Permalänk
Medlem

Lära sig språk? (franska)

Jag ansökte till en kurs vid Högskolan i Halmstad, Nybörjarfranska (30p, halvfart), vilken hade passat väldigt bra med mina planer inför hösten. Nu blev den till min besvikelse inställd. Jag är dock fortfarande väldigt intresserad av att lära mig franska då jag tänkte åka till Frankrike en vintersäsong och göra lite allt möjligt. Bland annat lära mig prata flytande franska.

Men, nu har jag inte riktigt koll på hur jag ska gå till väga för att lära mig! Därför vänder jag mig till er Sweclockare!

Jag gick franska i högstadiet (8an och 9an), jag klarade mig men hatade läraren och var allmänt skoltrött. Dock har jag kvar lite kunskaper och tror jag klarar att fixa korrekt uttal på ord, osv.

Jag har kollat med Medborgarskolan, men det finns inga kurser alls i Halmstad. Jag har också kollat Komvux efter Franska A, B och C, men det finns inte heller här. Lite surt.

Det som är kvar är i princip distanskurser och självinlärning. Jag känner dock att jag är lite sent ute för det och hittar inga nämnvärda där inte ex. Franska C krävs. (förutom den kursen jag sökte som blev inställd)

Så, vad har ni för tips? Hur kan jag hitta franskakurser på distans eller hur ska jag gå till väga för att lära mig?
Går det att plugga på distans vid komvux för att få franksa a, b och c?
Kan man få bidrag för att åka till annan ort och studera någon dag i veckan eller så?

Tacksam för alla svar!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Verkar som att följande har vuxenutbildningar i franska (moderna språk);
JENSEN vuxenutbildning
Hermods AB
NTI Vux
InfoKomp Vuxenutbildning

Någon som har erfarenhet av någon utav dessa? Går inte bara för betyget utan för kunskapen, om jag klarar franska motsvarande A-C på gymnasienivå så skulle jag kunna söka ett par högskolekurser till våren.

Eller någon med övrig erfarenhet av distansutbildning?
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Trots titeln så är sidan bra http://how-to-learn-any-language.com/. Kort sammanfattning använd din franska så blir den bra och använd gärna flash cards för att minnas ord lättare. Min personliga uppfattning är att flash cards med hela meningar är bättre än enskilda ord. Använd ett helfranskt lexikon så snart som möjligt och kör helt enkelt, låt inte en lärare bestämma hur fort och vad du ska lära dig.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för länken!

Får väl börja självlära antar jag. Att använda hela meningar istället för ord tror jag är en bra idé. Får leta upp någon fransk nyhetssida eller så med som jag kan börja översätta...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Finns en massa podcasts på området också, och sen så kan du använda den där programvaran som tydligen sak vara rätt nice när det kommer till språkinlärning. Dock så har jag glömt bort vad den heter :P, men om någon annan vet vad jag menar så är det ju bara att fylla i, kommer med en edit om jag kommer på det.

Den är ganska populär bland folk som försöker lära sig japanska vet jag.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Rosetta Stone är ju ett känt program för att lära sig språk.. Kan vara det du tänker på. Har övervägt det alternativet och programmet verkar helt ok.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Rosetta Stone är ju ett känt program för att lära sig språk.. Kan vara det du tänker på. Har övervägt det alternativet och programmet verkar helt ok.
//pscs3

Ah, Rosetta Stone ja. Körde ett bra tag på det, fast för tyska. Funkade rätt nice. Bra komplement till studierna på gymnasiet iaf. Jag har lite trögare för grammatik, och jag tyckte rosetta stone lärde ut det på ett rätt bra sätt. Bättre än fru minihitler på min skola iaf :D.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

http://fsi-language-courses.com/

Detta rekommenderades i pcföralla för någon månad sedan. Enligt dom så hårddrillas Amerikas diplomater att lära sig nya språk och efter det så släpps kurserna på nätet. Som pdf och mp3 fil?
Har själv aldrig testat detta, kanske ska börja med tanke på min kassa spanska...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Rosetta Stone är ju ett känt program för att lära sig språk.. Kan vara det du tänker på. Har övervägt det alternativet och programmet verkar helt ok.
//pscs3

Jag håller med. Visst, det är inte allt för "standard" och därför klagas det såklart på programmet för det, men jag tycker att det är helt okej, åtminstone som komplement. Synd bara att det är så vansinnigt dyrt bara.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
http://fsi-language-courses.com/

Detta rekommenderades i pcföralla för någon månad sedan. Enligt dom så hårddrillas Amerikas diplomater att lära sig nya språk och efter det så släpps kurserna på nätet. Som pdf och mp3 fil?
Har själv aldrig testat detta, kanske ska börja med tanke på min kassa spanska...

Haha, kör svenskakursen, lärde mig att aouå är hårda vokaler och eiyåö är mjuka. Hade faktiskt ingen aning om detta och tänkte precis skriva "lite roligt att dem räknar upp vokalerna i den ordning som ramsorna man lärde sig i grundskolan"...

Happhapp, så vet man att man suger på sitt eget språk, Wie!!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<