Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Det ligger en del sanning i det. Om man köper högtalare samt förstärkare av riktig kvalié (vi snackar bortåt 20kkr klassen) så ja, då kommer kablarna spela en stor roll i ljudbilden.

Men för detta systemet och för dina krav, så duger ett par noname kablar på lösmeter alldeles utmärkt.

Om du vill lyssna på musik från datorn ut i högtalarna så är det en sån här kabel du ska ha ; http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831

Något annat du undrar ?

Vad gäller signalkablar så ska man helst inte spara in, att lägga 200-300kr på en vettig en kan spela stor roll i att hålla ryska radiokanaler utanför din stereo. Vad gäller själva sladden mellan högtalare och förstärkare, så spelar det absolut noll roll så länge den är tillräkligt tjock.

Värt att notera är också att kablar inte påverkar ljudet i sig mer än ytterst lite, och det är om man använder de billigaste skrotkablarna man får tag på på Rusta. Det bättre (signal)kablar gör är att hålla ute störningar.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Vad gäller signalkablar så ska man helst inte spara in, att lägga 200-300kr på en vettig en kan spela stor roll i att hålla ryska radiokanaler utanför din stereo. Vad gäller själva sladden mellan högtalare och förstärkare, så spelar det absolut noll roll så länge den är tillräkligt tjock.

Värt att notera är också att kablar inte påverkar ljudet i sig mer än ytterst lite, och det är om man använder de billigaste skrotkablarna man får tag på på Rusta. Det bättre (signal)kablar gör är att hålla ute störningar.

nja håller inte riktigt med..
har man hyfsat bra anläggning märker man skillnad på högtalarkablar.
finns olika egenskaper. ljusa,mörka mer laidback eller mer mot lyssnaren.
fast visst med kanske billigare grejer spelar det ingen roll bara dom inte e för klena om man har många element som ska drivas etc.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Det ligger en del sanning i det. Om man köper högtalare samt förstärkare av riktig kvalié (vi snackar bortåt 20kkr klassen) så ja, då kommer kablarna spela en stor roll i ljudbilden.

Men för detta systemet och för dina krav, så duger ett par noname kablar på lösmeter alldeles utmärkt.

Om du vill lyssna på musik från datorn ut i högtalarna så är det en sån här kabel du ska ha ; http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831

Något annat du undrar ?

Ok.
Inget mer jag kan komma på...

Det blir ett köp! Tack för all hjälp!

MVH Gustav

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

Ska du har surround så ska du ha digitalt och inte 3.5mm till 2xRCA.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95

Fattar inte.. Kan man få en enklare förklaring?

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95

För det första måste han först ha digitalt ut från sin källa, vilket inte en iPod har och det var ju det som han ska ha ljudet till. Detta skrev han i sin första post.

För det andra så innefattar det högtalarpaket som han har blivit rekommenderat två golvare och en förstärkare vilket knappast blir surround.

Gurkanfritzon
3.5mm - 2RCA menas en sån här kabel och den är analog.
Digitalt snackar vi optisk- eller coaxialkabel men då måste det finnas sånna inportar på din förstärkare/receiver och utportar på ditt ljudkort/dvdspelare/vad-du-nu-ska-koppla-ihop-ljudet-med. Digitalt är ett måste (har jag fattat det som?) när du vill ha surroundljud. Om du har ett kasst ljudkort men en bra förstärkare kan det vara bra att köra digitalt då, även för tvåkanals ljud, eftersom det då blir förstärkarens jobb att omvandla den digitala signalen till analog, vilket annars görs i ljudkortet.

Hoppas du blev lite klokare nu

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
För det första måste han först ha digitalt ut från sin källa, vilket inte en iPod har och det var ju det som han ska ha ljudet till. Detta skrev han i sin första post.

För det andra så innefattar det högtalarpaket som han har blivit rekommenderat två golvare och en förstärkare vilket knappast blir surround.

Gurkanfritzon
3.5mm - 2RCA menas en sån här kabel och den är analog.
Digitalt snackar vi optisk- eller coaxialkabel men då måste det finnas sånna inportar på din förstärkare/receiver och utportar på ditt ljudkort/dvdspelare/vad-du-nu-ska-koppla-ihop-ljudet-med. Digitalt är ett måste (har jag fattat det som?) när du vill ha surroundljud. Om du har ett kasst ljudkort men en bra förstärkare kan det vara bra att köra digitalt då, även för tvåkanals ljud, eftersom det då blir förstärkarens jobb att omvandla den digitala signalen till analog, vilket annars görs i ljudkortet.

Hoppas du blev lite klokare nu

Surround är inget jag behöver, bara bra ljud
Jag satsar på http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831 en sådan och kör på det..
Jag behöver inget perfekt ljud, bara bättre än dom inbyggda i laptopen...

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Surround är inget jag behöver, bara bra ljud
Jag satsar på http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831 en sådan och kör på det..
Jag behöver inget perfekt ljud, bara bättre än dom inbyggda i laptopen...

Du kommer bli förvånad över hur bra högtalarna jag visade låter.. Dom håller till och med festen på högnivå!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Tänkte inte så långt till att han hade Ipod. Sen tyckte jag mig se något 5.0 system här också.
Men aja, QuantoR kom med en bra förklaring.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
För det första så har golvarna bra mycket bättre dynamik, för det andra läste du inte TS post då han bad om ett par högtalare han kan spela relativt högt med utan bekymmer. Ett par högtalare med 3" 'bas' är inte nog en av kriterierna för det även om aktiva monitorer är mysigt.

"relativt högt".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Är signalkällan en iPod duger t.o.m elkablar

Vad är det för fel på elkablar (EKK)? De fungerar minst lika bra som "dyrkablar" i vilken anläggning som helst.
Enda problemet är att de är väldigt styva och kan därför vara svåra att arbeta med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
har man hyfsat bra anläggning märker man skillnad på högtalarkablar.
finns olika egenskaper. ljusa,mörka mer laidback eller mer mot lyssnaren.

Kablar som (medvetet eller omedvetet) är konstruerade så de "smutsar ner" ljudet passar bäst i sopbingen.
Bra kablar (t.ex. EKK) gör bara sitt jobb och påverkar inte ljudet hörbart.

Permalänk
Medlem

alla kablar färgar ljudet även ekk.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk
Citat:

Nä.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

ok vi säger så

Visa signatur

Permalänk

Bra.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk

Nu är den köpt! Mycket nöjd!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Citat:

Ifall man jämför två "vanliga" kablar i två olika prisklasser. Låt oss säga att vi tar en 4m-kabel som exempel. Billiga varianten kostar runt hundralappen och den dyra kostar runt tusenlappen. Vad är det som motiverar prisskillnaden och vad är skillnaden när båda är tillverkade av syrefri koppar med transparent överdrag?

Sen finns det ju kablar som kostar mellan 30-60000kr för ca 3m. Men sådana kablar är väl inte riktigt för oss dödliga. xD

Permalänk

När man sett hur mycket balanserat lakritssnöre som används vid musikproduktionen, så skrattar man bara åt de onödiga och överprisade kablarna som finns i konsumentvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Ifall man jämför två "vanliga" kablar i två olika prisklasser. Låt oss säga att vi tar en 4m-kabel som exempel. Billiga varianten kostar runt hundralappen och den dyra kostar runt tusenlappen. Vad är det som motiverar prisskillnaden och vad är skillnaden när båda är tillverkade av syrefri koppar med transparent överdrag?

Sen finns det ju kablar som kostar mellan 30-60000kr för ca 3m. Men sådana kablar är väl inte riktigt för oss dödliga. xD

Absolut ingenting motiverar ett sådant köp.
Det enda skulle vara placebo.

Permalänk
Medlem

jag köpte nyss ett par xindak fs-1 på tradera och jag upplever att ljudet blev minst 1m bredare åt båda håll samt diskanten blev mycket mjukare och basen djupare och fastare och ljudet lugnade ner sig betydligt.
o det e ingen placebo skillnaden var påtaglig,trodde inte skillnaden skulle bli så stor som den hördes direkt.
kan tillägga att kablarna jag hade innan var väl rätt ok.
exposure electronics tjocka djävlar och supra ply 2.0 biwire.
nu kommer säkert någon o säger ekk låter bättre som inte färgar ljudet etc vad jag läst på andra forum e det minst 3 som skrivit att "vafan bytade jag inte kablar tidigare för!" när dom bytt ut sina ekk.
ska se om jag kan hitta ekk på jobbet o testa med sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag köpte nyss ett par xindak fs-1 på tradera och jag upplever att ljudet blev minst 1m bredare åt båda håll samt diskanten blev mycket mjukare och basen djupare och fastare och ljudet lugnade ner sig betydligt.
o det e ingen placebo skillnaden var påtaglig,trodde inte skillnaden skulle bli så stor som den hördes direkt.
nu kommer säkert någon o säger ekk låter bättre som inte färgar ljudet etc vad jag läst på andra forum e det minst 3 som skrivit att "vafan bytade jag inte kablar tidigare för!" när dom bytt ut sina ekk.

Haha.
Du skriver som en "nyfrälst".

Lycka till.

Permalänk

Jag har en artikel i pappersform som ligger någonstans där de blindtestat "dyra" kablar mot vanliga "lampsladdar" i olika personers privata anläggningar och de kom fram till att man hörde skillnader, men att nästan alla föredrog "lampsladden".

Hifi har en sån konstig tradition av att tro att alla förändringar är förbättringar...

Permalänk
Medlem

Undersökningar med ABX test tyder på att det inte är någon som helst märkbar skillnad mellan säg, dem som kostar runt hundralappen och dem som ligger på ett femsiffrigt belopp.

Edit: Att använda lamp-sladden kan dock vara en annan femma.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Kan du delge oss resultatet från något F(öre)/E(fter)-test där EKK visats färga ljudet hörbart?

Nästan alla kablar har mätbara avvikelser, men långt ifrån alla kablar har hörbara avvikelser. Det är faktiskt ganska ovanligt med kablar som påverkar ljudet hörbart.

Anledningen till att just EKK rekommenderas är att det är en av få (kanske den enda?) kablar som faktiskt F/E-testats (och då gjort bra ifrån sig). Dessutom är den billig och bra uppbyggd.
Nackdelen är som tidigare nämnts att den är väldigt styv och därför svår att arbeta med.

Citat:

jo det e ingen placebo skillnaden var påtaglig,trodde inte skillnaden skulle bli så stor som den hördes direkt.

Jag tror du har missuppfattat vad placebo är. Så länge man inte gör kontrollerade blindtest kan man inte utesluta placebo, oavsett hur stora skillnader man upplever!

Sen kan det ju vara så att kabeln färgar ljudet hörbart på ett sätt som du upplever positivt, eller maskerar negativt upplevda färgningar från övrig utrustning.
Inget fel med det, så länge det inte är "HiFi" (opåverkad återgivning) du är ute efter.

Det kan givetvis också vara så att de nya kablarna färgar mindre än dina gamla, men det är svårt att avgöra utan att F/E-testa kablarna.
Men du kan ju jämföra dem mot EKK (i blindtest), och om du kan höra skillnad då så kan du vara ganska säker på att dina nya kablar färgar ljudet hörbart.

Permalänk
Citat:

Fniss.

Visa signatur

Luxman!