Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att en sladd stödjer vissa upplösningar och andra inte? Vad gör att det plötsligt blir massa nya funktioner? Det kan ju inte bara handla om själva sladden utan om mycket annan kringliggande teknik också? Kan någon förklara?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
prylarna (skärmen, recievern, blu-ray spelaren eller vad det nu är du använder) måste stödja det.

Så för att dra nytta av 1.4 är vi tvungna att byta ut alla de dyra prylarna vi skaffade för inte så länge sedan. xD

Permalänk
Avstängd

Utvecklingen går framåt
Dina nuvarande prylar sitter inte på en massa dold kraft som hålls tillbaka av standarder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Jo jag förstod det, men varför inte ersätta dvi med hdmi? Bara en tanke, finns det något jag missar? Många OEM-burkar kommer med hdmi-utgång och många skärmar säljs med hdmi ingång. Varför byta mot en ny standard när vi har en som många kunder känner igen och som är smidig (med bra kablar) och kraftfull (som vi kan se i nyheten, sanslös upplösning!) Tycker att det vore såå skönt med en standard för all bild och ljudsignal.

Och om vi nu kan skicka även datasignaler i hdmi så har den allt, eller?

DVI och HDMI har precis samma signaler för den digitala bildöverföringen, HDMI har även ledare för ljudsignaler. De har olika utseende för att vi inte ska koppla fel och för att HDMI även har ljud med sig.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Jo jag förstod det, men varför inte ersätta dvi med hdmi? Bara en tanke, finns det något jag missar? Många OEM-burkar kommer med hdmi-utgång och många skärmar säljs med hdmi ingång. Varför byta mot en ny standard när vi har en som många kunder känner igen och som är smidig (med bra kablar) och kraftfull (som vi kan se i nyheten, sanslös upplösning!) Tycker att det vore såå skönt med en standard för all bild och ljudsignal.

Och om vi nu kan skicka även datasignaler i hdmi så har den allt, eller?

Exakt samma sak kan man ju säga om HDMI. HDMI har inget att komma med mot DVI förutom ljud och det kan man skicka i DVI ändå... (anledningen till att det inte är i standarden är väl främst för att behovet är närapå obefintligt).

Displayport är en riktig standard, erbjuder långt högre bandbredd än även den nya HDMI-standarden, klarar av att seriekoppla skärmar etc.

T.ex. kan du koppla flertalet 24" skärmar (med full HD eller 16:10 motsvarigheten) till samma kabel med displayport. Du kan driva skärmen direkt vilket gör att man slipper massa elektronik (skalare etc.) - ett exempel på det är Apples 24" LED-skärm och det är antagligen det som också är anledningen till att den skärmen bara har displayport - ingen annan kontakt skulle fungera eftersom man (i syfte att göra den billig) tagit bort så mycket som möjligt.

Detta är trevligt att ha i bärbara datorer dessutom och för en gångs skull så kommer det därmed bli möjligt att koppla en skärm från en bärbar dator till datorn direkt (vilket är mycket problematiskt i dagsläget). Detta bör väl intressera moddare om något.

Displayportkablar kan göras med fiberoptik vilket tillåter betydligt längre kabellängder.

Det finns en uppsjö fördelar med displayport. HDMIs enda fördel (mot DVI) är ljudet och en mindre kontakt (även om den är mycket sämre) till det kommer en hög nackdelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
En annan idiotisk sak är att datorer kör med 16:10 widescreen medan TV apparater kör med 16:9 widescreen...
Grafikkorten som man kan tänkas ha i en mediacenter eller laptop stödjer ju sällan 16:9 upplösningar.

Idiotisk? Jag tar då 16:10 över 16:9 any time... 16:9 är alldeles för kort på höjden. Har aldrig haft något problem med 16:9 upplösningar på någon dator jag testat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saeon
Vad är det som gör att en sladd stödjer vissa upplösningar och andra inte? Vad gör att det plötsligt blir massa nya funktioner? Det kan ju inte bara handla om själva sladden utan om mycket annan kringliggande teknik också? Kan någon förklara?

Högre upplösningar osv. kräver högre bandbredd vilket i sin tur "kräver" bra kablar för att signalkvalitén ska kunna säkerställas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Så för att dra nytta av 1.4 är vi tvungna att byta ut alla de dyra prylarna vi skaffade för inte så länge sedan. xD

Det svåra/dyra är inte att köpa prylar - det är att få tag på något material som utnyttjar det och det lär väl inte hända på bra många år.

Permalänk
Medlem

Antar att det blir ännu sjukare priser på dessa nu.
Vem kunde på 1900talet tro att vi skulle köpa "Super Duper Turbo+ MegaHit Sladdar" för uppåt tusenlappen.

Permalänk
Avstängd

"Stöd för upplösningar upp till 4096x2160 pixlar i 24 Hz"

Finns många här på spelclockers som skulle vilja att hdmi ersätter dvi. Undrar hur kul ni skulle tycka det var med 24 Hz när ni spelar i högsta upplösningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Kanske dum fråga. Får man hdmi 1.4 om man köper sladden? eller måste tv:en /datorskärmen stödja 1.4?

Det räcker med att din skärm har scart så får du automatiskt de senaste standarderna bara genom att byta kabel.
Det fungerar på samma sätt som att du kan få färg på en svartvit tv genom att trä en nylonstrumpa över den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Yay en HDMI-kontakt som är ännu mindre... jag har problem med att kontakterna är så små och klena att de trillar ut ur recievern... (Liten klen kontakt + stor tung hylsa + tjocka styva sladdar) VGA/DVI/Scart funkar bättre då kontakten är stor och sitter kvar i anslutningen.

+1

Fast finns det inte snäppfästen på en del kablar likt sånna som det finns på Sata kablarna?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

100 mbits datalänk, de skulle man kunna ha till en massa roligt, vad sägs om att låta tvn göra avkodningan av dataströmmen i stället för datorn/blurayen/boxen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Låter riktigt najs!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Det räcker med att din skärm har scart så får du automatiskt de senaste standarderna bara genom att byta kabel.
Det fungerar på samma sätt som att du kan få färg på en svartvit tv genom att trä en nylonstrumpa över den.

Den där kommentaren var väl EXTREMT onödig? Vi måste alla få ställa de frågor vi vill. Fanns säkert en tid då du undrade vad 1+1 blev.

/Adam

Permalänk
Medlem

Kunde inte hitta nåt om maxlängden på kabeln, i många fall så blir maxlängden på kabeln en fjärdedel om man ökar överföringshastigheten med 4 ggr. Fick köpa en suprakabel för att få 15 meters HDMI 1080p nyligen, skulle va intressant o veta hur det blir med den nya kabeln.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så länge man sitter vid sin datorbord och har runt 22" så duger VGA.

Lite lustigt när jag för 3år sen skaffa en 21" LCD skärm så fans det en DVI port i den, självklart plugga jag in den och tyckte det var prima bild.. men skärmen gick sönder och jag köpte en 22" idag.
Kom hem och ställer skärmen på bordet och börjar koppla in sladdarna.. WTFF? (What The Fucking Fuck), skärm jävulen har endast VGA

Så jag plugga in det genom VGA och passa på att jämföra det andra skärmen, INGEN SKILLNAD när båda står bredvid varandra.
Gamla skärmen fungerar men flimrar lite då och då tills den bara slocknar. sen fungerar den kanske i 2-3min och slocknar.. lite jobbigt på multiplayer spel när man inte kan pausa.

Du vet om att DVI kan skicka en analog-signal också va? Jag vet att min flickväns dator skickade ut en analog signal via dvin när hon bytte från vga till dvi. Fick ställa in det manuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
Antar att det blir ännu sjukare priser på dessa nu.
Vem kunde på 1900talet tro att vi skulle köpa "Super Duper Turbo+ MegaHit Sladdar" för uppåt tusenlappen.

Det behöver man inte. Sålänge kabeln stödjer en viss standard så är det ingen skillnad mellan kabeln för 200kr och monster-kabeln för 1200kr.
Många köper dock de guldplätterade monsterkablarna för att få bäst kvalité på den digitala-bilden och betalar för ingenting.
De lever på det gamla där signalerna var analoga och en dålig kabel kunde försämra bild och ljud.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du vet om att DVI kan skicka en analog-signal också va? Jag vet att min flickväns dator skickade ut en analog signal via dvin när hon bytte från vga till dvi. Fick ställa in det manuellt.

Det behöver man inte. Sålänge kabeln stödjer en viss standard så är det ingen skillnad mellan kabeln för 200kr och monster-kabeln för 1200kr.
Många köper dock de guldplätterade monsterkablarna för att få bäst kvalité på den digitala-bilden och betalar för ingenting.
De lever på det gamla där signalerna var analoga och en dålig kabel kunde försämra bild och ljud.

Kan du skriva det där på nytt efter du testat en budgetkabel på 15 meter i 1080p?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Kan du skriva det där på nytt efter du testat en budgetkabel på 15 meter i 1080p?

Skillnaden är att med digitalkabel har du bild eller inte bild, kan också yttra sig som färgat myrornas krig.

på 1m spelar det absolut ingen som helst roll med billig eller dyr kabel, bara den är guldpläterad(för hållbarhet).

Permalänk
Medlem

Får inte riktigt den nya standarden att ha 4 gånger mer info snarare 3.

4096x2160x24/1920x1080x30 = 3,413

Frågan är dock om man behöver mer än nuvarande. Jag ser ingen skillnad på 1080p och 720p på ett avstånd av fyra meter från en 46" TV.
Behovet är iofs underordnat köpkraften

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Citat:

Eftersom kabeln ska klara en standard, t.ex. HDMI 1.2 så spelar det ingen roll.
En 15m certifierad HDMI 1.2 är lika bra som någon annan.
Eller menar du att du kan se en försämrad bild på den digitala signalen?

Du köper extra bra antenn till din digitala box så du inte får en kass bild också?
Du torkar av dina DVD/Bluray skivor så det inte blir en sämre bild också?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"Stöd för upplösningar upp till 4096x2160 pixlar i 24 Hz"

Finns många här på spelclockers som skulle vilja att hdmi ersätter dvi. Undrar hur kul ni skulle tycka det var med 24 Hz när ni spelar i högsta upplösningen

Det är nog ett större problem att få tag i en skärm som klarar 4096x2160. Skum upplösning förresten. Vore det inte mer logiskt med 3840x2160 (d.v.s. 1920*2 x 1080*2)?

För övrigt har DVI inte oändligt med bandbredd heller. För att driva lite större skärmar eller för den delen de nya 120Hz:arna så behöver du dual-link DVI. Vanlig DVI kommer inte högre än 1920x1200@60Hz, och dual link kommer upp till 2560x1600@60Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Det är nog ett större problem att få tag i en skärm som klarar 4096x2160. Skum upplösning förresten. Vore det inte mer logiskt med 3840x2160 (d.v.s. 1920*2 x 1080*2)?

Digitala biografer kan köra projektorer som använder den upplösningen, det är inte helt nytt heller nedan är ett exempel på en Sony bioprojektor från 2004.
http://gizmodo.com/archives/sonys-4096-x-2160-srxr110-digital...
Med tanke på att HDMI 1.4 i den upplösningen stödjer endast 24Hz passar det rätt bra med tanke på biokopplingen.

Såg att Sharp gjort en 64" platt-TV med den upplösningen också. Dock inga billiga grejer, utan tänkt för specialmarknader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du köper extra bra antenn till din digitala box så du inte får en kass bild också?

Kan då tillägga att nästan alla budget kablar är category 1, och det krävs cat 2 för att få full 1080p, kollat lite på clickok.se och inte hittat en enda billig kabel som har cat 2, skillnaden är nåt åt detta hållet:

The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as a Category 2 cable but cautions that only Category 2 tested cables are guaranteed to work.[62] Long cable lengths can cause instability of HDCP and blinking on the screen due to the weakened DDC signal which HDCP requires.

Wiki som källa....
Läst mycket på forum och det verkar stämma, många som är missnöjda med att ha köpt 10-15 metare när dom ska köra dator till tv i full 1080p, kan blir riktigt tragiskt om man ska behöva _ännu_ bättre kvalitet på hdmi 1.4, kommer väl bli kablar som kostar 3000 kr för 15 meter. Enmetare lär bli billiga dock.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Stämmer tyvärr inte riktigt i praktiken, HDMI- standarden är bara på fem meter eller något sådant och där spelar det nog ingen roll. Det tog mig ett bra tag att hitta en fungerande 10- meters kabel till projektorn kan jag säga, slutade med någon sladd för strax under tusenlappen så det var ett helt okay pris, men två andra sladdar visade ingen bild alls på tio meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Stämmer tyvärr inte riktigt i praktiken, HDMI- standarden är bara på fem meter eller något sådant och där spelar det nog ingen roll. Det tog mig ett bra tag att hitta en fungerande 10- meters kabel till projektorn kan jag säga, slutade med någon sladd för strax under tusenlappen så det var ett helt okay pris, men två andra sladdar visade ingen bild alls på tio meter.

Jag har själv en projektor och 10 meter kabel, men min kostar bara 275kr på dustinhome. Har inte märkt några störningar alls i bilden under det år som jag har haft kabeln. Till det kan jag tillägga att jag har strömsladden till projektorn gåendes precis bredvid HDMI kabeln, men inte ens det ger störning. Vissa verkar ha mer tur än andra eller så finns det faktiskt bra och billiga kablar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag har själv en projektor och 10 meter kabel, men min kostar bara 275kr på dustinhome. Har inte märkt några störningar alls i bilden under det år som jag har haft kabeln. Till det kan jag tillägga att jag har strömsladden till projektorn gåendes precis bredvid HDMI kabeln, men inte ens det ger störning. Vissa verkar ha mer tur än andra eller så finns det faktiskt bra och billiga kablar.

Ni båda angav iofs inte upplösning och bildfrekvens... en väsentlig skillnad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni båda angav iofs inte upplösning och bildfrekvens... en väsentlig skillnad...

720p@60, DLP projektor

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag spåra ur om vad tråden handlar om, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=332628 där har ni lite information från folk som testat billiga / dyra kablar i praktiken. Jag har inte postat nåt där dock. Ingen som har uppgift på maximal kabellängd för hdmi 1.4? ^^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

1080p/24hz/50hz/60hz

Jag har också haft en billig kabel tidigare när jag hade en tidigare proj (är på min tredje nu) som fungerade bra. Jag tror inte man ser störningar på en digital signal, utan det är som jag har haft det: Antingen är det bild eller så är det inte bild.

Permalänk
Relik 📜

Som någon skrev, med 1m eller liknande är kvalitén nästan helt oviktig.. Själv kör jag med guldpläterade Deltaco-kablar på 1,5m stycket från Dustinhome, går på under femtiolappen som student och klarar allt jag testat utan problem.
Polarens 10m Kjell-kabel av billigaste modell klarade dock inte att få bra bild till hans projektor, blev massa rosa rutor. Snäppet dyrare kabel klarade biffen utan vidare, så visst spelar det roll över längre avstånd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Stöd för upplösningar upp till 4096x2160 pixlar i 24 Hz – hela fyra gånger högre än nuvarande 1080p.

1920*1080 x 4 = 7680*4320
Inte riktigt vad jag skulle säga fyra gånger större...
Och en 1080p film är inte 1080p om den inte är 1920*1080, inte 1920x800 som många är som de sedan fyller ut med letterbox...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

10-12m+ så bör man satsa på en kvalitetskabel, dom billigare fixar det helt enkelt inte. På 15m har man ren tur om det funkar med en billigare, i de flesta fall fungerar det inte alls, man får ofta inte ens synk överhuvudtaget. 720p fungerar oftare men oftast inte ens det. 1080p kräver kvalitetkabel som är väl skärmad och kontakterad annars blir det problem redan på 10m för de flesta billigare.

I hemmabiokretsar är det vedertaget att HDMI till t.ex proj på 10-12-15m = dyrare kabel, supra gör rätt bra kablage till en rimlig penning för detta ändamål.

Beror ofta på vad det är för enheter man använder sig av också, vissa skakar hand utan problem med en kabel medan en annan enhet stenvägrar, själv stött på detta vid ett flertal tillfällen.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|