Permalänk
Avstängd

Optiarc = Skit?

Jag tänker sula ut min Sony Optiarc, sämre skit får man ju leta efter. Den kan inte läsa tryckta orginal DVD skivor utan att tappa linjen.

Man hör sökhuvudet gå som en epiliteptiker under ett anfall (inget illa menat om epileptiska).

Jag har uppdaterat Firmwaren, men det hjälper inte. Nu åker den.
Kan ni tipsa om en bra DVD Brännare.

Extern Brännare, trevligare än intern?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Kör en Optiarc utan större problem sedan nåt år - vilket kanske inte säger så mycket eftersom grejor går sönder oavsett märke förr eller senare. Lasern på CD/DVD mattas med åren.

Permalänk
Medlem

Mina tre Optiarc har inga problem att läsa skivor, vilket är mer än jag kan säga om de Samsung jag har på jobbet eller den jag försökte använda hos en kompis... De har haft stora problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Kör med en Optiarc 7200 just nu och skulle snarare säga att det är en av de bästa jag haft. Superb kvalitet på bränningar som alla mina apparater kan läsa. Inga problem med att läsa skivor heller. Du har nog fått ett måndagsex, men jag kan tänka mig att den kanske inte håller lika bra som dyrare märken. Är det en slitstark läsare du vill ha så kanske du ska gå upp i prisklass. Jag menar, den kostar 200:-. Jag kommer nog köpa en till när min går sönder om den nånsin gör det.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Min Optiarc pajade efter knappt ett år.. Gjorde så att hela datorn frös och skivan den skulle skriva till blev oanvändbar.
Dessutom lät den som ett jetplan.
Hade iofs "tur" och fick den utbytt av DustinHome - till en annan Optiarc.. Den kan åtminstone skriva och så länge jag inte kör några skivor i den så är den tyst
Optiarc = skräp (enligt mig)

Permalänk
Medlem

Jag gav bort min Opetiarc S-ATA-brännare. Problem med att läsa och skriva till vissa skivmärken som min gamla, gamla 4x Pioneer klarade utan problem och fruktansvärd ljudvolym. Köpte en Samsung-brännare istället och slapp en värld med problem som man oftast inte har tid med när det är dags för viktiga leveranser.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Mina Opatric har fungerat utan några som helst problem, men det är ju som med allt annat, man kan få skit ibland även om man köper det dyraaste!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Jag och kompisar provade Optiarc.

Ja, det är billigt skit. Bränner svårläsa skivor (även i samma brännare) och har svårt att läsa det mesta. Tar evigheter på att hitta.

Optiarcen sitter nu i servern, där den aldrig används.

Köpte en Plextor istället.
Nöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Har hört att Optiarc ska göra skit.
Har hört att Samsung och Pioneer gör bra grejor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har inget att klaga på min Optiarc...
Använder den visserligen inte så ofta, endast vid musik-rip och OS-install.

Permalänk
Medlem

Heh, tell me about it!

Min optiarcbrännare var trasig när jag skulle prova den.
Problemet var att den hade legat 'lagrad' i ett år, så garantin hade gått ut.
Tough break. :\

Har ingen tilltro till varesig Canon eller Sony, men det är min personliga åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag och kompisar provade Optiarc.

har svårt att läsa det mesta. Tar evigheter på att hitta.

Exakt samma problem här. Måste ta ut skivorna för att den behöver börja om från början för att kunna läsa diskarna.

Plextor och Lite-On verkar vara bra.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag föredrar min optiarc framför min samsung.
Optiarc läser tystare svarar snabbare etc och det till mindre än halva priset samt att den gick att flasha till regionsfri också.

Så jag har inget ont att säga om Optiarc7200 (den jag har)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Körde uteslutande "riktiga" Plextor förr men har testat de flesta
andra märkena. Samsung tycker jag väsnas som ett tröskverk.

Kör sedan ett tag Pioneer och den är jag mycket nöjd med.
Kvalité och inte särskilt dyra, rekommenderas.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90824

Permalänk
Avstängd

Tack för din rekomendation SUMIT.
Blir en Pioneer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Samsungbrännare skulle jag rekommendera.:) När det tex. kommer till HDD:s är Samsung skit.:P Men När det handlar om DVD/brännare är dom bra.:) Jag tror du får kolla, som andra sagt, på prisklass och märke så att du hittar en "individanpassad" produkt utifrån den specifika situationen så att säga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Samsungbrännare skulle jag rekommendera.:) När det tex. kommer till HDD:s är Samsung skit.:P Men När det handlar om DVD/brännare är dom bra.:) Jag tror du får kolla, som andra sagt, på prisklass och märke så att du hittar en "individanpassad" produkt utifrån den specifika situationen så att säga.:)

Intressant påstående om Samsungdiskar. Har du data och fakta, typ jämförande returstatistik, som stödjer påståendet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Intressant påstående om Samsungdiskar. Har du data och fakta, typ jämförande returstatistik, som stödjer påståendet?

Ja tack. Skulle vara intressant att se fakta ang. detta.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Ja tack. Skulle vara intressant att se fakta ang. detta.

Mhm, jag ser inget fel på Samsungdiskar. Har aldrig ägt en men vad jag har förstått så ska de vara minst lika bra som alla andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Fick för mig att optiarc var NEC+SONY. Köpte mig en NEC brännare, men fick Optiarc - googlade o insåg att NEC inte fanns längre utan hette Optiarc.

Har inte haft några problem med den, inte med mina Samsung heller.

// Lz

Permalänk
Avstängd

jookeer: Jmfr. returstatistik kan jag inte få fram om det var det du menade?:) Men jag känner en del som håller på mycket med data som sagt att Samsung HDDs håller sämre kvalitét att de inte är tillräckligt tysta (jag är medveten om att mycket beror på montering och upphängning men endå) och att de helst använder Seagate för bästa prestanda. Jag själv har en seagate och den är Vääldigt stabil och det som gör att jag vill köpa upp mig är för att jag vill ha mer lagringskapacitet än med mina nuvarande 80GB men det kommer bli en Seagate då med.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

haha verka vara lite olika här
jag har haft en optiarc innan och när jag sålde den datorn så tog jag samsung istället, sen har jag haft en lite-on också.
Men alla dessa har inte varit särskilt tysta nån av dom, när man haft en skiva i

Min första dator hade jag en samsung som bara klara att läsa cdskivor den var tyst och fick tag på en plextor cdbrännare som har varit tystare än något jag haft i modern tid Saker var bättre för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Saker var bättre för?

Lägre hastigheter förr?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
jookeer: Jmfr. returstatistik kan jag inte få fram om det var det du menade?:) Men jag känner en del som håller på mycket med data som sagt att Samsung HDDs håller sämre kvalitét att de inte är tillräckligt tysta (jag är medveten om att mycket beror på montering och upphängning men endå) och att de helst använder Seagate för bästa prestanda. Jag själv har en seagate och den är Vääldigt stabil och det som gör att jag vill köpa upp mig är för att jag vill ha mer lagringskapacitet än med mina nuvarande 80GB men det kommer bli en Seagate då med.^^

Asså, man kan inte dra några som helst slutsatser av ens några tusen slumpvis utvalda diskar på produkter som görs i 10-tals miljoner ex.. Därtill behöver du JÄMFÖRBAR RMA statistik från alla tillverkare. Elementär statistik helt enkelt.

Så, lita aldrig på folk som "tror, tycker och gissar" med utsagor som "köp xx för jag har 20 st och ingen har kraschat".

"Köp inte Seagate 7200.11 för dom har risig firmware" kan vara ett bra argument.

Alla märken är i stort sett samma skit. Sedan kan som i Seagates fall vissa modeller/serier vara bottennapp.

Däremot kan det vara intressant att veta hur supporten funkar.

Så köp på pris/prestanda inte efter ett visst märke. Allt annat är religion.

Permalänk
Medlem

Min Optiarc 7200 lade av efter 8 månader, men retur frakten blev lika dyr som en ny. Så nu sitter det i en nyare Optiarc 7200 . Tror det var för att jag körde moddade firmvare för att sätta booktype till 360´n. Med DVD-DL skivor:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Asså, man kan inte dra några som helst slutsatser av ens några tusen slumpvis utvalda diskar på produkter som görs i 10-tals miljoner ex.. Därtill behöver du JÄMFÖRBAR RMA statistik från alla tillverkare. Elementär statistik helt enkelt.

Så, lita aldrig på folk som "tror, tycker och gissar" med utsagor som "köp xx för jag har 20 st och ingen har kraschat".

"Köp inte Seagate 7200.11 för dom har risig firmware" kan vara ett bra argument.

Alla märken är i stort sett samma skit. Sedan kan som i Seagates fall vissa modeller/serier vara bottennapp.

Ett förbannat bra inlägg. Hatten av.

Visa signatur

Permalänk

Har haft 2 samsung brännare båda pajat precis efter garantin gått ut=skit

Visa signatur

JWT

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 Samsung i cirka fem år. Användes i stort sett daglingen. Fungerar klockrent. Samsung = Bra!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men trots det så ÄR det faktiskt skillnad i kvalité mellan olika märken... även om vissa har mer eller mindre antal "måndagsexemplar".