Permalänk
Medlem

3.5mm kontakt o mobiler

Varför vill så många ha 3.5mm kontakt på sina mobiler?
Jag förstår att det kan vara smidigt, men är det så få som använder Stereo Bluetooth Headset? Dom har ju 3.5mm kontakt.
Jag finner det själv otroligt smidigt. Slippa ha en lång sladd, har jag röstprogrametat min telefon så behöver jag inte fysiskt använda telefonen för att ringa eller ta emot samtal samt ändra låtlistan o ljudvolym.

Känns lite 80-tal att ha sladd att hålla reda på.

Vad säger ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fixa du ett par hörselskydd med bluetooth för en rimlig summa.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Fixa du ett par hörselskydd med bluetooth för en rimlig summa.

Hörselskydd?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tex För att minna bluetooth hörlurar (fick med telefonen) har slutat funka. Funkar med kabel till datorn.

Så vad har du för lurar som är så bra?

Men du har rätt att de var otroligt smidiga. Fast de är dyra. Hittar bara 1 på biltema och 1 till på clasohlson. Hittade även en bluetooth adapter i en telefon butik som man kan sätta in valfri hörlur men adapter är också dyr.

Jag saknar verkligen mina trådlösa lurar. Suh...

Permalänk
Medlem

Visst är blåtandslurar nice, men dom har sina nackdelar:

Drivs på batteri
Dyra
Går ej att använda FM-radio

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Bluetooth för musiklyssning är inget alternativ då jag aldrig hört några sådana enheter som låter speciellt bra.
Bluetooth funkar bra för vanliga röstsamtal.
Därför vill vi ha 3,5 mm kontakt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Hörselskydd?

Ja, jag har min telefon kopplad till hörselskydden på jobbet för att lyssna på musik då jag blir allt för trött på radion.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det låter ju oftast skräp i såna, iallafall alla jag prövat upp till 2000 kr..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja, jag har min telefon kopplad till hörselskydden på jobbet för att lyssna på musik då jag blir allt för trött på radion.

ah.. okey.
Men är det inte drygt att ha sladden till telefonen ist för en kort sladd till en runt halsen?

Vet inte om jag är väldigt okänslig, men jag tycker inte att ljudet blir sämre.
Sen om det vore så o jag var kräsen så skulle jag inte ha telefonen till mp3, det finns ju självklart bättre spelare till det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
ah.. okey.
Men är det inte drygt att ha sladden till telefonen ist för en kort sladd till en runt halsen?

Vet inte om jag är väldigt okänslig, men jag tycker inte att ljudet blir sämre.
Sen om det vore så o jag var kräsen så skulle jag inte ha telefonen till mp3, det finns ju självklart bättre spelare till det.

Så du föredrar att bära med dig fler extra grejer, ha ett jävla fånigt halsband, få sämre ljudkvalitet, fler batterier att ladda, sämre batteritid i telefonen samt lägga ut mer pengar? Telefonen har man i fickan, att ha en sladd innanför jackan är inte särskilt besvärligt och man slipper bära runt på massa trams.

Bluetooth är smidigt för headsets men för att lyssna på musik är det bara otympligt och fullständigt onödigt. 3,5mm ska vara standard på alla telefoner, det är nästan så man ska undvika dom som inte har det av principskäl.

Permalänk
Medlem

Jag saknar 3.5mm på min W890i. Måste köra med headsetet jag fick med och sen ta bort dom lurarna osv. Så jag får ca 2m sladd över.

Tror inte att man kan få samma ljudkvaltitet via bluetooth som med sladd när det gäller musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Utbudet på hörlurar med 3,5mm är ju mycket större med! Man kan t.ex använda sina dyra gaminglurar till telefonen.

W995 har 3,5mm och det är jag tacksam för.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Utbudet på hörlurar med 3,5mm är ju mycket större med! Man kan t.ex använda sina dyra gaminglurar till telefonen.

Precis det jag gör!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja, jag har min telefon kopplad till hörselskydden på jobbet för att lyssna på musik då jag blir allt för trött på radion.

ännu bättre: radoikåpor, en dator och en fm sändare ( med 3,5 förlängningskabel för bättre ljud annrs blir det brus) och för min del spotify hela dagarna och inga sladdar, står man dessutom still kan man kolla på en massa tv via nätet ........ -)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Räknas de här 2 också som dåliga och dyra?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82441038
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=148024

Det sägs att många aldrig haft bra grejer så att de vet inte skillnaden mellan bra och dåligt ljud. Jag hörde då ingen skillnad.

Så ni menar att en FM sändar som man använder i bilen för att få ut ljudet från mp3 spelare etc via bil stereon är alltså bättre än bluetooth?

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...

Dessa har jag och blir riktigt imponerad av att det var bra ljud i dom, de medföljande hörlurarna satt mycket bra och var tio gånger bättre än nokia originallurarna man fick med telefonen.

Enda nackdelen med blåtandsdelen är batteritiden vilket är runt 6timmar med konstant spelade, lite spolande och byta låt. Visst det är en hel arbetsdag minus lunch, raster. Men den kunde varit något bättre.

Jag var själv riktigt emot denna lösning tills jag köpte min e71 med en 2.5mm plug vilket fick mig att köpa Jabra enheten och testa.

8/10 Ger jag den i betyg.

Nu ska jag inhandla en bluetooth fmsändare också, så man kan streama till bilen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att inte 3,5 mm funnits lägre är ett mysterium. Men helt utmärkt att det äntligen finns på många mobiler.

Att behöva använda tillverkarens egna lösning för lurar är ju bara dumt.

Hålet i telefonen stör ju inte dem som vill använda Bluetooth.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Hedersmedlem

Kul o ladda mobil och blåtandsenheten varje dag? Nej
Blåtand använder en del batteri från enheten, batteri på mobilen, mindre utbud på hörlurar, dessutom är ljudkvaliten tveksamt och dyrt o köpa massa tillbehör.

Jävla pina 2,5mm kontakt, ännu värre med specialkontakter. Fast dom köper man förstås inte.
Kanske kommer fler 3,5mm mobiler i framtiden. Dom har ju ändå trots allt lyckats komma överens om samma laddkontakt, efter ett par deccenier.

Permalänk
Medlem

Jag har en BT3030 med S-Jays och ska säga att ljudkvalitén är sjukt bra jämfört med alla andra A2DP headsets, och jag har provat många.

Orginal lurarna till BT3030 suger pung med med S-Jays så låter det väldigt najs.
Men jag har en superbra A2DP adapter till min iPod som jag lyssnar från, en RXS BlueShift som även ser till att jag kan styra iPoden från lurarna.

Skillnaden mellan BT3030n och sladdat till min iPod är följande:
* Jag kan höja mer än på iPoden men då distar det
* Jag måste ladda BT3030n men det kan jag leva med.
* Basen är lite lägre kanske runt 5-10% knappt märkbart men lite lägre.
* Om inget spelas så hörs ett litet "zumm zumm" med ca 3sek mellanrum.
* Om man lyssnar jävligt noga på vissa låtar kan man höra ett svagt brus vid vissa toner, men sällan.
* Den pausar iPoden och kopplar automatiskt till mobilen om det ringer.
* Den är lite "seg" på att ändra volym.

Min iPod Classic har sjukt bra batteritid utan bluetooth men runt 24h med bluetooth på hela tiden, jag har glömt den någon natt

Sen är det naturligtvis upp till var och en om man gillar A2DP headsets men bestmm er inte fören ni lyssnat på en BT3030 med lurar över 500kr.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Från början var jag mycket negativ till bluetooth headsets, men sen tyckte jag att det kanske skulle vara skönt att slippa långa sladdar längs kroppen.

Jag köpte ett bluetooth adapter från samsung, använde den en vecka och nu ligger den och dammar i hyllan ^^

Tyckte helt enkelt att batteritiden på mp3spelaren blev för dålig! sen hände det att jag tog med mp3 spelaren medan hörlurarna och bluetooth adaptern låg hemma =/