Permalänk
Medlem

Datanörd v1.1

Hejsan gott folk!,

Jag snubblade nyss över detta inlägg på en hemsida. Det som är intressant med det killen skriver är ju att vissa personer kör stenhårt på denna stereotypdatanörd som ger alla datorintresserade ett dåligt rykte. hur/varför blir det såhär ?

Version 0.21
Utseende
Allmänt
Gå till optikern och skaffa ett par riktigt tjocka brillor, även om du inte har synfel. Börja också proppa i dig en massa feta saker så att du får finnar. Om du börjar bli fet, se till att du blir riktigt fet. Datanördar finns både i storlek small och xl, men aldrig i medium.
Undantag: Jonas är medium.

Frisyr
Frisyren kan variera, allt från snaggat till långt, men kom ihåg att ha ovårdat hår och ful frisyr. Hockeyfrilla ger bonus. Helst ska det vara fett också. Duscha inte oftare än var 10:e dag.

Klädsel
Ha alltid för små, och gamla kläder. Datanördar bryr sig inte om hur de ser ut, så därför har de samma kläder som de har haft de senaste 10 åren. För små tröjor (som är fula), för korta byxor, och sjaskiga gymnastikskor. Du bör inte heller variera din klädsel allt för mycket. Klädbyte efter 3 veckor är en bra tumregel. Och variera mellan 2-3 set.

Gångstil
Gå lätt framåtlutad, med händerna i byxfickorna. Lyft aldrig blicken så högt att du kan se människor i ögonen, och om du skulle göra det, så försök att undvika deras blick.
Socialt beteende

Allmänt

Då du rör dig bland folk (och det skadar inte då du sitter själv heller, nån kan ju se dig då också) så utstöt diverse konstiga ljud och prata för dig själv. Om du t ex sitter och muddar/spelar spel, skrik nåt fånigt uttryck varje gång du blir träffad. Om du ska förolämpa folk, gör det i Pascal eller C. C++ används av proffessionella datanördar. Basic kan till nöds duga.

Vänner
Grundregeln är: skaffa inte fler vänner än du behöver. Och de få vänner du har måste vara antingen mobbade och utstötta, eller jättekonstiga på nåt sätt. Alltså såna som dig själv.

(Flickvän)
Du ska helst inte skaffa dig nån flickvän, för hon tar allt tid ifrån dig som du ska använda till datorerna. Dessutom så finns det risk att påverkar dig så att du riskerar att bli mer normal, vilket du till varje pris ska undvika. Om du nödvändigtvis måste ha en flickvän, se till att hon är en (data)nörd hon också, och ful! Hon får absolut inte vara snygg!

Intressen/fritidssysselsättningar/liv
DATORER! Det är ditt liv, ditt bröd, din mor, din fru, ditt allt! Du lever för ljudet av carrier detect. Använd så mycket tid som möjligt till att hålla på med datorer. Alternativa sysselsättningar är att se på filmer/serier, typ Star Trek, Star Wars, Babylon 5. Att läsa datorböcker är heller aldrig fel, och hittills har ingen dött av att läsa Liftarens Guide Till Galaxen (Hitch Hiker's Guide To The Galaxy).

Livsnödvändig utrustning
Du ska alltid se till att du har den senaste, snabbaste, största, bästa datorn. Datorn är ersättning för din saknade manlighet, enda sätt att hävda dig och imponera på folk. Du älskar att berätta hur bra dator du har i tekniska termer. Dina ögon tåras då du monterar in ditt nya dual Pentium Pro® moderkort i datorn. Andra livsnödvändiga saker är koffein piller och inte minst Jolt Cola!(Hur ska du annars kunna sitta uppe hela nätterna?)

OBS!
Detta är inte till för att förolämpa nån speciellt person, så om du tar åt dig så är det ditt eget fel. Alla eventuella likheter med nu levande eller döda personer är fullkomligt oavsiktliga.

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Låter som den beskriver Bill gates under 80talet eller nått.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hehe, om det gör

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Så som jag har märkt det så är det bara folk som inte kan något om datorer som trakkar ned på de som kan, så jag tror att det handlar om avundsjuka.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju dem som är sådär men de är ju inte så jättemånga.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Så som jag har märkt det så är det bara folk som inte kan något om datorer som trakkar ned på de som kan, så jag tror att det handlar om avundsjuka.

Mjo. Men jag tror ju inte speciellt många är avundsjuka på stereotypen som jag nämnde ovan ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn tycker man ju lite synd om dom, de är utanför det "sociala spelet" och kommer troligtsvis ha svårt att få jobb/flickvän/kompisar även senare i livet. det är ju som ungdom man "tränar" upp sig för vuxenlivet och allt som nu hör till det.

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tater
Mjo. Men jag tror ju inte speciellt många är avundsjuka på stereotypen som jag nämnde ovan ?

Mja, det är ju sant. Den sortens stereotyp är inte mycket att vara avis på.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Kul beskrivning Kände mig träffad under frisyr avdelningen för några år sedan Hockeyfrilla!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Beskrivningen är i akut behov av förändringar och lär sluta på version 6.0 innan den når ikapp med dagens samhälle

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Haha rolig läsning! Speciellt eftersom jag känner igen mig själv på en del punkter, men jag har ändrat mig

Permalänk
Medlem

Riktigt najs dära..
Däremot, så klankar det ju faktiskt ner en del på folk som har med datorer att göra.

Enligt mig är jag varken ful, har fettigt hår, jag byter kläder varje dag, duschar varje dag, och har flickvän.

Resultat, jag är en snygg datornörd!

Permalänk

Haha, det stämmer en hel del med en del av de nördar som går it inriktning på min skola, de är antingen skitstora eller små, alltid äckliga samt går o snackar högljutt om sina nördlajv där de slåss med skumgummisvärd xD

En i min klass är även så äcklig, jag stod på en stege ovanför honom i ett installationsbås, jävlar vad det luktade.
Det var som om någon hade dött där inne, inte svett utan verkligen nån slags liklukt
Jag fattade till en början inte att det var han som luktade ruttet mögel och det fattade inte han heller när jag började gnälla om hur jävla äckligt det luktade i båset haha

Själv är man normalstor, går rak i ryggen och försöker träna så lagom som möjligt, dushar minst en gång om dagen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor

En i min klass är även så äcklig, jag stod på en stege ovanför honom i ett installationsbås, jävlar vad det luktade.
Det var som om någon hade dött där inne, inte svett utan verkligen nån slags liklukt
Jag fattade till en början inte att det var han som luktade ruttet mögel och det fattade inte han heller när jag började gnälla om hur jävla äckligt det luktade i båset haha

Till sådana som luktar antingen så undviker du dem eller så säger du det rakt till de att det stinker så kommer allt lösa sig. Har själv några sånna i klassen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Beskrivningen är i akut behov av förändringar och lär sluta på version 6.0 innan den når ikapp med dagens samhälle

Haha, du har jävligt rätt där du

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaffekopp9393
Haha rolig läsning! Speciellt eftersom jag känner igen mig själv på en del punkter, men jag har ändrat mig

Ja det är ju huvudsaken! ;P

Det är ju inte mycket som krävs för att bli av med den stilen. Hehe ;D

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Haha, det stämmer en hel del med en del av de nördar som går it inriktning på min skola, de är antingen skitstora eller små, alltid äckliga samt går o snackar högljutt om sina nördlajv där de slåss med skumgummisvärd xD

En i min klass är även så äcklig, jag stod på en stege ovanför honom i ett installationsbås, jävlar vad det luktade.
Det var som om någon hade dött där inne, inte svett utan verkligen nån slags liklukt
Jag fattade till en början inte att det var han som luktade ruttet mögel och det fattade inte han heller när jag började gnälla om hur jävla äckligt det luktade i båset haha

Själv är man normalstor, går rak i ryggen och försöker träna så lagom som möjligt, dushar minst en gång om dagen

jag gick elektronik/it inriktning du kan ju bara gissa vad mycket hardcore gamers/elektroniknördar det var där

Stereotypsnörden med 15 kulspetspennor och runda brillor, brukar ju sköta sin hygien ialafall. Men "lurk" datanörden ofta en Gamer, klarar absolut inte av att ta hand om sig sj

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Till sådana som luktar antingen så undviker du dem eller så säger du det rakt till de att det stinker så kommer allt lösa sig. Har själv några sånna i klassen

Du tror inte att jag gör det eller?
Jag vill inte va med honom men det vill min lärare, nu har idioten valt samma inriktnig som mig i tvåan också så det blir till o undvika lite mer

Kom på en till grej, när man åker extrabussen i solskenet från gympahallen, då brukar de flesta aromer tränga fram.
Minst 20 av dessa stereotypdatanördar som luktar illa trots att de har dushat sitter och avsöndrar dofter i en minst 30 grader varm oventilerad buss

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Du tror inte att jag gör det eller?
Jag vill inte va med honom men det vill min lärare, nu har idioten valt samma inriktnig som mig i tvåan också så det blir till o undvika lite mer

Kom på en till grej, när man åker extrabussen i solskenet från gympahallen, då brukar de flesta aromer tränga fram.
Minst 20 av dessa stereotypdatanördar som luktar illa trots att de har dushat sitter och avsöndrar dofter i en minst 30 grader varm oventilerad buss

Jag kan säga att jag var i samma situation som dig, i alla fall på första året av gymnasiet, 2a och 3e åren gick avsevärt bättre Det jag inte fattar är hur de inte förstår att de luktar så jävla illa att man vill kräkas, OCH DE ANVÄNDER SAMMA JÄVLA TRÖJA VARJE JÄVLA DAG, GUD, BYT KLÄDER FÖR FAN! OCH HUR SVÅRT ÄR DET ATT DUSCHA ÅTMINSTONE VARANNAN DAG?!?!?!?!?!?!?! ÅTMINSTONE!!!! .. blir galen på folk som skiter fullständigt i deras utseende och hygien, kan inte de alla skickas till ett och samma land så de fattar att de är äckliga.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag kan säga att jag var i samma situation som dig, i alla fall på första året av gymnasiet, 2a och 3e åren gick avsevärt bättre Det jag inte fattar är hur de inte förstår att de luktar så jävla illa att man vill kräkas, OCH DE ANVÄNDER SAMMA JÄVLA TRÖJA VARJE JÄVLA DAG, GUD, BYT KLÄDER FÖR FAN! OCH HUR SVÅRT ÄR DET ATT DUSCHA ÅTMINSTONE VARANNAN DAG?!?!?!?!?!?!?! ÅTMINSTONE!!!! .. blir galen på folk som skiter fullständigt i deras utseende och hygien, kan inte de alla skickas till ett och samma land så de fattar att de är äckliga.

Nej men tycker ju inte det skall vara nått problem i dagens samhälle.

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag kan säga att jag var i samma situation som dig, i alla fall på första året av gymnasiet, 2a och 3e åren gick avsevärt bättre Det jag inte fattar är hur de inte förstår att de luktar så jävla illa att man vill kräkas, OCH DE ANVÄNDER SAMMA JÄVLA TRÖJA VARJE JÄVLA DAG, GUD, BYT KLÄDER FÖR FAN! OCH HUR SVÅRT ÄR DET ATT DUSCHA ÅTMINSTONE VARANNAN DAG?!?!?!?!?!?!?! ÅTMINSTONE!!!! .. blir galen på folk som skiter fullständigt i deras utseende och hygien, kan inte de alla skickas till ett och samma land så de fattar att de är äckliga.

Så sant, jag förstår inte hur de kan ignorera sin egen jävla odör
Om jag plötsligt började lukta så illa mitt under en skoldag skulle jag hellre skolka än o sitta o lukta

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Om jag plötsligt började lukta så illa mitt under en skoldag skulle jag hellre skolka än o sitta o lukta

Dock så känner ju du om du skulle lukta så, då det är i stark kontrast med din normala doft.
En person som är utsatt av en lukt för jämnan vänjer sig och har därför svårt att känna lukten efter en tid.
Tror det är därför de inte reagerar över sin egen kroppsliga odör, då de helt enkelt är vana med den.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Dock så känner ju du om du skulle lukta så, då det är i stark kontrast med din normala doft.
En person som är utsatt av en lukt för jämnan vänjer sig och har därför svårt att känna lukten efter en tid.
Tror det är därför de inte reagerar över sin egen kroppsliga odör, då de helt enkelt är vana med den.

Då måste ju de tycka att doften av nydushad är skitäcklig o_0
Liksom, trots att man är van så borde man ju veta hur svett luktar och att det inte är allmänt accepterat att lukta stinkbomb på allmän plats?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Då måste ju de tycka att doften av nydushad är skitäcklig o_0
Liksom, trots att man är van så borde man ju veta hur svett luktar och att det inte är allmänt accepterat att lukta stinkbomb på allmän plats?

Word! haha!

Det hör till allmänt hyft att sköta sig hygien

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Hade under mina tre år i gymnasiet en äkta nörd i klassen. Flottigt hår, glasögon, kutryggad, lukta illa, hade ett par jeans och en tröja som denne ALLTID använde, varje dag. Tröjan var en sådan "vi har slutat nian tröja"

I alla fall, det värsta av allt var att personen inte ens var bra på datorer. Denne spelade bara spel hela dagarna. Jag har jobbat som IT tekniker till och från på den lokala kommunen under hela min gymnasietid och jag har bra koll på datorer men jag är den raka motsatsen till beskrivningen ovan

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Haha!

Nej det är nog så riktigt gamers blir lurkar än "programmerar geeks"

Finns ganska många bra exempel på sådana som lirar wow, dom offrar hela sitt liv & sin vakna tid åt ett dataspel. Det är inte nyttigt på något sätt

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Rolig läsning! Sen kan man undra vad medelåldern på personerna bakom resten av inläggen är...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Rolig läsning! Sen kan man undra vad medelåldern på personerna bakom resten av inläggen är...

Jadu, själv är jag 16 och anser mig själv vara tillräckligt ung för att fortfarande vara lite omogen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Jadu, själv är jag 16 och anser mig själv vara tillräckligt ung för att fortfarande vara lite omogen

Ja då har du rätt att vara det