Permalänk
Medlem

Köpråd, Bärbar för max 7k.

Hej ärade nördvänner. Flickvännen är på jakt efter en laptop, och jag själv är helt borta när det kommer till vilka grejer man ska ha.

Prislappen bör ligga under 7000 eller precis på gränsen, ett annat krav är att den är svart, tydligen är utseendet en oerhört viktig aspekt att tänka på enligt henne.

Har kikat på lite olika, Asus har en del fina modeller liksom Acer men är fortfarande förvirrad över vilken som faktiskt ger mest prestanda för pengarna. Hon spelar inga spel (jag i sådana fall) utan använder datorn till bildredigering, internet och allmän användning.

Så, kom med era bästa tips och idéer

Med vänliga hälsningar

Bragd

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, är ni ute efter en 17" laptop eller har hon tänkt koppla datorn till en större skärm när den används till bildredigering?

För tjejer har datorns utseende i flesta fall större betydelse än dess prestanda, något som vi "nördar" alltid kommer ha svårt att acceptera ;).

Har hittat en dator som skulle kunna uppfylla kraven: HP Pavilion DV7 2110.

*Stor skärm, bra vid bildredigering.

*Ser sjukt snygg ut ;).

*Bra processor, bra med ram, bra grafikkort.

*Eftersom skärmen är snäppet större än 17" så blir upplösningen lite annorlunda men vad jag ser så ser det helt ok ut.

* - Kostar 7500kr vilket är 500kr över din budget.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Snabb fråga, är ni ute efter en 17" laptop eller har hon tänkt koppla datorn till en större skärm när den används till bildredigering?

För tjejer har datorns utseende i flesta fall större betydelse än dess prestanda, något som vi "nördar" alltid kommer ha svårt att acceptera ;).

Glömde visst skriva det! Kravet hon har är minst 15" men 17" är väl att föredra utan att behöva offra allt för mycket prestanda. OS eller inte spelar heller ingen roll, även om alla märkesdatorer levereras med OS (har jag för mig iaf?)

Haha, så sant, så sant

/B

Permalänk
Medlem

Läs uppdateringen av min text ;).

Tror den ser ut såhär i närbild (detta är en dv7-2080 men det liknar den vad jag kan se på bilden):

bak

fram

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Den tyckte jag var riktigt snygg och prisvärd, dock gillade hon inte designen.. Tillbaka till ritbordet igen!

Om vi går ned till 15,4-15,6" så finns det ju flera alternativ under 7000 med hyfsade prestanda, hon har ju faktiskt en stationär där hon utför de "tunga" arbetena.

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=3824637

Är ju faktiskt både snygg och med ett hyfsat pris, kan ju vara skönt att handla från expert när det kommer till fysiska butiker, eftersom vi bor väldigt lantligt..

Även den här verkar vettig?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444539

Och denna:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2396320

Som du ser, jag blir lätt förvirrad över alla olika, fast är väl iofs inte så mycket som skiljer sig emellan dem.

Permalänk
Medlem

15.6" är 16:9 dvs bredare men lägre än 16:10 som det är på 15.4" skärmar. Men skillnaderna mellan dem är rätt små.

Jag skulle säga att 16:10 är att föredra vid spel/surf pga höjden medans 16:9 är att föredra till film pga bredden. Men har ni expert nära er så skulle ni kunna fara dit och se skillnaden själv (mellan 15.6 och 15.4). Tycker annars att datorn du länkade till expert ser riktigt bra ut :).

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Här är ett förslag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482673

exakt samma design som den som jag länkade till och den designen gillade hon inte. Tycker som jag skrev att de ska kolla på expert datorn han länkade om hon gillade designen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

exakt samma design som den som jag länkade till och den designen gillade hon inte. Tycker som jag skrev att de ska kolla på expert datorn han länkade om hon gillade designen.

Tack för tips, vägledning och hjälp Vi far ut och kikar på datorn idag, givetvis med pengar på oss

Mvh

/B

Permalänk
Medlem

Och vad anser ni om Zeptos datorer? Har hört både positiva och negativa saker om dessa, eller främst själva företaget då.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket klagomål på zepto, speciellt vad gäller leveranser. När de kom ut med Zepto Nox var det näst intill kaos. Folk väntade månader på att få sina datorer. Kan inte svara på hur det ligger till nu med Zepto dock.

Någon speciell Zepto ni är ute efter? Är det Zepto Znote M15a? Isf så tycker jag att ni fortfarande ska kolla på den på expert. Att butiken finns nära er ger ju också en trygghet ifall något problem med datorn skulle inträffa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har hört mycket klagomål på zepto, speciellt vad gäller leveranser. När de kom ut med Zepto Nox var det näst intill kaos. Folk väntade månader på att få sina datorer. Kan inte svara på hur det ligger till nu med Zepto dock.

Någon speciell Zepto ni är ute efter? Är det Zepto Znote M15a? Isf så tycker jag att ni fortfarande ska kolla på den på expert. Att butiken finns nära er ger ju också en trygghet ifall något problem med datorn skulle inträffa.

Precis det jag också har hört om Zepto, sedan har jag en god vän som har en sådan, och när hans dvd spelare gick sönder hade han stora problem med att få den först lagad och sedan att kunna installera, den kom tillbaka från service oinstallerad och sedan fanns det inga drivisar som fungerade. Därav min rädsla för Zepto, dessutom är det alltid skönt med fysiska butiker!

Precis den jag kikade på, men asus datorn verkar faktiskt mer prisvärd, hyfsad cpu, riktigt bra grafikkort (med tanke på budgeten) och bra med utrymme där det behövs. Lite synd att det inte var en intel cpu men man kan inte få allt.

Kl 3 åker vi för att kika på Asus datorn iallafall

Tack än en gång för all hjälp Zidust, verkligen schyst av dig!

/B