Permalänk
Medlem

3D-vision Dator ~20k

Hej!

Har efter mycket slit och släp satt ihop en dator som jag vill beställa så fort som möjligt.

Hela grejen med datorn är att jag är såld på Nvidias "3D vision" grej och vill såklart
att datorn ska orka med lite tyngre spel i 3D, och som jag förstått det så kräver
spel i 3D dubbelt så mycket som spel utan (?).

Jag har säkert gjort en massa misstag i min konfiguration så hojta till om ni ser något
som ser tokigt ut eller inte passar med resten av komponenterna!

!OBS! I framtiden tänkte jag byta ut grafikkortet mot ett (eller 2) DX11 kort och kanske
slänga på en processorkylare för lite OC.

Något i stil med detta hade jag tänkt mig:

Tackar på förhand och hoppas kunna beställa datorn nu i helgen!

// Marcus

Visa signatur

Antec 900 II | Corsair HX850W | AMD Phenom2 X4 955@3,2Ghz AM3 | Corsair 4GB XMS-2 8500CS | XFX Geforce GTX 295 S-PCB |
ASUS M4N72-E | Samsung TFT 22" 2233RZ |

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle då bytt till ett billigare chassi (tex CM690) och köpt en ordentlig processorkylare istället (tex TRUE eller Noctua)

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

jag var lite osäker på om grafikkortet och allting fick plats så därför valde jag det chassit ska kolla närmre på det du nämde.

Men verkar allting fungera tillsammans annars?

Visa signatur

Antec 900 II | Corsair HX850W | AMD Phenom2 X4 955@3,2Ghz AM3 | Corsair 4GB XMS-2 8500CS | XFX Geforce GTX 295 S-PCB |

Permalänk
Medlem

Gör en lite oförskämd bumpning, om någon bara vill ge klartecken att allt funkar tillsammans
så jag kan skicka beställningen... snälla.

Tackar på förhand!

Visa signatur

Permalänk

Du måste ha en 120hz display för att det ska funka med 3D vision

Visa signatur

Kompett gamer conan edition / q6600@3.5 ghz / Corsair 6400 4gb @936 mhz / xfx Radeon 5870 / corsair 620w / WD caviar 500GB / Antec 900 / Asus P5Q Pro / Samsung 2253bw

Permalänk
Medlem

allting passar ihop pallar den dära skärmen 120hz som 3d vision kräver?

Permalänk
Medlem

Det är det han har men varför inte två 260 gtx i sli? Billigare o bättre https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Permalänk
Medlem

allt fungerar ihop

EDIT: några andra han skriva under tiden jag hade sidan uppe

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

HUmmm.....behöver du verkligen ett 850Wattäs nätagg för det systemet?

Klarar du inte dig med t.ex Corsair HX620 watt? Om inte det räcker så 750 kanske eller så. Bara där sparar du in en del pengar och kan köpa en bra kylare till din processor istället.

Tycker det är många som köper helt för kraftfulla nätagg idag.

Menmen...det är du som ska köpa och vara nöjd

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

750 watt skulle nog räcka också

Permalänk

Detta kanske?

dom grafikkorten är bättre än ett 295 och lite billigare

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket allihopa!

Jag ska fundera lite över 2 x gtx260 och ett 750W agg och så blir det en beställning imorgon!

gonatt på er!

edit:
@LimpBizkit

Din variant såg lockande ut men jag är lite osäker när det kommer till grafikkort då jag vet redan nu att jag kommer sälja det/dom då dom nya directX11 korten kommer ut, vilka får man mest för i andrahand tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tycker att komponentvalet verkar vara lite ogenomtänkt. här är lite tankar som slår mig när jag ser över inköpslistan.

- intel SSDn ger dig inte så stor prestandavinst att det rättfärdigar priset. I detta läget hade jag hellre valt en velociraptor. Ifall du köper SSD för att spel ska ladda in snabbare så kan jag meddela att det enbart handlar om fåtal sekunder. för snabbt OS och boot, fungerar velociraptor lika bra, bara att man får 300GB istället för 80GB (2st i raid-0, är ju att föredra ifall du flyttar stora tunga filer). Annars går det bra med en traditionell 7200rpm också.

- varför ett 850W nätaggregat när datorn förmodligen inte drar mer än absolut max 420W. tänk på att nättaggregat aggerar som effektivast när man utnyttjar ungefär 80% av deras fulla effekt. på så sätt vore ett 650 watts nätagg bättre anpassat för din rigg. kolla upp ungefärligt hur mycket din rigg kan tänkas dra i form av energikonsumtion.

- och som andra sagt, se över skärmval. jag är inte så säker på att det är en 120hz monitor

- sist men inte minst. är "riktig 3D" verkligen värt pengarna? (inköpspris samt driftkostnader för dunder-riggen) du får samma prestanda betydligt billigare ifall du nöjer dig vanligt spelande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

LimpBizkit paket ser bra ut

Om jag var du skulle jag nog vänta lite till innan du köper en ssd hårddisk

var hittade du demoskärmar ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _genki
tycker att komponentvalet verkar vara lite ogenomtänkt. här är lite tankar som slår mig när jag ser över inköpslistan.

- intel SSDn ger dig inte så stor prestandavinst att det rättfärdigar priset. I detta läget hade jag hellre valt en velociraptor. Ifall du köper SSD för att spel ska ladda in snabbare så kan jag meddela att det enbart handlar om fåtal sekunder. för snabbt OS och boot, fungerar velociraptor lika bra, bara att man får 300GB istället för 80GB (2st i raid-0, är ju att föredra ifall du flyttar stora tunga filer). Annars går det bra med en traditionell 7200rpm också.

- varför ett 850W nätaggregat när datorn förmodligen inte drar mer än absolut max 420W. tänk på att nättaggregat aggerar som effektivast när man utnyttjar ungefär 80% av deras fulla effekt. på så sätt vore ett 650 watts nätagg bättre anpassat för din rigg. kolla upp ungefärligt hur mycket din rigg kan tänkas dra i form av energikonsumtion.

- och som andra sagt, se över skärmval. jag är inte så säker på att det är en 120hz monitor

- sist men inte minst. är "riktig 3D" verkligen värt pengarna? (inköpspris samt driftkostnader för dunder-riggen) du får samma prestanda betydligt billigare ifall du nöjer dig vanligt spelande.

Tack för tipsen, men SSD disk tar jag för att snabba upp windows och program, det är väl mest en
principsak att jag vill ha just SSD, förstår om andra hade valt Raptor tex.

När det kommer till skärmen så är jag 100% på att den är 120hz då det är samma som dom bundlar glasögonen med bara att allt blir billigae om jag tar ett av inets demo ex.

Och precis som jag skrev ovan så ska jag välja ett lite svagare nätagg då det tydligen inte behövs så mycket, är 650 tillräckligt även om jag kör SLI i framtiden?

och sist men inte minst, jag har varit intresserad av "riktig 3D" länge så det är inte bara för att köpa en gimmick och kunna spela i 3D, utan jag har planer på att designa bilder i 3D och lite annat smått och gott!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
var hittade du demoskärmar ?

en flash reklam här på sweclockers faktiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska nog ta ett 750 watts ändå om du ska klocka..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tofu82
en flash reklam här på sweclockers faktiskt...

kan du länka till skärmen på inet ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
kan du länka till skärmen på inet ?

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/samsung/

edit: Ja det funkar med tanke på https://www.inet.se/bildskaermar/22-/samsung-tft-22--2233rz--... Där använder de den skärmen ^^

Permalänk

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

finns ingen poäng att köpa en raptor i dagens läge. SSD piskar dom något fruktansvärt, och om man är ute efter mer GB så är en 7200 rpm ett solklart val. så håll kvar i din SSD om du behöver en snabb windowsmiljö etc och använd en traditionell för lagring eller kör allt på en 7200. men det väljer du !

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tofu82
Och precis som jag skrev ovan så ska jag välja ett lite svagare nätagg då det tydligen inte behövs så mycket, är 650 tillräckligt även om jag kör SLI i framtiden?

Det kommer förmodligen bero helt på vilka komponenter du väljer. men tänk så här; vill du att din dator ska dra mer än 650W? för det lär ju märkas på el-räkningen om inte annat. idag kan man ju bygga datorer som kräver 1500W. Men någonstans får man fråga sig själv ifall energiförbrukningen rättfärdigar fps-antalet. Men det verkar som att trenden med ökad energiförbrukningen på komponenter håller på att vända; I takt med att människor blir mer miljömedvetna, kommer leverantörerer tvingas att använda effektivare teknologier för att minska effektförbrukning. när nvidias nästa generation kommer ut, kommer du förmodligen få samma prestanda med ungefär 50-70% av effektförbrukningen du har i denna rigg.

Samtidigt förutspår marknadsanalytiker att denna tv-spelsgeneration kommer att bli något fördröjd då "casual gamers" (där de största vinsterna görs) inte visar fullt så stort intresse för grafiskt avancemang som entusiastmarknaden. Med tanke på att företag främst utvecklar multiformatspel kommer förmodligen spel begränsas utefter de limiteringar som 360 och PS3 bistår med. på så sätt kan man som pc-spelare komma undan väldigt billigt i framtiden, samtidigt som man kan välja relativt energieffektiva komponenter. däremot, ifall du är en obotlig fps-jägare finns det ingen annan genväg än 2 feta nättagg som pumpar ut energi till 4st mastodontgrafikkort.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Eftersom så många av den här sortens trådar inte verkar leda till faktiskt köp så vill jag bara säga
att datorn blev beställd (så när som på SSD disken som jag ska köpa till när det finns pengar) och
allting fungerar klockrent. Vill än en gång tacka alla för tipsen och om jag gjort rätt så syns nu
min nya pärla i signaturen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur funkar allt då?

Berätta också gärna om 3d vision

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med allt, den låter en del men inte alls så mycket som jag trodde den skulle. har dock inte överklockat någonting än men det kommer. ~20.000 i 3D mark vantage, och om priset sjunker på gtx295 så stoppar jag i ett till om ett halvår eller så.

Angående 3D vision så är det helt klart den bästa 3D du kan hitta just nu, kvaliten skiljer sig lite
från spel till spel, och det märks att inte all mjukvara är optimerad för 3D än (ghosting, artifakter etc.).
men överlag så är det hur kul som helst och spel som är gjorda för 3D (resident evil 5 tex.) ser snuskigt bra ut, just nu jobbar jag dock mest för att kunna ta 3D bilder med min digitalkamera.

Är det någonting som jag vill slå ett slag för så är det skärmen, 120Hz gör en otrolig
skillnad jämnfört med 60Hz, en nackdel med denna (antar att andra lcd skärmar lider av samma problem) är att den är rätt vinglig, slår man i med knät i bordet så vobblar den rätt ordentligt, inget för skrangliga bord alltså. löste detta genom att skruva fast ett par rejäla hemgjorda ben på mitt datorbord.

Visa signatur