Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Medlem

Tycker att det är tråkigt att man inte fokuserade lite på nyheterna i Windows 7, som t.ex. virtualisering som gör att man kan köra t.ex. Windows XP-spel och program optimerat. Jag struntar, ärligt talat, i hur snabbt det går att komprimera en fil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
Ville oxå att xp skulle varit med faktiskt.

några ssd tester(uppstart, avstängning och nått testprogram)

Håller med till fullo!

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem

Att skillnaden är liten vid nyttjandet av en snabb dator var inte direkt oväntat. Tvivlar starkt på att XP är så mycket snabbare än Vista när ett så kraftfullt system nyttjas. Stora frågan är hur W7 presterar jämfört med Vista och XP vid användandet av en slöare dator.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

Bra test, såg fram emot att läsa detta. Kan dock hålla med en del av er att det skulle ha varit bra med Windows XP (trots åldern) just på grund av att det fortfarande har ett ganska så fast grepp. Sen att det var på en i7-processor det testades på, låter lite väl saftigt. Ett par olika datorer, t.ex en budgetdator skulle ha varit med som jämförelse dessutom, så hade testet varit fulländat.

Angående starttiden så blev jag en aning förvånad över att Vista faktiskt gick snabbare att starta. När man läst på olika bloggar, foruminlägg och liknande där det stått att man satsat på att minska boot-tiden så förväntade man sig en smula bättre resultat. Fast det kanske jämnar ut sig med framtida servicepacks, vad vet jag?

Ännu en gång så hade det varit roligt om XP varit med som referens i testet. För även om Microsoft nu strävade efter att få 7 att starta snabbare än XP så hade det varit roligt med en jämförelse.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Att starttiderna och avstängstiderna var fördel Vista känns som ett mysterium för mig. Har varit med om att datorn står och tuggar i flera minuter(!) efter man har tryckt på stäng av med Vista. Så är det aldrig med W7.

De kanske är ungefär lika snabba i början men väldigt väldigt fort händer något med en Vista dator som får den att gå som sirap.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Musikälskare

Väntar ett tag tills saker å ting har svalnat

Mitt Vista x86 SP2 puttrar på fint

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Att starttiderna och avstängstiderna var fördel Vista känns som ett mysterium för mig. Har varit med om att datorn står och tuggar i flera minuter(!) efter man har tryckt på stäng av med Vista. Så är det aldrig med W7.

De kanske är ungefär lika snabba i början men väldigt väldigt fort händer något med en Vista dator som får den att gå som sirap.

Håller med! Superfetch eller vad det nu var som bara stod och tuggade i flera minuter efter att skrivbordet laddats i Vista, är numera som bortblåst i Windows 7 för mig, och det känns skönt. Microsoft skrev väl på sin blogg att dom verkligen satsat på att minska "knattrandet" i 7 som många klagat på i Vista. Misstänker att Vista var lite av en "hårddiskdödare".

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Trodde det skulle vara mer förbättringar, det där var ju ingen direkt "WTF!"-stor förbättring Väntar nog ett tag med 7, Vista rullar ju ändå på rätt fint.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Gör ett test med XP också så vi får något vettigt att jämföra med. Att det skulle vara bättre än Vista är väl ingen överraskning men frågan är om det är snabbare än XP.
Kom igen nu och kör lite benchmarks med xp oxå!

PS! Älskar att det är långsammare än Vista när det gäller boot. Samma sak händer med varje windows version trots att de varje gång påstår motsatsen ;).

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
tycker att det är sjukt att så många hyllar windows 7.
Det är bara windows Vista med bättre stöd för ssd. Allt annat är skitsnack.

Lättlurade människor de finns!

Du kanske inte har insett det, men halva grejen är att Vista fick väldigt dåligt rykte, främst av folk som tror de kan allt om datorer som tjatar om att vista är så sjukt dåligt med utgångspunkten att...... det drar mycket ramminne och CPU. Samma sak som hänt vid de flesta andra windows lanseringar.

Och allt snack om att XP skulle vara bättre än Windows 7 (och Vista också för den delen) är skitsnack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Tycker att det är tråkigt att man inte fokuserade lite på nyheterna i Windows 7, som t.ex. virtualisering som gör att man kan köra t.ex. Windows XP-spel och program optimerat. Jag struntar, ärligt talat, i hur snabbt det går att komprimera en fil.

Man behöver inte använda XP-virtualiseringen för att spela Windows XP-spel. Den hjälper bara om man gör riktigt gamla 16-bitars spel, dvs Windows 3.11, men även då är det rätt dåligt för XP är dålig på det också.

Permalänk
Medlem

"Resultatet lyser igenom i samtliga deltester vilket tyder på att Microsoft verkligen satsat på att göra Windows 7 till ett kvickt operativsystem."

För mig är det ett mysterium när man inte satsar på att få ett operativsystem kvickt. Gjorde dom inte det med 95, 98, XP och Vista då? Satsade man på något annat? Sirapssegt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, faktiskt den första på länge som jag läser igenom helt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Det här med uppstart å avstängning och allt vad det nu är beror ju oxå på hårdvaran, t.ex mitt vista stängde av sig på 8sek när det va nyinstallerat....w7 vet jag inte riktigt.
Skulle kunna kolla skillnader nu då jag har vista64 sp1 och w7 64 7100, men har ju inte exakt samma saker installerat på bägge+ att sp1 och 7100 är ju inte det senaste....så det kanske är missvisande.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
"Resultatet lyser igenom i samtliga deltester vilket tyder på att Microsoft verkligen satsat på att göra Windows 7 till ett kvickt operativsystem."

För mig är det ett mysterium när man inte satsar på att få ett operativsystem kvickt. Gjorde dom inte det med 95, 98, XP och Vista då? Satsade man på något annat? Sirapssegt?

Jo, men det verkade som dom helt enkelt glömde den biten när dom gjorde Vista...

Permalänk
Medlem

Får mig att undra om Microsoft släpper dåliga OS med flit för att sänka ribban sedan direkt efter höjja den rejält genom att släppte en bättre version.

Tänk er win 95 blue screen o allt vad det hette, sedan kom 98an som va mycket bättre stabilare. Sedan släppte de ME som var rena katastrofen, direkt därefter kom grymma win 2000 och tätt efter kom XP.

Nu var det dax igen först Vista som är halvkackligt och WIN 7 som lär ta över marknaden rejält efter nergången.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

uppstartstider !

Vore kul att förstå har ni mätt...

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

00:00 Power on
00:09 Bios boot PIP
00:21 Bios Självtest/init klar
01:25 Teoretisk möjligt att starta applikationer (inget "timglas")
02:28 Färdigladdat med idle HD

mina 0.02

Permalänk
Medlem

Går det att få tag på RTM-versionen från Microsoft eller får man sitta med betan tills man köper den färdiga versionen?

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, vista var snabbt, men win7 verkar endå slå det i en del tester, även om marginalen är minimal så är det framsteg. Att det tar mindre minne än vista är bra oxå, dem tog till sig kritiken för den dåliga minnes hanteringen, lite skummt dock när rc versionen tar lika mycket minne som vista för mig.

Och de som nämner xp, det är uråldrigt, det är som att man skulle jämföra windowsxp med win 95. Varför ta med nått som folk inte använt sen stenåldern.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennah
Har kört W7 på min stationära och laptop i ca 6 månader nu och är mycket nöjd med det. E det första windows som jag faktiskt funderar på att köpa (!).

Har hittils aldrig stött på en vista-installerad burk som jag kan stå ut med. Precis varenda en har kännts som absolut skit/sirap. Grannar som köpt vistaburkar, släkt, på jobbet, överallt där vista har funnits har ingen någonsin haft ett gott ord om det. Alltid 100 dyngtjänster som ska tugga i bakgrunden bara man råkar klicka på något. Är så glad att skiten fasas ut nu.

Beror väl på att ni inte kan ett smack om att optimera Vista

Kör själv Vista x64. Har stängt av massa skit som körs bakrunden och det rockar på som faaaaaan.

Men för svensson är nog Vista för komplicerat

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Re: uppstartstider !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar

Jag har ALDRIG kommit under 60 sec med något MS opererativ. Min en dag gamla w7 RC installation är färdig bootad vi ca:2:28 !

mina 0.02

Herregud. Win7 Betan Bootade snabbare när jag körde det i Virtualmachine på min gamla dator.

Kan inte jämföra med min burk nu som jag kör SSD-drive på men jag har aldrig haft ett windows som startat på 2+ minuter ! Såvida inget var helt åt helsike alltså.

9 Sek till bootpip verkar ju skumt bara det och sen 12sek POST ...

Jag tycker det känns jobbigt långsamt att min dator tar sig förbi POST på 4-5sek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco Varför ta med nått som folk inte använt sen stenåldern. [/B]

Antagligen för att (i XPs fall) en större majoritet fortfarande använder det.

Permalänk

Har aldrig riktigt förstått det dåliga i vista. Har aldrig upplevt problem med det som "alla andra" verkar ha gjort.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Re: uppstartstider !

Citat:

mina 0.02

Alltså, jag har aldrig haft en windowsversion, korrekt konfigurerad, som tagit 2 min på sig att boota. Dock kan vissa AVs sega ner starten utav helvete har jag märkt men de är ju knappast Win,s fel.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
synd att inte XP var med...

Vi ville ha ut testet så snabbt som möjligt helt enkelt, då får man prioritera.

Sen tycker åtminstone jag att det inte är helt rättvist att jämföra Windows 7 mot ett så pass gammalt operativsystem när det bara gäller prestanda. Windows XP saknar både DX10 och 11, och har inte ett lika avancerat gränssnitt (+ en mängd andra skillnader). Det är helt andra förutsättningar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Kör på vista för tillfället och kommer nog att fortsätta tills win7 får nya och bättre drivrutiner osv, kanske sp1, tills dess är det onödigt att byta till win7 om man har vista, tycker jag i alla fall....

Permalänk
Medlem

Varför inte XP test? en hel del kör ju med detta själv inklusive mig själv.. hade ju varit intressant med den också tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

mina 0.02

20 sekunder för POST är väldigt mycket.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Ingen fisk! Fan va skönt, den var verkligen oproffsig och ful.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Eller är det så att men Sp2 till Vista64 har pushat up Vista till vad det borde varit för länge sen. Kanske folk snart kan sluta gnälla på att vista är slöt och därmed skit.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w