Inget ljud alls när jag spelar BD men vanliga windows ljud funkar :(

Permalänk
Medlem

Inget ljud alls när jag spelar BD men vanliga windows ljud funkar :(

Hej,

Har precis byggt ihop min nya HTPC och får inte ljudet att fungera alls när jag spelar BD filmer.

Har kopplat HTPCn till datorn över HDMI kabel, har satt HDMI som ljudkälla i windows vista 64x.

Hör alla vanliga windows/msn/osv.. ljud genom tv:n.

MEN när jag sätter i en BD film så funkar inget ljud alls! varken från menyerna eller själva filmen.

Har testat med demo versionen av TMT3 samt fick med cyberlink power dvd och får absolut inget ljud genom någon av dem.

Nu kommer det skumma, om jag sätter på hörlurarna som är kopplade till inbyggda ljudkortet så hör jag musik/ljud från cyberlink power dvd men inte genom TMT3

Filmerna använder något som kallas TrueHD audio.

HTPCn i detailjer:

Zalman 160+
AMD 5050e
4GB corsair DD2
80GB 2.5" disk
Sony BD-rom
ATI HD4550

Hoppas någon kan hjälpa till här

Permalänk
Medlem

Fixade biffen helt själv

Permalänk
Hedersmedlem

Tala då om hur du löste det för övriga i forumet. Vi börjar bli mer än trötta på såna här trådar. Forumet är ju tänkt vara till hjälp för alla som läser här och inte bara för nån slags 'privat' support.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

OK

Var rätt konstigt fel, kör ljudet över HDMI genom mitt AT HD4550 och drog ner senaste drivisarna från ATI/AMD, men tydligen installerar dessa bara själva grafikdrivrutinen och någon basic ljudkorts drivrutin

så man måste alltså dra ner en realtek codec/drivrutin för att det ska funka som det skall.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?Langi...

installerade den och allt funkade direkt perfekt.

ATI AMD HDMI SOUND DRIVER

/Hankoo