nya mbp 13" och 15" stympad?

Permalänk
Medlem

nya mbp 13" och 15" stympad?

På många forum har det dykt upp uppgifter om att Apple inte stödjer sata 3.0 utan bara 1.5 på sina nya mbp som är 13 och 17 tum. Detta ter sig väldigt märkligt då föregående generation stödde 3.0. Detta är inget som bör påverka folk som inte använder sig av SSD-hårddiskar, men allt eftersom priserna på SSDs sjunker så är det ganska många som planerat att skaffa en SSD i efterhand. Att inte kunna dra full nytta av en SSD lär också vara något som sänker andrahandsvärdet rejält med.

Vad som är ännu mer märkligt är att de nya macbook pro har exakt samma krets som den gamla unibody macbooken, vilket skulle kunna hinta om att det är en begränsning som apple lagt till eller helt enkelt bara något som kommer att rättas till i en firmware-uppgradering.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/265891-13-mbp-bara-1-5...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2036732&tst...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=718516

Permalänk
Medlem

Har hört att Firewire-kretsen inte är från Texas Instruments längre, utan någin billigare variant jag inte minns namnet på som tydligen inte är lika bra. Några musiker som klagade på att den inte synkade rätt, tappade kontakten osv med externa ljudenheter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Det ska bli spännande att se om det här går att patcha eller ej, detta är en dealbreaker för mig, är intresserad av 13" MBP, men planen är att trycka in en snabb SSD i den, och kan jag inte utnyttja SSD'ns prestanda fullt ut kommer jag inte att köpa modellen, så kräsen är jag och så illa är det. Men de måste kunna patcha det, hur kan de tabba sig så? För min del offrar jag gärna lite batteritid för högre hastighet, eluttag har jar hyfsat runtomkring mig ändå.

Damnit.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte hur det är på Apple-holkarna men exakt samma sak har Lenovo gjort på alla thinkpads tillverkade före fjol somras, bara de nya med centrino2 som funkar med sata 3gbit. Min t61p tex som jag ville installera en x25-M tills jag insåg att det var lönlöst, den skulle cappa redan på drygt 110MB/s att jämföra med över 230MB/s med samma disk i W500. Jag och många med mig är minst sagt irriterade på detta, Lenovos svar är att det är för att spara ström som de gjorde så och ingen BIOS-uppdatering kommer att lösa detta....

Permalänk
Medlem

Låter skumt. Man borde väl få kunna välja, om det nu finns i hårdvaran.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Sata 3 är ju också på väg med sina 6.0 GBit/s ang. FW 800 hoppas jag verkligen att det inte gäller... fan vad illa isf.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Apple släppte en firmwareuppgradering idag som ska åtgärda detta och ge alla Juni 2009 MBP 3Gbps SATA II. Jag ska själv uppgradera den nyinköpta 13.3" MBP:n imorgon och se hur det ser ut.

Edit:
Kan meddela att Systeminformation nu rapporterar 3.0Gbps. Fint.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Samma här, skönt.

Permalänk

Jag fick en EFI uppdatering i morse när jag startade datorn som verkar ha fixat detta problemet, jag har dock inte haft möjlighet att testa den verkliga hastigheten med en SSD disk men jag systeminformationen rapporterar nu 3Gb/s (se skärmdump nedan)

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Nä fan ta apple. Jag hade precis bestämt mig för att inte köpa en SSD disk till min MBP 13" nu iom detta (så övertala jag mig själv att spara pengar Men nu blir man juh nästan illa tvungen XD.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Nä fan ta apple. Jag hade precis bestämt mig för att inte köpa en SSD disk till min MBP 13" nu iom detta (så övertala jag mig själv att spara pengar Men nu blir man juh nästan illa tvungen XD.....

Pengar är till för att spenderas. Tur att det enkelt och snabbt att fixa med en liten uppgradering.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Nu är jag lycklig igen!
Någon som sett något prestandatest med Macbooken och en ssd ännu? Bara så man kan skaka av sig det helt

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter, detta var det ända negativa med mbp 13". fett nöjd nu. Bara att vänta på att priserna på ssds ska sjunka