Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Men trots det så ÄR det faktiskt skillnad i kvalité mellan olika märken... även om vissa har mer eller mindre antal "måndagsexemplar".

I teorin KAN det vara så ja. Problemet är att utan jämförbar RMA-statistik kan man i praktiken inte VETA vilket märke/modell som är "bättre" eller "sämre" än andra.

Så, min poäng är att man kan inte dra några som helst vetenskapliga slutsatser av uttalanden som: "Köp XX för jag har 3 st och dom funkar" eller "Köp inte yy för den jag har pajjade".

Däremot finns hyfsad info om pris och prestanda.

De lite dyrare Enterprisediskarna BORDE vara mer tillförlitliga i 24/7 än budgetdiskar - men som sagt det är vad jag TROR inte vad jag VET.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Asså, man kan inte dra några som helst slutsatser av ens några tusen slumpvis utvalda diskar på produkter som görs i 10-tals miljoner ex.. Därtill behöver du JÄMFÖRBAR RMA statistik från alla tillverkare. Elementär statistik helt enkelt.

Så, lita aldrig på folk som "tror, tycker och gissar" med utsagor som "köp xx för jag har 20 st och ingen har kraschat".

"Köp inte Seagate 7200.11 för dom har risig firmware" kan vara ett bra argument.

Alla märken är i stort sett samma skit. Sedan kan som i Seagates fall vissa modeller/serier vara bottennapp.

Däremot kan det vara intressant att veta hur supporten funkar.

Så köp på pris/prestanda inte efter ett visst märke. Allt annat är religion.

Har en Samsung brännare som har brännt ett gäng skivor som nu inte går att läsa. Om det beror på brännaren eller TDK-skivorna vet jag inte men jag tänker kassera allt. Konstigt fenomen faktiskt då skivorna fungerade att spela i diverse läsare när de var nybrända men nu fungerar de inte alls ett par månader senare.

Måste kommentera din elementära statistik
Jo det räcker att kolla på ett par tusen exemplar av nästan en hur stor "population" som helst. När du gör till exempel sifo-undersökningar räcker det att tillfråga några tusen slumpvis valda personer vare sig du gör undersökningen i Sverige eller USA.

Men jag håller med om att några få kommentarer i ett forum inte är tillräckligt, mer än för att få goda åsikter.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300