Fängelse för Kameraexperten

Permalänk
Melding Plague

Fängelse för Kameraexperten

Två män bakom bedrägerihärvan Kameraexperten döms till tre respektive fem års fängelse av Solna tingsrätt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Säkert på att de tog rätt personer så det bara inte var Målvakter de fick tag i?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ganska bra årslön då om man slår ut 10miljoner på 8år...Gissar att de noll taxerar och inte kommer betala ut några skadestånd då de antagligen inte har några tillgångar...Det är för låga straff i Sverige.

Permalänk
Medlem

gott mos att dom åkt dit i alla fall.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Säkert på att de tog rätt personer så det bara inte var Målvakter de fick tag i?

Det skulle jag allt tro. Svenska rättsamhället är rätt känt för att fria om några tivel uppstår vilket skulle kunna uppkomma i en sådan här rättegång. Skönt förövrigt att de har åkt fast, det är inte speciellt kul med folk som sänker vanligt folks förtroende för näthandel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Ganska bra årslön då om man slår ut 10miljoner på 8år...Gissar att de noll taxerar och inte kommer betala ut några skadestånd då de antagligen inte har några tillgångar...Det är för låga straff i Sverige.

Precis.. Lägg därtill att skattebetalarna får stå för deras fängelsevistelse..

I fall med ekonomiska brottslingar vore det mer vettigt att skicka dom till en kol-gruva där dom kan arbeta av sina skulder...

Permalänk
Citat:

Männen ska också betala skadestånd till 291 drabbade konsumenter.

Totalt har 2 880 personer polisanmält företaget. Sammanlagt ska dessa ha blivit av med cirka 10 miljoner kronor.

Vad med resterande 2589 personer då? De får inget skadestånd överhuvudtaget, eller blir de tvugna att söka detta genom civilmål?

För övrigt tycker jag 3/5 års fängelse är allt för lågt, men det är väl som de säger, brott lönar sig verkligen i Sverige :@

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jo 3-5 år i fängelse vs 10 miljoner gömda nånstans..helt sjukt

ok att det delas på 2 personer så är det ju drygt millen per år..nästan värt det?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att under kommande julhandel kommer det hända igen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

3 och 5 år? Det är ju ingenting. Brott tycks löna sig i Sverige.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Ganska bra årslön då om man slår ut 10miljoner på 8år...Gissar att de noll taxerar och inte kommer betala ut några skadestånd då de antagligen inte har några tillgångar...Det är för låga straff i Sverige.

Fast du får ju räkna med att dom sitter i finkan 24h om dagen, inte 8h som. Dom "jobbar" alltså 3ggr mer än normal arbetstid, då är inte 1 miljon om året särskilt bra.

Tycker det verkar vara ett rimligt straff.

Permalänk
Medlem

Oj, man kanske ska börja "sälja" kameror

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom hamnar på samma avdelning som nån dom lurat eller har nån bekant som dom lurat hahaha

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast du får ju räkna med att dom sitter i finkan 24h om dagen, inte 8h som. Dom "jobbar" alltså 3ggr mer än normal arbetstid, då är inte 1 miljon om året särskilt bra.

Tycker det verkar vara ett rimligt straff.

Om man räknar med att alla människor sover 8 timmar betyder det att dom jobbar 16h per dag, det ger ju endå dem en månadsinkomst på ca 52000:- efter skatt ... kommer man sedan ut efter halva tiden pga gott uppförande kan du ju multiplicera det med 2 ... 100 papp i månaden skattefritt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast du får ju räkna med att dom sitter i finkan 24h om dagen, inte 8h som. Dom "jobbar" alltså 3ggr mer än normal arbetstid, då är inte 1 miljon om året särskilt bra.

Tycker det verkar vara ett rimligt straff.

Att inte göra ett skit för 1 miljon om året är kasst menar du? Det tycker jag nog inte.
Ja dom sitter i fängelse och har väl inte direkt någon frihet.. men om.. OM.. dom har kvar pengarna när dom kommer ut så var det ju lyckat.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast du får ju räkna med att dom sitter i finkan 24h om dagen, inte 8h som. Dom "jobbar" alltså 3ggr mer än normal arbetstid, då är inte 1 miljon om året särskilt bra.

Tycker det verkar vara ett rimligt straff.

haha ja skulle Ändå inte tacka nej till 333000 kr/år (om man räknar en tredjedel av hela ) för att sitta still och inte göra nått i ett skönt fängelse med en Tv och lite böcker Maten är inte fy skam heller om man ska tro ryktena ^^ 45 kr måltiden eller hur det är kontra skolmaten som ligger på cirka 12 kr måltiden xD

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast du får ju räkna med att dom sitter i finkan 24h om dagen, inte 8h som. Dom "jobbar" alltså 3ggr mer än normal arbetstid, då är inte 1 miljon om året särskilt bra.

Tycker det verkar vara ett rimligt straff.

Rimligt?

Om killarna varit halvsmarta har de investerat pengarna i fastigheter (f.ex. i USA där priserna var på botten för några månader sedan) som är dubbelt värda när de kommer ut igen, om dessa fastigheter också hyrs ut under tiden tjänar de också bra med pengar medans de sitter inne. Sedan blir det ju noll skatt på deras 1.25m [per år] medans en industriarbetare kanske tjänar 300000k per år men ska ut med 100k till staten i skatter och avgifter.

För att inte glömma att de inte "jobbar" 24h om dagen. Deras jobb kan liknas vid de som exempelvis bor i Sverige men jobbar veckovis i utlandet, där fritiden går ut på (vill jag tro) mer eller mindre det samma som i fängelse - altså sitta surfa på nätet, titta på TV och sova. Att de sedan får gratis mat, uppehåll samt evnt. hyror/barn underhåll etc betalat av våra skattepengar medans de sitter inne bör också tas med i beräkningen.

Skulle straffen räknas ut med hjälp av vad som kan anses vara en okay årslön kommer vi upp i mycket högre straff, även med relativt låga värden satt på alltsamman.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Flytt till Iran? är alla där ifrån eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Flytt till Iran? är alla där ifrån eller?

Tror nog att det bara är Iranier som är därifrån, men är inte riktigt säker

Annars är det bra att riktiga skurkar får sitt straff...men ändå ingen tröst för dem som förlorat mycket pengar.

Permalänk

Fast våldtäktsmän och knarklangare får 2 års fängelse. Good game

Permalänk
Medlem

Straffet är ett jävla skämt. Brott verkar ju löna sig rejält i Sverige... Skulle lätt kunna offra 3-5 år på kåken (som i Sverige är ett skämt) för vilket minst verkar vara 3-5 mille.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Sedan blir det ju noll skatt på deras 1.25m [per år] medans en industriarbetare kanske tjänar 300000k per år

Ingen dålig lön för en industriarbetare med 300000k (300000000 eller trehundramiljoner) om året. Kanske man ska byta yrke? ^^

De där pengarna är knappast värda 5 års fängelse enligt mig. 5 år av livet är inte så kul att slösa bort direkt. Dock för svagt straff enligt mig. De som handlade kommer ju inte får tillbaka sina pengar..

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Nån som är med på en kupp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Straffet är ett jävla skämt. Brott verkar ju löna sig rejält i Sverige... Skulle lätt kunna offra 3-5 år på kåken (som i Sverige är ett skämt) för vilket minst verkar vara 3-5 mille.

Gör det då. Tror inte att du skulle må allt för bra av att sitta i fängelse, inte för att jag har provat men det är nog ingen dans på rosor även om det är bra mat och man har tillgång till TV.

Missförstå mig rätt, jag tycker straffet är lite tunt, men hade det handlat om våldtäkt hade straffen säkert blivit ännu mildare, det om något är sjukt.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Ingen dålig lön för en industriarbetare med 300000k (300000000 eller trehundramiljoner) om året. Kanske man ska byta yrke? ^^

lol - nice catch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Missförstå mig rätt, jag tycker straffet är lite tunt, men hade det handlat om våldtäkt hade straffen säkert blivit ännu mildare, det om något är sjukt.

Visst, men det är ju hela systemet som är fel. Inför hårdare straff över hela linjen så kanske brottsligheten går ned något i Sverige (inte för att jag tror fängelse rehabiliterar, men de yrkeskriminella blir iallafall inlåsta i längre tid och kan inte begå fler brott). Three strikes systemet de har i endel stater i USA tycker jag borde införas här, då man faktiskt kunde plocka bort många av de som har hundratals dommar mot sig. Sedan borde också de orange 'jumpsuits' också införas vid samhällstjänst då det (enligt rapporter) har visat sig ge en effekt eftersom folk flest inte gärna vill vara ultra synliga medans de utför sitt straff.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser

Missförstå mig rätt, jag tycker straffet är lite tunt, men hade det handlat om våldtäkt hade straffen säkert blivit ännu mildare, det om något är sjukt.

Tjäna pengar olovligt är betydligt värre än våldsbrott mot gemene man
Sen har dom väl försökt få tag i en tredje men som aldrig hittades också så nog är det bara målvakter det handlar om. Vad som händer med alla som faktiskt blev lurade vore intressant också, ska nu efter 5-6 månader orka ta upp samma jävla skit igen för att få tillbaka det dom blivit avlurade?

Hårdare straff och fotbojor är ingen lösning på brottslighet heller, ta reda på varför småkids dödar&våldtar sina vänner istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Precis.. Lägg därtill att skattebetalarna får stå för deras fängelsevistelse..

I fall med ekonomiska brottslingar vore det mer vettigt att skicka dom till en kol-gruva där dom kan arbeta av sina skulder...

QFT

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Pwnage!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Gör det då. Tror inte att du skulle må allt för bra av att sitta i fängelse, inte för att jag har provat men det är nog ingen dans på rosor även om det är bra mat och man har tillgång till TV.

Missförstå mig rätt, jag tycker straffet är lite tunt, men hade det handlat om våldtäkt hade straffen säkert blivit ännu mildare, det om något är sjukt.

Har haft bekanta som suttit inne och det skall ha varit rätt slappt som jag uppfattat, även från annat folk som berättat om det. Solklart är det inte "härligt" men får 3-5 mille så hittar man nog motivationen ^^

Det senare håller jag definitivt med om, straffet för våldtäkt är vidrigt lågt. Folk som kommer undan på 1 år för våldtäkt på barn t.ex.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Om man räknar med att alla människor sover 8 timmar betyder det att dom jobbar 16h per dag, det ger ju endå dem en månadsinkomst på ca 52000:- efter skatt ... kommer man sedan ut efter halva tiden pga gott uppförande kan du ju multiplicera det med 2 ... 100 papp i månaden skattefritt...

God morgon!

Jag har faktiskt ett inlägg att komma med här... Många som sitter i fängelse får jobba eller rättare sagt "sysselsättning" där dom kanske får 10kr i timman.

10kr tänker ni det är väl inte mycket? Jo det är massor med pengar då dom inte behöver tänka på räkningar etc. etc. utan det är pengar man kan göra precis vad man vill med. Jag vågar påstå att 10kr/timman är ungefär vad en svensson får i lön han/hon kan göra vad han/hon vill för.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner