Permalänk
Medlem

Det här fick jag när jag körde tptest idag.

Dom lampor jag har på modemet är power,receive,send,cable,pc.line1 och line2

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Nu snackar du goja Söderbäck.
Comhem har inget med telefon-jacket att göra och kommer inte hindra dig från att ta vanlig telefoni eller adsl.

Jag hoppas ju på det! Efter att ha ringt runt till lite olika bredbandsleverantörer så frågade jag till sist rakt ut varför det var omöjligt att få bredband från alla. Var det Com Hem som avtalat bort rättigheterna för andra att komma in i huset? Svaret från någon i Tele2s support var kort och gott Ja. Så är fallet. Sedan kanske denne hittade på... vem vet. Men varför kan jag då inte välja bredband i centrala Göteborg längre?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Supporten på tele2 snackar skit. Tror jag hörde en liknande spekulation för ett par år sedan men det var bara påhitt det också från nån vilsen telefonsupport. Du kan dock inte teckna något annat än comhem via "3 hål i väggen" men det är ju en annan historia. Aldrig hört talas om att comhem inte tillåter folk teckna vad de vill via telefonlinan iom att det inte ens är deras egna nät. Då jobbar jag blandannat med comhem själv.

Jefe: Konstigt värre. Testat via tex speedtest.net? Bredbandskollen kan ge skumma värden ibland.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Ish vad det krånglar ikväll. Surfen har gått lite upp och ned under kvällen och nu 22.25 så dog TVn, bara svart bild. Surfen går men sjukt ostabilt, ~30% packetloss

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra det Phunky redan nämt.
Via "3 hål i väggen" får man bara comhem. Det är deras nät. Inte stadsnät!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hej

Jag ska skaffa comhem i min lägenhet i Kungsbacka
tänkte bara höra om någon som bor i närheten eller i gbg området vet hur bra comhem funkar

har beställt 24/10 - hur mycket av detta får man ut egentligen och hur är svarstiderna med mera?

Permalänk

Har det krashat för Comhem igen? Kommer inte åt www.comhem.se från mitt Telia ADSL nu heller.

EDIT: Aja nu fungerar TVn igen iaf

Permalänk
Medlem

Phunky: Gjorde några tester där oxå och fick 45/8 lite lägre än bredbandskollen men ändå höga siffror.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Hmm kollade upp och det är fullt möjligt att få 50/10 med de ändre modemen om det är liten belastning osv. Hastigheten lär dock vara stabilare med det riktiga 50/10modemet som kan ta kapacitet från flera kanaler. Kan vara comhem som gjort någon upgrade på de äldre modemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre Thompson modem. Står 100Mbit på det så jag vägrade byta till ett nyare modem.. Ser mkt snyggare ut, och små är dom Thompsons.

jag kommer upp i 5.3mb/s som bäst och som sämst ligger jag ändå alltid över 4 mb/s

jag är nöjd. Men priset kan disskuteras.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

"Jag har ett äldre Thompson modem. Står 100Mbit på det så jag vägrade byta till ett nyare modem.. Ser mkt snyggare ut, och små är dom Thompsons. "

Nja ditt nätverkskort kanske indikerar 100mbit koppling till modemet men själva modemet klarar sällan mer än 50/10 som alla andra docsis 2.0modem. Stor skillnad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nästa vecka kommer det nya modemet och då ska jag testa hastigheten igen. Men är glad att jag har så bra fart som jag har nu med det gamla modemet. Däremot så slutade telefonin att fungera när dom uppgradera mitt abonemang. En tekniker skulle kolla upp felet men som det ser ut nu så blir jag utan telefon tills det nya modemet kommer. Tydligen vill inte modemet fatta att jag har en telefoni tjänst utan bara bredband.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag har ett webstar-modem, är nöjd med det. Stabilt och litet.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

vad har ni för svarstider mot t.ex. www.sunet.se eller ping.sunet.se ? och vart bor ni

Permalänk
Medlem

Vilket skit Comhem är, kopplar ner ibland i ett par minuter. Hade jag spelat onlinespel hade det varit helt oanvändbart. Finns det verkligen inget sätt att bli av med skiten innan bindningstiden är slut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
vad har ni för svarstider mot t.ex. www.sunet.se eller ping.sunet.se ? och vart bor ni

0% loss, minimum 114ms, max 145ms, average 129ms, Örebro.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det här kanske e gamla nyheter men för nästan ca 2,5 år sedan ringde comhem till mig och ville ge mig lite snabbare hastighet för då låg jag på 0,25mbit och de ville ge mig 2mbit och telfoni för bara 199kr och då tyckte jag att det var ett bra pris så jag tackade ja.. Några dagar senare så fick jag telefondelen att funka men de hade inte höjt hasigheten till 2mbit så då ringde jag.

Me: jag undrar varför ni inte har höjt min hastighet till 2mbit.
Comhem: Du har fått telfoni och vi har höjt till 0,5mbit.
Me: Men jag skulle ju få 2mbit det har ju jag blivit låvad.
Comhem: Nej det kan vi inte har sagt till dig,men jag ska kolla ljud filen och ringer dig om en stund.

De ringde inte så efter 4 dagar så ringde jag igen och fick prata med en ny kille igen som inte kände till mitt avtal med dem och sa att han också skulle kolla ljud filen,som tur var så ringde han tillbaka och sa att jag hade rätt och att jag bara behövde vänta ett par dagar sen skulle jag ha 2mbit.

Men efter en vecka ringde jag igen eftersom de inte hade höjt min hastighet och fick prata med en ny person som inte visste något om mitt avtal och jag ringde flera gånger den månaden och fick prata med nya personer hela tiden som inte visste något om mitt avtal.. efter att ha ringt typ 20 gånger så ringde jag en sista gång och då sa jag att jag vänt mig till http://www.internetit.konsumentverket.se/och då blev det fart på dem, nästa dag fick jag 2mbit. Det hela tog nästa 2 månader. Hoppas att de har blivit lite bättre idag.=)

Permalänk
Medlem

0% loss, minimum 17ms, max 19ms, average 18ms, Gävle

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
text

De verkar ljuga en hel del när de ringer runt och lurar på folk sina abonnemang, han som lurade mig fick det att låta som att det inte skulle bli dyrare än mitt dåvarande BBB telefon+bredband men räkningen jag fått efter de tre första gratismånaderna var på ca. 100kr mer än BBB.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
vad har ni för svarstider mot t.ex. www.sunet.se eller ping.sunet.se ? och vart bor ni

Det här var samtidigt som jag laddade upp i 950KB/s. Bor i Gävle.

Citat:

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=5ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=5ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=17ms TTL=248

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 5ms, Maximum = 17ms, Average = 8ms

Här är en tracert också: (denna gång låg uppladdningshastigheten på runt 100KB/s)

Citat:

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms m0n0wall.local [192.168.1.2]
2 2 ms 2 ms 2 ms Gvl-DOC--Bu50.comhem.se [83.255.128.1]
3 8 ms 7 ms 7 ms gl-bb-r-01-to-gl-ubr-01.comhem.se [83.255.243.81
]
4 6 ms 5 ms 5 ms nap-bb-r-02-to-gl-bb-r-01.comhem.se [83.255.252.
57]
5 6 ms 5 ms 5 ms mtc-pr-r-01-to-nap-bb-r-02.comhem.se [83.255.252
.244]
6 5 ms 5 ms 7 ms 195.69.119.19
7 5 ms 5 ms 5 ms c1sth-ae3.sunet.se [130.242.82.193]
8 6 ms 5 ms 5 ms x3tug-xe-1-3-0.sunet.se [130.242.83.10]
9 5 ms 5 ms 5 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete.

Permalänk
Medlem

Det ser ju helt okej ut för att även ladda upp

Permalänk

Jag har ett 50Mbits modem men har 24/10 tjänsten från Comhem. Fram till för någon dag sedan har bara DS1 lyst, inget onormalt med det. Jag hade då problem med att om upstreamen maxades (1.1 Mbyte/s) så gick downstreamen ner från 2.8 Mbyte/s till ca 1 Mbyte/s. Har inte brytt mig så mkt om det men det är lite störigt, men inte ovanligt då downstream är högre än upstream (ala ADSL).

MEN!

Härom dagen startade jag om modemet i samband med internetproblem, och vid uppstarten tändes DS1, DS2 och DS3 mot min förvåning.

Nu kan jag enkelt ligga i både max downstream och upstream samtidigt, 2.8 Mbyte/s down och 1.1 Mbyte/s up. Sweet Hoppas Comhem öppnar upp så jag kan beställa 50 Mbit här snart också.

Comhem har fått en lite gladare kund, hehe.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med mitt bredband från comhem. Stabilt dygnet runt, förutom när de går ut med att det kommer bli driftstörningar. Men det är ju rätt självklart å andra sidan.

Prestandan är det inget fel på heller. Får ut det jag betalar för, och ibland mer än så. 24/7 har jag, och det är vad jag får ut också.

Jag bor på Södermalm i Stockholm.

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:

Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=250
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=6ms TTL=250
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=250
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=250

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 7ms, Average = 6ms

--

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 4 ms 5 ms 10 ms HD-DOC-3-Cable3-0.comhem.se [80.216.176.1]
2 * * * Request timed out.
3 6 ms 5 ms 5 ms mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-01.comhem.se [83.255.252
.206]
4 6 ms 7 ms 5 ms 195.69.119.19
5 7 ms 7 ms 7 ms c1sth-ae3.sunet.se [130.242.82.193]
6 10 ms 19 ms 8 ms x3tug-xe-1-3-0.sunet.se [130.242.83.10]
7 5 ms 5 ms 5 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Hmm kollade upp och det är fullt möjligt att få 50/10 med de ändre modemen om det är liten belastning osv. Hastigheten lär dock vara stabilare med det riktiga 50/10modemet som kan ta kapacitet från flera kanaler. Kan vara comhem som gjort någon upgrade på de äldre modemen.

Min polare med comhem, fick 45/7 med det gamla modemet han hade för den gamla tjänsten, dock inte så stabilt då det blev belastning, nu sedaan han fick hem det nya modemet, stabilt över 50Mbit och kan skicka i dryga 1000kb/s samtidigt, dock fick han ringa och tjata på comhem för att dom inte skickat modoemet=)
/J

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Imorse runt 4 så tappade jag nätet. Det är igång nu men enbart DS1-lampan lyser. Dock är hastigheten minst lika bra som tidigare.
Någon som vet vad som hände eller råkade ut för samma sak?

Östermalm / Sthlm. 50/10 Cisco-modem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Förstår inte hur folk kan prisa opendns så mycket? (om det nu är opendns.com som menas)
Vet inte om dom har mer lokala dnser men enligt denna sidan:
enda gångerna jag märkt av strul är när comhems dnser går ner helt och hållet, därav KTH som backup.

Håller med. Min tjänst opendns.se kan söka upp öppna DNS-servrar man kan använda.

Ex :
http://opendns.se/?ip=www.sunet.se
http://opendns.se/?ip=www.kth.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Jag har ett 50Mbits modem men har 24/10 tjänsten från Comhem. Fram till för någon dag sedan har bara DS1 lyst, inget onormalt med det. Jag hade då problem med att om upstreamen maxades (1.1 Mbyte/s) så gick downstreamen ner från 2.8 Mbyte/s till ca 1 Mbyte/s. Har inte brytt mig så mkt om det men det är lite störigt, men inte ovanligt då downstream är högre än upstream (ala ADSL).

MEN!

Härom dagen startade jag om modemet i samband med internetproblem, och vid uppstarten tändes DS1, DS2 och DS3 mot min förvåning.

Nu kan jag enkelt ligga i både max downstream och upstream samtidigt, 2.8 Mbyte/s down och 1.1 Mbyte/s up. Sweet Hoppas Comhem öppnar upp så jag kan beställa 50 Mbit här snart också.

Comhem har fått en lite gladare kund, hehe.

Ja då börjar det bli helt klart för att beställa 50mbit. Egentligen borde du redan nu med 3st DSlampor tända kunna beställa men möjligen har comhem inte uppdaterat det i sin databaser.

iXam: Testat boota om modemet själv? Vid fel kan det hända att de andra lamporna är släckt till och med omstart men tänds de inte då heller känns det som något nätfel hos comhem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
JiXam: Testat boota om modemet själv? Vid fel kan det hända att de andra lamporna är släckt till och med omstart men tänds de inte då heller känns det som något nätfel hos comhem.

Testat att boota om samt resetta modemet. Lät även power vara utdraget några timmar.
Nåja. Hastigheten är ju 41/10 så jag klagar inte. Dock känns det lite skumt att DS2 och DS3 inte används alls då man kollar i modemets informationssida.

Permalänk
Medlem

Idag är en glädjens dag. Idag är dagen då comhem kan kyssa min håriga röv, jag har fått 100/100Mbit via Tele2.

Skål olycksbröder och må även ni en vacker dag slippa comhem!

Permalänk
Inaktiv

tredje dygnet utan internet..

Felanmälde min uppkoppling i måndags strax före 0900. Då säger supporten att det tydligen hade varit något underhållsarbete på natten?? och att uppkopplingen snart skulle vara igång igen.
Nu tre dagar senare är den fortfarande inte uppe.
Vad kan det vara för fel som tar tre dagar att fixa till i ett tcp-ip nät?

vad än värre är att de inte svarar på mail eller vill ge någon information under tiden.
Har under de tre dagar som gått varit i kontakt med supporten ggr flera och ingen info.
Däremot någon klämkäck kärring som uppmanar en att starta om modemet ggr flera i telefon medan man väntar.
Sände följande mail igår:

Hej
Jag är mycket missnöjd hittils med ert hanterande av detta ärende.
jag har felanmält mitt bredband i går vid 0900 tiden.
efter detta har jag vid två 2 tillfällen försökt få kontakt med er för att få information.
nu när det gått mer än 18 timmar sedan jag felanmält och ni inte bevärdigat er med att svara på mina mail via denna sidan så ringer jag upp er igen och vad händer då.
Först får jag stå i kö med 22 personer före mig
sedan när jag väl kommer fram så skall jag kopplas till någon annan och denne placerar mig sedan sist i kön igen nu med 33 personer före.

Jag tycker att ni behandlar mig som kund som skit.
När jag önskar/begär information så händer inget.
Ni är leverantör av en tjänst som jag köper av er.
Ni levererar inte den tjänsten till mig trots att jag betalat för den. Ni vill inte informera varför..
Nu kom jag återigen fram till er så kallade bredbandssupport och talar där med en joakim forsberg som lovar att maila mig information om vilken typ av fel på ett tcpIP nät förutom brand som tar mer än 18 timmar att laga.
Ni på Comhem har STOOORA PR problem framför er för att era kunder ska återfå förtroendet för er.

Inga vänliga hälsningar alls..

Efter detta så kom det ett sms i går vid 20:00 tiden som talade om att jag skulle "tidigast" få tillbaka min uppkoppling som idag. Dvs man arbetar inte kvällar och nätter utan skiter i kunderna som ej får den tjänst de köper.
Idag kommer jag att ta kontakt med min hyresvärd Bostadsbolaget i Göteborg och höra vad de rekommenderar mig att göra. I förutsättningarna när jag hyrde min lägenhet stod det att det finns tillgång till bredband och bevisligen gör det inte det hos mig. att Bostadsbolaget sedan har affärer ihop med ett företag som så flagrant skiter i sina kunder är ju något de får fundera över om det skall fortsätta så.
Jag ska dra i så många trådar jag kan för att få ett snabbt slut på eländet med Comhem
Jag har under många år tidigare haft telia eller några små ISP och ingen har behandlat mig som kund på detta sätt.
Telia hade ett avbrott på några timmar efter Gudrun och har alltid behandlat mig som kund med respekt. Comhem är långt ifrån den nivån...

Permalänk
Medlem

Phunky, hur vanligt är det med returstörningar? är det det som kan skapa packetloss som kommer och går?
Jag har nämligen felanmält det i en månad nu om packetloss och haft 3 tekniker som mätt mitt utag och sagt att det är helt ok signal.

Så ser det ut allt för ofta på min uppkoppling nuförtiden.
Tror de låste min DS men jag vet inte för teknikern var osäker, verkar ha hjälpt lite men det kommer och går fortfarande...
Vad kan man göra?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial