Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Religionsfrihet my hairy, stinking ass!
Tänk om en pojkes föräldrar väljer att könsstympa sin son av religiösa skäl och när pojken sedan växer upp till en man vill gå med i en religion som absolut kräver att förhuden skall vara intakt. Vad händer med religionsfriheten då? Några andra tog beslutet åt en, innan man var gammal nog att tänka själv.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

problemet blir att vid ett förbud så kommer det nog genomföras i någons lägenhet, och ska man anmäla till myndigheterna ifall man ser ett barn som är omskuret?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
problemet blir att vid ett förbud så kommer det nog genomföras i någons lägenhet, och ska man anmäla till myndigheterna ifall man ser ett barn som är omskuret?

Efterom det är så vanligt får vi gå framåt i små steg.
Men ett minimum för dagens standard är att förbjuda att omskärelse bekostas med skattemedel och att ge alla läkare lagstadgad rätt att neka till det (om så inte redan är fallet).

Nästa steg är kanske att förbjuda ingrepp i det här landet, men att tillåta att folk reser utomlands för att genomföra det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Många åsikter på en lördagskväll, ska besvara så många jag ka utan att upprepa mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förstår fortfarande inte varför vi skall tillåta det "bara för dom" gör det.

Därför att det är en legitm orsak. Detta görs i samhället idag och det skadas barn som direkt orsak av detta pga dåligt genomförda "operationer".
För att få bukt med dessa, olagliga operationer som ändå genomförs som skadar massa småbarn, vill man istället erbjuda en laglig alternativ där detta genomförs på helt säkert sätt.
Att du vill stifta/ha hårdare straff o dyl för att få bort problemet är en sak och jag är helt för det, men det kommer tyvärr aldrig lyckas. Och då kommer resultatet fortfarande vara att barn skadas.

Av två onda ting faller valet på det som skadar barnet minst.

Jämför detta med aborter och dess historia. Det var då heller inte tradition att göra aborter, det stred mot många olika lagar och etiska regler på samma sätt som många anser omskärelse göra idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Men om det utförs och är olagligt, är det inte bara att sätta dit föräldrarna för barnmisshandel då?

Blir lite av en gråzon för om det kan räknas som misshandel eller ej har jag för mig. Men den som utför omskärelsen åker på straff, utan undantag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sen kan man lägga fram det som att "det redan görs" och en massa annat men det är inte giltiga anledningar. Att tvinga småbarn till det ser jag som ingenting mindre än grov misshandel av föräldrarna och som minst bör de dömmas till fängelse för det. Min lilla onda röst i huvudet säger att jag gärna skulle vilja höra den ursäkt som används för att rättfärdiga att göra detta så jag kan klappa in lite vett i huvudet på dem. Att dessutom göra det utanför ett sjukhus är ju fail som föräldrar direkt.

Jag undrar hur viktigt det känns med den där lilla skinbiten om någonting går fel? Ursäkta språket men vad fan ska man använda som ursäkt då? Infektioner, narkoskomplikationer, kallbrand m.m. Saker som kan vara direkt livshotande. Säg att nått går fel, säg att ungen får amputera paketet eller kanske till och med dör i värsta fall. Jag undrar hur man som förälder rättfärdigar det för sig själv. Hur gör man för att komma fram till att några centimeter hud är värt den risken? Att man ens överväger det gör att man i mina ögon borde förbjudas att någonsin ha barn.

Det är en ytterst giltig anledning som sagt då småbarn blir skadade för livet när låtsasexperter gör sådana operationer hemma på köksbord då det inte finns bättre alternativ för att få genomföra en sådan omskärelse någon annanstans.

Vad beträffar hur mycket det är värt; i nämnda kulturer är det värt en hel del, och uppenbarligen att man anser det vara så värdefullt att man går med på att ha någon låtsaexpert göra det hemma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
En sak som jag undrar över, är varför folk har sådan annorlunda syn på omskärelse mellan pojkar och flickor? Rent moraliskt är det väl samma skit? Anser jag iaf.

Därför att det rent anatomiskt är två vitt skidla saker.

För att kunna jämföra dem måste man hos pojkar skära av hela/delar av ollonet och pungen och då kanske du förstår varför det är så stora skillnader, men även acceptans hos andra, vad beträffar omskärelse hos pojkar vs omskärelse hos flickor.

Okej, några har kommit med konsekvenser av omskärelser hos pojkar och då ska vi klarlägga några saker.

Känslan: man har känsla i förhuden, men det som är av betydelse är själva ollonet. Hos omskurna killar kommer ollonet att vara aningen mindre känslig pga att den är oskyddad.
Det låter som en enda stor nackdel detta, men å andra sidan innebär detta att man kan hålla sig längre, det betyder inte per automatik att sexet måste vara "Hårdare", det är något helt annat.

Renlighet: en viktig aspekt imo. Det är väldigt lätt att hålla området under förhuden rent, men det är lättare om det inte finns någon förhud. Men än viktigare: smegma finns inte och kommer aldrig finnas hos omskurna vilket leder till nästa punkt.

Sjukdomar: det börjar komma allt fler studier som verifierar det som en gång ansågs vara myter, dvs att omskurna har mindre risk att få vissa sjukdomar. Sådana sjukdomar som börjar få allt mer evidens är tex könssjukdomar och HIV/AIDS. Anledningen till detta är att man genom omskärelsen direkt som en "bieffekt" har eliminerat en bra grogrund för patogener att växa/frodas i ifall man inte är noga med hygienen.
Det finns även diskussioner i huruvuda detta även påverkar risk för tex peniscancer, livmoderhalscancer hos kvinnor etc, där tidig omskärelse anses vara den största betydande faktorn som reducerar risken för det förstnämnda. Det är med andra ord renligheten i sig, som följer med som en bieffekt av omskärelsen, som bidrar till att det blir svårare att få dessa sjukdomar

Smärta och infektionsrisk är två viktiga saker som ytterligare förstärker argumentet att detta bör utföras på sjukhus där man kan kontrollera och minimera riskerna för dessa.

Ska till jobbet men hoppar i i diskussionen senare.
Tills dess kan ni väl uttala er om vad ni tycker om följande artikel:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6506

Fakeedit: Det är inte lagstadga att läkare måste genomföra sådana saker, utan att landstingen ska erbjuda dem, två vitt skilda saker.

Gillar btw hur vissa överdriver omskärelsen genom att kalla det (köns)stympning. Starkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är en ytterst giltig anledning som sagt då småbarn blir skadade för livet när låtsasexperter gör sådana operationer hemma på köksbord då det inte finns bättre alternativ för att få genomföra en sådan omskärelse någon annanstans.

Vad beträffar hur mycket det är värt; i nämnda kulturer är det värt en hel del, och uppenbarligen att man anser det vara så värdefullt att man går med på att ha någon låtsaexpert göra det hemma.

Folk kör rattfulla, våldtar kvinnor och misshandlar småbarn, ska vi göra det godkänt också eftersom det är bättre att det inte sker i skymundan?

Om personen är myndig så ska det kunna göras på sjukhus visst, inga protester där. Men gäller det barn ska det vara ett blankt nej och om föräldrarna gör det ändå så ska den som utför det ha ett automatiskt fängelsestraff på minst 5 år plus att föräldrarna blir skyldiga vad det nu än kostar att fixa vad kvacksalvaren ställt till med. Givetvis ska det självklart om ett barn är omskuret gå att anmäla så att föräldrarna måste uppge vem som gjort det och alla detaljerna så man kan sätta dit det pucko som gjort det.

Kalla mig helt galen men jag anser att ingen förälder, oavsett tro, övertygelse eller annat, har någon rätt att ta ett sådant beslut åt sina barn och att bara ta beslutet är i sig en anledning till att inte få vara förälder oavsett om det sen sker eller inte. Är man villig att offra sitt barns välmående på grund av sin egen tro så har man ingen rätt att kalla sig förälder i mitt tycke. Att man är rädd för sitt barns själsliga välmående med mera är bara undanflykter då alla religioner så vitt jag vet accepterar konverteringar, vilket betyder att man mycket väl kan vara myndig när det görs utan att ens själ är i fara.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

--Text--
Renlighet: en viktig aspekt imo. Det är väldigt lätt att hålla området under förhuden rent, men det är lättare om det inte finns någon förhud. Men än viktigare: smegma finns inte och kommer aldrig finnas hos omskurna vilket leder till nästa punkt.

Sjukdomar: det börjar komma allt fler studier som verifierar det som en gång ansågs vara myter, dvs att omskurna har mindre risk att få vissa sjukdomar. Sådana sjukdomar som börjar få allt mer evidens är tex könssjukdomar och HIV/AIDS. Anledningen till detta är att man genom omskärelsen direkt som en "bieffekt" har eliminerat en bra grogrund för patogener att växa/frodas i ifall man inte är noga med hygienen.
Det finns även diskussioner i huruvuda detta även påverkar risk för tex peniscancer, livmoderhalscancer hos kvinnor etc, där tidig omskärelse anses vara den största betydande faktorn som reducerar risken för det förstnämnda. Det är med andra ord renligheten i sig, som följer med som en bieffekt av omskärelsen, som bidrar till att det blir svårare att få dessa sjukdomar

Smärta och infektionsrisk är två viktiga saker som ytterligare förstärker argumentet att detta bör utföras på sjukhus där man kan kontrollera och minimera riskerna för dessa.

Ska till jobbet men hoppar i i diskussionen senare.
Tills dess kan ni väl uttala er om vad ni tycker om följande artikel:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6506

Fakeedit: Det är inte lagstadga att läkare måste genomföra sådana saker, utan att landstingen ska erbjuda dem, två vitt skilda saker.

Gillar btw hur vissa överdriver omskärelsen genom att kalla det (köns)stympning. Starkt.

Ok jag ändrade till omskärelse.
Hygienen är inget problem för dom som inte är omskurna, det är bara att dra tillbaka den och tvätta rent när man dushar, har man inte tillgång till dush kan man rengöra väl med ett blött papper.
Jag tycker inte att hygienargumentet håller, det är snarare en fördom om dom som inte är omskurna.
Att det sen finns snuskpellar är en helt annan sak, där är det frågan om dålig uppfostran eller psyskisk sjukdom.

Att förhindra klumpiga egna försök till omskärelse, anser jag vara enda argumentet för att erbjuda det i sjukvården, men jag gillar det ändå inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Folk kör rattfulla, våldtar kvinnor och misshandlar småbarn, ska vi göra det godkänt också eftersom det är bättre att det inte sker i skymundan?

Är ju inte på något sätt ens jämförbart med detta så varför kommer du med dessa dumma jämförelser?

Vill du jämföra kan du jämföra det med abortion, som jag redan nämnt, där har du en ypperlig jämförelse.
[QUOTE]
Om personen är myndig så ska det kunna göras på sjukhus visst, inga protester där. Men gäller det barn ska det vara ett blankt nej och om föräldrarna gör det ändå så ska den som utför det ha ett automatiskt fängelsestraff på minst 5 år plus att föräldrarna blir skyldiga vad det nu än kostar att fixa vad kvacksalvaren ställt till med. Givetvis ska det självklart om ett barn är omskuret gå att anmäla så att föräldrarna måste uppge vem som gjort det och alla detaljerna så man kan sätta dit det pucko som gjort det.

Kalla mig helt galen men jag anser att ingen förälder, oavsett tro, övertygelse eller annat, har någon rätt att ta ett sådant beslut åt sina barn och att bara ta beslutet är i sig en anledning till att inte få vara förälder oavsett om det sen sker eller inte. Är man villig att offra sitt barns välmående på grund av sin egen tro så har man ingen rätt att kalla sig förälder i mitt tycke. Att man är rädd för sitt barns själsliga välmående med mera är bara undanflykter då alla religioner så vitt jag vet accepterar konverteringar, vilket betyder att man mycket väl kan vara myndig när det görs utan att ens själ är i fara.

[/QUOTE]Ja det kan göras senare, men riskerna är även större då.

Föräldrar som vill att deras söner ska omskäras har ändå en liknande tanke i bakhuvudet, man gör det för barnets bästa, lr rättare sagt för vad man tror är barnets bästa på samma sätt som man tar många andra beslut som vissa i många avseenden påverkar barnets framtid och liv mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Känslan: man har känsla i förhuden, men det som är av betydelse är själva ollonet. Hos omskurna killar kommer ollonet att vara aningen mindre känslig pga att den är oskyddad.
Det låter som en enda stor nackdel detta, men å andra sidan innebär detta att man kan hålla sig längre, det betyder inte per automatik att sexet måste vara "Hårdare", det är något helt annat.

Av vad dokumentären ville få fram (vilket självklart var vinklat som alla dokumentärer är) så var problemet att nedsatt känsel + kondom = väldigt lite känsel. Detta känns logiskt då jag med förhud intakt osv känner att kondom känns AVSEVÄRT mycket mindre. Undra hur det då känns med redan nedsatt känsel. De människor som senare "töjt" ut huden där för att skapa ny förhud hade fått tillbaka en del känsel i ollonet. De och deras respektive berätta om hur de helt plötsligt kunde köra mjukare och ha samma njutning (viss finns det här risk för placebo, men viss validitet kan ju finnas).

Detta tycker jag är ett rimligt argument för att låta barnet själv välja. Om du tar bort något som kommer minska känslan vid samlag måste barnet i fråga vara med på det. Man skulle ju få fängelse direkt om man gick ut och klubbade ner folk på stan och skar bort förhuden på dem. Tycker det nästan är värre att göra det på barn, då detta ej har skydd mot detta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ok jag ändrade till omskärelse.
Hygienen är inget problem för dom som inte är omskurna, det är bara att dra tillbaka den och tvätta rent när man dushar, har man inte tillgång till dush kan man rengöra väl med ett blött papper.
Jag tycker inte att hygienargumentet håller, det är snarare en fördom om dom som inte är omskurna.
Att det sen finns snuskpellar är en helt annan sak, där är det frågan om dålig uppfostran eller psyskisk sjukdom.

Att förhindra klumpiga egna försök till omskärelse, anser jag vara enda argumentet för att erbjuda det i sjukvården, men jag gillar det ändå inte.

Jo, jag skrev också att det inte är svårt att hålla rent om man har förhud, bara så att det inte skulle misstolkas som att jag påstår att det är något svårt, för det är det inte.
Men det ändrar inte faktum att det är lättare att hålla rent utan förhud, man har inga områden där tex smegma (latin för flensost...) kan bildas och fungera som grund för diverse patogener.
Nu är inte huvudargumentet att man ska omskäras för att det är lätt att hålla rent, verkligen inte, detta var bara en förklaring.

Det sista du skriver är imo det bästa: på samma sätt som många inte anser att aborter är något bra så är det ändå något som samhället i stort anser ska få finnas som alternativ till olagliga och livsfarliga aborter. För barnen vars föräldrar vill få omskurna kommer bli omskurna, vare sig vi tycker det är rätt eller fel, och då anser jag (dvs min personliga åsikt) att samhället ska erbjuda dessa föräldrar en sådan operation till självkostnadspris, eller till och med mot en avgift om det blir bättre. Medicin och sjukvård handlar inte bara om att ta hand om redan skadade fall, utan även förhindra att dessa uppkommer, vilket du nämner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Av vad dokumentären ville få fram (vilket självklart var vinklat som alla dokumentärer är) så var problemet att nedsatt känsel + kondom = väldigt lite känsel. Detta känns logiskt då jag med förhud intakt osv känner att kondom känns AVSEVÄRT mycket mindre. Undra hur det då känns med redan nedsatt känsel. De människor som senare "töjt" ut huden där för att skapa ny förhud hade fått tillbaka en del känsel i ollonet. De och deras respektive berätta om hur de helt plötsligt kunde köra mjukare och ha samma njutning (viss finns det här risk för placebo, men viss validitet kan ju finnas).

Detta tycker jag är ett rimligt argument för att låta barnet själv välja. Om du tar bort något som kommer minska känslan vid samlag måste barnet i fråga vara med på det. Man skulle ju få fängelse direkt om man gick ut och klubbade ner folk på stan och skar bort förhuden på dem. Tycker det nästan är värre att göra det på barn, då detta ej har skydd mot detta.

Måste erkänna att jag är oinsatt vad beträffar att "återskapa" förhuden, så jag måste läsa på om det, tills dess får jag acceptera det du säger helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste erkänna att jag är oinsatt vad beträffar att "återskapa" förhuden, så jag måste läsa på om det, tills dess får jag acceptera det du säger helt enkelt.

Inget att acceptera. Fick det som sagt från en dokumentär så det är ju ingen medicinsk studie. Vi kan ju iaf enas om att det är vetenskapligt fastställt att känslan blir nedsatt om du tar bort förhuden. Och bara det anser jag vara rimligt argument för att förbjuda föräldrar att ta det beslutet åt sina barn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sista du skriver är imo det bästa: på samma sätt som många inte anser att aborter är något bra så är det ändå något som samhället i stort anser ska få finnas som alternativ till olagliga och livsfarliga aborter. För barnen vars föräldrar vill få omskurna kommer bli omskurna, vare sig vi tycker det är rätt eller fel, och då anser jag (dvs min personliga åsikt) att samhället ska erbjuda dessa föräldrar en sådan operation till självkostnadspris, eller till och med mot en avgift om det blir bättre. Medicin och sjukvård handlar inte bara om att ta hand om redan skadade fall, utan även förhindra att dessa uppkommer, vilket du nämner.

Att aborter görs på sjukhus är ju knappast för att förhindra att folk gör det amatörmässigt hemma. Aborter skulle nog vara tillåtna och göras på sjukhus även om folk aldrig skulle få för sig att göra det hemma. Det ligger i helt olika etiska områden då vi i det ena fallet ännu inte har en individ (definitionsfråga) och i det andra fallet har en individ med tillhörande rättigheter.

Snarare är en jämförelse med mödomshinnereparationer mer giltig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inget att acceptera. Fick det som sagt från en dokumentär så det är ju ingen medicinsk studie. Vi kan ju iaf enas om att det är vetenskapligt fastställt att känslan blir nedsatt om du tar bort förhuden. Och bara det anser jag vara rimligt argument för att förbjuda föräldrar att ta det beslutet åt sina barn.

Precis, det som gör att jag accepterar det tills vidare är just för att jag inte har någon evidens för det? (ska leta och se vad som finns för och emot senare ikväll om jag får tid till det) Menade inte att du ljög om det var det du trodde btw.
ja, känseln påverkas, den blir aningen nedsatt. Men många anser det vara något positivt i sig, så att det per automatik skulle vara något negativt är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Att aborter görs på sjukhus är ju knappast för att förhindra att folk gör det amatörmässigt hemma. Aborter skulle nog vara tillåtna och göras på sjukhus även om folk aldrig skulle få för sig att göra det hemma. Det ligger i helt olika etiska områden då vi i det ena fallet ännu inte har en individ (definitionsfråga) och i det andra fallet har en individ med tillhörande rättigheter.

Snarare är en jämförelse med mödomshinnereparationer mer giltig.

Jag har medvetet inte dragit upp foster vs barnens rätt då jag själv vet att det är två olika saker. Men att aborter idag erbjuds med parollen "kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar" tar inte bort det faktumet att illegala aborter hade en oerhörd stor roll i varför aborter började erbjudas på sjukhus i Sverige runt mitten på 1900-talet. Så visst är det i det avseendet direkt jämförbart med det som diskuteras nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Är ju inte på något sätt ens jämförbart med detta så varför kommer du med dessa dumma jämförelser?

Vill du jämföra kan du jämföra det med abortion, som jag redan nämnt, där har du en ypperlig jämförelse.
Ja det kan göras senare, men riskerna är även större då.

Föräldrar som vill att deras söner ska omskäras har ändå en liknande tanke i bakhuvudet, man gör det för barnets bästa, lr rättare sagt för vad man tror är barnets bästa på samma sätt som man tar många andra beslut som vissa i många avseenden påverkar barnets framtid och liv mer.

Jasså? Hur är att ta ett barn som inte får bestämma själv och skära loss en bit av det på något sätt annorlunda från en misshandel? Även om det ingår i min tro att småtår är djävulens påfund får jag banne mig inte ta fram en sax och leka doktor ens om barnet är mitt eget, men med könsorgan ska det gå bra? Störtlöjligt.

Och varför skulle det vara farligare när man är äldre? Föräldrar må intala sig själva hur mycket de vill att det är för barnets bästa, men det är inget annat än ren lögn. Omskärelse av barn handlar om en sak och en sak enbart och det är att föräldrarna ska följa sin tro. Det är föräldrarnas val och eftersom det enligt samma tro går precis lika bra att göra det efter att barnet har kunnat fatta ett beslut själv så handlar det just enbart om föräldrarnas vilja, inte barnets välmående. Att göra det på barn på sjukhus av annat än medicinska skäl är inget annat än sanktionerad barnmisshandel i religionens och traditionens namn och ingenting som hör hemma i ett samhälle som säger sig upprätthålla mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt.

Detta är något som föräldrarna väljer, vilket är fel. Inte deras kropp, detta beslutet skall tas av den det drabbar.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså?

Ja.
[QUOTE]Hur är att ta ett barn som inte får bestämma själv och skära loss en bit av det på något sätt annorlunda från en misshandel?[/QUOTE]Det var inte misshandeln jag tyckte var absurd, utan att köra rattfull eller våldta kvinnor.

[QUOTE]
Och varför skulle det vara farligare när man är äldre?
[/QUOTE]

Citat:

Thus circumcision is quite a safe procedure, with a low rate of complications, most of which are immediately and easily treated. However, the rate of complications is 10 times higher in men and older children than in infants, making infancy the best time to circumcise for this and other reasons.

http://www.circinfo.net/risks_in_adults_and_older_children.ht...
Ska leta upp någon sida som ser mer seriös ut, men tills dess får den duga, som ändå bygger på resultatet av flera studier.
Bör kanske ändra ordet "farligt" till "kopplad till högre komplikationsrisk" då det vore mer sant/rätt.

[QUOTE] Att göra det på barn på sjukhus av annat än medicinska skäl är inget annat än sanktionerad barnmisshandel i religionens och traditionens namn och ingenting som hör hemma i ett samhälle som säger sig upprätthålla mänskliga rättigheter.[/QUOTE]
Det är inte som att det är en helt ny tradition som ska introduceras, utan detta är ett problem och lösningen är att erbjuda säkra alternativ till hem-operationer.
Att sätta hårda fängelsestraff och bedriva jakt på de som gör det hemma är ganska naivt att tro att det kommer råda bukt på problemet.

Och klart föräldrar alltid vill sina barns bästa, iaf om vi nu pratar om icke sinnessjuka föräldrar. Min teori är snarare att detta möter så stort motstånd inte enkom för att det rör sig om spädbarn, utan för att det även är baserat på religiös övertygelse och något som tillhör kulturer som är starkt olika den svenska. Det finns saker i det svenska samhället, som rör barn som inte är så mycket äldre men som aldrig får någon uppmärksamhet. Det rättfärdigar inte omskärelse på något sätt, men det visar lite på min poäng och som alla vet; udda och olikheter säljer.

Vad beträffade omskärelse och negativa effekter på sex så hittade jag en intressant artikel från DN angående en studie som gjorts:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-omskurna-har-lika-b...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Därför att det rent anatomiskt är två vitt skidla saker.

Anatomiskt, ja. Men rent moraliskt, vad är skillnaden? Man skär i småbarns kroppar mot dess vilja.

Att många redan gör det är ett argument jag inte köper. Är det dåligt så är det dåligt, och i det här fallet så är det dåligt. Att sedan folk gör det ändå rättfärdigar ingenting.

Som belga skrev:

Citat:

Att göra det på barn på sjukhus av annat än medicinska skäl är inget annat än sanktionerad barnmisshandel i religionens och traditionens namn och ingenting som hör hemma i ett samhälle som säger sig upprätthålla mänskliga rättigheter.

Dagens vettigaste slutsats. Och just därför ska det inte bedrivas öht, även fast det är bättre på sjukhus än hemma i någon källare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ja.
[B]Det var inte misshandeln jag tyckte var absurd, utan att köra rattfull eller våldta kvinnor.

[B]
http://www.circinfo.net/risks_in_adults_and_older_children.ht...
Ska leta upp någon sida som ser mer seriös ut, men tills dess får den duga, som ändå bygger på resultatet av flera studier.
Bör kanske ändra ordet "farligt" till "kopplad till högre komplikationsrisk" då det vore mer sant/rätt.

Det är inte som att det är en helt ny tradition som ska introduceras, utan detta är ett problem och lösningen är att erbjuda säkra alternativ till hem-operationer.
Att sätta hårda fängelsestraff och bedriva jakt på de som gör det hemma är ganska naivt att tro att det kommer råda bukt på problemet.

Och klart föräldrar alltid vill sina barns bästa, iaf om vi nu pratar om icke sinnessjuka föräldrar. Min teori är snarare att detta möter så stort motstånd inte enkom för att det rör sig om spädbarn, utan för att det även är baserat på religiös övertygelse och något som tillhör kulturer som är starkt olika den svenska. Det finns saker i det svenska samhället, som rör barn som inte är så mycket äldre men som aldrig får någon uppmärksamhet. Det rättfärdigar inte omskärelse på något sätt, men det visar lite på min poäng och som alla vet; udda och olikheter säljer.

Vad beträffade omskärelse och negativa effekter på sex så hittade jag en intressant artikel från DN angående en studie som gjorts:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-omskurna-har-lika-b...

Så för att det är en gammal traditin ska det alltså inte motarbetas? Ska det gälla alla religösa traditioner då? Misshandla kvinnor? Amputera händerna på tjuvar? Det är gamla traditioner inom vissa kulturer och det kan göras relativt "säkert". Jag menar ett par brutna revben eller så överlever man ju, och att bli av med en hand eller två går att överleva det med, speciellt om det görs på sjukhus.

Att använda vuxna människor ignorans och rena brist på sunt förnuft som en anledning till att sanktionera precis det som denna ignorans utgörs av är bara fel på så många sätt, inte minst moraliskt. Det vi egentligen talar om är någonting som skule landa de flesta i fängelse, men för att det är tradition och/eller religion så ska det vara ok? Religionsfriheten gäller ALLA men är personlig. Ingen har rätt att tvinga någon annan in i sin egen religion, inte ens om det är förälder och barn. SPECIELLT inte om detta dessutom innebär ett ingrepp som leder till permanenta förändringar. Att detta dessutom görs på barn gör ju bara det hela ännu värre.

Att någonting är tradition måste vara bland de äldsta och mest missbrukade ursäkterna någonsin. För några hundra år sedan var det tradition att stena folk som straff, och att den enda bok man skulle kunna läsa var bibeln. Men det betyder då inte att jag kan tvinga ett barn ur skolan med ursäkten att bibeln är det enda han behöver läsa och att det är ok att kasta sten på kriminella. Det är sånt man åker dit på att göra idag, och att med flit misshandla barn och frånta dessa barn deras rättighet att själv välja religion (om någon) och deras rätt till deras egna kroppar är banne mig sånt som hör hemma i samma kategori.

Javisst, det är säkrare på sjukhus. Javisst, det är bättre att det görs där. Men det bästa vore om det inte sker alls, och det är ingenting man kommer uppnå genom att i praktiken säga att "visst, kör på. Vi gillar det inte men visst hjälper vi till". Föräldrarna förtjänar i mitt tycke fängelse de med, men det drabbar också barnet så det räcker med att de får stå för alla kostnader i samband med att åtgärda eventuella komplikationer och dessutom är skyldiga att betala om ungen någonsin vill ha det hela återställt. De ska även vara skyldiga att uppge namn och andra detaljer på den som faktiskt utfört det.

Korkade föräldrar är svårt att stoppa, men om de kvacksalvare som utför dessa hemoperationer vet att de har ett skapligt fängelsestraff för barnmisshandel att vänta om någon så mycket som ser att ungen är omskärd så kanske tillgången på idioter som utför det hemma sinar till slut.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, det som gör att jag accepterar det tills vidare är just för att jag inte har någon evidens för det? (ska leta och se vad som finns för och emot senare ikväll om jag får tid till det) Menade inte att du ljög om det var det du trodde btw.
ja, känseln påverkas, den blir aningen nedsatt. Men många anser det vara något positivt i sig, så att det per automatik skulle vara något negativt är fel.

Tror inte heller på det helt heller. Dock anser jag att folk måste få bestämma själva om de vill få nedsatt känsla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Anatomiskt, ja. Men rent moraliskt, vad är skillnaden? Man skär i småbarns kroppar mot dess vilja.

Även moraliskt anser jag att det är skillnad, trots att det, grovt sett, är ingrepp i kroppar båda två.

[QUOTE]
Att många redan gör det är ett argument jag inte köper. Är det dåligt så är det dåligt, och i det här fallet så är det dåligt. Att sedan folk gör det ändå rättfärdigar ingenting.
[/QUOTE]
Det är ju med det i åtanke som SKL nu sagt åt sjukhusen att erbjuda detta så uppenbarligen är det ett viktigt argument, om inte det viktigaste.
Som sagt, aborter ansågs vara omoraliska, fel, etc, på samma sätt som detta, men även där valde man att erbjuda detta, för att slippa ta hand om skadade barn som ändå omskärs.

Citat:

Så för att det är en gammal traditin ska det alltså inte motarbetas?

Har jag påstått detta?
[QUOTE]Ska det gälla alla religösa traditioner då? Misshandla kvinnor? [/QUOTE]Skojar du nu eller? Jag vet att du inte tycker att omskärelse är något bra, men du kan ju ändå dra någorlunda rimliga exempel?
[QUOTE]Amputera händerna på tjuvar? Det är gamla traditioner inom vissa kulturer och det kan göras relativt "säkert".[/QUOTE]Ja, men den diskussionen kan vi ju ta när man i Sverige börjat med att hugga händer på tjuvar? Eller hur menade du att det var relevant på något vis?

Omskärelse är ett existerande fenomen, problem om man så vill, lemlästandet av tjuvar är det inte.

[QUOTE]
Att använda vuxna människor ignorans och rena brist på sunt förnuft som en anledning till att sanktionera precis det som denna ignorans utgörs av är bara fel på så många sätt, inte minst moraliskt. Det vi egentligen talar om är någonting som skule landa de flesta i fängelse, men för att det är tradition och/eller religion så ska det vara ok? Religionsfriheten gäller ALLA men är personlig. Ingen har rätt att tvinga någon annan in i sin egen religion, inte ens om det är förälder och barn. SPECIELLT inte om detta dessutom innebär ett ingrepp som leder till permanenta förändringar. Att detta dessutom görs på barn gör ju bara det hela ännu värre.
[/QUOTE]Det i början var ju bara absurt, milt sagt. Det enda viktiga i detta stycke var det sista, dvs förändringar som leder till permanenta förändringar och hur man borde få bestämma själv och här är en viktig aspekt som jag håller med om, trots att jag anser att omskärelse ska vara lagligt och erbjudas de som vill.

[QUOTE]
Att någonting är tradition måste vara bland de äldsta och mest missbrukade ursäkterna någonsin. För några hundra år sedan var det tradition att stena folk som straff, och att den enda bok man skulle kunna läsa var bibeln. Men det betyder då inte att jag kan tvinga ett barn ur skolan med ursäkten att bibeln är det enda han behöver läsa och att det är ok att kasta sten på kriminella. Det är sånt man åker dit på att göra idag, och att med flit misshandla barn och frånta dessa barn deras rättighet att själv välja religion (om någon) och deras rätt till deras egna kroppar är banne mig sånt som hör hemma i samma kategori.
[/QUOTE]Att långsiktigt arbeta för att skapa en förändring i tex synen på omskärelse är inget jag är emot, go for it! Men det ska inte behöva hindra att kortsitiga lösningar sätts in för att skydda de små liven från skador då dessa oavsett om det är lagligt eller förbjudet kommer att omskäras. Detta tills omskärelse inte längre är ansedd att behövas, eller menar/tror du att förändringar bara kommer över en natt, i synnerhet förändringar som rör religion och uråldriga traditioner?

[QUOTE]
Javisst, det är säkrare på sjukhus. Javisst, det är bättre att det görs där. Men det bästa vore om det inte sker alls, och det är ingenting man kommer uppnå genom att i praktiken säga att "visst, kör på. Vi gillar det inte men visst hjälper vi till".
[/QUOTE]Påminner mig om väldigt mycket om något annat fenomen som titt som tätt kommer i hetluften...
[QUOTE]
Föräldrarna förtjänar i mitt tycke fängelse de med, men det drabbar också barnet så det räcker med att de får stå för alla kostnader i samband med att åtgärda eventuella komplikationer och dessutom är skyldiga att betala om ungen någonsin vill ha det hela återställt.
[/QUOTE]Vill du fängsla föräldrar som väljer att tex pierca sina tvååriga barn? Det var väl någon som hade det som argument mot omskärelse, därför jag frågar.
Kostnadsmässigt är jag helt med dig, det ska vara föräldrarna som betalar det. Men å andra sidan, rökare får ju sina kostnader täckta av samhället trots att de är medvetna om riskerna när de röker...

[QUOTE]De ska även vara skyldiga att uppge namn och andra detaljer på den som faktiskt utfört det.[/QUOTE]Nu när det gäller olagliga omskärelser så är jag helt på, det ska inte få ske illegalt i hem. Det är därför jag vill ha in det till kontrollerade former.
[QUOTE]
Korkade föräldrar är svårt att stoppa, men om de kvacksalvare som utför dessa hemoperationer vet att de har ett skapligt fängelsestraff för barnmisshandel att vänta om någon så mycket som ser att ungen är omskärd så kanske tillgången på idioter som utför det hemma sinar till slut.
[/QUOTE]
Du kan ju ändå lugna ner dig lite med att stämpla folk som korkade? Att du inte håller med dem är en sak, men att anse dem vara korkade när gör saker som grundas i religion är bara lågt.

De som utför olagliga omskärelser kan dömas till böter eller fängelse upp till sex månaders ålder redan idag, det är rätt lagom för straffet imo.

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/35D435B8-6E9F-4325...
Där är Socialstyrelsens rapport om ämnet och varför de väljer att anse det vara ok att åsidosätta barnens rätt i denna fråga när man ställer för och nackdelar mot varandra.

Tar 15 min att läsa, tycker de som vill ha en fortsatt bra diskussion borde investera den korta tiden i rapporten.

Permalänk
Medlem

Man är nog dessvärre väldigt korkad om man skär delar av snorren på ett barn bara för att religionen (sagoboken) säger det.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Där är Socialstyrelsens rapport om ämnet och varför de väljer att anse det vara ok att åsidosätta barnens rätt i denna fråga när man ställer för och nackdelar mot varandra.

Citat:

En pojke får inte omskäras om han tydligt visar att han motsätter sig att det sker. Pojken har vetorätt. Även om vårdnadshavarna vill att ingreppet görs får det inte utföras mot pojkens vilja..... sidan 13

Och hur ska ett spädbarn kunna stoppa sina religösa tokstollar till föräldrar?

Edit: Hur ska ett barn huvudtaget kunna stoppa sina föräldrar? Religösa föräldrar som tvingar barnen att växa upp kommentarer som "Du är inte en god muslim/jude om du inte utför detta ingrepp och kommer brinna i helvete"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Och hur ska ett spädbarn kunna stoppa sina religösa tokstollar till föräldrar?

Edit: Hur ska ett barn huvudtaget kunna stoppa sina föräldrar? Religösa föräldrar som tvingar barnen att växa upp kommentarer som "Du är inte en god muslim/jude om du inte utför detta ingrepp och kommer brinna i helvete"...

Med barn syftar på även större sådana som kan tala, för att när det gäller spädbarn tydliggöra detta genom att ange ålder (tex barn under 2 månader) eller skriva spädbarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Även moraliskt anser jag att det är skillnad, trots att det, grovt sett, är ingrepp i kroppar båda två.

[B]
Det är ju med det i åtanke som SKL nu sagt åt sjukhusen att erbjuda detta så uppenbarligen är det ett viktigt argument, om inte det viktigaste.
Som sagt, aborter ansågs vara omoraliska, fel, etc, på samma sätt som detta, men även där valde man att erbjuda detta, för att slippa ta hand om skadade barn som ändå omskärs. Har jag påstått detta?
[B]Skojar du nu eller? Jag vet att du inte tycker att omskärelse är något bra, men du kan ju ändå dra någorlunda rimliga exempel?
[B]Ja, men den diskussionen kan vi ju ta när man i Sverige börjat med att hugga händer på tjuvar? Eller hur menade du att det var relevant på något vis?

Omskärelse är ett existerande fenomen, problem om man så vill, lemlästandet av tjuvar är det inte.

[B]Det i början var ju bara absurt, milt sagt. Det enda viktiga i detta stycke var det sista, dvs förändringar som leder till permanenta förändringar och hur man borde få bestämma själv och här är en viktig aspekt som jag håller med om, trots att jag anser att omskärelse ska vara lagligt och erbjudas de som vill.

[B]Att långsiktigt arbeta för att skapa en förändring i tex synen på omskärelse är inget jag är emot, go for it! Men det ska inte behöva hindra att kortsitiga lösningar sätts in för att skydda de små liven från skador då dessa oavsett om det är lagligt eller förbjudet kommer att omskäras. Detta tills omskärelse inte längre är ansedd att behövas, eller menar/tror du att förändringar bara kommer över en natt, i synnerhet förändringar som rör religion och uråldriga traditioner?

[B]Påminner mig om väldigt mycket om något annat fenomen som titt som tätt kommer i hetluften...
[B]Vill du fängsla föräldrar som väljer att tex pierca sina tvååriga barn? Det var väl någon som hade det som argument mot omskärelse, därför jag frågar.
Kostnadsmässigt är jag helt med dig, det ska vara föräldrarna som betalar det. Men å andra sidan, rökare får ju sina kostnader täckta av samhället trots att de är medvetna om riskerna när de röker...

[B]Nu när det gäller olagliga omskärelser så är jag helt på, det ska inte få ske illegalt i hem. Det är därför jag vill ha in det till kontrollerade former.

Du kan ju ändå lugna ner dig lite med att stämpla folk som korkade? Att du inte håller med dem är en sak, men att anse dem vara korkade när gör saker som grundas i religion är bara lågt.

De som utför olagliga omskärelser kan dömas till böter eller fängelse upp till sex månaders ålder redan idag, det är rätt lagom för straffet imo.

Tar 15 min att läsa, tycker de som vill ha en fortsatt bra diskussion borde investera den korta tiden i rapporten.

Nej du har inte uttryckligen påstått att man ska tillåta traditioner bara för att de är gamla, men vad är då skillnaden mellan det här och andra traditioner? Varför skulle då en religion där man vill klippa av barns småtår vara annorlunda? Att någonting är en tradition säger ingenting, absolut ingenting om att det är en bra eller dålig sak. Det enda det säger är att det har gjorts ett bra tag och att folk numera gör det bara just för att det var längesen man började med det.

Det här är helt klart inte en bra sak, så varför ska det tillåtas medan andra traditioner inte ska göra det? För att slippa skadade barn? Visst, det är en bra tanke, men att våra sjukhus utför misshandeln istället för någon häxdoktor med en morakniv tycker jag knappast är en förbätting värd namnet.

Det jag skrev om folks ignorans ser jag inte hur det skulle vara absurt. Absurt tycker jag är att föräldrar vill riskera sitt barns välmående för att de inte orkar vänta på att barnet ska kunna fatta sitt eget beslut. Det är ren själviskhet invirad i en filt av lämpligt förlåtande religösa vanföreställningar. Och ja, människor som använder religion eller tradition som ursäkt för att de själva vill tvinga sitt barn till någonting kallar jag ignoranta, för har de inte insett hur fel det är så tror jag en tom cola-burk har mer i sig än de har i skallen.

Och nej, förändringar kommer inte över en natt. Men om man ger folk ett val och i praktiken säger att inget av alternativen är fel så kommer inget att förändras heller. Och ja, föräldrar som piercar sina minderåriga barn är nästan lika illa. Kanske ett snäpp bättre eftersom det i många fall kan återställas, men inte tillräckligt mycket bättre för att jag ska tycka det är mycket till skillnad, de spelar i samma liga.

Och kanske är det dumt av mig att stämpla folk som korkade, men när det gäller sitt egna barns välmående så tycker jag faktiskt folk som sätter religion/tradition före är det. Jag tycker inte att folk som tror på någon gud eller erkänner sig tillhöra en viss religion är korkade bara för det, utan det är när detta får företräde i deras samspel med andra jag tycker de passerar den gränsen. Religion är personligt och så länge den håller sig där är det absolut ingenting fel i det. Men när folks religösa övertygelse tillåts spilla över på andra runtomkring varesig dessa andra vill eller inte så har man gått för långt, då har man passerat in i den korkade domänen. Jag tycker dock samma sak om folk som lämnar biblar i brevlådorna, jehovas som tvingar sig in hos folk och folk på stan som försöker övertyga en om att även om jag inte tror på gud, så tror han på mig.

Men visst, för barnens skull så gör det på sjukhus, men föräldrarna ska stå för det. Och om de kommer till sjukhus och sen inte faktiskt gör det så ska ungen på kontrollbesök en tid efteråt för att säkerställa att de inte gick till källardoktorn. Och när det gäller folk som röker så räcker det väl med att säga att ett fel inte validerar ett annat. Folk som röker borde få betala själva också om det kan slutas till att det är rökningen som orsakar problemet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej du har inte uttryckligen påstått att man ska tillåta traditioner bara för att de är gamla, men vad är då skillnaden mellan det här och andra traditioner? Varför skulle då en religion där man vill klippa av barns småtår vara annorlunda? Att någonting är en tradition säger ingenting, absolut ingenting om att det är en bra eller dålig sak. Det enda det säger är att det har gjorts ett bra tag och att folk numera gör det bara just för att det var längesen man började med det.

Det här är helt klart inte en bra sak, så varför ska det tillåtas medan andra traditioner inte ska göra det? För att slippa skadade barn? Visst, det är en bra tanke, men att våra sjukhus utför misshandeln istället för någon häxdoktor med en morakniv tycker jag knappast är en förbätting värd namnet.

Det jag skrev om folks ignorans ser jag inte hur det skulle vara absurt. Absurt tycker jag är att föräldrar vill riskera sitt barns välmående för att de inte orkar vänta på att barnet ska kunna fatta sitt eget beslut. Det är ren själviskhet invirad i en filt av lämpligt förlåtande religösa vanföreställningar. Och ja, människor som använder religion eller tradition som ursäkt för att de själva vill tvinga sitt barn till någonting kallar jag ignoranta, för har de inte insett hur fel det är så tror jag en tom cola-burk har mer i sig än de har i skallen.

Och nej, förändringar kommer inte över en natt. Men om man ger folk ett val och i praktiken säger att inget av alternativen är fel så kommer inget att förändras heller. Och ja, föräldrar som piercar sina minderåriga barn är nästan lika illa. Kanske ett snäpp bättre eftersom det i många fall kan återställas, men inte tillräckligt mycket bättre för att jag ska tycka det är mycket till skillnad, de spelar i samma liga.

Och kanske är det dumt av mig att stämpla folk som korkade, men när det gäller sitt egna barns välmående så tycker jag faktiskt folk som sätter religion/tradition före är det. Jag tycker inte att folk som tror på någon gud eller erkänner sig tillhöra en viss religion är korkade bara för det, utan det är när detta får företräde i deras samspel med andra jag tycker de passerar den gränsen. Religion är personligt och så länge den håller sig där är det absolut ingenting fel i det. Men när folks religösa övertygelse tillåts spilla över på andra runtomkring varesig dessa andra vill eller inte så har man gått för långt, då har man passerat in i den korkade domänen. Jag tycker dock samma sak om folk som lämnar biblar i brevlådorna, jehovas som tvingar sig in hos folk och folk på stan som försöker övertyga en om att även om jag inte tror på gud, så tror han på mig.

Men visst, för barnens skull så gör det på sjukhus, men föräldrarna ska stå för det. Och om de kommer till sjukhus och sen inte faktiskt gör det så ska ungen på kontrollbesök en tid efteråt för att säkerställa att de inte gick till källardoktorn. Och när det gäller folk som röker så räcker det väl med att säga att ett fel inte validerar ett annat. Folk som röker borde få betala själva också om det kan slutas till att det är rökningen som orsakar problemet.

Jag håller helt klart med om att man i vart fall inte ska "sponsra" saker som har med tradition eller religion att göra. Det är en hårfin gräns om det ska överhuvudtaget vara tillåtet att göra en så pass permanent och oåterkallig modifikation av en individ som inte kan protestera oavsett om det är av religion eller hygienskäl.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej du har inte uttryckligen påstått att man ska tillåta traditioner bara för att de är gamla, men vad är då skillnaden mellan det här ock andra traditioner? Det är är helt klart inte en bra sak, så varför ska det tillåtas medan andra traditioner inte ska göra det? För att slippa skadade barn? Visst, det är en bra tanke, men att våra sjukhus utför misshandeln istället för någon häxdoktor med en morakniv tycker jag knappast är en förbätting värd namnet.

Vilka andra traditioner tänker du på?
Jag är inte av samma åsikt att det är något helt dåligt, snarare är jag av motsatta åsikten, men det har vi ju redan fastställt.
För barnen är det en förbättring, de kommer som sagt få ingreppet utförda på sig.

[QUOTE]
Det jag skrev om folks ignorans ser jag inte hur det skulle vara absurt. Absurt tycker jag är att föräldrar vill riskera sitt barns välmående för att de inte orkar vänta på att barnet ska kunna fatta sitt eget beslut. Det är ren själviskhet invirad i en filt av lämpligt förlåtande religösa vanföreställningar. Och ja, människor som använder religion eller tradition som ursäkt för att de själva vill tvinga sitt barn till någonting kallar jag ignoranta, för har de inte insett hur fel det är så tror jag en tom cola-burk har med i sig än de har i skallen.
[/QUOTE]Ignorans är även när folk saknar förståelse för saker de inte förstår.
Finns heller inga skadliga nackdelar att tala om om det utförs rätt så att barnets välmående skulle vara i fara är bara ett dåligt argument enligt mig.

[QUOTE]
[/QUOTE]Inget säger at man bara ska ebjuda detta och sen inget mer. Man kan erbjuda detta medan man genom att föra debatt med de berörda familjerna försöker förstå varför de vill genomföra ingreppet och även försöka få en förändring i det. Med andra ord så att man har det som en kortsiktig lösning/förbättreing som del i en långsiktig lösning.
Det är inte så svart eller vitt, utan en gråzon där det mesta är möjligt om man vill.
Men enligt Socialstyrelsen fanns där inga skadliga nackdelar att tala om vilket ledde dem till åsikten att ett förbud gick i strid mot religionsfriheten som råder i landet. Konflikten stod i att barnets rättigheter åsidosattes en aning i detta fall.

[QUOTE]Och kanske är det dumt av mig att stämpla folk som korkade, men när det gäller sitt egna barns välmående så tycker jag faktiskt folk som sätter religion/tradition före är det. Jag tycker inte att folk som tror på någon gud eller erkänner sig tillhöra en viss religion är korkade bara för det, utan det är när detta får företräde i deras samspel med andra jag tycker de passerar den gränsen. Religion är personligt och så länge den håller sig där är det absolut ingenting fel i det. Men när folks religösa övertygelse tillåts spilla över på andra runtomkring varesig dessa andra vill eller inte så har man gått för långt, då har man passerat in i den korkade domänen. Jag tycker dock samma sak om folk som lämnar biblar i brevlådorna, jehovas som tvingar sig in hos folk och folk på stan som försöker övertyga en om att även om jag inte tror på gud, så tror han på mig.[/QUOTE]Bra skrivet där må jag säga.
Men då utgår jag från att tex dop också faller i den gruppen, trots att det inte är ett ingrepp på det kroppsliga, då det även där är att man tvingar på en person sina religiösa preferenser utan dennes samtycke och att även dopet skall lagstadgas mot?

[QUOTE]
Men visst, för barnens skull så gör det på sjukhus, men föräldrarna ska stå för det. Och om de kommer till sjukhus och sen inte faktiskt gör det så ska ungen på kontrollbesök en tid efteråt för att säkerställa att de inte gick till källardoktorn.
[/QUOTE]
Kan inget annat än hålla med.
Om man erbjuder lagliga alternativ så ska man även kunna ställa mycket högre krav på föräldrarna, precis som du ger exempel på. För då har de inget att skylla på när de kommer med en illegalt omskuren pojke som tex fått en infektion.

[QUOTE]
Och när det gäller folk som räker så räcker det väl med att säga att ett fel inte validerar ett annat. Folk som röker borde få betala själva också om det kan slutas till att det är rökningen som orsakar problemet. Det kan ju faktiskt hända att folk som röker drabbas av problemen av naturliga orsaker också, men kan rökningen misstänkas så bör man kolla upp det och om man rimligen kan säga att rökningen är orsaken så visst, då får de hosta upp.
[/QUOTE]Jag ville inte använda det som dagisargument, utan jag ville bara påpeka att det finns mängder med saker i samhället som många inte samtycker men som ändå innefattas ekonomiskt av skatter och subventioner, där rökning är en sådan sak, detsamma med alkoholrelaterade sjukdomar eller tex olyckor i hög hastighet. Varför ska till exempel en rattfull person som i hög hastighet kör in i ett träd och skadar sig inte betala sin egen vård till självkostnadspris? Retorisk fråga där för att bara få in det i tankarna.
Dilemmat jag ville belysa är att det blir svårt att avgöra vad som skall och inte skall innefattas i en gemensam nota. Ska man acceptera allt eler ska man inte acceptera något alls? Eller ska man ha en blandning? Men hur ska man då avgöra vilka som faller i vilken grupp?

Svår fråga som egentligen inte har så stor del i den här diskussionen att göra, utan berör den bara lite.

Edit: Vill bara förtydliga att jag aldrig menat att det skulle subventioneras av staten, utan har från början sagt att det ska vara till självkostnadspris. Så det blir inte att man "sponsrar" företeelsen, utan får bara bort många risker som illegala omskärelser får med sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]

Jag ville inte använda det som dagisargument, utan jag ville bara påpeka att det finns mängder med saker i samhället som många inte samtycker men som ändå innefattas ekonomiskt av skatter och subventioner, där rökning är en sådan sak, detsamma med alkoholrelaterade sjukdomar eller tex olyckor i hög hastighet. Varför ska till exempel en rattfull person som i hög hastighet kör in i ett träd och skadar sig inte betala sin egen vård till självkostnadspris? Retorisk fråga där för att bara få in det i tankarna.
Dilemmat jag ville belysa är att det blir svårt att avgöra vad som skall och inte skall innefattas i en gemensam nota. Ska man acceptera allt eler ska man inte acceptera något alls? Eller ska man ha en blandning? Men hur ska man då avgöra vilka som faller i vilken grupp?

Svår fråga som egentligen inte har så stor del i den här diskussionen att göra, utan berör den bara lite.

En rattfull person som kör in i ett träd ska givetvis ha ett straff från lagboken för sin lagöverträdelse. Därmed är själva den brottsliga handlingen borta ur leken och han har rätt till den skattefinansierade vården.

Samma sak med rökare och alkoholister, de får sina skador av staten sanktionerade droger och begår alltså inget lagbrott.

Även om de är retoriska frågor så är dessa skiljda från att medvetet vilja följa en tradition eller av hygienskäl. Då får man medvetet bekosta operationen också om det är så pass viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

[B]Jag ville inte använda det som dagisargument, utan jag ville bara påpeka att det finns mängder med saker i samhället som många inte samtycker men som ändå innefattas ekonomiskt av skatter och subventioner, där rökning är en sådan sak, detsamma med alkoholrelaterade sjukdomar eller tex olyckor i hög hastighet. Varför ska till exempel en rattfull person som i hög hastighet kör in i ett träd och skadar sig inte betala sin egen vård till självkostnadspris? Retorisk fråga där för att bara få in det i tankarna.

Enkelt, staten betalar för skador som inträffar vid olyckor och sjukdomar. Och skönhetsoperationer av olika slag där det inte är en sjukdom eller olycka inblandad skall man få betala själv.
Nu finns det dock ett undantag och det är tandläkaren, vilket troligen beror på att folk annars inte så noga skulle vårda sina tänder. Ja det finns högkostnadsskydd som dock inte innebär att man kan få snygga till tänderna hur man vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Enkelt, staten betalar för skador som inträffar vid olyckor och sjukdomar. Och skönhetsoperationer av olika slag där det inte är en sjukdom eller olycka inblandad skall man få betala själv.
Nu finns det dock ett undantag och det är tandläkaren, vilket troligen beror på att folk annars inte så noga skulle vårda sina tänder. Ja det finns högkostnadsskydd som dock inte innebär att man kan få snygga till tänderna hur man vill.

Jag har då aldrig haft hål i mina tänder och förutom lite andra skador som uppkommit på andra sätt så har jag inte behövt använda mig av tandläkaren men som jag förstått det så har väl den nuvarande regeringen en ny tandläkarreform där det i princip blir näst intill gratis tandläkarvård också?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har då aldrig haft hål i mina tänder och förutom lite andra skador som uppkommit på andra sätt så har jag inte behövt använda mig av tandläkaren men som jag förstått det så har väl den nuvarande regeringen en ny tandläkarreform där det i princip blir näst intill gratis tandläkarvård också?

Gratis är att ta i:
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...
Kortfattat:
0-3000kr, staten betalar 0 %.
3000- 15000kr, staten betalar 50 %
Över 15000kr staten betalar 85%

Men som jag sa tandläkaren är ett undantag från regeln att man inte skall betala för sjukvården för skada vid olycka eller sjukdom, för att man till stor del själv påverkar sina tandläkarkostnader. Men olika personer har olika lätt att få hål, speciellt om man äter vissa mediciner. Så man kan diskutera om huruvida det är bra att tandläkaren är ett sådant undantag och hur mycket staten borde betala? Men det är en helt annan fråga än den som diskuteras i tråden.

Min poäng var alltså att man själv får betala om man vill göra förändringar av sin kropp, som inte har någon sjuklig eller olycka som orsak. Klanteri/vårdslöshet räknas som olycka, såvida man inte skadar tänderna, (undantaget, för då får man betala själv)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot omskärelse utav pojkar av de enkla anledningarna att det är ett snabbt ingrepp som läker snabbt och inte får några negativa konsekvenser i det långa loppet, såvida man nu inte har något emot att hålla lite längre i sänghalmen eller att ha en dase som är bekvämare att hålla ren.

Talar av egen erfarenhet då jag är omskuren vid låg ålder (minns det ej själv) av kliniska orsaker.

Sköts det som sig bör, vilket det gör inom svensk sjukvård, och bekostas utav föräldrar/patient då det är av religiösa skäl så ser jag inga som helst problem med det.

En korrekt utförd manlig omskärelse är inte att jämföra med någon könsstympning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8