Permalänk
Medlem

Bytte till open dns idag, tyckte att allt gick mycke fortare, Tackar för det tipset

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det där löste sig för mig när jag bytte till OpenDNS.

Jag är säker på att jag la in det men det måste ha blivt återställt när jag resetade modemet under felsökningen, la in det igen och får se om det hjälper.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag är säker på att jag la in det men det måste ha blivt återställt när jag resetade modemet under felsökningen, la in det igen och får se om det hjälper.

Kan man lägga in den inställningen i modemet? Trodde allting låg i certifikat på det. Jag har det inställt i min DIR-855 så inget problem i det men undrar bara hur man gör det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kan man lägga in den inställningen i modemet? Trodde allting låg i certifikat på det. Jag har det inställt i min DIR-855 så inget problem i det men undrar bara hur man gör det.

Jag har det nya Cisco-modemet och där ändrar man det under Setup/Network Configuration. Nu såg jag att det har ändrats tillbaka till default-dns:en igen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till 50/10 och fick det nya Cisco-modemet för ett tag sen. När jag sedan spelar wc3 på battle.net blir jag disconnectad hela tiden. Det är otroligt störande, någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
http://img207.imageshack.us/img207/5012/33081045.jpg

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Spelar det nån roll om opendns läggs in i modemet eller i windows?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Spelar det nån roll om opendns läggs in i modemet eller i windows?

Spelar ingen roll. Dock så förstår jag inte varför ni väljer att använda en DNS server som ligger i Palo Alto (Kalifornien, USA). Har i skrivande stund 175 ms dit....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Spelar ingen roll. Dock så förstår jag inte varför ni väljer att använda en DNS server som ligger i Palo Alto (Kalifornien, USA). Har i skrivande stund 175 ms dit....

För att den är mycket snabbare än com hems egen?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jo, Com Hems egna vet jag inte är den snabbaste. Använd sunets?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Jo, Com Hems egna vet jag inte är den snabbaste. Använd sunets?

dns nummer?

Permalänk

192.36.125.2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla på ett videoklipp på aftonbladets TV-site, innan klippet började var det en reklam från Comhem med två tanter som sitter vid ett bord.
Ena tanten började säga "Är du trött på att" sen blev det avbrott i ett par sekunder för att ladda in resten som fortsatte "det går segt?".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Undra vart dom har sin datahall.

http://www.multipartner.se/

tar just nu hand om comhems support.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt nya modem EPC2607, jag har samma hastighet på mitt 50mbit abonnemang som jag hade innan på mitt 24/10, dvs runt 23 mbit ner och 9,7 mbit upp. Klagade hos Comhem som efter några dagar svarade att "mitt gamla modem fortfarande fanns inloggat hos Comhem. De skrev att de loggat om kontot och om jag startade om modemet genom att dra ut strömkabeln i ca 20 sekunder så skulle det nya modemet att vara aktivt och jag skulle kunna kan göra en ny mätning av hastigheten. Vilken naturligtvis var densamma som innan jag kopplade in det nya modemet. Någon som råkat ut för detta? Vad göra? Spelar det ngn roll om man har en router mellan modemet och datorn? Har en WNR854T som delar ut till 3 datorer via kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torma
Har problem med mitt nya modem EPC2607, jag har samma hastighet på mitt 50mbit abonnemang som jag hade innan på mitt 24/10, dvs runt 23 mbit ner och 9,7 mbit upp. Klagade hos Comhem som efter några dagar svarade att "mitt gamla modem fortfarande fanns inloggat hos Comhem. De skrev att de loggat om kontot och om jag startade om modemet genom att dra ut strömkabeln i ca 20 sekunder så skulle det nya modemet att vara aktivt och jag skulle kunna kan göra en ny mätning av hastigheten. Vilken naturligtvis var densamma som innan jag kopplade in det nya modemet. Någon som råkat ut för detta? Vad göra? Spelar det ngn roll om man har en router mellan modemet och datorn? Har en WNR854T som delar ut till 3 datorer via kabel.

Detta är bara teorier men:
http://192.168.100.1/_aslvl.asp
User: admin
Lösen: W2402 (måste vara stort W annars funkar det inte)

gå till sidan "status", kolla vad din konfig fil heter:

Configuration File KAS_50_10.cm

Det är namnet på min, krävs väl ingen rocket science för att misstänka att det är 50/10..

Permalänk
Medlem

Jag kollade Status och Configuration file: där står det sgvca69834n

Permalänk

Ligger på 0.25mbit sedan två dagar nu, olidligt.

Any ideas?

Permalänk
Medlem

Idag hände nåt med jag firade sonens student. När jag kom hhem hade jag plötsligt 49,4 mbit ner och 9,38 mbit upp. NICE! Ingen förklaring från Comhem dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torma
Idag hände nåt med jag firade sonens student. När jag kom hhem hade jag plötsligt 49,4 mbit ner och 9,38 mbit upp. NICE! Ingen förklaring från Comhem dock...

Ah, har du lust att kolla om din config-fil heter nått annat? Kan vara bra för framtida referens!

Permalänk
Medlem

Jag kollade och nu heter den minsann ACC50_10.cm

Därav skillnaden kanske?

Permalänk
Medlem

CM Boot File (Advanced, Config) heter numera också ACC50_10.cm

Permalänk
Medlem

Har nu felanmält mitt problem 2ggr till ComHem.
Mitt modem startar helt random om sig 2-5 gånger per dag.
Det är inga fasta tidpunkter utan kan vara närsomhelt.

Jag har fått det klassiska ett SMS som säger att det är klart men samma problem redan samma dag. Nu senast fick jag ett helt nytt modem.
Samma modell som innan dock: SA EPC2203.

Detta fungerade skitbra i typ 5 dagar sedan började det starta om igen och nu efer typ 2.5 veckor startar det om 2-5 gånger per dag igen.

För mig låter det snarare som något fel på kablarna i skåpet ute i lägenheten och inte inne hos mig eller någon annanstans.

Jag har läst tråden och kollat en del saker etc för att se vad som är fel men det verkar vara utanför mina händer :/

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taskman
Har nu felanmält mitt problem 2ggr till ComHem.
Mitt modem startar helt random om sig 2-5 gånger per dag.
Det är inga fasta tidpunkter utan kan vara närsomhelt.

Jag har fått det klassiska ett SMS som säger att det är klart men samma problem redan samma dag. Nu senast fick jag ett helt nytt modem.
Samma modell som innan dock: SA EPC2203.

Detta fungerade skitbra i typ 5 dagar sedan började det starta om igen och nu efer typ 2.5 veckor startar det om 2-5 gånger per dag igen.

För mig låter det snarare som något fel på kablarna i skåpet ute i lägenheten och inte inne hos mig eller någon annanstans.

Jag har läst tråden och kollat en del saker etc för att se vad som är fel men det verkar vara utanför mina händer :/

Fortsätt bara felanmäla, då har du iaf gjort det du ska göra.

Permalänk
Avstängd

Oj vad trött jag är på Comhem nu, Valde 10/10 med dom i mars och har inte haft annat än problem med dom, hade en tekniker här för några veckor sen, och visst det här blivit lite bättre men det är fortfarande skit, går ner alldeles för ofta.
kom hem för några timmar sen och skulle lira lite eve men connection försvanna hela tiden så jag gjorde ett tp test.

Så har jag haft i åtminstonde 3 timmar nu enligt com hems sida så är det inga problem i mitt områda, ok? och supporten har ju stängt såklart, blir mer och mer irriterad varje gång dom tjocka tanterna dyker upp i tvn. Ångra verkligen att jag band upp mig för ett år 9 jobbiga månader kvar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har du alternativ att byta till så är det bara ringa och stå på dig att du vill säga upp abbonemanget.
Be att få bli kopplad till kundrelationer istället när du ringer till supporten, då dom är mkt vettigare samt har mer befogenheter över vad dom får göra.

När jag hade långdragna problem så var det inga problem att få bidningstiden avbruten. Deras minimum på 10mbittarn är ju 7mbit på "fair bredband" om jag inte minns fel. Så har dom inte lyckats med det på 3 månader är det bara börja hota med ARN.

Permalänk

Vad innebär det att byta till OpenDNS?

Har fö. 24/10, med TPtest brukar jag hamna på ca 22/8, tycker att det är ganska acceptabelt faktiskt, eller?

Visa signatur

easy as Dell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScHwArTaU
Vad innebär det att byta till OpenDNS?

Har fö. 24/10, med TPtest brukar jag hamna på ca 22/8, tycker att det är ganska acceptabelt faktiskt, eller?

Blir ingen skillnad i faktiskt överföringshastighet. Det är bara om du inbildar dig att hemsidorna laddas snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan prisa opendns så mycket? (om det nu är opendns.com som menas)
Vet inte om dom har mer lokala dnser men enligt denna sidan:
https://www.opendns.com/start/
så är det följande:

Ping statistics for 208.67.222.222:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 38ms, Maximum = 39ms, Average = 38ms

den jag får av comhem:
Ping statistics for 83.255.245.10:
Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

KTH som jag kör som backup
Ping statistics for 130.237.72.200:
Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

enda gångerna jag märkt av strul är när comhems dnser går ner helt och hållet, därav KTH som backup.