikkortet Radeon HD 4850. Står flera personer bakom bidraget (max två, en programmerare och en grafiker exempelvis) kommer vi se till att båda får paket på posten.

Bidrag får lämnas in (postas i tråden) till och med den 30 juni, och får givetvis uppdateras under tävlingens gång.

Nyttiga länkar
MSDN artikel
Vista Gallery
SweClockers logotyper och grafik

TIPS! Känner du till en medlem som är bra på att koda medan du kan göra gränssnittet, eller vice versa? Gå ihop i forumet! Det går alldeles utmärkt att skapa en gadget tillsammans över nätet. Lycka till!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Verkar fint! Äntligen en tävling för er "kodare" =]

oft: jag har xp, kan man skaffa vista sidebar där eller måste man ha vista`?

e: om någon kodare söker designer/"brainstormare" pm mig ;:)

Permalänk
Medlem

Roligt!
Hade tänkt lära mig html så varför inte börja här och nu. Man lär iof inte vinna då man är 100% nybörjare men wtf, man kan i alla fall använda den själv

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av access
Verkar fint! Äntligen en tävling för er "kodare" =]

oft: jag har xp, kan man skaffa vista sidebar där eller måste man ha vista`?

tänkte fråga samma sak faktiskt

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
tänkte fråga samma sak faktiskt

http://joshoon.deviantart.com/art/Windows-Sidebar-Real-one-Pa...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Härligt! Ska försöka knåpa ihop ett bidrag.

Permalänk
Medlem

Skoj, får se om man har tid att lära sig att göra en gadget nu då. Har tänkt göra det ett bra tag nu, så det är ju ett riktigt bra tillfälle nu.

Permalänk
Medlem

Sweclockers-ikonen då?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Sweclockers-ikonen då?

Du får givetvis använda vår grafik/logotyper om det är det du menar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du får givetvis använda vår grafik/logotyper om det är det du menar.

Nja, jag menar själva ikonen för sidan - http://www.sweclockers.com/favicon.ico fast i större format.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Nja, jag menar själva ikonen för sidan - http://www.sweclockers.com/favicon.ico fast i större format.

Tyvärr, har den inte i större format. Gör en egen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Härligt!

Jag är ingen kodare själv men jag har letat efter en Swec sidebar. Kommer med spänning att följa alla bidrag som kommer in och testa så många som möjligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag får tid att slutföra det hela kommer det ett bidrag härifrån

Skulle rekommendera att ni tar bort steg-för-steg-guiden, den är snarare missvisande än hjälpfull för nybörjare. Den på MSDN är mycket bättre: http://msdn.microsoft.com/sv-se/library/aa965850(en-us,VS.85)...

Permalänk
Medlem

Mitt första bidrag: (pm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
hittade inget annat ställe att lägga upp filen på.

Två bra:
www.mediafire.com
www.zippyshare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Mitt första bidrag *censur*

Gick inte att installera genom dubbelklick. Tänk på att inte ta med mappen när du zippar. Alltså, gadget.xml ska ligga i roten av zip-filen.

Permalänk
Medlem

Tack azoapes, nu har jag laddat upp en ny version.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu... det är ju dumt att offentliggöra sitt bidrag innan sista inlämningsdag. Att smått förbättra en gadget kan vem som helst göra... speciellt eftersom all källkod följer med när man levererar en gadget. Det blir lite som att se någon annans mattelösning; den har så liten personlig prägel att man kan kopiera den rakt av och ändra variabelnamnen lite.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer med ett bidrag senare om jag får nån bra idé. Har inte tid nu under tenta-p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Tack azoapes, nu har jag laddat upp en ny version.

får man använda den eller är den bara till tävlingen?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
får man använda den eller är den bara till tävlingen?

Hela poängen med tävlingen är att ta fram en bra gadget som man kan använda, så man får naturligtvis använda bidrag som inte vann eller, som här, bidrag under utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
får man använda den eller är den bara till tävlingen?

Jag skulle inte uppskatta om någon utnyttjade min arbetskraft åt egen förtjänst, nej.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Jag skulle inte uppskatta om någon utnyttjade min arbetskraft åt egen förtjänst, nej.

Jag tror han menade att använda gadgeten till desktopen, inte att lämna in ett eget bidrag baserat på ditt arbete.

Edit: vi håller bra koll på källkoden, men är någon orolig för att bli rippad så maila gadgeten till andreas [@t] sweclockers.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Jag skulle inte uppskatta om någon utnyttjade min arbetskraft åt egen förtjänst, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag tror han menade att använda gadgeten till desktopen, inte att lämna in ett eget bidrag baserat på ditt arbete.

exakt.
jag har ändå inte kunskaperna...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
exakt.
jag har ändå inte kunskaperna...

Jaha, men då får jag ursäkta. Mitt tips är att vänta tills tävlingen är avslutad och använda dig utav vinnarens gadget. Dock får du gärna berätta vad du tycker om min.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Edit: vi håller bra koll på källkoden, men är någon orolig för att bli rippad så maila gadgeten till andreas [@t] sweclockers.com

Okej, men då så. PM:ade min gadget till dig.

Permalänk

Är det källkoden eller slutprodukten som är det viktiga? Dvs är det open-source som gäller, eller kan man använda sig utav förkompilerad kod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivarska
Jaha, men då får jag ursäkta. Mitt tips är att vänta tills tävlingen är avslutad och använda dig utav vinnarens gadget. Dock får du gärna berätta vad du tycker om min.

de e lungt tack för tipset, jag tänkte göra det.
angående din gadget så är den grym men en sak fattas. uppdateringsknapp. man måste starta om sidpanelen för att uppdatera. i mitt fall så är det inga problem för den krashar varje minut men för de som har en fungerande sidpanel kan det vara lite störande. keep up the good work!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Legendarisk

fqvarfort: All källkod som behövs för att skapa gadgeten behöver finnas med så att den kan uppdateras i framtiden.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Är det källkoden eller slutprodukten som är det viktiga? Dvs är det open-source som gäller, eller kan man använda sig utav förkompilerad kod?

Hur kan man använda sig av förkompilerad kod i en Vista gadget? Det är väl bara javascript som gäller, eller?

edit: Har gjort ett eget bidrag nu! Det är en väldigt tidig verision som jag räknar med att förbättra

http://xaar.saxservers.net/TinyDump/sweclockers-haxalot.gadge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hur kan man använda sig av förkompilerad kod i en Vista gadget? Det är väl bara javascript som gäller, eller?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag kör Windows XP så jag har ingen egen erfarenhet av Gadgets. Såvitt jag förstått det är Gadgets enkelt uttryckt lokala webbsidor som körs i IE7-containers/"fönster", dvs allt som fungerar i IE7 fungerar oxå i Gadgets, vilket öppnar upp för att använda ActiveX-komponenter.